2013: De eindafrekening in cijfers

Gestart door 0634, 02 december 2013 - 19:04:55

« vorige - volgende »

Perton

Citaat van: Figge op 03 december 2013 - 20:45:33
Marussia

Jules Bianchi: 5,5. Matig. Nergens echt goed in. Dat ie beter is als Chilton is niet verbazingwekkend. Dat zijn er wel meer. Heb de indruk de hype die hij in de 1e races mee had is wel verdwenen. Zorgvuldig omzeep geholpen door andere rookies als Giedo en Valteri. Nog een jaartje aanrommelen en Jules is weer verdwenen denk ik.
Daarom ook nooit hypes volgen. Da's van dat volk dat Bianchi een kans gaf komend jaar bij Ferrari te rijden, terwijl dat al snel duidelijk was dat zijn kans 0% was.

Voorbeeld: iedereen ging helemaal tekeer dat Williams Hülkenberg inruilde voor Maldonado. Even los van hoe Maldonado sindsdien gepresteerd heeft, het argument was 'boehoe crashende paydriver tegenover supertalent Hülkenberg'. Onzin, als je hun resultaten tot de zomer bekijkt, was er vrij weinig verschil in. Hülkenberg had wat meer positieve uitschieters, maar in het algemeen werden beiden wel verslagen door Barrichello. Bij Hülkenberg viel het minder op, want betere auto en an sich nog wel prima resultaten. Kwam die pole in Brazilië nog bij, dus volgens alle bankzitters was hij het superduperloveyoulongtime geweldige talent, en toen Maldonado in zijn eerste races niet echt lekker presteerde riep iedereen KIJK HÜLKENBERG PAKTE TENMINSTE NOG WEL POLE EN WAS VEEL BETER EN BOEHOEHOEHOE. Maar het is natuurlijk een beetje een onzin om iemands laatste weekend van zijn rookiejaar te vergelijken met iemands eerste weekenden in zijn rookiejaar. Dan moet je ook de relevante vergelijkingen maken, en dat doen heel veel hypevolgers niet. In die vergelijking was Hülkenberg eigenlijk pas licht beter, en begon hij pas tegen het einde van het seizoen zijn stempel te drukken. Net als vorig jaar bij Williams en dit jaar bij Sauber (al heeft dat natuurlijk ook erg met de auto te maken).

Dit overigens niet naar jou, ik quote je alleen even omdat je het hebt over hypes en daar reageerde ik even op.

Figge

Ik geef je gelijk hoor als hij gaat om hypes. Ben er ook niet van. Frijns is ook niet de beste uitvinding sinds Jos Verstappen. En zelfs op Jos had ik het nodige commentaar. Soms krijg ik ook wel eens de indruk dat sommige mensen haast buitenaards krachten toedichten aan de echte toppers. Daar heb ik ook moeite mee. Het zijn allemaal mensen. Het is een beetje zoals Darwin al zei, het gaat er niet om wie sterkste is (of in F1 de snelste natuurlijk) maar om wie zich het beste kan aanpassen aan de altijd wisselende omstandigheden. Diegene zal altijd komen bovendrijven. Diegene zal het minste vormverlies laten zien en dus winnen. Dat was dit jaar Vertel. Met kop en schouders zelfs.

Tuesday

#32
Citaat van: Perton op 04 december 2013 - 00:05:35
Citaat van: Figge op 03 december 2013 - 20:45:33
Marussia

Jules Bianchi: 5,5. Matig. Nergens echt goed in. Dat ie beter is als Chilton is niet verbazingwekkend. Dat zijn er wel meer. Heb de indruk de hype die hij in de 1e races mee had is wel verdwenen. Zorgvuldig omzeep geholpen door andere rookies als Giedo en Valteri. Nog een jaartje aanrommelen en Jules is weer verdwenen denk ik.
Daarom ook nooit hypes volgen. Da's van dat volk dat Bianchi een kans gaf komend jaar bij Ferrari te rijden, terwijl dat al snel duidelijk was dat zijn kans 0% was.
Over hypes gesproken, ik verbaas me wel heel erg over de hoge cijfers die men Grosjean blijft geven, terwijl ie het over een heel seizoen toch duidelijk moet afleggen tegen zn teamgenoot, wat doorgaans toch wel een eerste graadmeter is. Na de zomerstop heeft Grosjean zeker een goede reeks neergezet, maar toch wel opmerkelijk dat dat pas gebeurd nadat bij Raikkonen het heilige vuur duidelijk verdwenen is door alle transfer-, geld- en blessureperikelen. Het feit dat Grosjean 2 of 3 races Raikkonen de baas was zegt mij eerlijk gezegd ook niet zoveel, niet na anderhalf jaar lang om de oren te zijn gereden.
Ik zie in hem zeker geen toekomstig WK en eerlijk gezegd zie ik m ook geen race winnen.

