DTM 2014

Gestart door janke, 07 december 2013 - 19:19:36

« vorige - volgende »

Breaktest

Het is duidelijk dat DTM hier niet (meer?) leeft. Ik volg het ook nauwelijks. Was dan ook verbaasd toen ik de ranglijst zag. Ex-F1 piloten als Gary Paffett en Paul di Resta die in het verleden een klinkende DTM naam hadden opgebouwd  bungelen tegenwoordig onderaan.

Jehoentelaar

In de DTM zie je een duidelijke vervanging van een generatie. Ik heb het nauwelijks gevolgd dit jaar.

SDG

#32
DTM lijdt m.i. vooral onder het euvel dat er voor een toerwagenklasse te weinig 'close racing' is. Door de gesofistikeerde aanpak met snufjes als DRS en het verplicht gebruiken van verschillende bandencompounds per race binnen een beperkt pitstop window heeft de klasse op sommige momenten zelfs wat weg van 'Formule 1 met gesloten wagens'. Waardoor het een beetje noch mossel noch vis wordt. En wellicht heeft men aan één Formule 1 al genoeg.

Alle actie die er te beleven valt oogt bovendien ook nogal geregisseerd. Doordat het bandenreglement één verplichte pitstop voorziet, waarbij slechts een bepaald percentage van de wedstrijd op de zachte band gereden mag worden, en doordat het verschil tussen zachte en harde band vrij groot is, krijg je zo steevast twee verschillende wedstrijden binnen de wedstrijd zelf. Pas op het einde schuift alles opnieuw min of meer in elkaar. En er is hierdoor ook weinig ruimte voor afwijkende strategieën; alles is uiteindelijk nogal voorspelbaar.

Perton

Tsja ik heb DTM nooit leuk gevonden, ik vond het altijd een erg saaie raceklasse. Dan had je weer twee verplichte pitstops binnen een bepaalde periode van de race, etc. waardoor er ook niet een écht tactisch element was. Het was als ik keek een kwestie van wachten tot de pitstops voorbij waren, en tsja, dat was dan ook vaak einde race.

Wat me ook enorm tegenstond aan DTM was (pre-BMW is dit uiteraard) het feit dat teamorders zo overduidelijk waren met maar twee fabrikanten waren. Daar komt mijn aversie tegen Ekström ook vandaan, die ooit expres de bocht compleet miste om Di Resta in de titelstrijd van de baan te duwen (volgens mij was dat toen Timo Scheider er met de titel vandoor ging). Ekström weliswaar een drive through, maar Di Resta zijn kansen waren ook over.

Da's dan ook meteen de laatste DTM-race die ik vrijwillig heb gekeken. Dat soort praktijken hoeven van mij niet in een sport, welke sport dan ook. Ik vind (en hier zal ik ongetwijfeld volledig ongelijk in hebben, en dat zij dan maar zo) DTM nep, het is een gimmick. Zoals SDG zegt, alles lijkt geregisseerd.

Niet dat WTCC nou zoveel beter is met de hegemonie van eerst RML/Chevrolet en nu Citroën, maar die klasse is in mijn ogen nog gewoon lekker racen. Als ik de strijd om de zege wegdenk, kan ik daar nog altijd van genieten.

Jehoentelaar

Ze zijn zelfs even in de weer geweest met rare blauwe vlaggen voor coureurs die bij elkaar reden maar op verschillende strategieën zaten. Ik vind DTM op zich wel prima om te zien in Zandvoort en soms pak ik wel eens een race mee, maar een 'thuisblijver' is het niet.

WTCC ook niet trouwens, daar vind ik met de nieuwe formule (en weer een hegemonie) ook niet erg veel aan.

Perton

Oja die blauwe vlaggen was ik vergeten, was voor mij inderdaad een argument om het niet weer een kans te geven ;D

Breaktest

Citaat van: SDG op 19 oktober 2014 - 15:05:54
DTM lijdt m.i. vooral onder het euvel dat er voor een toerwagenklasse te weinig 'close racing' is. Door de gesofistikeerde aanpak met snufjes als DRS en het verplicht gebruiken van verschillende bandencompounds per race binnen een beperkt pitstop window heeft de klasse op sommige momenten zelfs wat weg van 'Formule 1 met gesloten wagens'. Waardoor het een beetje noch mossel noch vis wordt. En wellicht heeft men aan één Formule 1 al genoeg.
Nou dan weten we gelijk hoe F1 met een dakje eruit ziet.

gloudiesaurus

Goed nieuws, de DTM-kalender voor 2015 is vrijgegeven en Zandvoort staat erop:

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Nog beter nieuws (voor mij althans): twee races per weekend. Als het twee kortere races worden, ga ik DTM misschien zowaar eens leuk vinden en volgen, want ik denk dat ik het qua coureurs (o.a. Frijns hopelijk) misschien wel interessant ga vinden in 2015. Als het twee lange races worden, wordt DTM voor mij alleen maar twee keer zo kut :P

gloudiesaurus

Citaat van: Perton op 03 december 2014 - 14:11:00
Nog beter nieuws (voor mij althans): twee races per weekend. Als het twee kortere races worden, ga ik DTM misschien zowaar eens leuk vinden en volgen, want ik denk dat ik het qua coureurs (o.a. Frijns hopelijk) misschien wel interessant ga vinden in 2015. Als het twee lange races worden, wordt DTM voor mij alleen maar twee keer zo kut :P

Toch wel leuk om in juli te gaan bekijken die race.
Zeker ook als ook de Formule 3 mee komt.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Net gelezen dat het 2 races worden, een op zaterdag en een op zondag  :)
Hoelang die races worden geen idee...

Op Autosport.nl:
CitaatEr zijn echter nog wel veel details die moeten worden ingevuld: hoe lang de wedstrijden worden, of er wel of geen pitstops zijn, hoeveel punten er worden toegekend, of er twee kwalificaties komen... Al deze aspecten staan nog niet vast.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Als het goed is gaan de ADAC GT Masters een aantal keer mee met de DTM, waaronder in Zandvoort. Zou een episch mooi weekend zijn.

gloudiesaurus

Die kalenders staan nog niet vast.

Formule 3 zou ook een hele mooie toevoeging zijn.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Daarom zeg ik 'als het goed is'.

Edwin90

Als de races korter worden ben ik er bij. Maar op dit moment zijn ze te lang voor dubbele wedstrijden. De double headers in Indycar vind ik ook niet zo tof. Het hele weekend kapot  ;D