Dakar

Gestart door 3phasE, 11 december 2013 - 21:13:47

« vorige - volgende »

Wie wint Dakar 2014?

Peterhansel.
1 (33.3%)
Sainz.
1 (33.3%)
Gordon.
1 (33.3%)
Al-Attiyah.
0 (0%)
Iemand anders.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Poll gesloten: 01 januari 2014 - 16:32:41

Sphinx

"Alsof er straf stond op thuisblijven." Zo omschreef Hans Vogels de massale toeloop van de Bolivianen in twee etappes. De motorrijders kregen een enorme show voorgeschoteld in Unuyi en reden gisteren vanuit Bolivia naar Chili, waar de finish in Calama was getrokken. Oorspronkelijk zouden ze over de grote zoutvlakte rijden, maar de regenval van de laatste twee dagen liet sommige stukken in een groot zoutwatermeer veranderen, dus daar laveerde de organisatie omheen. De auto's en trucks kwamen vanuit Salta in Argentinië via een hele lange verbinding Chili binnen, om dan alsnog aan de etappe te beginnen.

Een van de deelnemers die niet rouwig zal zijn om het vertrek uit Bolivia is Alain Duclos. De Fransman kan niet overweg met de grote hoogte en verloor mede daardoor gisteren opnieuw veel tijd. Toen daar ook nog motorpech en een valpartij bijkwam, was Duclos zo een halfuur kwijt. Yamaha pakte dan eindelijk een etappeoverwinning. Cyril Despres was de hele dag in de aanval en positioneerde zich goed voor een eventuele aanval in de Chileense duinen. Hij won de etappe met  2m09s op Joan Barreda, die erg zijn best deed om tijd te pakken op Marc Coma, maar aan de finish had hij maar 6 tellen teruggepakt. Riaan van Niekerk reed een tijdje op twee rond met Helder Rodrigues, Olivier Pain en Michel Metge achter zich aan, maar de Zuid-Afrikaan raakte een beetje bevangen door de afwisseling tussen hoogte in Bolivia en hitte in Chili, waardoor hij toch een minuut of tien verspeelde tegen het eind en op zeven strandde. Beste NL'er was Vogels, die helemaal de oude leek na zijn slechte 7e etappe en als 21e aantikte. Henk Knuiman werd 24e, Robert van Pelt 36e, Bas Nijen Twilhaar 54e en Michel de Groot eindigde als 68e op anderhalf uur van Despres. In de stand vóór de Chileense duinen worden getackeld heeft Coma 38m08s op Barreda, Jordi Viladoms loopt weg bij Duclos, en Jeremias Israel-Esquerre zit de Fransman nu op de hielen met slechts drie minuten achterstand. Knuiman is nog steeds 18e, Van Pelt en Vogels staan 22e en 23e, Nijen Twilhaar 50e en De Groot 70e op bijna 22 uur van Coma.



Bij de quads besloot Ignacio Casale dat de aanval de beste verdediging is en de Chileen hield er een genadeloos snel tempo op na. Allen Seb Husseini leek hem enigszins te kunnen volgen, maar ook de NL'se Emirati zag Casale van 46 sec bij CP1 weglopen naar 8 minuten bij de finish. Sergio LaFuente en Rafal Sonic gaven allebei een kwartier toen en dat was het belangrijkste voor Casale, die in de stand 21m40 voor LaFuente staat en 45m56s voor Sonic. De verschillen daar achter lopen in de meerdere uren, Husseini, Abu Issa en Gonzales Fereyoli zullen alleen van plaats ruilen als een van hen meerdere uren verliest vandaag.



Bij de auto's opende Carlos Sainz de etappe, met het hele peloton Mini's achter zich aan. Halverwege waren de onderlinge verschillen niet groter dan een minuut, maar in de tweede helft liep Nasser Al-Attiyah langzaam weg bij de rest en kon in Calama zijn eerste etappezege opschrijven. Stephane Peterhansel werd 2e op 1m12s, Sainz zette een derde tijd op 2m36s. Nani Roma lag lange tijd netjes op een vierde plek, maar hij kreeg in het tweede deel kort na elkaar twee lekke banden, waardoor hij acht minuten extra verloor en op het nippertje Giniel de Villiers achter zich hield op plaats 6. De HRX Fords leken zich helemaal thuis te voelen in Bolivia, want Bernard ten Brinke haalde opnieuw de top10 als 9e. (Carlton Kirby's uitspraak van de naam "Tenbrinkye" deed alleen een beetje Scandinavisch aan.) Erik van Loon ging goed mee in de top15 en was lang in duel om de 11e plaats verwikkeld met Guillermo Spinelli en Martin Kaczmarski. Dat ging best goed tot de motor warmliep en Van Loon een beetje gas terug moest nemen. Daarmee kwam hij op plaats 13 uit op 18 minuten van Al-Attiyah. Erik Wevers werd 18e, Tim Coronel 43e, Gerard List 48e en Henk Theunisse zit ook nog in de race als 69e, traag maar gestaag. In de stand is Roma nog wel leider voor Peterhansel met 23m46s voorsprong, Giniel de Villiers is nog derde, maar Terranova en Al-Attiyah kruipen weer dichterbij op respectievelijk 3 en 8 minuten achterstand. Van Loon is 15e op 5u11m, Wevers is 37e op 12u47m en Ten Brinke 44e op 14u11m



Dat er ook bij Mini iets kapot kan bleek bij Federico Villagra, die na motorpech als 77e en allerlaatste binnenkwam op 3u44m. Over kapotgaan gesproken, BJ Baldwin kreeg aan de finish maar liefst twee keer bezoek. De Amerikaan mocht eerst aan Maris Saukans uitleggen waarom hij zijn Oscar Orlen aan de kant had geduwd (wat met de nodige krachttermen aan beide kant gepaard ging) en daarna kwam Frederic Chavigny met een gehavende Nissan verhaal halen (foto onder). De Fransman is een kop kleiner dan Baldwin, maar wat ie aan lengte mist maakt ie aan volume meer dan goed, waarschijnlijk dat ie nog harder ging praten om ervoor te zorgen dat de camera het ook registreerde, zodat ie aan de Groene Tafel eventueel klacht neer kon leggen tegen het onbehouwen rijden van de Amerikaan. Baldwin was er zowaar even stil van. Ook Robby Gordon had het een beetje moeilijk, hij kwam te laat bij de start, kreeg een uur tijdstraf, tekende protest aan omdat hij door een onverwachtse tankstop te laat was en kreeg dat uur weer terug, waardoor hij de rit als 10e uitreed.



Bij de trucks joegen de Kamazki's opnieuw de eenzame Iveco na. Andrey Karginov pakte op het rechttoe rechtaan parcours opnieuw de snelste tijd, al reed ie wel een koplamp stuk en deuk in de voorbumper. Gerard De Rooy consolideerde opnieuw en reed een 2e tijd in Calama, 5m15s achter Karginov. Dimitri Sotnikov zette een derde tijd neer op 6m55 en Ales Loprais gaf in de Tatra acht minuten toe. Martin Kolomy kwam niet meer aan het vertrek, de Buggyra Tatra kampte met haarscheurtjes in de vooras en dat vond de Tsjech niet verantwoord op de snelle proef. De MAN's van Versluis en Van Vliet liepen lekker op de Chileense piste en kwamen als 5e en 6e binnen, nog voor de Kamazki's van Nikolaev en Shibalov, die allebei een kwartier verloren. Martin vd Brink was op koers naar een top10 klassering, tot de Ginaf een defect aan de turboslang kreeg (kapot klemmetje) en de leiding van de vierwielaandrijving dreigde te smelten. Vd Brink kwam daardoor pas als 12e binnen op 21m29s. Frits van Eerd viel stil met een kapotte turbo, die ook het spruitstuk beschadigde. Dankzij hulp van Eimbert Timmermans kwam Van Eerd als nog als 40e in Calama aan op 2u02m van Karginov. Verrassend goed is tot nu het optreden van debutant Maurik vd Heuvel, die in de oude truck van Aart Schoones meedoet en steeds beter in zijn ritme komt. Gisteren werd hij 15e. In de stand is de voorsprong van De Rooy nu 32m35 op Karginov. Nikolaev staat 3e op 1u12m en Sotnikov 4e op 1u23m. Loprais is nu Hans Stacey gepasseerd en staat vijfde: het verschil tussen de twee bedraagt zeven minuten



De rit van vandaag is een klassieker: Van Calama naar Iquique over 422km door de zware duinen, inclusief de steile afdaling naar de finish waar Eurosport de laatste jaren altijd een vaste camera had staan.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

3phasE

Vandaag misschien kansen voor Robby Gordon op een etappe-overwinning.
Zou leuk zijn en tevens zijn Dakar nog een beetje glans geven....
The future is electric!