(zo, een beetje tegenwicht voor de Grosjean hype ;) )

Perton

Mijn hoge cijfer komt dan ook niet voort uit de hype. Dat hij zo goed is als in de tweede seizoenshelft weet ik namelijk al sinds zijn formule 3-dagen, zeg ik maar even mezelf op de borst kloppend. Dat is er nu eindelijk uit. Ik gaf het cijfer daarom ook meer omdat ie laten zien heeft dat hij van fouten kan leren en kan groeien. Dat het begin van het seizoen dan wat minder liep... je kan puur de resultaten beoordelen en dan kom je inderdaad op een lager cijfer, want matige eerste seizoenshelft, maar dat is dus niet hoe ik het heb gedaan.

Sphinx

#34
Citaat van: Perton op 04 december 2013 - 09:08:35
Mijn hoge cijfer komt dan ook niet voort uit de hype. Dat hij zo goed is als in de tweede seizoenshelft weet ik namelijk al sinds zijn formule 3-dagen, zeg ik maar even mezelf op de borst kloppend. Dat is er nu eindelijk uit. Ik gaf het cijfer daarom ook meer omdat ie laten zien heeft dat hij van fouten kan leren en kan groeien. Dat het begin van het seizoen dan wat minder liep... je kan puur de resultaten beoordelen en dan kom je inderdaad op een lager cijfer, want matige eerste seizoenshelft, maar dat is dus niet hoe ik het heb gedaan.

What he says ;D Al geef ik toe dat ik bij zijn eerste optreden in de Renault naast Alonso het ergste vreesde voor zijn verdere loopbaan. Een geluk dat DAMS hem nog in de AutoGP lepelde toen. En vorig jaar: tja, ik geef opnieuw toe dat ik een tijdlang op de lijn van Webber zat (first lap nutcase)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Tuesday

Citaat van: Perton op 04 december 2013 - 09:08:35
Mijn hoge cijfer komt dan ook niet voort uit de hype. Dat hij zo goed is als in de tweede seizoenshelft weet ik namelijk al sinds zijn formule 3-dagen, zeg ik maar even mezelf op de borst kloppend. Dat is er nu eindelijk uit. Ik gaf het cijfer daarom ook meer omdat ie laten zien heeft dat hij van fouten kan leren en kan groeien. Dat het begin van het seizoen dan wat minder liep... je kan puur de resultaten beoordelen en dan kom je inderdaad op een lager cijfer, want matige eerste seizoenshelft, maar dat is dus niet hoe ik het heb gedaan.
ok, dat kan. Iedereen heeft natuurlijk zn eigen motivatie en cijfers, daar wil ik verder ook niks van zeggen. Van fouten leren en groeien is natuurlijk mooi en ook zeker een vereiste wil je een topcoureur worden, maar dat heeft bij Grosjean wel erg lang geduurd. Te lang misschien wel, want als hij verder geweest was in zn groeiproces had ie dit jaar of vorig jaar misschien wel kunnen winnen. De toekomst van Lotus ziet er nu een stuk minder rooskleurig uit, met de financiële problemen, het vertrek van Allison en Raikkonen, dus daarom vraag ik me wel af of hij ooit nog weer in de positie komt waar hij kan strijden om overwinningen.
Daarnaast vind ik een goede periode van een aantal wedstrijden ook nog wel erg kort om te zien of hij daadwerkelijk grote stappen heeft gemaakt. Over een heel seizoen genomen vind ik de progressie tov 2012 toch wel erg mager, wel wat meer punten (132-96) dankzij meer finishes en een betere Lotus (ook Raikkonen scoorde gemiddeld meer punten per race, ondanks de matige 2 helft).
Ik heb Grosjean ook een 7 gegeven trouwens, ruim voldoende dus

Figge

Door het testverbod is het sowieso al moeilijker om een groeiproces door te maken. Het duurt gewoon 1,5 seizoen meedraaien op zn minst voor je kunt vaststellen of iemand gegroeid is of niet. Dit zie je door te constateren dat iemand een goede reeks neerzet zonder te verslappen. Dat heeft Romain toch ruimschoots gedaan dit jaar.
En zn crashes in de 1e rondes in 2012. Gewoon race incidenten. Schorsing voor die in Belgie? Toen zei ik al dat ik dat overdreven vind. De aanrijding met Webber in Japan? Kan gebeuren. Voor beide incidenten geldt: It takes two to tango. Het zijn de omstandigheden bij de start. Dit jaar niet meer gezien. In 2013 was Romain aarzelend in het begin, maar ijzersterk in het 2e bedrijf.

