Olympische Winter Spelen - Sotsji 2014

Gestart door Kootje, 08 februari 2014 - 15:11:03

« vorige - volgende »

T.Nuvolari

Dat geld voor elke sport waar een land zo dominant is. Ik heb als voorbeeld de Belgen in het veldrijden al gegeven. Ik neem niet veel van die behaalde internationale titels serieus gezien de afwezigheid van echte buitenlandse tegenstand. Dat een man die 4 keer mee doet dit seizoen met de wereldtitel gaat lopen maakt de grap compleet.

Jehoentelaar

Van Noorwegen klopt het wel wat Kootje zegt, maar in de USA leeft dat schaatsen echt niet zo veel. Het heeft een opleving omdat het in principe zou moeten bijdragen aan de Amerikaanse medal count, maar dan leeft het nog altijd niet meer dan bijvoorbeeld bobsleeën bij ons: leuk om met de Spelen even mee te pakken, maar daarbuiten interesseert het bijna niemand wat.

Amerikanen hebben het op het moment veel te druk met de NBA, NASCAR, en de aanstaande MLB-preseason. Het schaatsonderdeel van de Spelen komt daar dan als bonus bij, maar niet meer dan dat.

0634

Citaat van: Perton op 24 februari 2014 - 13:28:03
Wat ik trouwens wel vind, maar dat staat grotendeels los hiervan, is dat het wel vrij schandalig was dat die Noren zich uit de 10.000 meter terugtrokken, omdat ze geen kans maakten. Net alsof ze nog nooit eerder van Sven Kramer hadden gehoord. Nu heeft ie natuurlijk niet gewonnen, maar dat was uiteraard nog niet bekend toen ze zich terugtrokken. In feite hebben ze nu gewoon met hun kwalificatie de plek ingehouden van een schaatser die misschien wél gemotiveerd was om mee te doen. Weliswaar minder talentvol, maar dat maakt niet. Of ligt het hele verhaal wat genuanceerder dan hoe ik het heb meegekregen? Zo ja, dan hoor ik de uitleg graag.
Geldt dat dan ook niet voor De Grote Kramer zelf? Volgens mij was hij het die de 1500 meter liet schieten om zilver te pakken op de 10.

0634

Citaat van: M@rc op 28 februari 2014 - 12:01:41
Dat geld voor elke sport waar een land zo dominant is. Ik heb als voorbeeld de Belgen in het veldrijden al gegeven. Ik neem niet veel van die behaalde internationale titels serieus gezien de afwezigheid van echte buitenlandse tegenstand. Dat een man die 4 keer mee doet dit seizoen met de wereldtitel gaat lopen maakt de grap compleet.

Dit dus. Helemaal eens.

0634

#109
Citaat van: Kootje op 28 februari 2014 - 10:34:11
Vraagjes: Geld dat dan ook voor die andere sporten waar 'n land domineerde? Interesseert niemand buiten Zuid-Korea zich voor shorttrack (An is Zuid Koreaan, geen Rus) of wordt er buiten Duitsland niet gerodeld, en is freestyle skiën/snowboarden voorbehouden aan Amerikanen? Toen Johan Olaf Koss alles won dat er te winnen viel, werd er toen ook gezxegd dat niemand buiten Noorwegen zich voor schaatsen interesseerde? En wat te denken van Eric Hayden?

Die vergelijkingen raken kant noch wal. Kijk nou eens:

Koss domineerde zijn afstanden, maar verder waren er tijdens 'zijn' spelen van 1994 'maar' 5 plakken voor de Noren. Terwijl de VS er 3 won, Rusland won er nog 5, Duitsland 6, Nederland 4, Oostenrijk 2.

Hayden won in 1980 zijn plakken. De VS won er toen 8 in totaal. Noorwegen 7, NL, DDR en Sovjet Unie 4.

Dat is toch compleet anders dan nu met NL 23 medailles, terwijl nr 2 Polen er 3 had!

Kom op zeg, die landen van toen domineerden hun sport veel beperkter of zelfs helemaal niet. Ze hadden alleen een wereldtopper die veel won, maar de concurrentie kon wel degelijk schaatsen. Nu slaat de concurrentie toch helemaal nergens meer op.  23 tegen 3... schei uit zeg.

