Olympische Winter Spelen - Sotsji 2014

Gestart door Kootje, 08 februari 2014 - 15:11:03

« vorige - volgende »

Kootje

#90
Onzin

Als je zo gaat denken dan slaat F1 ook nergens meer op omdat Red Bull en Vettel heersen, slaat voetbal nergens op omdat Barcelona heerst, tennis en Federer etc. etc. Er schaatsten genoeg wereldtoppers uit andere landen mee, maar die zijn gewoon fair and square verslagen of presteerden simpelweg ondermaats.


Vandaag overigens de laatste dag vd spelen. Voor Nederland komen enkel de bobbers nog in actie en dan is het schluss.

Bobsleeën - 4-mansbob, Heren
3e run - 11e op 1.51 sec.
4e run - 11e op 2.09 sec.


Afsluitingsceremonie
17.00 uur

0634

Citaat van: Kootje op 23 februari 2014 - 10:40:42
Onzin

Als je zo gaat denken dan slaat F1 ook nergens meer op omdat Red Bull en Vettel heersen, slaat voetbal nergens op omdat Barcelona heerst, tennis en Federer etc. etc. Er schaatsten genoeg wereldtoppers uit andere landen mee, maar die zijn gewoon fair and square verslagen of presteerden simpelweg ondermaats.

Ik vind het helemaal geen onzin. Geen van jouw genoemde voorbeelden heerst op de wijze dat NL heerst bij het schaatsen. Heerst Barcelona? Volgens mij hebben ze al een flinke poos geen CL meer gewonnen. Heerst Federer? Wanneer won hij zijn laatste GrandSlam dan? Vettel? Komt misschien in de buurt. De rest heeft in de tweede helft van vorig seizoen gewoon keihard gefaald.

Er zijn ook helemaal geen wereldtoppers meer uit andere landen op schaatsgebied (vooruit dat vrouwtje van de 5000 m dan). Wij winnen daar 24 medailles, waren flink wat 1,2,3's en weten vantevoren dat we al het goud pakken op de meeste afstanden. Dan kan je alleen maar concluderen dat de rest van de wereld het schaatsen niet meer serieus neemt. Onze jongens op zich zijn topsporters en doen het geweldig, valt het niks kwalijk te nemen, maar als zó vreselijk huis houdt, moet je ook eens kritisch naar de tegenstand gaan kijken.


Sphinx

Ik zit meer op de lijn van Carl Verheijen. Die vertelde dat de aanpak die het buitenland heeft veel te veel verschilt van de Nederlandse, dat men nog gebruik maakt van kennis uit de jaren 80 en 90 en dat wreekt zich nu ontzettend. NL is al een jaar of acht bezig met deze generatie en daar zag je in Vancouver al de eerste tekenen van en nu is de oogst helemaal mooi. Daar tegenover staat in het buitenland:

- Men blijft volharden in een kernploeg die altijd met elkaar traint, de rest moet er zelf maar uit zien te komen. Dit in schril contrast met de commerciële ploegen hiero die elkaar scherp houden en waar op een trial, die we juist overgenomen hebben uit de Amerikaanse sportmodellen, je in vorm moet zijn om de Spelen te kunnen halen. Ik durf te beweren dat Alexis Contin (die bij BAM traint) zonder zijn schildklierproblemen veel beter had gepresteerd dan nu.
- Er zijn wel een aantal Nederlandse coaches actief geweest in het buitenland, maar die werden meestal door de oude garde als veel te vooruitstrevend gezien, al liepen o.a broer en zus Beckert en Friesinger weg met Gianni Romme toen ie de Duitsers trainde. Toch stond de coach van Pechstein in hoger aanzien en mocht Romme zijn pupillen niet bijstaan bij EKs of WKs.
- men steunt op éénlingen: Davis (VS), Bökko (N), Skobrev (Rus), Kuzin (Kaz), Sablikova (Tch), Morrison (Can) Sang Wa Lee en Sung Heun Lee (Kor) en Hong Zan (Ch). De eerste vier op de lijst hebben niet eens een medaille gehaald, de andere vier gelukkig wel.

Landen die het wél goed doen naast Nederland: Polen (waar het schaatsen toch wel in opkomst is en men met brons op de achtervolging en het onverwachte goud van Brodka heel tevreden is) en Korea, die ook wel moeten aangezien de spelen over vier jaar in eigen land gaan.