Sphinx

#77
Het leek gisteren wel de rit naar de Mont Ventoux in de Tour. Al vanaf het begin zagen de klassmentsrijders in alle categorieën de aanvallers om hun oren vliegen op het snelle, maar zeer hobbelige parcours. En in de duinen liepen de tijdsverschillen rap op.

Bij de motoren zou je als eerste een aanval van Joan Barreda verwachten, maar bij het korte interviewtje bij de start leek keelontsteking Coma's ergste vijand. De Catalaan kon bijna niet praten en die paar zinnen die hij eruit kreeg klonken als het gekras van een valse raaf. Maar wat Coma aan eloquentie mistte, was hij aan snelheid iig niet verloren. Cyril Despres leidde nog in het eerste deel van de rit, maar de Fransman kampte met een te hoog benzineverbruik en moest gas terugnemen om niet in de duinen te stranden. Barreda had toen bij twee CP's een halve minuut voorsprong op Coma, maar hij kon dat niet volhouden in het laatste deel en kwam zelfs vast te zitten, wat hem 15 minuten kostte. Coma won de rit met 5m45s op Despres en 9 minuten op Juan Pedrero Garcia. De strijd om plaats 3 in de stand lijkt op dit moment spannender. Alain Duclos kan het klassement vergeten na gisteren. De Sherco-rijder mopperde bij de tankstop nog dat Jeremias Israel-Esquerre  hem de eerste 100km voortdurend blokte en toen hij alleen reed, viel hij stil met motorpech. Uiteindelijk kreeg Duclos een sleep van merkgenoot Francisco Errazuris, maar of hij start is nog de vraag. Kuba Przygonski verloor een kwartier met sleutelen aan een kapotte uitlaat, maar was als 13e aan de streep. Jordi Viladoms leek ook in de problemen, maar de irri-tracker deed weer gek waardoor hij pas in de laatste CP's opdook en meteen de vijfde tijd zette. Israel-Esquerre leek op weg om zijn plaats als derde in de stand in te pikken, maar de Chileen ging over de kop, waarna hij moest wachten tot Laia Sanz voorbij kwam zodat hij haar spoor kon volgen, want in de val was zijn roadbook aan diggelen gegaan. Sanz zette trouwens een heel behoorlijk 7e tijd en lijkt zich in de tweede week steeds beter op haar plaats te voelen.

Hans Vogels kende een zeer eenzame etappe, maar kwam er goed door heen met een 21e tijd. Henk Knuiman begon niet zo best, want de Fransman Hugo Payen reed m in de weg en door het stof verloor de Wijchenaar wat tijd. Tot Payen verkeerd reed en Knuiman de etappe in een lekker ritme uitreed; hij werd 22e, 1m22s achter Vogels. Robert van Pelt kwam als 30e binnen en heeft in het kistenrijders-klassement de leiding met 1 uur op de nummer 2, Brett Cummings. Bas Nijen Twilhaar was als 59e binnen en Michel de Groot werd 63e. In de stand is Coma alleen maar steviger in het zadel komen te zitten, al kon hij er na de rit weinig commentaar op geven door zijn schorre stem (zijn brede grijns zei al genoeg). De voorsprong op Barreda bedraagt nu 55 minuten. Viladoms staat nog 3e op 1u54m, de voorsprong op Israel-Esquerre is 14 minuten. Olivier Pain heeft na een paar stille etappes in de top10 en de pech van anderen toch weer tijd gewonnen en staat inmiddels vijfde, 9 minuten achter Israel-Esquerre. Knuiman staat nu 17e op 5u42m, Vogels en Van Pelt blijven 21e en 23e, Nijen Twilhaar zakt een plek naar 51, De Groot wint een plek op 69.



Bij de quads kon Seb Husseini eindelijk laten zien hoe goed hij op eigen terrein is. De NL'se Emirati vloog bijkans over het parcours en verklaarde na de finish 80% volgas te hebben gereden. Bij CP1 gaf Ignacio Casale nog maar vijf tellen toe, maar voor de Chileen sloeg het noodlot toe met een slow-leak. Hij stopte een paar keer om de band weer op te pompen, maar moest toen toch zijn band wisselen tussen CP2 en de tankstop. Husseini ging zo hard dat hij bij de tankstop helemaal geen achtervolgers meer zag: "Je moet verplicht 15 minuten stoppen, maar toen ik weer vertrok was er nog niemand." Husseini stond de leiding niet meer af en won de rit met 24 minuten voorsprong op Casale. Die maakte in de duinen veel tijd goed op Rafal Sonic en Sergio LaFuente, die hij aan de finish nipt voorbleef. Sonic werd 3e op 32sec van Casale en LaFuente gaf 59sec toe op de Chileen. Die heeft daardoor nog steeds de leiding, LaFuente en Sonic zijn nog steeds 2e en 3e. Husseini maakt 25 minuten goed op Sonic, maar heeft nog steeds 2u20m achterstand op de Pool. Zijn enige hoop op een podiumplaats is dus blijven aanvallen in de hoop dat een van de drie concurrenten een fout maakt.



Bij de auto's maakte Nani Roma de afgelopen dagen al kennis met het feit dat klassementsleider zijn niet eenvoudig is. Normaal is de Catalaan al uitgeschakeld voor het klassement in de tweede week zodat hij zonder druk, maar nu was dat even anders. Roma deed erg zijn best om in het spoor van Peterhansel en Al-Attiyah te blijven, maar hinder van de zeer stoffige omstandigheden en lekke banden lieten hem 11 minuten verliezen. Carlos Sainz zat er in het begin nog goed bij, maar kreeg een kapotte ophanging die provisorisch met een spanband werd gerepareerd. Het liep daarna helemaal niet voor Sainz, die meerdere keren vast kwam te zitten en een aantal keren aardig aan het stofhappen was door de voorbijrazende Kamazki's. Hij verloor uiteindelijk 1u26m en kwam als 26e binnen. Peterhansel besliste in de duinen de strijd met Al-Attiyah in zijn voordeel en won met 2m16s voorsprong op de Qatari. Roma werd toch nog derde in Iquique. Het enige merk dat de Mini's enigszins partij kon geven was Toyota. Giniel de Villiers verloor als 5e weer 22 minuten door lekke banden en Adam Malysz maakte in de duinen verbazend veel tijd goed in de Orlen Toyota (of dat kwam doordat de afdaling naar Iquique hem aan aan een skischans deed denken is niet helemaal duidelijk). Marek Dabrowski zette in de tweede Orlen Toyota een tijd 10e, maar verklaarde het rijden in de duinen wat lastiger te vinden dan op zijn KTM. "Op de motor zie je veel beter waar je heen gaat, vooral op de toppen van de duinen. In de auto zie je veel later hoe de duin er aan de andere kant bijligt en moet je veel sneller reageren. Als je te scherp corrigeert, kan het misgaan." Dat gebeurde dus een van de Dacia/Renault Dusters. Jose Garcia' auto (hieronder nog intact) zag eruit als een slecht gedemonteerde Lego-blokkendoos na een flinke klap van zo'n duin. De tweede Duster van Emiliano Spataro is wel nog in de race; de Argentijn reed als 20e de etappe uit.