Perton

Citaat van: Jeroen op 28 februari 2014 - 21:18:37
Citaat van: Perton op 24 februari 2014 - 13:28:03
Wat ik trouwens wel vind, maar dat staat grotendeels los hiervan, is dat het wel vrij schandalig was dat die Noren zich uit de 10.000 meter terugtrokken, omdat ze geen kans maakten. Net alsof ze nog nooit eerder van Sven Kramer hadden gehoord. Nu heeft ie natuurlijk niet gewonnen, maar dat was uiteraard nog niet bekend toen ze zich terugtrokken. In feite hebben ze nu gewoon met hun kwalificatie de plek ingehouden van een schaatser die misschien wél gemotiveerd was om mee te doen. Weliswaar minder talentvol, maar dat maakt niet. Of ligt het hele verhaal wat genuanceerder dan hoe ik het heb meegekregen? Zo ja, dan hoor ik de uitleg graag.
Geldt dat dan ook niet voor De Grote Kramer zelf? Volgens mij was hij het die de 1500 meter liet schieten om zilver te pakken op de 10.

Ja en nee. Die had tenminste nog een vervanger, dus in dat opzicht is er geen plek ingehouden van iemand die wél mee wilde doen. En dat was bij de Noren anders.

0634

Fair enough.

Maar ik vind het toch een totaal zwaktebod. Bovendien heeft het gebackfired (is dat een woord?), want het hielp niet.

Perton

O ik ook hoor, ik vind het ook zwak van Kramer, maar ondanks dat ik hem een arrogante idioot eerste klas vind, zie ik dus nog wel verschillen met wat de Noren hebben gedaan.

En ik vind dat het een woord is :P

Kootje

Citaat van: Jeroen op 28 februari 2014 - 21:31:31
Die vergelijkingen raken kant noch wal.

Dat vind jij, ik vind van wel. Ik vind het in deze namelijk weinig verschil maken of 'n land op één onderdeel of op alle onderdelen domineert. Daarnaast gaf ik ook voorbeelden van landen die complete sporten domineerden, dus ...

Maar goed ... jij vind dat Nederland alleen maar kon domineren omdat de rest vd wereld het schaatsen niet serieus neemt, ik vind van niet. Ik verwacht niet dat er iets is dat ik kan zeggen om jou van je ongelijk te overtuigen, dat heeft het verleden al uitgewezen, en ik weet net zo goed als jij dat dat andersom ook geld. Ook dat heeft het verleden ons wel geleerd denk ik zo, dus ik laat het hier maar bij. Uiteindelijk is het toch alweer verleden tijd en zijn er veel belangrijkere dingen in het leven. Formule 1 bijvoorbeeld. ;)

Jozef

Citaat van: Kootje op 28 februari 2014 - 10:34:11Dat vind ik nu het meest onzinnige dat ik jou hier ooit heb horen zeggen.

Dat zal ik als een compliment beschouwen. :P

Citaat van: Kootje op 28 februari 2014 - 10:34:11In Noorwegen en Amerika interesseert het ze wel degelijk en wordt er juist schande gesproken over de matige/slechte prestaties tijdens het schaatstoernooi. Op alle grote toernooie staan deze landen er wel, maar omdat NL nu toevallig domineert hebben de andere landen ineens hun best niet gedaan.

Vraagjes: Geld dat dan ook voor die andere sporten waar 'n land domineerde? Interesseert niemand buiten Zuid-Korea zich voor shorttrack (An is Zuid Koreaan, geen Rus) of wordt er buiten Duitsland niet gerodeld, en is freestyle skiën/snowboarden voorbehouden aan Amerikanen? Toen Johan Olaf Koss alles won dat er te winnen viel, werd er toen ook gezxegd dat niemand buiten Noorwegen zich voor schaatsen interesseerde? En wat te denken van Eric Hayden?

Nee ... ik vind dit het zoveelste voorbeeld van Nederlanders die wat te zeiken moeten hebben. Zo typisch.

Om op je vragen te beantwoorden: ik vraag mij inderdaad af wie zich voor short-track interesseert. Zelfs schaatsland Nederland boeit het niet extreem veel (in vergelijking met lange baan interesseert het jullie zelfs nauwelijks). Verder kun je er niet om heen dat er nergens anders dan Nederland zo veel schaatsstadions zijn per inwoner. En nergens anders dan in Nederland is er zo veel schaatsen op tv.