Eerder riep iemand (volgens mij Veldkamp) dat de Nederlanders hun kennis zouden moeten overdragen. Dat proberen we gadomme al acht jaar, maar men wil niet luisteren! Nu het echt een NL'se pletwals is geworden hoop ik dat ze eindelijk eens wakker worden. Kosta Poltavets leek het goed voor elkaar te hebben met de Russen, maar kwam er achter dat 1,5 jaar te kort was. En van Skobrev hoeven we denk ik niet veel meer te verwachten, hij wil makkelijk geld verdienen nu. Tenzij iemand hem dat uit zijn hoofd gepraat krijgt, zien we die niet meer terug.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sabai

Citaat van: Sphinx op 23 februari 2014 - 11:23:06
Ik zit meer op de lijn van Carl Verheijen. Die vertelde dat de aanpak die het buitenland heeft veel te veel verschilt van de Nederlandse, dat men nog gebruik maakt van kennis uit de jaren 80 en 90 en dat wreekt zich nu ontzettend. NL is al een jaar of acht bezig met deze generatie en daar zag je in Vancouver al de eerste tekenen van en nu is de oogst helemaal mooi. Daar tegenover staat in het buitenland:

- Men blijft volharden in een kernploeg die altijd met elkaar traint, de rest moet er zelf maar uit zien te komen. Dit in schril contrast met de commerciële ploegen hiero die elkaar scherp houden en waar op een trial, die we juist overgenomen hebben uit de Amerikaanse sportmodellen, je in vorm moet zijn om de Spelen te kunnen halen. Ik durf te beweren dat Alexis Contin (die bij BAM traint) zonder zijn schildklierproblemen veel beter had gepresteerd dan nu.
- Er zijn wel een aantal Nederlandse coaches actief geweest in het buitenland, maar die werden meestal door de oude garde als veel te vooruitstrevend gezien, al liepen o.a broer en zus Beckert en Friesinger weg met Gianni Romme toen ie de Duitsers trainde. Toch stond de coach van Pechstein in hoger aanzien en mocht Romme zijn pupillen niet bijstaan bij EKs of WKs.
- men steunt op éénlingen: Davis (VS), Bökko (N), Skobrev (Rus), Kuzin (Kaz), Sablikova (Tch), Morrison (Can) Sang Wa Lee en Sung Heun Lee (Kor) en Hong Zan (Ch). De eerste vier op de lijst hebben niet eens een medaille gehaald, de andere vier gelukkig wel.

Landen die het wél goed doen naast Nederland: Polen (waar het schaatsen toch wel in opkomst is en men met brons op de achtervolging en het onverwachte goud van Brodka heel tevreden is) en Korea, die ook wel moeten aangezien de spelen over vier jaar in eigen land gaan.

Eerder riep iemand (volgens mij Veldkamp) dat de Nederlanders hun kennis zouden moeten overdragen. Dat proberen we gadomme al acht jaar, maar men wil niet luisteren! Nu het echt een NL'se pletwals is geworden hoop ik dat ze eindelijk eens wakker worden. Kosta Poltavets leek het goed voor elkaar te hebben met de Russen, maar kwam er achter dat 1,5 jaar te kort was. En van Skobrev hoeven we denk ik niet veel meer te verwachten, hij wil makkelijk geld verdienen nu. Tenzij iemand hem dat uit zijn hoofd gepraat krijgt, zien we die niet meer terug.

Daar heb je een goed punt. Ik had namelijk begrepen dat de Noren hun beste schaatsers niet meegenomen hebben omdat deze in een commerciële ploeg schaatst. En die Davis uit Amerika word ook al jaren niet gesteund omdat hij er een andere ideeën op nahoud. Het probleem ligt bij de organisaties van de die landen talent is er genoeg.   

Jehoentelaar

Maar als de organisatie maar niet goed wil zijn, kunnen we dan niet alsnog concluderen dat men niet de tijd en moeite wilt steken in een herstructurering van het schaatsen in al die landen? Dat het de sportbonden simpelweg niet genoeg boeit? Noorwegen haalt z'n medailles via met name het langlaufen toch wel binnen, Polen heeft een aantal puike schansspringers, de USA skiet iedereen zoek in het freestylen, Duitsland rodelt de concurrentie op een hoopje, enzovoorts.

0634

En dus is het langebaanschaatsen in waarde gedevalueerd voor die landen. En dus is iedere medaille die NL wint minder waard dan een medaille in een sport waar we wél concurrenten hebben (dan heb ik het over de waarde van de medailles voor NL, niet voor de rijders op zich, want die hebben de overige NLs als concurrentie).