Voor de Nederlanders werd de rit naar Iquique een ware kwelling. Erik Wevers moest helaas opgeven met falende electronica en teamgenoot Bernard ten Brinke kreeg een kapotte multiriem. Erik van Loon kreeg niet één, maar drie kapotte multiriemen binnen 220km, de eerste keer had Eimbert Timmermans 1 uur nodig om het ding te vervangen, de tweede keer 23 minuten. Na de derde keer was Van Loon door de voorraad heen en ging zonder stuurbekrachtiging de duinen in, waar hij zich prompt vastreed. Op de een of andere manier kwam hij na veel vergeefse pogingen weer uit en reed een tijd samen op met lotgenoot Ten Brinke. Ze moesten ook nog eens omkeren om een waypoint op te pikken dat ze nog waren vergeten. De Twent en de Brabander werden uiteindelijk als 56e en 57e geklokt, 4 uur en drie kwartier achter Peterhansel. Gerard List was voor het sluiten van de tracking als 61e binnen, Tim Coronel moest zich binnen laten slepen, maar omdat Kees Koolen bang was de Ginaf in de duinen te oververhitten, moest de eenzame buggyrijder wachten op een bereidwillige vervanger. Henk Theunisse duikt bijna nooit in de etappeuitslag op omdat hij meestal de allerlaatste is die het bivak haalt, maar de Dodge doet het nog steeds en is de trotse houder van de Rode Lantaarn op dit moment (al heeft Eurosport hem als T. Henk genoteerd). Vooraan in het klassement heeft Roma nog maar 12 minuten voorsprong op Peterhansel, die nu zijn record aantal stagewins weer heeft teruggepakt van Vladimir Chagin met 64 stagewins. Orly Terranova profiteert van het tijdverlies van De Villiers en is nu derde op 54 minuten, Al-Attiyah vierde op 59 minuten, exact gelijk met De Villiers op 5. Die vijf staan ook nog als enige binnen het uur,  de nummer 6 Kristoff Holowczyc geeft al 3 uur toe. Na alle trammelant staat Van Loon toch nog 23e op 9u47m, Ten Brinke is 42e op 18u42m en List 57e op 34u32m



Bij de trucks leek Andrey Karginov wel bezeten, zo hard ging de Rus in zijn YAMZ-Kamaz weg. Gerard De Rooy verklaarde dat hij meermaals aan de sporen kon zien waar Karginov had gemist, maar van een fout was volgens mij geen sprake. Karginov heeft zich gewoon de Wombat-rijstijl van teambaas Chagin eigen gemaakt: zo veel mogelijk rechtdoor, op de motor remmen en erop vertrouwen dat het oersterke chassis de klappen opvangt. "Ik weet niet hoeveel tijd we in de lucht hebben gehangen met al die sprongen in het laatste deel" aldus Karginov aan de finish. De Rooy deed geeneens moeite het tempo te volgen, hij had het al zwaar genoeg. Onderaan een duin landde De Neus zo hardhandig op de voorkant dat de bumper als souvenir achterbleef. "Pas aan het eind werd het leuk, maar toen hadden we al teveel tijd verspeeld." Met een tweede etappeoverwinning pakte Karginov meteen 19 minuten terug op De Rooy, terwijl Nikolaev (3e) en Sotnikov (4e) juist langzamer begonnen en naar het einde sneller werden. De Rooy had geluk dat er niet al te veel stuk was aan zijn truck, want zowel Pep Vila Rocca als Jo Adua gaven in de snelle servicetrucks veel tijd toe. Adua werd 9e op 1u11m, Vila Rocca strandde met een kapotte koppeling en verloor 2u39m. Marcel van Vliet stond halverwege nog vijfde, maar verloor 58 minuten en kwam als 7e binnen. Peter Versluis heeft Vrouwe Fortuna blijkbaar zwaar beledigd, hij stond lang stil met een kapot carter en kwam als een van de laatsten binnen. Martin vd Brink reed een frustrerende etappe, waarin hij herhaaldelijk in de clinch lag met een Fransman die zo vaak zijn pad kruistte dat beide onderaan een duin vastliepen. "Werd die vent nog kwaad ook, ik kon nog net remmen, anders waren we dwars over hem heen gereden." (Getuige de opgewonden reactie van de Fransman vermoed ik dat het Chavigny was). Toch wist Vd Brink nog als 10e het bivak te bereiken Jack Brouwers kiepte bijna van een duin af, maar met wat improviseren en een blinde achteruirijmaneoeuvre wist Brouwers toch uit de penarie te komen en als 30e binnen te komen. In de stand is Karginov binnen "lekke-band-afstand" van De Rooy gekomen. Een band vervangen kost een kwartier, Karginov staat op 13m28s, want volgens de dakarsite heeft hij nog 30 strafseconden gekregen (wss een speedtrap over het hoofd gezien). Nikolaev is in de Liebherr_Kamaz 3e op 1u21m, Sotnikov 4e op anderhalf uur. Ales Loprais had problemen met zijn radiator en verloor een voorruit, maar aangezien Hans Stacey veel tijd verloor met een kromme spoorstang en vastliep op een duin, staat de Tsjech nog steeds vijfde op 2u09m. Ook Van Vliet (7e), Kuipers (9e) en Vd Brink (10e) staan nog in de top10, Adua en Vila Rocca staan er net buiten.



De etappe van vandaag is een monster: 613 km duinen en fesh-fesh van Iquique naar Antofagasta
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#78
Opnieuw kregen de klassementsleiders het heel zwaar gisteren. Mijn compliment aan de organisatie, dit jaar hebben ze een dakar-parcours geschapen dat de rally tegen het einde in alle categorieën spannend houdt. Eurosport laat ook geregeld veteranen Jean-Pierre Fontenay en Jacky Dubois aan het woord over hun werk als recce-crew. "Al is het toch iets anders om een klein konvooi terreinwagens over dit terrein te loodsen, of een veld van 178 voertuigen. Als je dan achterin verzeild raakt door pech, is het hele parcours omgeploegd en lijkt niet bijzonder veel meer op het roadbook."

De rit van Iquique naar Antofagasta ging over 613 km met een neutralisatie in het midden. Veel duinen, veel fesh-fesh. Veel voertuigen die vastliepen. Ook de motoren hadden zo hun problemen. Honda besloot in het zware terrein vol op de aanval te spelen met Joan Barreda en Helder Rodrigues. De Spanjaard reed in het eerste deel zo'n vijf minuten sneller dan de Portugees en vergrootte zijn voorsprong tot acht minuten in deel twee. Marc Coma reed zijn eigen tempo, maar raakte toch een paar keer in de problemen op een paar steile duinen. Uiteindelijk sloot de Catalaan bij zijn lievelingsvijand Cyril Despres aan voor de rest van de rit. Barreda won al zijn vierde etappe dit jaar, maar schiet er eigenlijk niet zoveel mee op. Gisteren kreeg hij voor een snelheidsovertreding vijftien minuten tijdstraf, en hij liep maar 11 minuten uit op Coma, die als vijfde eindigde, waardoor hij toch vier minuten verliest. Rodrigues werd als 2e geklokt op 8 minuten, Despres als derde op 9m26s. Voor Jeremias Israel-Esquerre is de dakar over na een harde val tegen een rots. De Chileen liep o.a. botbreuken en een schouder uit de kom op. De Nederlanders draaiden allen een stabiele etappe af. Hans Vogels werd 21e, Henk Knuiman 23e en Robert van Pelt 30e. Verder achterin kwam Michel de Groot als 59e en Bas Nijen Twilhaar als 62e. In de stand dus Coma 1e met 44m26s op Barreda, Jordi Viladoms verloor vandaag negen minuten op Olivier Pain, waardoor de Spanjaard nog 14 minuten over heeft op de Fransman. Daarachter staan Rodrigues, Despres en Przygonski binnen een paar minuten van elkaar. Dankzij het uivallen van Alain Duclos gisteren en twee uur tijdverlies voor Laia Sanz klimt Knuiman naar een 15e plaats op 6u17m van Coma. Vogels blijft 21e en Van Pelt stijgt naar 22. Nijen Twilhaar staat 49e, De Groot 67e op 26 uur van Coma.



