2013: De eindafrekening in cijfers

Gestart door 0634, 02 december 2013 - 19:04:55

« vorige - volgende »

0634

#15
Citaat van: Jozef op 03 december 2013 - 01:50:38
Citaat van: Jeroen op 02 december 2013 - 22:46:54ALs je alleen naar punten kijkt, en aan de hand daarvan beoordeeld, kunnen we natuurlijk helemaal gewoon naar de stand wijzen.

Oké, dit argument is volledig correct. Ik zou zelf niet zomaar kijken naar de stand, maar ook proberen de geluksfactoren (DNF's waar men niks aan kon doen etc.) eruit te filteren. Echter vind ik niet dat verwachtingen voor het seizoen mee mogen spelen. Het is geen hobbyclubje, het is keiharde competitie. Of Grosjean nu goed of slecht was in 2012, het feit blijft dat hij in 2013 wederom op een hoopje is gereden door Kimi. Dus kun je er imo niet omheen om Kimi een hoger cijfer te geven dan Grosjean.

Nu goed, niet dat dit een erg belangrijke discussie is hoor, het is ook maar welke invulling iedereen zelf geeft aan een cijfer.

Mja, ik zie dat inderdaad wat anders. Als eerste vind ik op een hoopje rijden wat sterk, ten tweede moet je kijken waar Grosjean vandaan komt, ten derde hou ik er rekening meer dat Raikkonen kopman is, daar horen voordelen bij, maar je wordt er ook op gewogen.

Dan móet je meer punten verwachten. Als ik dan zie dat Grosjean hem in de loop van de 2e helft steeds vaker voorblijft, concludeer ik dat hij erg sterk bezig is. Maar inderdaad, iedereen heeft zijn eigen methodiek en het doet er ook niet echt toe. Meer gewoon fun in het off-season :).

0634

Citaat van: Wings op 03 december 2013 - 06:02:27
Citaat van: Jeroen op 02 december 2013 - 22:45:30
Hamilton is in de basis de betere coureur, dus verwacht ik meer van hem.

Mwa, dat weet ik niet. Rosberg was ook al sterk naast Schumacher. Men gaf toen niet Rosberg credits maar ging zoeken naar een oorzaak en kwam tenslotte uit op Schumacher, die niet meer zo goed was. Ik gaf destijds al aan dat ik het idee had dat Rosberg werd onderschat. Toen Hamilton plaatsnam nam naast Rosberg dacht menig één dat Rosberg nu wel zou breken. Maar hij boog noch brak. Laten we niet vergeten dat Rosberg voordeel had en er al een tijd zit. Ik heb altijd een zwak gehad voor Nico Rosberg. Ook weer een typische rijder dat onderschat wordt door zijn conservatieve rijstijl maar ondertussen niks onderdoet voor de coureurs die menig één bestempelen als de maatstaf van de Formule 1.

Punt twee, en hier maak ik geen vrienden mee, vind ik [en heb ik] Hamilton een toefje overschat. Ik denk dat zijn debuutjaar daar debet aan is. Hij versloeg, hetzij met gelijk aantal punten, Fernando Alonso, destijds kersvers kampioen en maatstaf van de Formule 1. Toen Button naast Hamilton plaatsnam gaf niemand Button ook maar een beetje kans. Als we nu de balans op maken heeft Button gelijke tred kunnen houden ongeacht wie statistisch fractioneel meer punten heeft verzameld. Rosberg dito. Ik durf gerust te stellen dat Hamilton niet -veel- beter is dan de topcoureurs van dit moment. Button, Rosberg, Hamilton, ik noem ze gerust in één zin en plaats ze op het zelfde plateau.

Rosberg is qua snelheid misschien wel gelijk aan LEwis maar is minder als het gaat om het racen m.i..

Over Lewis en Button: misschien heb je wel gelijk. Na 2007 zag ik een nieuwe Schumacher periode in het verschiet liggen met Lewis in de hoofdrol. Dat werd dus Vettel. Maar komt ook doordat McLaren faalde bij tijd en wijle. Toch heb ik het idee (en dat kan ik niet bewijzen) dat Vettel meer gecommiteerd is aan zijn vak dan Lewis die het allemaal wat losser neemt.

En Button is onderschat. Die mist wat natuurlijke snelheid, maar is a: een uitstekende racer en b: buitengewoon sluw.

Ik hoop dat het er bij Lewis allemaal nog uit gaat komen. Hij is nog jong. En ultra-getalenteerd.

Perton

Mjah het is ook wat makkelijk gezegd dat button gelijkwaardig is. In 2011 was hamilton zelf gewoon heel slecht en in 2012 liet mclaren hem zwaar in de steek. Was alleen dat laatste jaar anders verlopen dan was de balans tussen die 2 veel meer in hamilton zijn voordeel en werd 2011 als simpel dipje gezien. Neemt niet weg dat button inderdaad een geduchte tegenstander was.

