Oekraine - de Krim

Gestart door gloudiesaurus, 04 maart 2014 - 11:50:54

« vorige - volgende »

Maikel0230

#15
Citaat van: gloudiesaurus op 05 maart 2014 - 20:03:18
Jep het grote voordeel van de Europese Unie is de samenwerking en de kans om oorlog wordt klein. Uiteindelijk zal de Europese Unie als geheel ook financieel sterker worden. Het kan een beter tegenwicht geven aan andere grootmachten zoals de Verenigde Staten, China, Rusland...

Of ik de geschiedenis van de Krim ken.. ja hoor. Maar de eigenlijke bewoners van de Krim waren de Tartaren. Die willen zelfs onafhankelijk zijn. Dat wilden ze zelfs bereiken door samen te spannen met de Nazi's tegen Rusland. Na de oorlog heeft Stalin ze bijna allemaal afgevoerd naar werkkampen in Siberie. Vandaar dat ze nu in de minderheid zijn en er meer Russen zijn.

In de jaren '50 gaf Rusland de Krim aan de Oekraine. En dat is mijn standpunt, het is gewoon Oekranie. Als de Krim bij Rusland wil horen moet er gewoon een stemming komen. Maar Rusland kan niet zoals nu zomaar troepen sturen omdat de "Russische belangen" te verdedigen.

Overigens moeten we ook niet vergeten dat een groot gedeelte van de opstandelingen in de Oekraine extreem-rechts zijn. Daar hoor je in de Nederlandse media ook weinig over. Sowiezo is het bewind in de Oekraine niet stabiel. Maar wat wil je met zo'n verdeeld land en zoveel corruptie...

Er komt eind deze maand een referenda in de krim over de toekomst van het schiereiland. Maarja, als er soldaten met wapens de wacht houden aan die stembureaus (om de orde te handhaven  ::)), dan weet je wel wat er gestemd gaat worden. Ik vermoed dat de Krim zich zal afscheiden van Oekraine en zich zal allieren met Rusland. Net zoals Janoekovitsj feitelijk gewoon een 'puppet' was van Rusland.

Het huidige bewind is niet stabiel, logisch ze zijn nog maar net een week gebombardeerd tot leiders van een land dat etnisch verdeeld is en waar de corruptie schering en inslag is. Logisch dat sommige zich het brood niet van plank laten nemen.

Het zijn donkere tijden voor Oekraïne, hopelijk komt er diplomatiek iets uit de bus maar een afscheiding van het Russisch gedeelte lijkt onafwendbaar.

Poetin wist dat die bom ooit ging barsten, hij is immers als voormalig KGB agent geen domoor zoals bijvoorbeeld Holande. Al enkele jaren kunnen etnische russen een Russisch paspoort aanvragen.

Citaat van: Jozef op 05 maart 2014 - 01:36:46
Estland en Letland.

Klopt, was ik al weer even vergeten, al vergeet je dat onder Litouwen er nog een klein stukje land is dat Russisch grondgebied is zelfs hier in deze landen, ook hier staan de Russen en de NATO recht tegenover elkaar want in deze regio's zijn ook etnische Russen aanwezig. De drie baltische staten hebben praktisch geen luchtmacht en om Russische infiltraties te verhinderen patrouilleren om de beurt verscheidene NATO landen deze luchtruimen. België zelfs al 3 keer.


http://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Air_Policing

Wie weet zal ook zoiets gebeuren als er een afscheiding zal plaatsvinden in Oekraïne.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

T.Nuvolari

Afscheiding lijkt me niet iets voor zeer kort bij. Kost veel geld en denkwerk/verdeelwerk.

Jozef

Citaat van: Jehoentelaar op 05 maart 2014 - 18:45:26
Ik denk niet dat Rusland gauw hele landen inneemt, omdat ze dan zelf aan de door hun gewenste buffer gaan knagen. Die buffer is immers niet heel breed meer als dat 'ie was. De Baltische staten en al het andere ten westen van Wit-Rusland (ook een dwaas land af en toe) en Oekraïne doet mee met Europa. Behalve Moldavië, maar daar hoef je ook niet hoge verwachtingen van te hebben.

Moldavië doet ook mee met Europa. Het is een arm land maar het is wel democratisch en de laatste pakweg 10 jaar heel erg op Europa gericht. ;)

Jehoentelaar

Ze zijn geen EU-lid, dat bedoelde ik ermee te zeggen.

