De Geschiedenis van Marussia

Gestart door Jehoentelaar, 24 februari 2014 - 18:51:06

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Lotus en Virgin namen we ook niet serieus, en die zijn er toch al weer een tijdje.

Kootje

Lotus (Caterham) wel ja, maar Virgin niet meer hoor. Marussia is net zo min Virgin als dat Toro Rosso Minardi is, of Force India Jordan. Daarbij is HRT er ook niet meer, is Super Aguri allang weer ter ziele en zo zijn er nog wel meer nieuwkomers (al dan niet na 'n overname) die het niet gered hebben.

T.Nuvolari

Citaat van: Kootje op 24 februari 2014 - 19:51:32
Lotus (Caterham) wel ja, maar Virgin niet meer hoor. Marussia is net zo min Virgin als dat Toro Rosso Minardi is, of Force India Jordan. Daarbij is HRT er ook niet meer, is Super Aguri allang weer ter ziele en zo zijn er nog wel meer nieuwkomers (al dan niet na 'n overname) die het niet gered hebben.

Wat niet wil zeggen dat ze het niet serieus meenden natuurlijk. Niemand zet zo'n wagen een heel seizoen op de baan simpelweg omdat het wel leuk is. Red Bull misschien, maar die hebben wel al heel veel lol gehad (behalve nu dan).

Kootje

Precies, en zo zal Gene Haas het ook serieus gaan proberen. Of hij ook slaagt zal de toekomst ons uitwijzen.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 24 februari 2014 - 19:51:32
Lotus (Caterham) wel ja, maar Virgin niet meer hoor. Marussia is net zo min Virgin als dat Toro Rosso Minardi is, of Force India Jordan. Daarbij is HRT er ook niet meer, is Super Aguri allang weer ter ziele en zo zijn er nog wel meer nieuwkomers (al dan niet na 'n overname) die het niet gered hebben.
Achter Virgin en Marussia zat toch Manor Motorsports?? Ondanks andere sponsoren is het in principe nog hetzelfde team toch? McLaren is ook nog steeds McLaren toch?

Perton

Ja en nee. Zo zat achter B.A.R. (ja, met puntjes is de correcte spelling) en Honda in feite ook hetzelfde team, maar veranderde de eigenaar (en er zullen ongetwijfeld wat mannetjes qua positie verschoven zijn), maar niemand zal denk ik beweren dat het echt hetzelfde team is. Aan de andere kant van het spectrum heb je Lotus/Caterham, dat duidelijk dezelfde eigenaar had, maar van naam is gewisseld. Ik denk dat Marussia ergens tussen deze twee constructies in zit, het is niet zomaar een naamswijziging geweest zoals bij Caterham, maar zo'n duidelijke scheiding tussen het oude Virgin en het nieuwe Marussia is er ook niet zoals B.A.R./Honda dat hadden.

Op F1.com staat bij eerste seizoen van Marussia 2010, dus ik denk dat we dat ook maar moeten aanhouden.

Kootje

Het team is idd ooit opgericht als Manor GP (2010), maar veranderde al snel haar naam in Virgin Racing toen Virgin titelsponsor werd. Daarna (2011) kwam het Russische automerk ook aan boord, en werd het Marussia Virgin Racing. Nadat ze in 2012 volledig eigenaar werden verviel de naam Virgin en bleef Marussia over, van de oorspronkelijke eigenaren was toen al geen spoor meer te bekennen. In dat licht vind ik niet dat je nog steeds kunt spreken van hetzelfde team, aangezien we Force India ook niet meer als Jordan zien (Jordan - Midland - Spijker - Force India), of Toro Rosso als Minardi.

Kootje

Citaat van: Perton op 25 februari 2014 - 22:04:13
Op F1.com staat bij eerste seizoen van Marussia 2010, dus ik denk dat we dat ook maar moeten aanhouden.

Sorry hoor, maar waarom zou ik dat aanhouden? Het klopt simpelweg niet.

In 2010 was het in eerste instantie Manor GP, totdat Sir Richard Branson zich als titelsponsor opwierp en het team nog voor de seizoensstart om werd gedoopt tot Virgin Racing. Dit team reed onder 'n Britse licentie.
Marussia kwam pas in 2011 aan de tafel als titelsponsor en mede eigenaar, maar ook toen was het nog steeds dat Britse team. Pas vanaf 2012 werd de renstal volledig eigendom van Marussia en werd het pas dat Russische team met die Russische licentie die het nu is.

Perton

Tsja het licentiesysteem van de FIA zal allicht anders werken. Logica en FIA, je weet hoe dat gaat. ;D

Kootje


Tuesday

Ze rijden nog steeds met dezelfde livery, dat zegt wat mij betreft al genoeg.

Kootje

Dat klopt deels, maar goed ... dat deze licht veranderd is logisch door de jaren heen.

Maar toch ... zodra 'n team van eigenaar veranderd is het voor mij niet hetzelfde team meer, zelfs niet als ze de naam in leven zouden houde. Maar in dit geval waarbij de naam en zelfs de nationaliteit van het team wijzigt vind ik echt niet meer dat je nog langer over hetzelfde team kunt spreken.

Jehoentelaar

Citaat van: Kootje op 24 februari 2014 - 19:51:32
Lotus (Caterham) wel ja, maar Virgin niet meer hoor. Marussia is net zo min Virgin als dat Toro Rosso Minardi is, of Force India Jordan. Daarbij is HRT er ook niet meer, is Super Aguri allang weer ter ziele en zo zijn er nog wel meer nieuwkomers (al dan niet na 'n overname) die het niet gered hebben.
Het gaat erom dat die twee teams destijds zijn begonnen als Formule 1-teams en nu nog steeds Formule 1-teams zijn. Ik had het niet over enige inhoudelijke wijzigingen in dat opzicht. ;)

Kootje

Maar die inhoudelijke wijzigingen hebben er juist voor gezorgd dat Virgin nog bestaat. Zonder de overname door Marussia was dat avontuur eerder afgelopen dan dat van HRT dat ook alleen maar bleef bestaan dankzij overnames. Daarom vind ik dat wel degelijk van belang.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 25 februari 2014 - 22:40:33
Dat klopt deels, maar goed ... dat deze licht veranderd is logisch door de jaren heen.

Maar toch ... zodra 'n team van eigenaar veranderd is het voor mij niet hetzelfde team meer, zelfs niet als ze de naam in leven zouden houde. Maar in dit geval waarbij de naam en zelfs de nationaliteit van het team wijzigt vind ik echt niet meer dat je nog langer over hetzelfde team kunt spreken.
toch denk ik dat de meeste mensen het zo zien. Marussia was er van t begin af aan al bij betrokken, hebben sinds eind 2010 al een meerderheidsbelang en de naam is van Virgin naar Marussia Virgin naar Marussia gegaan.