Sebastien Husseini had zich gisteren anders voorgesteld. De NL'se Emirati zat vanaf het begin in het goede spoor en vloog op zijn Honda quad door de duinen. Tenminste, tot er kort voor de neutralisatie een wiellager kapotging en hij in de neutralisatie moest sleutelen. Zijn collega-quad rijders hadden veel tijd verloren met navigatiefouten, op punt vier had Husseini al 18 minuten winst geboekt. Maar dat verdampte binnen een ogenblik en uiteindelijk verloor Husseini bijna 2 uur, om als 11e aan te komen "Doodzonde, ik heb zo voorzichtig mogelijk moeten rijden, en dit was écht een hele mooie etappe voor mij." Ilja Kiriyakin profiteerde en pakte een mooie dagzege, voor het klassement speelt de Rus geen rol meer, maar hij was 1m49s sneller dan Ignacio Casale. De Chileen consolideerde met een tweede plaats zijn leiding en pakte nog 2 minuten extra op Sergio Lafuente. Mo Abu-Issa hield de eer van Maxxis hoog met een vierde plaats, maar werd later nog met een tijdstraf van 2 uur voor gemiste waypoints om de oren geslagen. Tevens loopt er een onderzoek naar illegale bandenwissels voor o.a. Casale, Gallegos-Lozic en Lafuente, dus de stand is even onder voorbehoud. (edit: ik zie trouwens dat die Rus Sergei Kiriyakin heet, hoe ik nu weer Ilja kom  :mrgreen: )



Bij de auto's gaat het teaminterne duel tussen Nani Roma en Stephane Peterhansel vrolijk door. Per rit loopt de Fransman weer in op zijn Catalaanse teamgenoot, vooral dankzij Nasser Al-Attiyah als sparringpartner in de duinen. De Qatari sloot prima aan bij de sporen van Peterhansel, en haalde hem kort voor de finish in. Daarmee maakte hij 3m30s goed op Peterhansel en won de etappe. Roma maakte een klassieke fout, met te weinig vaart over een duin, waardoor hij vast kwam te zitten en 10 minuten inleverde. Aan de finish was hij derde op 13m45s. Naast de top3 haalden ook teamgenoten Holowczyc (5e), Vasiliev (6e), Terranova (7e) en Villagra (10e) de top10. Giniel de Villiers (Toyota), Ronan Chabot (SMG Chevy) en Lucio Alvarez (Ford) wurmden zich daar nog tussen. Voor Carlos Sainz is Dakar ten einde. Na de problemen in de rit naar Iquique begon de Spanjaard nog goed met de derde tijd in de eerste helft, al dook hij door falende irritrackers alleen bij de stempelpost op. In de neutralisatie ging het mis, want Sainz raakte van de weg en de buggy was te zwaar gehavend om nog verder te kunnen. (Edit: Sainz was van de route gegaan om te tanken, maar raakte door onoplettendheid van de weg. zie hier de gevolgen. Ter observatie werd de crew nog even naar het ziekenhuis gebracht, maar alles leek op lichte verwondingen na in orde. In de stand is Roma nu goed zenuwachtig, want Peterhansel staat op 2m15s. Al-Attiyah is op drie kwartier derde en De Villiers staat nog nipt vierde, Terranova geeft maar 20sec toe.


Erik "Multiriem" van Loon had wederom het probleem dat zijn nickname veroorzaakt. Na 2/3 rit stond de Brabander nog 14e, tot de multiriem het weer begaf. Uurtje repareren later vertrok Van Loon weer, om zich met pijn en moeite door het achterveld te worstelen. Als 30e op 2u41m van Al-Attiyah kwam hij aan de finish. Bernard ten Brinke kende een betere dag met de 12e tijd. Laatste Nederlanders binnen zijn Jan Mooij en Gerard List, die inmiddels van plaats hebben geruild: Mooij is nu de bestuurder, List navigeert. Gisteren was de H.A.N. allerlaatste binnen, omdat nog voor de eerste duinen de koppeling stuk ging. Hoe ze na 600 km zonder ontkoppeling het alsnog gehaald hebben is een klein mirakel. Tim Coronel heeft helaas opgegeven; hij werd eergisteren nog door een Fransman binnengesleept nadat Cees Coolen hem had moeten achterlaten, maar na 66 km ging de versnellingsbak van de Suzuki-buggy stuk en kon niet vervangen worden. Ook Henk Theunissen is eruit. De Dodge moest met alleen achterwielaandrijving de duinen in en dat ging bij de eerste hindernis al mis. De wagen is daarop weggesleept. Beste NL'er in de stand is nog steeds Van Loon op 24, maar Ten Brinke loopt hand over hand in, staat nu 28e. Getuige de problemen met multiriemen zal men niet teveel risico's nemen, en alleen op aankomen focussen. Mooij en List staan nergens meer in de ranking, maar mogen volgens eigen info als 58e starten, compleet onder de radar.



Bij de trucks volgde Kamaz weer dezelfde strategie. Karginov volgas, de rest iets rustiger. Gerard de Rooy reed een beetje op reserve, omdat zijn serviceteam (Adua, Vila-Rocca en Stacey) wat rustiger door de duinen gaat dan de Kamazki-trein achter Karginov. Ales Loprais was echter niet de snelste, maar de slimste trucker. De kleine Tatra Jamal kwam nergens vast te zitten en dankzij goed navigeren van Serge Bruynkens wist Loprais in het tweede deel zijn kleine voorsprong vast te houden. Karginov kwam 37sec te kort voo een derde dagzege. De Rooy werd als 3e geklokt op 6m10s, Nikolaev gaf als 4e een kwartier toe en dankzij goed navigeren kwam Sergei Viazovic in de oude MAZ-truck nog als 5e binnen op 28m31s. Rene Kuipers (7e), Hans Stacey (9e) en Wuf van Ginkel (10e) haalden ook nog de top10. Vila Rocca en Frits van Eerd zaten er kort achter als 11e en 12e. Op Kuipers na had MAN geen beste dag. Marcel van Vliet liep al op de eerste duinenpartij vast, kreeg een lekke band na een tikje van Martin vd Brink en werd als 18e geklokt, 1u46m na Karginov. Voor Peter Versluis is een redelijk rampzalige Dakar ten einde. De Werkendammer kreeg in het eerste deel een kapotte remleiding, een kapotte radiator en de druppel was toen hij in de neutralisatie van de weg ging. Daarbij brak Jurgen Damen zijn sleutelbeen. Pierre Blom viel om bovenaan een duin, maar kwam na het sluiten van de tracking binnen, evenals Cor Offringa, die zijn vooras opnieuw moest lassen en samen met Fried vd Laar en Adwin Hoondert het laatste stuk aflegde. In de stand staat Karginov nu 7m55s achter de Rooy, Nikolaev staat op 1u29m derde en Loprais loopt dankzij de meer technische etappes langzaam in, staat nu een half uur achter de Liebherr_kamaz. Stacey is zesde op 4u03m, Kuipers, Vila Rocca en Adua vormen een treintje op 8,9 en 10.



De rit van vandaag zou wel eens een aantal beslissingen kunnen brengen in meerdere klassementen. Na een verbinding van 144 km gaan de deelnemers over 605 km van Antofagasta naar Copiapo / El Salvador. Geen neutralisatie in het midden dit keer. De snelste motoren zullen waarschijnlijk in totaal een uur of 7 onderweg zijn.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Citaat van: Keijmel op 14 januari 2014 - 14:29:02
Vandaag misschien kansen voor Robby Gordon op een etappe-overwinning.
Zou leuk zijn en tevens zijn Dakar nog een beetje glans geven....

Helaas is Robbie er vandaag achter gekomen dat een Dakar zonder al te veel testen geen goed idee is. Hij kreeg pech vroeg in de rit en is omgekeerd. Einde rally, volgende keer beter
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Karginov is De Rooy voorbij in het algemeen klassement. Schijnt dat Gerard een lekke band heeft gehad. Karginov dendert sinds de rustdag als een volslagen debiel over de etappes, maar lijkt genoeg goede karma in huis te hebben om zijn Kamaz naar de eindstreep te brengen. Voorlopig.

Sphinx

Ooit moest Jean Todt via het opgooien van een muntje beslissen wie de Dakar-rally ging winnen: Ari Vatanen of Jacky Ickx. Het was tenminste eerlijker dan waar Sven Quandt gisteren mee aankwam voor zijn Mini's. Roma en Peterhansel stonden 2 minuten uit elkaar, maar Sven Quandt was ondanks vier mini's in de top5 onverbiddelijk: Nani Roma en Stephane Peterhansel mochten elkaars posities in stage 11, 12 en 13 niet meer aanvallen. Ik snap dat als je uren achterstaat (zoals Stacey en Nikolaev bij de trucks) je de best presterende auto/truck/motor gaat helpen waar het kan. Maar 2 minuten verschil? Dat vind ik ergens toch teveel van het goede.