Wat die Amerikanen en Noren betreft: hun zelf zal het natuurlijk wel boeien. En zoals Jeroen al zei blijft het een mooie prestatie van de Nederlanders dat ze die jongens verslagen hebben. Maar de Amerikaanse journalisten praten er alleen maar even over omdat het Olympische Spelen zijn. Ik vind de vergelijking van Jehoentelaar met het bobsleeën perfect. In Nederland en België werd er nu even over bobsleeën gesproken omdat we allebei een stel vrouwen hadden die enigszins in de buurt van een medaille kwamen. Maar een maand geleden hadden de meeste Nederlanders waarschijnlijk nog nooit gehoord van Esmé Kamphuis...

Kootje

Maar dat de bevolking amper tot niet naar 'n sport kijkt, wil nog niet zeggen dat de sporters en hun bonden het niet serieus nemen. ;)

0634

Citaat van: Kootje op 01 maart 2014 - 00:20:57
Citaat van: Jeroen op 28 februari 2014 - 21:31:31
Die vergelijkingen raken kant noch wal.

Dat vind jij, ik vind van wel. Ik vind het in deze namelijk weinig verschil maken of 'n land op één onderdeel of op alle onderdelen domineert. Daarnaast gaf ik ook voorbeelden van landen die complete sporten domineerden, dus ...

Je kan toch moeilijk ontkennen dat het een heel verschil is of een land 8 medailles wint tov 6 van diens grootste concurrent of 23 tov 3. Dan ontken je dus feiten.

Nogmaals, de NLse schaatsers als personen hebben elkaar om te bevechten, dus niets dan lof voor hen, maar je kan niet met een strak gezicht beweren dat dit nog een internationale sport is.

Kootje

Klopt ... NL was dominant op alle afstanden, maar dat rechtvaardigt nog steeds de uitspraak niet dat andere landen het schaatsen niet serieus nemen. Dat is het enige dat ik hier bestrijd, want dat vind ik gewoon BS en ik verwacht dat men dat in die andere landen ook zo zal zien. Nogmaals ... dat de bevolking er niet naar kijkt wil niet zeggen dat de sporters en hun bonden het niet serieus nemen.

Het enige gevolg van 'n impopulaire sport is dat de vijver waaruit gevist kan worden kleiner is, maar dan nog ... als in de VS 1% vd bevolking gaat schaatsen, dan moeten wij daar al zo'n 12% van onze bevolking tegenover zetten om zo'n zelfde vijver te hebben. Nu schaatst 'n veel groter deel van onze bevolking als ze de kans krijgen, maar schaatsen als sport .... gaan we echt niet aan die 12% komen hoor. Daarvoor wordt er hier teveel gevoetbald en gehockeyd.

0634

Naja, andere landen nemen schaatsen niet serieus in de zin van zoals wij ook basketbal niet serieus nemen.

Wat ik bedoel: Het is niet dat degene die hier basketbalt niet iedere wedstrijd wil winnen en zijn best ervoor doet, maar het hele basketbalklimaat, de media-aandacht, en dus de commercie, de sponsoren, het geld, de coaches, de trainingsschema's, de weerstand, de scouting, de faciliteiten etc. etc., zijn tov de wereldtop in de NBA verre van toereikend en dus hebben we geen schijn van kans als we tegenover de VS komen te spelen.

Zo is het m.i. met schaatsen ook een beetje, maar dan in ons voordeel. Anders is dit enorme verschil in resultaat m.i. onmogelijk want het is heus niet zo dat er alleen schaatstalenten in NL worden geboren. Ik weet heel erg zeker dat er in Noorwegen of in Rusland ook mensen wonen met in aanleg dezelfde turbodijen en longinhoud als Jorrit Bergsma. Dus is er een andere reden waarom er zo'n klasse-verschil is.

Dat is wat ik bedoel, dus zeker niet op individuen gericht. Het succes van NL op de Spelen, dus zonder ook maar één medaille die niet op schaatsen is behaald, kan ik dan ook alleen maar zien als devaluatie van de schaatssport. Sorry.