Dit jaar was ook niet top maar hamilton was op zijn piek veel sterker dan rosberg over een heel seizoen ooit zal zijn en dat blijkt ook uit het kampioenschap. Rosberg was over een jaar genomen sterker maar scoort minder punten. Het is nu zaak voor mercedes en Hamilton om die piek niet een zomer te laten duren maar een veel langere periode zoals 2007 en eigenlijk ook zoals 2012, technische mankementen en falende pitstops negerend.

0634

Och, met alle gewenning van Button in hun eerste seizoen meegerekend vond ik het in races (dus niet op zaterdag) redelijk gelijkwaardig over al hun jaren samen genomen. Button had ook een paar snaarstrakke races gereden. Maar overall genomen is Lewis gewoon sneller dan JB en kan hij beter racen dat Rosberg die ook dat tactische van Button niet heeft.

Dus ik schat Lewis ook hoger in dan Rosberg, maar bij een redelijk gelijkwaardig jaar als nu, geef ik dan dus Rosberg meer punten. Omdat het van hem dus relatief beter is geweest dan van Lewis. Ik vond Lewis ook simpelweg wat flets voor zijn doen. Kon in races vaak geen vuist maken. Natuurlijk heeft dat met de Merc te maken, maar in duels verwacht ik meer van Lewis.

Perton

Vettel: 9. Vanaf de zomer een 10, daarvoor vooral consistenter, niet beter dan de concurrentie.
Webber: 5,5. Kan nog steeds niet starten. Deed het verder niet zo heel slecht, maar de cijfers liegen er niet om. Dan kan je ook geen hoog cijfer verwachten.
Alonso: 8. Haalde wel weer veel uit de Ferrari, maar net als een jaar eerder in de eindfase van het seizoen verslagen door Massa. Liet ie zijn kop hangen zoals Bernie suggereerde, of is hij toch niet die coureur die altijd het maximale uit de auto haalt, zoals wel vaak over hem wordt beweerd?
Massa: 7,5. Presteerde leuk toen zijn toekomst bekend was (in de zin dat er bij Ferrari geen plek meer was, niet dat hij al het Williams-stoeltje had). En dat gold vorig jaar ook (maar toen met contractverlening). Gaf zelf ook toe dat hij daarom begin vorig jaar niet goed presteerde. Ben daarom ook benieuwd naar volgend jaar.
Button: 7. Ik zou bij god niet weten wat die jongen gedaan heeft dit jaar. Vaak wel leuke resultaten, omdat ie een erg lange eerste stint op mediumbanden had, dus leek dan in de races langzaam. Gewoon degelijk, niet speciaal.
Pérez: 7-. Deed het in mijn ogen aardig ten opzichte van Button, zeker tegen het einde van het seizoen. Maar liet ook zien waarom hij nog niet écht in een topstoeltje hoort.
Raikkonen: 7,5. Zie Alonso, maar dan met het vraagteken of het aan zijn rug lag.
Grosjean: 8. Ja, ik geef inderdaad hoger dan Raikkonen, en dat ga ik uitleggen. Zijn eerste races waren ruk, en dat kwam schijnbaar door een kapot chassis (of wat het ook was), dus dat vergeef ik hem. Bovendien was hij natuurlijk nog zoekende om zijn snelheid te vinden zonder zich als vorig jaar te gedragen. En dat deed hij sinds de zomer. En daar reken ik hem op af (in positieve zin): hij liet zien geleerd te hebben en gegroeid te zijn.
Rosberg: 7. Vooral consistenter dan Hamilton.
Hamilton: 7+. Meer pieken en dalen, en daarom vaker dan Rosberg op het podium en meer punten. Dat Rosberg vaker won, tsja dat ligt aan Pirelli. Bij Hamilton zit er nog potentie in als hij zich beter in de Mercedes voelt, bij Rosberg heb ik dat idee niet. Wat geen negatief oordeel over Rosberg is verder. Hij heeft zich bewezen tegenover Hamilton, maar dat is het dan ook eigenlijk wel.
Hülkenberg 8,5: moeilijk in te schatten hoe goed hij aan het begin van het seizoen was, maar later liet hij toch mooie dingen zien.
Gutiérrez 8-: Nee, dat is geen typfout. Begin van het jaar natuurlijk erg langzaam. In de kwalificatie. Zijn racesnelheid heb ik altijd wel oké gevonden. Niet top, maar hé het is een rookie. En dat is nou eenmaal zwaar de afgelopen jaren. In de laatste paar races stukken beter, maar miste nog wel de consistentie. Daarom moet het cijfer eigenlijk ergens tussen de 7,5 en de 8- zijn. Eigenlijk een 7,625 dus.
Di Resta/Sutil: 7. Allebei prima, sinds de zomer was de Force India gewoon kut. Ik ga er verder niet zo diep op in, allebei een 7, verder.
Maldonado 6+: Regelmatig verslagen door Bottas, was verder niet echt onder de indruk
Bottas 8: Greep de kansen wanneer die zich voordeden en maakte in de laatste races nog even gehakt van het argument "Maldonado heeft meer punten gescoord dit jaar".
Vergne 6: Na een paar races beargumenteerde ik nog waarom Vergne de geschikte kandidaat voor Red Bull zou zijn, want zijn eerste races van dit jaar analyserend, deed hij het toch erg goed, ook al toonde zich dat niet in de resultaten. Maar bleef zo inconsistent als de pest.
Ricciardo 7-: Kan leuk kwalificeren, maar dat kon Trulli ook. Was lang niet zo goed als zijn kwalificatieresultaten deden vermoeden
Pic: 6 Verslagen door zijn rookie-teamgenoot, ga maar vissen ofzo volgend jaar
Van der Garde 7,5: Greep net als Bottas de kans wanneer hij deze kreeg. Was vooral aan het begin van het jaar matig toen het nog wennen was. Sinds de zomer, op een paar momenten na, toch iemand die uitstekend presteerde. Genoeg om zich bewezen te hebben.
Bianchi 7: Had ik dit na de eerste races ingevuld, had hier een 9 of 9,5 gestaan, maar sindsdien weinig bijzonders gepresteerd, deels omdat de Marussia sindsdien niet meer de beste auto was en deels omdat het gewoon lastig is zijn prestaties te vergelijken met de teamgenoot die hij had.
Chilton 5: en die krijgt als enige een onvoldoende. Regelmatig dat ik even op de livetiming keek en hij weer dertig tot veertig seconden achter Bianchi reed. Had Van der Garde ook in de eerste seizoenshelft, maar die kreeg de Formule 1 wél onder de knie, Chilton niet.