Bij de motoren waren die problemen er niet. Marc Coma en Joan Barreda stonden 45 minuten uit elkaar, maar gingen er allebei voor. In het begin draaiden de twee ongeveer dezelfde tijden, met Cyril Despres als outsider die soms de leiding, soms de 3e tijd had. Je zag op de helicopterbeelden ook goed de verschillende rijstijlen. Despres is een type Verhoeven, die het vak op een stokoude Honda heeft geleerd voor zijn hoogtijdagen met KTM en in de meer technische gedeelten heel slim zijn weg kan zoeken. Coma is een grote vent die de zware KTM er soms klein uit laat zien en probeert er soms op brute kracht doorheen te komen (wat gisteren live op camera even misging toen Coma vastliep zijn motor met veel zandverstuiving losrukte uit een duinkam en ondertussen reed Despres om die kam heen. Barreda is een motorcrosser die naar de Enduro is overgestapt en dat zie je nog aan zijn aggressieve rijstijl. Na 300 km echter ging het fout en ging de Honda-rijder onderuit. Daarbij was ook zijn navigatie stuk en moest hij wachten tot Despres hem voorbijging. Door zijn spoor te volgen kon Barreda in de top mee blijven draaien, maar een paar keer was hij toch het spoor kwijt en moest ie op een volgend 'slachtoffer' wachten. Het kostte hem acht minuten en liet hem op een 5e plaats in de etappe uitkomen. Coma maakte het in stijl af met een overwinning in Copiapo/ El Salvador, met 2m51s op Despres. Diens teamgenoot Olivier Pain kwam als derde binnen, maar schoot er weinig mee op omdat Jordi Viladoms maar 30sec toegaf. De Nederlanders deden het rustiger aan. Henk Knuiman en Hans Vogels knabbelden de kilometers weg op de van stenen vergeven paden om als 23e en 24e te finishen. Vogels maakte zelfs een stijlfiguur "waarbij ik zowat mn eigen kentekenplaat kon lezen. Bijna een handstand op de motor" Het ging gelukkig net goed en Vogels staat daardoor tweede in het debutantenklassement, 19 minuten achter de Aussie Shane Diener. Robert van Pelt kwam als 30e binnen en behoudt de leiding bij de "kist-rijders". Bas Nijen Twilhaar en Michel de Groot waren als 60e en 61e binnen.
In de stand ligt Coma nu 37 minuten voor op Barreda, maar de spanning zit nog steeds op plaats 3. Viladoms staat 3e, maar Pain staat 14 minuten achter hem 4e, Helder Rodrigues op 23 minuten 5e en Despres staat heel kort achter de Portugees 6e. Knuiman is nog steeds 15e en heeft een half uur voorsprong op zijn naaste achtervolger, de Tsjech David Pabiska. Vogels en Van Pelt staan nog gebroederlijk 22e en 23e, Nijen Twilhaar is 48e en de Groot 65e op 28 uur van Coma.

Edit: de etappezege van Coma is geschrapt. De Catalaan heeft voorafgaand aan de etappe zijn blok gewisseld en die tijd was nog niet verwerkt. Door 15 minuten tijdstraf zakt Coma van plaats 1 naar plaats 10. Despres en Pain halen daarmee een Yamaha 1-2 op.



De trucks gingen zo snel gisteren dat de winnaar zelfs nog eerder binnen was dan Marc Coma. Of liever gezegd, Andrey Karginov ging zo snel dat hij sneller binnen was dan Coma. Zijn rijstijl doet denken aan die ouwe Jan de Rooy in de Daf X1, de sprongen die hij maakt laten Robbie Gordon waarschijnlijk groen van jaloezie worden. Een voorbeeldje dat ik op Autoblog aantrof en ook in de Eurosport uitzending langs zag komen bij de recce. Jacky Dubois beschreef de richel op deze foto als "general danger", waarvoor een universele aantekening werd gemaakt. "опасность? что это за опасность?" (vertaling: "gevaar? wat is dat gevaar?")



Hoewel er werd gesproken over 100 km duinen viel dat helaas bitter tegen, Het waren er volgens Gerard de Rooy slechts vijf, de rest was allemaal stenige paden tussen duinen door. En laten de Kamazki's dat soort terrein nu goed beheersen. Als De Rooy geen lekke band had gekregen, had hij nu nog nét aan de leiding gestaan, maar het kostte 8 minuten de band te wisselen en daardoor zakte De Rooy van de 2e plek in de etappe naar de derde plaats op 15 minuten van Karginov. De leiding in het klassement is hij daarmee helaas ook kwijt. De Rooy was de enige niet Oost-Europese deelnemer in de top 7 van gisteren. Nikolaev zette de Liebherr_kamaz op 2 neer, Loprais werd 5e, Shibalov 6e en Viazovich in de MAZ 7e. Hans Stacey klokte de achtste tijd en zakt nog een plaatsje in het klassement. Kuipers, Van Vliet en Vila Rocca kwamen achter elkaar als 9e, 10e en 11e binnen. Voor Ginaf en Daf-rijders was etappe 11 weer een beproeving. Martin vd Brink en Jack Brouwers kwamen met een kapotte koppeling te staan. Men dacht eerst dat beide trucks de hele bak kapot hadden, maar Team Mammoet was niet bereid beide "Olifanten" zomaar op te laten. Het ging uiteindelijk om een defect aan de koppelingsplaten, die niet stevig genoeg bleken "er zouden in dit type 12 klinknagels moeten zitten, maar het zijn er negen, allemaal afgebroken." Na heel lang sleutelen wist Vd Brink als allerlaatste nog het bivak te halen en mag vandaag opnieuw starten. Frits van Eerd kreeg voor de zoveelste keer een kapotte turbo en was helemaal klaar met alweer het hele veld in proberen te halen. "In het achterveld zullen ze wel denken, komt ie weer." In de stand moet De Rooy nu 7m56s goedmaken op Karginov. Nikolaev staat op 1u35m en zal wss zoveel mogelijk proberen in de weg te rijden vandaag, want hij start vóór De Rooy. Loprais is vierde op 2u16m, Sotnikov is ondanks een rampdag in de duinen vijfde op 3u10m. Stacey, Kuipers, Van Vliet en Vila Rocca staan op de plaatsen 7 tm 10, Maurik vd Heuvel is 15e en Van Eerd 18e op 15u45m



Bij de quads leek Seb Husseini revanche te kunnen nemen voor zijn problemen woensdag, maar hij verloor in het eerste deel veel tijd met lekke banden. De NL'se Emirati had dan weer geluk dat Ignacio Casale, Victor Gallegos en Sergey Kiriyakin hetzelfde overkwam, dus halverwege lag hij nog steeds eerste. Sergio LaFuente was toen al uit de rally verdwenen met een opgeblazen blok, waardoor Husseini virtueel derde stond. In de slotfase echter begon zijn Honda te sputteren "Volgens mij is er fesh-fesh door het luchtfilter gekomen. Ik wilde niet ook mn blok kapotrijden en heb maar heel rustig uitgereden, liever nog een kwartier achterstand dan de finish niet halen." Blijkbaar heeft Husseini ook ergens een waypoint gemist, want er staat tevens 45 minuten tijdstraf achter zijn naam; hij klokte eigenlijk een derde tijd, maar is als 6e geklasseerd op 1u06m van Ignacio Casale, die de etappe won met 5m12s op Gallegos. Mo Abu-Issa werd 3e op een kwartier, Rafal Sonic 4e op 19 minuten. In de stand blijft Casale aan de leiding, Sonic schuift op naar de 2e plek op 1u04m en Husseini is 3e op 5u34m. Teamgenoot Abu-Issa is 4e op 9u17m, maar Gallegos klimt op naar een 5e plaats en heeft maar een halfuur achterstand op de Qatari.