Matthijs

Daarom vind ik het ook zo moeilijk om de rookies een cijfer te geven. De enige rookie die het tov zijn teamgenoot goed deed in het begin van het seizoen was Bianchi, maar dat kwam vooral omdat zijn teamgenoot ook een rookie was (en niet zo hoog aangeschreven).

Perton

Dat geen enkele rookie het, zoals jij zegt, aan het begin van het seizoen goed deed ten opzichte van een teamgenoot, zegt al genoeg dat het eigenlijk oneerlijk is om rookies op dezelfde wijze te beoordelen als coureurs die al wel ervaring hebben, en vervolgens te concluderen dat ze over het algemeen een redelijk seizoen hebben gedraaid, terwijl het einde misschien wel top was en het begin slecht.

Vandaar ook dat ik de rookies in mijn lijstje in dat referentiekader heb beoordeeld.

Tuesday

Citaat van: Figge op 04 december 2013 - 11:32:33
Door het testverbod is het sowieso al moeilijker om een groeiproces door te maken. Het duurt gewoon 1,5 seizoen meedraaien op zn minst voor je kunt vaststellen of iemand gegroeid is of niet. Dit zie je door te constateren dat iemand een goede reeks neerzet zonder te verslappen. Dat heeft Romain toch ruimschoots gedaan dit jaar.
En zn crashes in de 1e rondes in 2012. Gewoon race incidenten. Schorsing voor die in Belgie? Toen zei ik al dat ik dat overdreven vind. De aanrijding met Webber in Japan? Kan gebeuren. Voor beide incidenten geldt: It takes two to tango. Het zijn de omstandigheden bij de start. Dit jaar niet meer gezien. In 2013 was Romain aarzelend in het begin, maar ijzersterk in het 2e bedrijf.
Ach ja, Raikkonen was er ook een paar jaar uit geweest. Bovendien zie je bij rookies ook vaak dat ze t aan het begin juist wel goed doen. Een (sub)topcoureur heeft echt geen 1,5 seizoen nodig om zn draai te vinden. Over die incidenten is al genoeg gezegd, om ze allemaal af te doen als race-incident is wel erg makkelijk.

0634

Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 06:40:31
Citaat van: Perton op 04 december 2013 - 00:05:35
Citaat van: Figge op 03 december 2013 - 20:45:33
Marussia

Jules Bianchi: 5,5. Matig. Nergens echt goed in. Dat ie beter is als Chilton is niet verbazingwekkend. Dat zijn er wel meer. Heb de indruk de hype die hij in de 1e races mee had is wel verdwenen. Zorgvuldig omzeep geholpen door andere rookies als Giedo en Valteri. Nog een jaartje aanrommelen en Jules is weer verdwenen denk ik.
Daarom ook nooit hypes volgen. Da's van dat volk dat Bianchi een kans gaf komend jaar bij Ferrari te rijden, terwijl dat al snel duidelijk was dat zijn kans 0% was.
Over hypes gesproken, ik verbaas me wel heel erg over de hoge cijfers die men Grosjean blijft geven, terwijl ie het over een heel seizoen toch duidelijk moet afleggen tegen zn teamgenoot, wat doorgaans toch wel een eerste graadmeter is. Na de zomerstop heeft Grosjean zeker een goede reeks neergezet, maar toch wel opmerkelijk dat dat pas gebeurd nadat bij Raikkonen het heilige vuur duidelijk verdwenen is door alle transfer-, geld- en blessureperikelen. Het feit dat Grosjean 2 of 3 races Raikkonen de baas was zegt mij eerlijk gezegd ook niet zoveel, niet na anderhalf jaar lang om de oren te zijn gereden.
Ik zie in hem zeker geen toekomstig WK en eerlijk gezegd zie ik m ook geen race winnen.

(zo, een beetje tegenwicht voor de Grosjean hype ;) )

Dat blijkt iedere keer zo. Al jaren hoor ik dat toen Kimi verslagen werd door Massa, het aan zijn motivatie lag. En nu is Grosjean sneller en dan ligt het wéér aan zijn motivatie.

Óf Kimi is mentaal ongeschikt voor topsport óf, en dat lijkt mij logischer, wordt soms gewoon verslagen door iemand die sneller is.

Perton

#41
Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 17:24:29
Een (sub)topcoureur heeft echt geen 1,5 seizoen nodig om zn draai te vinden.
Noem er één sinds we een testverbod hebben die zich écht binnen een seizoen heeft bewezen. Ik bedoel dus geen Hülkenberg die een half seizoen matig tot redelijk was en daarna een half jaar redelijk tot iets meer dan redelijk, en gered werd door een pole-position (die overigens terecht was, daar niet van).