Jozef

Citaat van: Maikel0230 op 05 maart 2014 - 22:55:39Er komt eind deze maand een referenda in de krim over de toekomst van het schiereiland. Maarja, als er soldaten met wapens de wacht houden aan die stembureaus (om de orde te handhaven  ::)), dan weet je wel wat er gestemd gaat worden. Ik vermoed dat de Krim zich zal afscheiden van Oekraine en zich zal allieren met Rusland. Net zoals Janoekovitsj feitelijk gewoon een 'puppet' was van Rusland.

Dit is weer typisch Westers. Altijd roepen over democratie en mensenrechten, totdat het ons niet goed uitkomt. Dan is ineens de stemming gemanipuleerd en ongeldig.

Aan het feit dat 60% van de bevolking waarschijnlijk effectief bij Rusland wilt horen, wordt voor het gemak voorbijgegaan.

In Egypte moest er ook democratie komen, totdat bleek dat een groot deel van de bevolking voor een moslimpartij stemde, toen vonden we het plots niet erg meer dat er weer een einde kwam aan de democratie.

Westerlingen... we zijn een bende schijnheilige opportunisten. ::)

gloudiesaurus

Lol.

Het parlement van de Krim heeft nu in een stemming besloten om zich aan te sluiten bij Rusland. Benieuwd hoe zich dit ontwikkelt, de regering in Oekraine zegt dat de Krim bij hun hoort...
Ondertussen erkennen de EU en Amerika de stemming niet...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sabai

Citaat van: gloudiesaurus op 06 maart 2014 - 19:15:28
Lol.

Het parlement van de Krim heeft nu in een stemming besloten om zich aan te sluiten bij Rusland. Benieuwd hoe zich dit ontwikkelt, de regering in Oekraine zegt dat de Krim bij hun hoort...
Ondertussen erkennen de EU en Amerika de stemming niet...

En de Russen erkennen de intrem regering in Kiev niet. :)

Jozef

Citaat van: gloudiesaurus op 06 maart 2014 - 19:15:28
Lol.

Het parlement van de Krim heeft nu in een stemming besloten om zich aan te sluiten bij Rusland. Benieuwd hoe zich dit ontwikkelt, de regering in Oekraine zegt dat de Krim bij hun hoort...
Ondertussen erkennen de EU en Amerika de stemming niet...

Dus toch mijn scenario 2 van een aantal posts hierboven waarin ik ook al zei dat "Oekraïne en het Westen niet zullen willen toegeven aan democratie als het hun niet uitkomt". :P

Ik kwam net ook een zeer snedig artikel tegen dat aan deze kwestie raakt: Why Russia No Longer Fears the West

Het artikel heeft grofweg twee grote punten: ten eerste legt het uit waarom Poetin zich niets aantrekt van wat het Westen zegt, en ten tweede geeft het een indiactie van wat Poetin in de Krim te zoeken heeft.

Ik citeer een stukje: "They [Russische aristocraten] have seen firsthand how obsequious Western aristocrats and corporate tycoons suddenly turn when their billions come into play. They now view them as hypocrites—the same European elites who help them hide their fortunes."

"Once Russia's powerful listened when European embassies issued statements denouncing the baroque corruption of Russian state companies. But no more. Because they know full well it is European bankers, businessmen and lawyers who do the dirty work for them placing the proceeds of corruption in hideouts from the Dutch Antilles to the British Virgin Islands."

Het artikel gaat erover dat Poetin en de zijnen Rusland op corrupte wijze leegtrekken en het geld vervolgens in Europa uitgeven of via Europa doorsluizen naar verre oorden (in 2012 werd er 56 miljard dollar uit Rusland weggebracht). Het kan Poetin niet schelen wat Europa zegt omdat hij weet dat wij te verslaafd zijn geworden aan deze kapitaalinjectie - als we Rusland isoleren, snijden we in ons eigen vlees.

De Russen hebben de Westerse hypocrisie al lang doorzien en daar maken ze nu gebruik van.

Vervolgens zou Poetin geïnteresseerd zijn in de Krim, omdat dat hem in Rusland weer populair kan maken. Blijkbaar heeft de Krim een bepaald verheven imago in Rusland. "Even today over one million Russians holiday in Crimea every year. It is not just a peninsula; this is Russia's Club Med and imperial romanticism rolled into one."

