Damon Hill: Top of flop

Gestart door Jehoentelaar, 16 december 2013 - 22:42:30

« vorige - volgende »

0634

#15
Citaat van: Sabai op 17 december 2013 - 11:31:23
Citaat van: Maikel0230 op 17 december 2013 - 10:55:18
Bij mijn weten is het nog altijd de combinatie coureur/auto die voor kampioenschappen moet zorgen. Zowel Button als Hill zijn/waren sterke coureurs, niet de absolute top, maar nog steeds lekkere racers.


Ik ken niet Hill zijn hele carrière maar wat ik van hem gezien heb in oude races die ik terug gekeken heb reed hij in super dominant materiaal en maakte hij veel fouten en crashes bij inhaal acties of tijdens het pushen. En in de interviews kwam hij op mij over als een zeurpiet en koekenbakker. ;) Maar dit is mijn persoonlijke mening gebaseerd op een stuk of 10 races tussen '94 en '96 die gezien heb.  Vind Button zelfs nog een slag beter dan Hill eigenlijk.

Kijk eens naar Suzuka 94. Of naar Adelaide 94. Hongarije 97. Spa 95. Formidabele wedstrijden van Hill. Echt geweldige races. Kijk eens hoe hij als 'debutant' de grote Prost het in 93 na aan de schenen legde. Hij had veel pech, maar kwam zeker in de tweede seizoenshelft op stoom. Prost had het er steeds lastiger mee. In 94 was Hill ook ijzersterk. 95 was matig. 96 onbetwist te beste.

Kijk eens naar Canada 2011. Was Button niet goed daar dan? Of  die races in wisselende omstandigheden die hij won bij McLaren.

Dat zijn geen koekebakkers hoor. Dat zijn geweldenaren. Waarschijnlijk is er nooit in geen enkele sport ooit een koekebakker wereldkampioen geworden. Onmogelijk.


0634

#16
Citaat van: Kootje op 17 december 2013 - 22:04:38
Maar Sabaï heeft wel 'n punt, Hill was geen wereldtopper. Een complete pannenkoek was het echter ook niet. Ik zou hem in de subtop plaatsen persoonlijk.

Wat hij in 94 deed, was groots hoor. Hij stond op en trok het Williams team wat in zak en as zat met zich mee. Respect daarvoor. Groots respect zelfs. Schumacher bibberde de vangrails in in Australie omdat hij hem maar niet af kon schudden.

Hij was m.i. dan ook absoluut een wereldtopper. Zoals Button dat ook is. En Raikkonen. En Villeneuve. En Mansell. En Hakkinen. En Andretti. Enzovoort.

Okee, geen buitencategorie. Maar allemaal wonnen ze jarenlang races. Deden mee in meerdere wereldtitelstrijden. Waren jarenlang toonaangevend in hun sport. Hebben allemaal buitengewone races op hun naam staan.

Allemaal wereldtop. Er zit nog een laag boven, mee eens, maar dit is gewoon wereldtop. Subtop zijn m.i. mannen als Barrichello, Arnoux, Regazzoni, DC, Alesi, Berger, etc etc.

Kootje

Voor mij was Hill absoluut geen wereldtop, was overigens wel fan van de man maar dat terzijde. Maar idd, wanneer ben je wereldtop, wanneer subtop, middenmoot of complete pannenkoek? Zolang daar geen vastomlijnde definitie voor is zullen meningen hierover verschillen. Voor mij is wereldtop iig de absolute top, de buitencategorie zoals jij ze noemt. Daar behoorde hij toch echt niet toe. Daaronder zit de gewone top, ook daarvoor vond ik hem, weliswaar nipt, niet goed genoeg. Kom je dus in de subtop terecht. Dat zijn de jongens die races kunnen winnen zolang het materiaal maar goed is. En ja .... als het dan 'n keer extreem goed is, strijden ze ook mee om de titel en in het geval Button en Hill winnen ze hem ook nog.

0634

Subtoppers kunnen onmogelijk jaren lang bovenin meedoen en toonaangevend zijn in hun sport.

Onmogelijk m.i..

Kootje

Jarenlang?

Hill deed slechts 3 jaar bovenin mee, en in al die jaren had hij 't beste materiaal tot z'n beschikking. Voor Button geld hetzelfde, echter overschrijd die voor mij wel net de grens tussen subtop en top. Hill net niet.

En toonaangevend?

Hier weet ik niet eens iets op te zeggen, maar kan ik louter vragen wat er dan zo toonaangevend aan hem was? Ik zie 't niet iig. Toen niet en nu  ook niet.

Jehoentelaar

Je kan van iemand die naar Arrows overstapt niet verwachten dat 'ie bovenin blijft meedoen. Waarom hij uiteindelijk bij dat team kwam terwijl -volgens de verhalen- andere topteams wel interesse hadden, is een ander verhaal.