Zoals jullie zien ben ik behoorlijk coulant voor de rookies (op Chilton na) en dat heeft een reden. Ik heb een theorie, dat in de huidige Formule 1 waarin rookies geen kans op testen krijgen, het anderhalf jaar tot twee jaar duurt voor een coureur daadwerkelijk op het niveau zit dat je van hem mag verwachten. Om die reden deed ik begin dit jaar niet mee aan de hype dat Gutiérrez door Frijns moest worden vervangen en deed ik ook niet mee met de massale anti-Giedo hype van kortzichtige Nederlanders die niet zoveel van de sport snappen (let wel, ik heb het niet over mensen die kritisch zijn prestaties konden beoordelen, voor hen zal ik alleen maar respect hebben). Dit even als extra uitleg waarom de cijfers van rookies misschien wat hoog overkoment. Dat komt omdat ik rookies anders beoordeel dan mensen die al wel ervaring hebben. Misschien met het oog op consistentie tussen de cijfers niet helemaal eerlijk, maar hé, het is mijn lijstje, bite me ;D

Perton

Citaat van: Jeroen op 03 december 2013 - 18:16:32
Och, met alle gewenning van Button in hun eerste seizoen meegerekend vond ik het in races (dus niet op zaterdag) redelijk gelijkwaardig over al hun jaren samen genomen.
Jawel, ik ook wel (al komt dat misschien niet zo over in mijn vorige post), alleen denk ik dat je aan een Hamilton altijd meer zal hebben dan aan een Button. Ook om wat ik schreef: als Hamilton zijn piek veel langer vasthoudt, is ie gewoon veel beter dan zijn afgelopen twee teamgenoten. Als Button of Rosberg zijn piek vasthoudt, tsja dat is gewoon hoe ze nu presteren. Het zijn nou eenmaal degelijke, consistente gasten die niet echt een piek, maar ook geen dal hebben.

De rest van je post reageer ik niet op, want daar zijn we het gewoon over eens ;)

Franky R.