Perton

Wat ik trouwens wel vind, maar dat staat grotendeels los hiervan, is dat het wel vrij schandalig was dat die Noren zich uit de 10.000 meter terugtrokken, omdat ze geen kans maakten. Net alsof ze nog nooit eerder van Sven Kramer hadden gehoord. Nu heeft ie natuurlijk niet gewonnen, maar dat was uiteraard nog niet bekend toen ze zich terugtrokken. In feite hebben ze nu gewoon met hun kwalificatie de plek ingehouden van een schaatser die misschien wél gemotiveerd was om mee te doen. Weliswaar minder talentvol, maar dat maakt niet. Of ligt het hele verhaal wat genuanceerder dan hoe ik het heb meegekregen? Zo ja, dan hoor ik de uitleg graag.

gloudiesaurus

Citaat van: Jeroen op 24 februari 2014 - 08:18:43
En dus is het langebaanschaatsen in waarde gedevalueerd voor die landen. En dus is iedere medaille die NL wint minder waard dan een medaille in een sport waar we wél concurrenten hebben (dan heb ik het over de waarde van de medailles voor NL, niet voor de rijders op zich, want die hebben de overige NLs als concurrentie).

Ik ben het met je eens Jeroen. Nederland is het enige land dat langebaanschaatsen serieus neemt. Dat is niet te vergelijken met Formule 1 dat wel serieus wordt genomen door een tiental teams en reeks fabrikanten...

Op zich ook wel opvallend dat een coach roept dat hij liever brons wint met shorttrack dan goed met schaatsen.

Maar goed voor het Nederlandse feestje en de medaille-spiegel ziet er leuk uit. Maar het is wel een Nederlands feestje. Net zoals rodelen dat bijvoorbeeld voor Beieren (lees Duitsland) is. Maar op zich zijn dat soort sporten ook wel weer een beetje de charme van de winterspelen. Echt hele grote wintersporten zijn er nu eenmaal weinig...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

Citaat van: gloudiesaurus op 25 februari 2014 - 17:32:03
Op zich ook wel opvallend dat een coach roept dat hij liever brons wint met shorttrack dan goed met schaatsen.

Dat werd dan ook geroepen door de shorttrackcoach die niets met het langebaanschaatsen van doen heeft. Het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat hij dit roept. Ik zou in zijn plaats precies hetzelfde gehad hebben. Een shorttrackmedaille is 'n bewijs van zijn verdiensten als trainer/coach, een langebaanmedaille niet. Helaas was het 'n nogal ongelukkig moment waarop hij dit zei, omdat het wel zijn pupil betrof. Maar toch ... al met al 'n hoop ophef om niets, omdat zijn uitspraak volledig uit z'n verband werd gerukt.

gloudiesaurus

Oke ik dacht dat het de coach van de schaatster was die goud won  :) Maar zoveel verstand heb ik er nu ook weer niet van  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

janke

Ik ben het volledig met Kootje eens.
Citaat van: Kootje op 23 februari 2014 - 10:40:42
Onzin

Als je zo gaat denken dan slaat F1 ook nergens meer op omdat Red Bull en Vettel heersen, slaat voetbal nergens op omdat Barcelona heerst, tennis en Federer etc. etc. Er schaatsten genoeg wereldtoppers uit andere landen mee, maar die zijn gewoon fair and square verslagen of presteerden simpelweg ondermaats.


Vandaag overigens de laatste dag vd spelen. Voor Nederland komen enkel de bobbers nog in actie en dan is het schluss.

Bobsleeën - 4-mansbob, Heren
3e run - 11e op 1.51 sec.
4e run - 11e op 2.09 sec.


Afsluitingsceremonie
17.00 uur

Kootje af en toe zeg je dingen waar ik volledig achter sta. Heeft ook helemaal niets met nationalisme te maken. Alle landen die zich inschrijven voor de Olympische schaats=disciplines mogen mee doen. Ze hebben jaren de tijd om het beste eruit te halen. Dat de Noren en bijv die Amerikaan Davis op hun bek gaan is hun eigen schuld. We hebben nog een boel te leren bij het shorttracken. Russen, Noren bijv. hebben hun disciplines waar ze groots in zijn. Goh, wij zijn dat met schaatsen. So What?? Trouwens de Hollandse vrouwen 4de met het bobben was toch ook een prima uitslag? Meer investeren en ook daar kunnen we misschien beter in scoren.
Some things are too important to be left in the past.

Perton

Citaat van: Kootje op 25 februari 2014 - 17:50:26
Citaat van: gloudiesaurus op 25 februari 2014 - 17:32:03
Op zich ook wel opvallend dat een coach roept dat hij liever brons wint met shorttrack dan goed met schaatsen.