Bovenin meedoen en het beste materiaal tot je beschikking hebben spreekt voor zich. Er reden destijds geen Forti's mee in de voorhoede, zoals je nu geen Marussia om het podium hebt zien strijden.

0634

#21
Citaat van: Kootje op 18 december 2013 - 18:08:14
Jarenlang?

Hill deed slechts 3 jaar bovenin mee, en in al die jaren had hij 't beste materiaal tot z'n beschikking. Voor Button geld hetzelfde, echter overschrijd die voor mij wel net de grens tussen subtop en top. Hill net niet.

En toonaangevend?

Hier weet ik niet eens iets op te zeggen, maar kan ik louter vragen wat er dan zo toonaangevend aan hem was? Ik zie 't niet iig. Toen niet en nu  ook niet.

Hill reed slechts 7 seizoenen in de F1. Van 93 t/m 96 deed hij steevast mee om zeges en (behalve ijn zijn eerste jaar) om de titel. Samen met Schumacher was hij in die jaren het gezicht van de sport, mede door hun rivaliteit. Dat noem ik toonaangevend, daarmee zeg ik niet dat hij de beste was.

Pas in 97, toen hij in een beroerde auto reed, werd het minder. Toch deed hij ook toen van zich spreken in Hongarije en won een jaar later de eerste race voor Jordan. Alleszins een geweldige carriere met 22 zeges en een titel (en nog twee tweede plekken). Voor mij ben je dan toonaangevend in de jaren dat ie mee deed.

Button streed minder om titels. Had ook maar één keer een kampioenswaardige wagen, waarin hij prompt de titel pakte. Wel won hij races voor drie verschillende teams en bleek hij min of meer (die discussie zullen we maar niet opnieuw voeren ;D) gelijkwaardig in resultaten aan Hamilton. Werd nog een keer keurig tweede achter Vettel, wat ook echt het hoogst haalbare was. Voor mij is hij over meerdere jaren mede toonaangevend gebleken in de sport, ook doordat hij een aantal zeer knappe zeges boekte.

Nogmaals, ik vind hem niet van het allerhoogste niveau, maar eentje daaronder. Maar zeggen dat Button, Hill (en in mijn ogen dan ook mannen als Jones, Hunt, Andretti, Mansell, Raikkonen, Hakkinen, die ik allemaal min of meer gelijkwaardig vind/vond) is mij veel te kort door de bocht. Subtoppers vind ik mannen als Berger of Barrichello. Mannen die ook races wonnen, maar nooit serieuze titelkandidaten waren, ondanks dat ze wel degelijk ook in topmateriaal hebben gereden, en ook niet (mede) gezichtsbepalend voor de sport waren.

Jacques Villeneuve vind ik dan eigenlijk iets minder bij nader inzien. Die heeft maar twee jaren gehad waarin hij mede toonaangevend was. Dat vind ik dan een twijfelgeval, want dat is wel een beetje weinig tov het aantal jaren dat hij meereed (10 hele seizoenen).

Natuurlijk waren Schumacher, Senna, Clark en Vettel enzovoort allemaal beter. Maar topcoureurs zijn het in mijn ogen allemaal geweest.

Dat tussenzinnetje 'ondanks dat ze wel degelijk ook in topmateriaal hebben gereden' zegt ook genoeg. Mannen als Berger, Rubens, en DC hebben geweldige wagens gehad maar nooit serieus meegedaan om titels. Die zijn dus m.i. géén top maar subtop.

SDG

Citaat van: Jehoentelaar op 18 december 2013 - 18:23:26
Je kan van iemand die naar Arrows overstapt niet verwachten dat 'ie bovenin blijft meedoen. Waarom hij uiteindelijk bij dat team kwam terwijl -volgens de verhalen- andere topteams wel interesse hadden, is een ander verhaal.

Bovenin meedoen en het beste materiaal tot je beschikking hebben spreekt voor zich. Er reden destijds geen Forti's mee in de voorhoede, zoals je nu geen Marussia om het podium hebt zien strijden.

Hij was naar verluidt ook in contact met o.a. McLaren, maar dat zou afgesprongen zijn omwille van financiële redenen. Dat is toch wat ik er me van herinner.

Wings

Citaat van: Jehoentelaar op 16 december 2013 - 22:42:30
Gelukkig blijft #0 van mijn held Damon Hill onberoerd. ;)

Hebben we toch wat gemeen. Hier nog een Damon Hill sympathisant. Overigens -offtopic- denk ik dat ik redelijk alleen sta wat betreft Gilles Villeneuve. Ik vond Gilles in tegenstelling tot 99% niet zo bijzonder en vooral overhyped. Mede doordat hij als een ridder in het harnas stierf. Los daarvan was hij onbezonnen en veel te agressief. Als ik zie dat een Grosjean nu vaker om een enkel akkefietje wordt afgeschoten begrijp ik niet dat diezelfde mensen Villeneuve zo fantastisch vonden. Maar dat ben ik.