Bij de auto's tenslotte reden dus twee Mini's er met de handrem op, van twee anderen kon dat niet worden gezegd. Orly Terranova wilde per sé nog een etappe winnen en Nasser Al-Attiyah had er geen bezwaren tegen teamorders op te volgen, maar alleen als hijzelf op drie stond. De Qatari leek ook op weg om de etappe ruim te gaan winnen, maar bleef twintig minuten staan om een verbogen chassis provisorisch te repareren, zoveel risico's had hij genomen (tjsa het is geen Kamaz truck hè?) Terranova won zijn etappe daardoor, maar komt 7 minuten tekort om de Qatari van de derde plek te stoten, die nog als vijfde binnensukkelt. Terranova schijnt trouwens twee klachten tegen hem wegens een aanrijding afgekocht te hebben om niet uit de race gezet te worden.Roma werd op t gemak 2e op 11 minuten, Giniel De Villiers 3e op 12 minuten. Peterhansel doet een Barrichellootje en remt tegen het eind van de stage af om als 4e te eindigen op 14 minuten van Terranova.



Erik van Loon heeft nu de bokaal van grootste pechvogel overgenomen van Peter Versluis. Waren het eergisteren nog de multiriemen die stuk gingen, nu reed de brabander zijn banden stuk op de vele scherpe stenen in de proef. De eerste was een gewone lekke band bij een inhaalmanoeuvre, de tweede was ernstiger, omdat bij een ongelukkige landing twee banden tegelijk klapten. "We gingen met 150 over dat topje" aldus Van Loon, dus het had zomaar einde verhaal kunnen zijn. Remleiding lek, remklauw kapot, wiel achter geïmplodeerd. Alle drie de reservewielen lagen dus onder de Ford en dat was teveel. Een vierde lek betekende dat Van Loon op Eimbert Timmermans moest wachten, die eerst nog Frits van Eerd met zijn turbo stond te helpen en daarna met slakkegang verder moest omdat zijn chassis het dreigde te begeven. Uiteindelijk kwam Van Loon als 50e binnen op bijna 5 uur van Terranova. Bernard ten Brinke kreeg met hetzelfde probleem te maken, maar reed na de derde lekke band voorzichtiger verder, waardoor hij van de 12e tijd halverwege terugzakte naar de 16e tijd aan de finish. Voor Jan Mooij en Gerard List is het over. Hun H.A.N. had alleen nog maar aandrijving op de achterwielen en daarmee kwamen de heren niet door de duinen heen.



Behoudens pech of ongelukjes heeft X-Raid baas Sven Quandt nu wat hij wil: vier Mini's vooraan. Roma, Peterhansel, Al-Attiyah en Terranova. Peterhansel verklaarde al zich te schikken in de Barrichello-rol, maar ik vraag me af of Terranova misschien nog een aanval op Al-Attiyah gaat ondernemen. De Villiers zou eventueel nog tijd goed kunnen maken, de Zuid-Afrikaan geeft maar 12 minuten toe op Terranova. De rit van vandaag is "maar" 350 km van El Salvador richting La Serena. Na de finish volgt nog 349km verbinding.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Dankzij de teamorders van Sven Quandt stonden de Mini's ineens vol in de belangstelling gisteren, alleen wel om de verkeerde redenen. Aan de start verklaarde Stephane Peterhansel het simpel te zien. "Ik zal hem (Nani Roma) niet te fanatiek aanvallen, maar als hij pech krijgt stop ik niet."

Ondanks deze woorden werd Peterhansel op de proef gesteld, want er gebeurde wel degelijk iets: Roma kreeg inderdaad pech en moest een band wisselen. "Ik reed even terug om hem te vragen of hij in de duinen wilde openen, maar dat wilde hij niet." Dus reden Roma en "Peter" het laatste deel van de rit gezamelijk uit. Orly Terranova had de koers geopend, maar in zijn fanatieke jacht op het podium weer een paar fouten gemaakt en reed zichzelf een paar keer vast. Het kostte de Argentijn bijna een half uur en een plaats extra verlies, want hij kwam als vijfde aan en Giniel de Villiers had ondanks één lekke band een goede dag als vierde. "Jammer alleen dat ik nergens echt heb kunnen pushen. Elke keer als ik voluit probeer te gaan rijd ik lek. Is me nog geen enkele keer zovaak gebeurd als dit jaar." Roma werd als derde geklokt in La Serena, zo'n 5m58sec langzamer dan Peterhansel, die nipt aan de leiding kwam. Nasser Al-Attiyah profiteerde van de problemen van Terranova en zette met een tweede plaats in de rit een grote stap richting podium. Alleen als De Villiers vandaag op de snelle WRC-stijl proef naar Valparaiso nog 26 minuten kan weglopen, lijkt het gedroomde Mini-podium er te komen. Wie echter bovenaan staat...

De twee overgebleven Nederlandse auto's hebben ook de finish gehaald. Erik van Loon's HRX loopt nu echt op zijn laatste benen, want de Brabander moest een paar keer stoppen om de auto af te laten koelen. Bijkomend nadeel is dat ze door de problemen eergisteren in de achterhoede moesten vertrekken en veel in het stof van anderen reden, of moesten wachten tot dat stof weer optrok. Er werd ook nog een lekke band genoteerd in het stof van een truck en ik geef Van Loon gewoon gelijk:  met een 22e tijd hoef je op zo'n moment niet ontevreden te zijn. Bernard ten Brinke zat er een stuk beter bij met een 12e tijd. Beide heren staan als 27e en 28e in het klassement, op 17 en 21 uur van de Mini's. Robbie Gordon is overigens met stille trom uit de dakar vertrokken. Eergisteren kreeg zijn Gordini Hummer opnieuw last van vapour lock en hij keerde al vlug na de start van de rit om. Hij maakte na een paar uur nog wel een herstart, maar aan het einde van de rit werd hij uit koers genomen; buiten de tijd. Ook BJ Baldwin heeft opgegeven, waarmee van de Chevy aangedreven buggy's uit de open klasse  alleen nog Ronan Chabot in de tweede SMG en Matthew Campbell in de zware Jimco Dodge nog in de race is.



Bij de quads was er nog één mooie etappe voor Seb Husseini, die het goed lijkt te bevallen in de Chileense duinen. Erg jammer van die twee incidenten waarbij hij meerdere uren verloor, anders had hij het Rafa Sonic en Ignacio Casale nog heel lastig kunnen maken. In de eerste helft, waar snellere pistes overheersten, werd de NL'se Emirati op een paar minuten gereden, maar ter hoogte van CP8 had hij die achterstand helemaal weggewerkt. Even leek het alsof Casale iets was tegengekomen, omdat hij voorbij CP9 niet meer in de tijdenlijst voorkwam, maar dat bleek weer eens een kapotte irritracker te zijn. Casale wint uiteindelijk de rit met 5 minuten voorsprong op Husseini. Serge Kiriyakin is derde op 17 minuten en Rafal Sonic vierde op 19 minuten. In de stand is Casale alleen nog door pech af te remmen, zijn voorsprong op Sonic is met 1u23m veel te groot. Hetzelfde geldt voor Husseini, die op 5 uur derde staat en ruim een uur voor teamgenoot Mo Abu-Issa staat. Eventueel zou Victor Gallegos Abu-Issa nog kunnen bedreigen, want zijn achterstand is ongeveer 20 minuten. Op vijf de jonge debutant Jeremias Gonzales Ferioli, die als doel had bij de eerste 15 te finishen, maar wel eens een groeibriljantje zou kunnen zijn, want hij gaat de top vijf halen.



Bij de motoren hadden de rijders halverwege een bekende toeschouwer langs de baan. Alain Duclos werd na zijn uitvallen door Adelaide, de presentatrice van Eurosport, gecharterd als chauffeur en expert bij een van de duinensecties. Onder andere Michel Metge kwam even buurten met een kapot roadbook waarna Duclos hem als een soort verkeersagent weer de goede richting opstuurde. Ook een paar achterblijvers op zoek naar een waypoint kregen een paar aanwijzingen. Naderhand moest Duclos echter wel gaan scheppen, want de Hilux pickup stond een beetje vast in de duinen  :mrgreen:
Het was eergisteren al half aan half duidelijk dat de kansen voor Joan Barreda om de dakar nog te winnen erg klein waren geworden. Het hield "Bang Bang", zoals de man uit Castellón de la Plana om zijn aggressieve stijl gekscherend wordt genoemd, er niet vanaf in de rit naar La Serena nog eens vol op de aanval te gaan. Na 300 km betaalde hij daar een hoge prijs voor. Na een harde ging de kabelboom doormidden en kreeg hij electronicaproblemen. Met hulp van toeschouwers en een auto-accu wist Barreda de boel weer aan de praat te krijgen. Kort voor de finish hield de Honda er live op camera opnieuw mee op en de methode met auto-accus werkte helaas niet. De Spanjaard mag Bas Nijen Twilhaar heel erg dankbaar zijn dat die hem nog gesleept heeft naar de finish en op de verbinding, zo'n 350km. Daardoor verloor hij weliswaar het podium uit zicht, maar hoefde hij niet op te geven. Een 68e plaats en 2 uur achterstand extra laten hem van twee naar zeven duikelen.