Maikel0230

Citaat van: Jozef op 06 maart 2014 - 18:20:10
Citaat van: Maikel0230 op 05 maart 2014 - 22:55:39Er komt eind deze maand een referenda in de krim over de toekomst van het schiereiland. Maarja, als er soldaten met wapens de wacht houden aan die stembureaus (om de orde te handhaven  ::)), dan weet je wel wat er gestemd gaat worden. Ik vermoed dat de Krim zich zal afscheiden van Oekraine en zich zal allieren met Rusland. Net zoals Janoekovitsj feitelijk gewoon een 'puppet' was van Rusland.

Dit is weer typisch Westers. Altijd roepen over democratie en mensenrechten, totdat het ons niet goed uitkomt. Dan is ineens de stemming gemanipuleerd en ongeldig.

Aan het feit dat 60% van de bevolking waarschijnlijk effectief bij Rusland wilt horen, wordt voor het gemak voorbijgegaan.

In Egypte moest er ook democratie komen, totdat bleek dat een groot deel van de bevolking voor een moslimpartij stemde, toen vonden we het plots niet erg meer dat er weer een einde kwam aan de democratie.

Westerlingen... we zijn een bende schijnheilige opportunisten. ::)

Wees blij dat je een westerling bent Jozef, in Rusland hadden ze je allang bij het vuil gegooid en in elkaar geknuppeld omdat je mening niet overeenkomt met dat van de rest.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

gloudiesaurus

Gelukkig zegt Mark Rutte dat we rustig kunnen gaan slapen, volgens hem wordt het geen oorlog  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Citaat van: gloudiesaurus op 07 maart 2014 - 19:31:45
Gelukkig zegt Mark Rutte dat we rustig kunnen gaan slapen, volgens hem wordt het geen oorlog  ;)


Hahaha, had ik ook gelezen, maar dan anders... "Rutte niet bang voor oorlog met Rusland"...Een hele interpretatie dat je dan krijgt, he!

gloudiesaurus

Hehe jep. Ondertussen zijn er ook al mensen die zich zorgen maken. Rusland zou nu 30.000 troepen in de Krim hebben. En zou mogelijk willen doorstoten naar oostenlijk Oekraïne, naar steden zoals Charkov en Donetsk.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

De Krim wordt dan zeer waarschijnlijk toch Russisch.
Gaat lekker, sancties van de EU en de VS. Rusland uit de G8.

En dan is het oosten van de Oekraïne ook nog onrustig.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sabai

Er is een referendum geweest. Dus als ze het zelf willen zie ik het probleem niet zo. We moeten ook niet vergeten dat de Krim altijd een autonome provincie met zelfbestuur was.

Perton

Ik heb geen reden om anders aan te nemen, maar is er bekend hoe eerlijk het referendum was? Want ik las eerder al een wild verhaal (dat ik overigens niet geloof) dat ze konden kiezen uit aansluiting bij Rusland of bij Oekraïne blijven, teruggaand naar de grondwet van 1992 (die pro-Russisch was).

In ander nieuws: Transnistrië wil zich blijkbaar ook aansluiten bij Rusland. Prima landje, zo corrupt als de pest, dat wel, maar alle indianenverhalen die erover rondgaan, zijn enorme onzin, kan ik uit eigen ervaring vertellen. Ik las vandaag al verhalen over dat je normaalgesproken op elke straat tanks ziet rijden. De enige tank die ik daar heb gezien, was eentje bij het legermonument. Prima eten ook trouwens. Enige bizarre dat ik in dat land heb meegemaakt is dat een vrouwtje kwaad mensen ging bellen, omdat ze een groep buitenlanders tegenkwam en een paar boeren die hun AK47's eventjes op de bus richtten. Kon ik wel om lachen. Ik ga er tenminste vanuit dat ze het als grapje deden.

Voor de rest is het land al zo pro-Russisch als maar kan. Maar goed, gezien de ligging snap ik ook wel dat Moldavië het niet zomaar wil opgeven. Wordt nog interessant als ze daar nu denken: "He, in de Krim ging het prima (vanuit Russisch perspectief gezien), nu is het onze beurt."