Wings

Citaat van: Kootje op 17 december 2013 - 22:04:38
Maar Sabaï heeft wel 'n punt, Hill was geen wereldtopper. Een complete pannenkoek was het echter ook niet. Ik zou hem in de subtop plaatsen persoonlijk.

Mee oneens. Eigenlijk heeft Damon Hill altijd leuke dingen laten zien. In 1992 wist hij zich twee keer te kwalificeren in de bolderkar van een Brabham die tot dan slechts 1 keer mee had gereden op zondag. Damon Hill verkaste naar Williams waar hij de rol als secondant naast Prost mocht vervullen. Volgens mij was Hill zo'n beetje de enige rijder die Prost naast zich accepteerde. Damon Hill ontpopt zich echter als een rijder die qua snelheid kan meeklappen met Alain Prost. Technisch falen in Duitsland en Engeland is debet dat de achterstand flink oploopt en hij aan het einde van de rit niet een worp kan doen naar het kampioenschap. In 1994 rijdt hij naast Senna in een Williams dat vooral in de beginfase flink heeft ingeboet. Het verbod op de geavanceerde techniek is er debet aan.

Dan volgt Imola 1994. Ayrton Senna komt om het leven en Williams is gehavend. Gewond. En toch, hetzij met wat steun, staat het team op, heelt zijn wonden en gesleept door de prestaties van de Brit kunnen ze meestrijden om het kampioenschap en vecht hij met de succesvolste en misschien wel de beste rijder ooit, Michael Schumacher. Een strijd die hij moreel gezien won maar verloor door oneerlijk spel van de Duitser. Damon Hill ziet het kampioenschap in rook opgaan nadat Schumacher de deur abrupt dichtgooit. In 1995 is hij -te- gretig als gedoodverfde titelkandidaat. Persoonlijk vind ik dat een minder jaar. Ik had de indruk dat hij overcompenseerde en zo het kampioenschap weg gaf.

In 1996 is het dan zo ver en wordt hij kampioen. Mens en dier is verbaasd als opnieuw, de derde op rijd, kampioen Williams verlaat. Toch wel een smet op de successen van Williams begin en medio jaren 90. Damon Hill verkast naar Arrows. Wat een drama was dat. Footwork/Arrows was al jaren een achterhoede team en ook nu leverde ze een zeepkist af waar Nivea jaloers op zou worden. En toch kan Damon Hill zo nu en dan wat leuks ermee en finished hij in de buurt van de punten en kan hij tot twee maal toe doorschieten naar een zesde en tweede stek. Damon Hill is inmiddels 37 en op z'n retour als hij tekent bij Jordan waar zijn carrière als een nachtkaars dooft.

Terugkijkend op zijn carrière was hij sowieso een laatbloeier die debuteerde in de leeftijd waarin de meesten niet meer zullen ontwikkelen en kunnen groeien als rijder. Hij reed bij Brabham, Williams, Arrows en Jordan die hij allen iets heeft kunnen bieden. In mijn optiek worden deze rijders al gauw onderschat en gedaan alsof ze geen terecht kampioen zijn wat ik persoonlijk betreur. Natuurlijk komt hij niet in mijn top 5 beste rijder aller tijden maar in zijn tijd was hij, ondanks zijn conservatieve rijstijl, competitief en succesvol. Button heeft meer dan het dubbel aantal races gereden en heeft nog niet de helft aan poles en 7 zeges (25%) minder. Dus om nu te roepen dat Button een klap beter is vind ik niet helemaal terecht.

Maikel0230

Topic gesplitst en verplaatst naar hier, veel plezier verder!

Maikel

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Top


dat je dit topic hebt gesplitst!

SDG

Citaat van: Jehoentelaar op 16 december 2013 - 22:42:30
Gelukkig blijft #0 van mijn held Damon Hill onberoerd. ;)

Maar wie weet nog wie de eerste '0' uit de Formule 1 was?  ;)

Maikel0230

easy, Jody Scheckter, heb ik ooit nog eens gelezen op F1Fanatic



Maar nu ga je me hier of topic SDG ;)

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

gloudiesaurus

Hill was zeker een goed coureur. Denk bijvoorbeeld aan Spanje 1994 waar hij na het weekend in Imola won, juist nadat iedereen Williams afschreef na de dood van Senna. En Aidelaide 1994 was erg sterk van hem. Hij was toen gewoon Schumacher de baas.

Vervolgens in 1995 een minder jaar, teveel risico genomen om Schumacher te kunnen verslaan. 1996 was super en vervolgens deed hij het in een Arrows ook zeer goed. Zijn 1e jaar bij Jordan was ook nog goed, de eerste zege voor het team! (wel met behulp van een stalorder). In 1999 had hij niet meer van start moeten gaan... zijn carierre ging toen als een nachtkaars uit. Verstappen testte halverwege dat jaar nog voor Jordan om Hill te kunnen vervangen, maar Hill ging toch door  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is