Vooraan ging het opnieuw tussen Despres en Coma, die soms met finesse soms met brute kracht door de proef joegen. Weer leuk om dat onderscheid te zien. Beiden halen een duin niet, Coma blijft woest aan die motor sjorren tot ie hem over de duin heeft, Despres rolt achteruit, keert om en neemt een betere aanloop waardoor het wel lukt. Uiteindelijk wint verstand het van kracht en komt Despres 2m17s sneller binnen dan Coma. Olivier Pain is derde op 5m53s en neemt daarmee de derde plek op het podium in, slechts vier minuten voor Despres. Jordi Viladoms maakt dankzij Barreda's pech nog een sprongetje en de KTM's staan nu 1-2, Coma bijna 2 uur voor Viladoms. Henk Knuiman kwam als 19e binnen en sprak ANWB-er Nijen Twilhaar quasi-bestraffend toe aan de streep "had mij weer een plaats gescheeld." Robert van Pelt werd als 22e geklokt, Hans Vogels als 27e. Nijen Twilhaar kreeg wat tijd terug na zijn hulp aan Barreda en werd als 60e geklasseerd, Richard de Groot als 53e
(zie dat ik hem de afgelopen dagen steeds als Michel heb opgeschreven, oeps  :oops: ) Knuiman is nog steeds 15e in de stand, Vogels 21e, Van Pelt 23e, Nijen Twilhaar 50e en de Groot 66e.

Bij de trucks kan het nog wel eens heel spannend gaan worden. Gerard de Rooy moest als derde starten en eigenlijk verwachtte ik half aan half dat Eduard Nikolaev hem in de weg zou gaan rijden. Maar de voormalig kopman ging keurig opzij en liet het De Rooy en Karginov zelf uitvechten. Op het snelle eerste deel had Karginov nog een voorsprong van een paar minuten, maar in de duinen van het laatste deel maakte De Rooy nog hand over hand tijd goed, om de Rus op CP10 te passeren. Karginov vocht nog terug en aan de streep was de Neus 30sec sneller dan de Kamaz. Derde overwinning voor De Rooy, maar de achterstand was evengoed nog zo'n 7 minuten. De drie andere Kamazki's (Nikolaev, Shibalov en Sotnikov) kwamen braaf als 3e, 4e en 5e binnen, gevolgd door de MAZ van Sergei Viazovich. Ales Loprais kende helaas electrische problemen en verloor maar liefst 2u53m in de voorlaatste etappe. Daardoor schuift Shibalov in het klassement nog een plaatsje op naar 5, en staat Hans Stacey na een 7e tijd in de rit op maar zeven minuten afstand van de Tsjech. Ook Pep Vila Rocca en Wuf van Ginkel haalden nog de top10 als negende en tiende. Rene Kuipers kwam op elf uit, nipt voor Artur Ardavikus in de Astana Tatra. Een groot compliment aan de twee Olifanten:  Martin vd Brink en Jack Brouwers hadden een hele korte nacht en moesten vanuit etappe 11 meteen door etappe 12 in, maar ze hebben het gehaald als 15e en 23e.



Inmiddels begint het in de laatste rit naar Valparaiso nog heel spannend te worden. De Rooy heeft namelijk de leiding in het klassement weer gepakt vanaf CP3. Volgens geruchten blokkeerde de Mini van de Chinees Yong Zhou de weg en heeft Karginov daardoor tijd verloren. Echter, ik vrees dat hij die tijd ook weer terugkrijgt aangezien hij blijkbaar geholpen heeft Zhou's auto te verwijderen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Karginov heeft inderdaad tijd teruggekregen na het helpen van die Chinees, die op een vrij bizarre plek op z'n kant lag. Uiteindelijk komt De Rooy zo 3:11 tekort voor de eindzege.

Met die tweede plek voor De Rooy, de derde plek voor Sebastian Husseini bij de quads, Robert Van Pelt als winnaar bij de kistmotoren én Hans Vogels als beste motordebutant mogen we absoluut niet klagen over deze editie van de rally.

Al had het nog een stuk leuker kunnen zijn, als VeKa MAN zichzelf niet compleet in de soep draaide met bizar veel technische problemen. Volgend jaar kan het dus weer losgaan tussen Kamaz, MAZ, Tatra, VeKa MAN en Team de Rooy Iveco. Duurt alleen nog zo lang.

janke

Dat die grootaandeelhouder van BMW even gaat beslissen wie moet winnen is inderdaad belachelijk. En dat Karginov zo wint is ook wel een beetje vreemd. Zat aan zijn wagen te sleutelen en daar krijg je min 6 uur tijdstraf voor. Maar toen een official kwam kijken ging de motorkap dicht. Er viel dus niets te bewijzen. Maar de kamikaze piloot wint hem van de Rooy. Het verschil over bijna twee weken racen is echt bizar weinig.
Some things are too important to be left in the past.

Sphinx

De Dakar-rally 2014 is afgelopen. Marc Coma, Ignacio Casale, Nani Roma en Andrey Karginov zijn de winnaars. De Nederlanders halen o.a. een tweede plaats bij de trucks (Gerard De Rooy), een derde plaats bij de quads (Sebastien Husseini), de eerste plaats bij de kistrijders (Robert van Pelt) en de prijs voor beste rookie bij de motoren (Hans Vogels). Tevens zette Kees Koolen nog een uniek record door als eerste deelnemer de rally in vier categorieën uit te rijden.

Bij de motoren werd de start volgorde dit keer omgedraaid. De laatste deelnemer, Yannick Guiyomarch, mocht als eerste vertrekken en leider Marc Coma ging als laatste van start. De Catalaan had genoeg voorsprong om rustig aan te doen en liet de dagzege voor wat het was. Hij kwam als 18e binnen op 10m30s. Joan Barreda wilde nog wel een keer, na vrijdag was het klassement toch al om zeep. "Bang Bang" won de rit met 40sec op Olivier Pain en 1m23 op Helder Rodrigues. Cyril Despres werd als vijfde geklokt, 2m30s achter Barreda en 1m50s achter teamgenoot Pain, die daarmee op het podium blijft. De Fransman heeft vooral in de eerste week veel terrein verloren en kwam eigenlijk te laat in zijn ritme om het Coma en Barreda lastig te maken. Ook opvallend was dat vaak degenen die na een dagzege de opener voor de etappe waren, problemen tegenkwamen. Vooral Lopez en Barreda reden dan fout, moesten dat goedmaken en gingen dan teveel risico nemen. Coma is een van de weinigen die qua navigatie weinig fout deed, en besefte dat consistentie beter was dan dagsucces. Hij pakt voor de vierde keer de overwinning in Valparaiso. Op Jordi Viladoms, die op het laatste moment de verongelukte Kurt Casselli moest en vervangen op consistentie naar het podium reed. Pain begon ook slecht aan de rally, maar herpakte zich in de tweede week, waardoor hij net Despres voorbleef. Bij de Nederlanders is Henk Knuiman er in geslaagd voor de 10e keer achtereen uit te rijden. De Wijchenaar reed de laatste rit als 26e uit en stopte onderweg nog even bij Van Pelt, die een kapotte ketting had en op de laatste stage nog zijn leiding in het kistenklassement in gevaar zag komen. Vogels werd 21e, Bas Nijen Twilhaar werd 59e, Richard de Groot 72e en Van Pelt kwam uiteindelijk als 78e en laatste binnen. Hij had nog 12 minuten over en won alsnog het kistenklassement. Knuiman wordt 15e algemeen, Vogels 22e, Van Pelt 27e, Nijen Twilhaar 50e en de Groot 66e.