Dat werd dan ook geroepen door de shorttrackcoach die niets met het langebaanschaatsen van doen heeft. Het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat hij dit roept. Ik zou in zijn plaats precies hetzelfde gehad hebben. Een shorttrackmedaille is 'n bewijs van zijn verdiensten als trainer/coach, een langebaanmedaille niet. Helaas was het 'n nogal ongelukkig moment waarop hij dit zei, omdat het wel zijn pupil betrof. Maar toch ... al met al 'n hoop ophef om niets, omdat zijn uitspraak volledig uit z'n verband werd gerukt.

Precies. Net als die Nederlandse scheidsrechter (weet even niet welke) die paar jaar terug op het EK riep dat hij het niet erg zou vinden als Nederland in de kwartfinale zou worden uitgeschakeld. Want dan maakte hij nog kans om de finale te fluiten. Kreeg ie ook ontzettend veel kritiek op, terwijl dat vanuit zijn perspectief natuurlijk volkomen logisch was.

Kootje

#102
Citaat van: gloudiesaurus op 25 februari 2014 - 19:50:49
Oke ik dacht dat het de coach van de schaatster was die goud won  :) Maar zoveel verstand heb ik er nu ook weer niet van  ;)

Klopt, maar dan wel binnen het shorttrack. De desbetreffende schaatster, Jorien ter Mors, deed namelijk naast het shorttrack ook mee aan het langebaanschaatsen. En hoewel hij dus echt wel blij was voor haar persoonlijk, had het voor hem dus bevredigender geweest als ze brons bij het shorttrack had gehaald. Ik vind dat niet zo raar.

Het is net als Perton ook al aangeeft met die scheids. Hoe eerder NL uit 'n groot toernooi ligt, hoe groter de kans dat hij de finale mag fluiten. Daarmee wil hij niet zeggen dat NL geen kampioen mag worden en dat hij daar niet blij mee zou zijn, maar voor zijn persoonlijke sportieve ambities zou het beter zijn van niet.




Oh ja .... bedankt Janke :P

M'n voorbeelden waren misschien niet zo best, maar m'n punt leek me iig duidelijk genoeg.



Jozef

Citaat van: janke op 25 februari 2014 - 19:59:23
Ik ben het volledig met Kootje eens.
Citaat van: Kootje op 23 februari 2014 - 10:40:42
Onzin

Als je zo gaat denken dan slaat F1 ook nergens meer op omdat Red Bull en Vettel heersen, slaat voetbal nergens op omdat Barcelona heerst, tennis en Federer etc. etc. Er schaatsten genoeg wereldtoppers uit andere landen mee, maar die zijn gewoon fair and square verslagen of presteerden simpelweg ondermaats.


Vandaag overigens de laatste dag vd spelen. Voor Nederland komen enkel de bobbers nog in actie en dan is het schluss.

Bobsleeën - 4-mansbob, Heren
3e run - 11e op 1.51 sec.
4e run - 11e op 2.09 sec.


Afsluitingsceremonie
17.00 uur

Kootje af en toe zeg je dingen waar ik volledig achter sta. Heeft ook helemaal niets met nationalisme te maken. Alle landen die zich inschrijven voor de Olympische schaats=disciplines mogen mee doen. Ze hebben jaren de tijd om het beste eruit te halen. Dat de Noren en bijv die Amerikaan Davis op hun bek gaan is hun eigen schuld.

Het punt is dat het die landen geen ene moer interesseert, omdat het toch een saaie sport is. Prima dat Nederland die medailles pakt, zij richten zich wel op sporten die leuker zijn om naar te kijken (die dus ook internationaal een veel groter publiek trekken).

Kootje

Dat vind ik nu het meest onzinnige dat ik jou hier ooit heb horen zeggen. In Noorwegen en Amerika interesseert het ze wel degelijk en wordt er juist schande gesproken over de matige/slechte prestaties tijdens het schaatstoernooi. Op alle grote toernooie staan deze landen er wel, maar omdat NL nu toevallig domineert hebben de andere landen ineens hun best niet gedaan.

Vraagjes: Geld dat dan ook voor die andere sporten waar 'n land domineerde? Interesseert niemand buiten Zuid-Korea zich voor shorttrack (An is Zuid Koreaan, geen Rus) of wordt er buiten Duitsland niet gerodeld, en is freestyle skiën/snowboarden voorbehouden aan Amerikanen? Toen Johan Olaf Koss alles won dat er te winnen viel, werd er toen ook gezxegd dat niemand buiten Noorwegen zich voor schaatsen interesseerde? En wat te denken van Eric Hayden?

Nee ... ik vind dit het zoveelste voorbeeld van Nederlanders die wat te zeiken moeten hebben. Zo typisch.