Tuesday

#42
Citaat van: Jeroen op 04 december 2013 - 17:42:42
Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 06:40:31
Over hypes gesproken, ik verbaas me wel heel erg over de hoge cijfers die men Grosjean blijft geven, terwijl ie het over een heel seizoen toch duidelijk moet afleggen tegen zn teamgenoot, wat doorgaans toch wel een eerste graadmeter is. Na de zomerstop heeft Grosjean zeker een goede reeks neergezet, maar toch wel opmerkelijk dat dat pas gebeurd nadat bij Raikkonen het heilige vuur duidelijk verdwenen is door alle transfer-, geld- en blessureperikelen. Het feit dat Grosjean 2 of 3 races Raikkonen de baas was zegt mij eerlijk gezegd ook niet zoveel, niet na anderhalf jaar lang om de oren te zijn gereden.
Ik zie in hem zeker geen toekomstig WK en eerlijk gezegd zie ik m ook geen race winnen.

(zo, een beetje tegenwicht voor de Grosjean hype ;) )

Dat blijkt iedere keer zo. Al jaren hoor ik dat toen Kimi verslagen werd door Massa, het aan zijn motivatie lag. En nu is Grosjean sneller en dan ligt het wéér aan zijn motivatie.

Óf Kimi is mentaal ongeschikt voor topsport óf, en dat lijkt mij logischer, wordt soms gewoon verslagen door iemand die sneller is.
Dat hoor je mij niet zeggen (dat van Massa/Kimi), dus daar ga ik verder ook niet op in. Grosjean kan idd incidenteel een keer sneller zijn dan Raikkonen, maar als je er anderhalf jaar amper aan te pas komt en dan ineens 2 of 3x op rij sneller en er zijn bij Raikkonen 'problemen' , tja dan ben ik toch geneigd om dat ook mee te laten wegen. Je laat natuurlijk niet zomaar je 2 laatste wedstrijden lopen, dan is er toch echt wel een serieus probleem, absoluut niet vergelijkbaar met het Massa/Kimi verhaal.

0634

Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 18:46:23

Dat hoor je mij niet zeggen (dat van Massa/Kimi), dus daar ga ik verder ook niet op in. Grosjean kan idd incidenteel een keer sneller zijn dan Raikkonen, maar als je er anderhalf jaar amper aan te pas komt en dan ineens 2 of 3x op rij sneller en er zijn bij Raikkonen 'problemen' , tja dan ben ik toch geneigd om dat ook mee te laten wegen.
Dat is niet helemaal waar. Ook vorig jaar liet Grosjean al zien in snelheid zeker niet onder te doen voor Raikkonen. De vele incidenten hebben zijn eerste jaar gekleurd, maar de snelheid had hij toen ook al. Er 'amper aan te pas komen' is dus wat overdreven.

Bovendien was Grosjean vorig jaar eigenlijk gewoon een rookie. Het lijkt mij toch apart als hij al meteen hetzelfde had kunnen laten zien. Dit jaar had hij problemen met zijn chassis, kreeg een andere en was prompt sneller dan Raikkonen. Dát zet mij dan weer wat. Er was geen enkele aanwijsbare reden voor Raikkonen om langzamer te zijn, Grosjean bleek gewoon ineens sneller of op zijn minst even snel.

Dat is overigens geen toeval. Want wie Grosjean eerder in zijn loopbaan ook gevolgd heeft, wist al dat hij bloedje snel is. Mocht die Lotus ook volgend jaar goed zijn (wat ik betwijfel) hebben ze een uitstekende kopman in Grosjean.

CitaatJe laat natuurlijk niet zomaar je 2 laatste wedstrijden lopen, dan is er toch echt wel een serieus probleem, absoluut niet vergelijkbaar met het Massa/Kimi verhaal.
Tuurlijk, hij had rugproblemen. Maar dat staat los van het uitstekende presteren van Grosjean en zijn opgaande lijn in prestaties. In aanleg doet hij niets onder voor Raikkonen, alleen in ervaring nog wel uiteraard.


Matthijs

Citaat van: Perton op 04 december 2013 - 18:23:59
Citaat van: Tuesday op 04 december 2013 - 17:24:29
Een (sub)topcoureur heeft echt geen 1,5 seizoen nodig om zn draai te vinden.
Noem er één sinds we een testverbod hebben die zich écht binnen een seizoen heeft bewezen. Ik bedoel dus geen Hülkenberg die een half seizoen matig tot redelijk was en daarna een half jaar redelijk tot iets meer dan redelijk, en gered werd door een pole-position (die overigens terecht was, daar niet van).
Ja precies, zelfs het debuutseizoen van Hülkenberg was niet bijzonder goed.