Bij de quads kwam de overwinning voor Ignacio Casale al een rit geleden niet meer in gevaar, maar de Chileen wilde graag nog eens de laatste rit winnen. Dat lukte ook, met 54 sec voorsprong op Husseini. De NL'se Emirati zette een mooie dakar-prestatie neer met een derde plek algemeen en twee etappezege. Helaas lieten een kapotte aandrijfas en een gesneuvel wiellager hem op beslissende moment uit de top3 duikelen, maar hij schoof door het uitvallen van Sergio Lafuente nog een plek op. Rafal "Hedgehog" Sonic sloot de etappe als derde en de race als tweede af. De 47-jarige Pool reed twee jaar geleden nog onder protest mee samen met landgenoot Lukas Laskevic, nadat hun quads waren afgekeurd, maar sinds vorig jaar is hij een geduchte tegenstander voor de Zuid-Amerikanen geworden. Niet zozeer vanwege zijn snelheid (zijn yamaha-quad kwam vaak topspeed tekort op Casale, Patronelli, Bonnetto en LaFuente), maar vanwege zijn consistentie. Van de vier Zuid-Amerikaanse podiumkandidaten kon alleen Casale een mix vinden tussen snelheid en uithoudingsvermogen, waar Sonik bijna overal voorin meekwam. Daardoor konden nieuwe namen als Sergey Kiriyakin, Victor Gallegos-Loziz en Jeremias Gonzales_Ferioli zich laten zien.



Bij de auto's leek het eergisteren alsof Stephane Peterhansel zich ongehoorzaam ging gedragen en de teamorders ging negeren. Jammer genoeg gehoorzaamde de Fransman gisteren alsnog. Hij startte wel als eerste, maar liet zich inlopen om gezamenlijk met de drie snelste Mini's te kunnen finishen. De strijd om de etappezege ging tussen Giniel de Villiers en Kristoff Holowczyc. De Zuid-Afrikaan bezorgde na een goede maar lastige Dakar zijn team Imperial Toyota toch nog een etappezege. Er zit nog altijd veel potentie in de "bakkies", zoals ook bleek bij de Ford van Lucio Alvarez (als Ford Zuid Afrika tenminste de kinderziektes eruit krijgt). Holowczyc zette met 23sec achterstand de tweede tijd neer, de Rus Vladimir Vassiliev werd 3e op 41sec. Roma, Peterhansel en Nasser Al-Attiyah reden samen over de finish als 4e, 9e en 13e. Waardoor Roma met 5m38s de Dakar-rally mag winnen, Peterhansel genoegen neemt met een tweede plek en Al-Attiyah op 56 minuten derde is. De Mini-armada kreeg alle auto's aan de streep, ondanks nog een crash voor Yong Zhou op de laatste dag. Van die 11 stonden er 8 in de top10; naast de eerste drie wisten ook Orly Terranova (5e), Holowczyc (6e), Martin Kaczmarski (9e) en Vasiliev (10e) top10 te rijden. Toyota wist met De Villiers (4e) en Marek Dabrowski (7e) twee voertuigen in de top10 te krijgen. De Haval H8 van Christian Lavielle vertegenwoordigde op 8 nog Great Wall, dat zo goed was begonnen met een overwinning voor Carlos Sousa. Ook opvallend, er zijn drie Poolse equipes in de top10 geëindigd, en zoals een reportage in Eurosport al liet zien, door het succes dat o.a. Kuba Przygonski, Sonic en de nu in de auto-categorie uitkomende Dabrowski en Jacek Czachor hadden, lijkt de rally ook in dat land aan populariteit te winnen.



In de standaardklasse, dit jaar een veredelde Toyota Landcruiser Cup, was er wederom succes voor Jun Mitsuhashi. De Japanner won in al voor de derde keer het eindklassement. De concurrentie kwam dit jaar vooral van Fransman Nicolas Gibon, die tot etappe 6 de leiding had, maar toen door een crash zoveel tijd verloor dat Mitsuhashi tot de finish aan de leiding bleef. De achterstand van Gibon op Mitsuhashi bedroeg in Valparaiso anderhalf uur. De Spanjaar Xavier Foj werd 3e op 13 uur. De Nederlanders reden de rally "rustig" uit. Erik van Loon kwam als 17e binnen, Bernard ten Brinke als 22e. In het klassement zijn van Loon en Ten Brinke als 27e en 28e geëindigd.



Bij de trucks leek dankzij Mini het klassement op de laatste dag nog een keer op de kop te gaan. De crash van de Chinees Zhou blokkeerde namelijk de doorgang voor de leiders in het truckklassement. Gerard de Rooy kon er wel langs, Karginov niet. De Rus moest de gestrande Mini aan de kant trekken en dat kostte 10 minuten. Aan de streep had De Rooy weliswaar de snellere tijd gereden dan de Rus, maar je kon al op je vingers natellen dat Kamaz tijd terug ging vragen. Dat gebeurde ook en de organisatie klasseerde Karginov als 7e op 6m32 van Ales Loprais. De Tsjech moest laat starten door zijn electronica problemen in etappe 12 en kon daarom ongehinderd langs de plek van Zhou's crash rijden. De Tatra Jamal klokte een tijd die 2m25s sneller was dan De Rooy, Eduard Nikolaev werd op de snelle proef derde op 2m53s. Hans Stacey en Jo Adua kwamen kort na elkaar als 4e en 5e binnen, Marcel van Vliet en Pep Vila Rocca strandden net buiten de top10. De rest van de NL'se trucker deed het kalm aan focuste gewoon op aankomen. In de eindstand heeft Kargninov dankzij de tijdcompensatie 3m11s overgehouden op De Rooy en wint Dakar 2014 in een 2e handsje van Nikolaev, toch knap gedaan als je bedenkt dat het nieuwe Liebherr-prototype van Nikolaev pas als derde volgt op 1u34m. Ook Hans Stacey (7e), Rene Kuipers (8e) en Marcel van Vliet (9e) halen nog de top10.



Na een aantal zoekende jaren, waarin de rally's vooral sneller werden maar ook vaker met neutralisaties door slechte weersomstandigheden werden geconfronteerd, heeft wedstrijdleider David Castera mijns inziens dit jaar een goed parcours uitgezocht. Zwaar genoeg om veel crews hoofdpijn te bezorgen (soms ook iets te letterlijk op 4km hoogte) en mooi genoeg om schitterende plaatjes voor tv te schieten. Helaas is er toch weer een dodelijk slachtoffer gevallen met Eric Palante, hetgeen ons kijkers er weer op wijst dat dit echt geen kinderspel is. Volgend jaar schijnt de ASO eraan te denken Peru weer in de route op te nemen, en misschien de motoren door Ecuador te laten rijden. We wachten af en houden u op de hoogte. Tot volgend jaar.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

janke

Dank je voor al je verslagen Sphinx. Heb er van genoten. Maar dat Karginov hier mee weg komt riekt naar politiek. Een spelletje.
Some things are too important to be left in the past.

Franky R.

Citaat van: janke op 19 januari 2014 - 20:28:32
Dank je voor al je verslagen Sphinx. Heb er van genoten. Maar dat Karginov hier mee weg komt riekt naar politiek. Een spelletje.


Ja, dank voor je moeite Sphinx! Ook al heb ik je verslagen slechts zijdelings bekeken, ik waardeer het ten zeerste... :)

SDG

Citaat van: Franky R. op 23 januari 2014 - 17:31:00
Citaat van: janke op 19 januari 2014 - 20:28:32
Dank je voor al je verslagen Sphinx. Heb er van genoten. Maar dat Karginov hier mee weg komt riekt naar politiek. Een spelletje.


Ja, dank voor je moeite Sphinx! Ook al heb ik je verslagen slechts zijdelings bekeken, ik waardeer het ten zeerste... :)

Zo kun je het tenminste nog een beetje volgen. Aan het binnensmondse gemompel van Carlton Kirby op British Eurosport valt immers zo goed als geen touw vast te knopen.  :P

Jehoentelaar

Met Twitter, livetiming, Eurosport, RTL, RallyRaidNieuws én Sphinx mis je niks. :)