Citaat van: Tuesday op 03 december 2013 - 01:39:57
9,0: Vettel
8,5: Alonso
8,0: Raikkonen
7,5: Rosberg, Hamilton, Hulkenberg
7,0: Grosjean, Di Resta, Bianchi, Button
6,5: Bottas, Maldonado, Sutil, Perez
6,0: Massa, Webber, vd Garde
5,5: Pic
5,0: Chilton, Gutierrez


Welkom op het forum meneer/mevrouw? Dinsdag!!! ;) ;) ;)  En ik pik meteen je leuke manier van reageren? Alleen kom ik tot andere cijfers... :P
Mijn beoordeling over seizoen 2013:
8,5: Alonso, Vettel
8,0: Hulkenberg
7,5: Rosberg, Hamilton, Raikkonen, Grosjean
7,0: Di Resta, Bianchi, Button
6,5: Bottas, Sutil
6,0: Massa, Webber, vd Garde, Perez
5,5: Pic, Maldonado, Guttierez
5,0: Chilton
4,0: Kovalainen




0634

Citaat van: Perton op 03 december 2013 - 18:30:28
Alonso: 8. Haalde wel weer veel uit de Ferrari, maar net als een jaar eerder in de eindfase van het seizoen verslagen door Massa.
Volgens mij alleen op zaterdagen, nooit op zondagen. Vind ik dan niet 'verslagen worden'.

Wings

Citaat van: Jeroen op 03 december 2013 - 18:16:32
Och, met alle gewenning van Button in hun eerste seizoen meegerekend vond ik het in races (dus niet op zaterdag) redelijk gelijkwaardig over al hun jaren samen genomen. Button had ook een paar snaarstrakke races gereden. Maar overall genomen is Lewis gewoon sneller dan JB en kan hij beter racen dat Rosberg die ook dat tactische van Button niet heeft.

Hij mag dan wel beter racen en sneller zijn dan Button en Rosberg, maar uiteindelijk is punten verzamelen het doel van het spelletje. En dan vind ik Rosberg en Button gelijkwaardig aan Hamilton. Toegegeven, ook ik denk dat er een groter potentieel in Hamilton schuilt maar het moet er langzaam maar zeker uit gaan komen.

0634

Eens, Wings. Eens. De loopbaan van Lewis loopt nog niet op rolletjes.

Wings

De lijst van Perton komt het dichtst bij hoe ik het zie. Hetgeen wat verschilt zal ik aanpassen, de rest mag als 'mee eens' worden beschouwd. Zie het nut niet om het zelfde in een andere bewoording te typen. En omdat gemak de mens dient:

Citaat van: Perton op 03 december 2013 - 18:30:28
Alonso: 8. Haalde wel weer veel uit de Ferrari, maar net als een jaar eerder in de eindfase van het seizoen verslagen door Massa. Liet ie zijn kop hangen zoals Bernie suggereerde, of is hij toch niet die coureur die altijd het maximale uit de auto haalt, zoals wel vaak over hem wordt beweerd?

De uitspraak dat hij een Red Bull voor zijn verjaardag wilt is tekenend voor hoe hij zich op dat moment voelde. Ik kan me voorstellen dat hij fractioneel heeft ingeboet maar je kunt niet altijd full-power verwachten van een rijder. Kan begrijpen als hij de accu nu heeft willen opladen met de focus op 2014. Mijn oordeel: 8.5.

CitaatGutiérrez 8-: Nee, dat is geen typfout. Begin van het jaar natuurlijk erg langzaam. In de kwalificatie. Zijn racesnelheid heb ik altijd wel oké gevonden. Niet top, maar hé het is een rookie. En dat is nou eenmaal zwaar de afgelopen jaren. In de laatste paar races stukken beter, maar miste nog wel de consistentie. Daarom moet het cijfer eigenlijk ergens tussen de 7,5 en de 8- zijn. Eigenlijk een 7,625 dus.

Natuurlijk ging het stukken beter, de Sauber was competitief. Verder vond ik het contrast te groot. 6.

CitaatVan der Garde 7,5: Greep net als Bottas de kans wanneer hij deze kreeg. Was vooral aan het begin van het jaar matig toen het nog wennen was. Sinds de zomer, op een paar momenten na, toch iemand die uitstekend presteerde. Genoeg om zich bewezen te hebben.

Heeft bewezen nog een kans te verdienen maar niet klaar te zijn om door te groeien naar de top. Ik vond Giedo zo nu en dan leuk rijden maar mijn enthousiasme is een fractie minder. 6.5

De rest geniet van mijn steun.

Sabai

9,5 - Vettel. Tot de zomerstop sterk gereden daarna Onverslaanbaar.
6 - Webber. Hij viel me erg tegen en zijn motivatie was ver te zoeken dit jaar zal hem niet gaan missen in 2014.

8 - Alonso. Goed als altijd.
6 - Massa. Zoals altijd niks verrassends.

7 - Hamilton. Hij heeft niet slecht gedaan in zijn eerste jaar bij Mercedes maar ik had er meer van verwacht. Vond hem een beetje bleekjes aan het eind van het seizoen.
7 - Rosberg. Ook goed gereden en liet zich niet onder sneeuwen door Lewis wat ik wel verwacht had.

7,5 - Kimi. Heeft mooie races laten zien dit jaar maar worstelde met de banden en auto na de zomerstop. Desondanks toch nog een paar mooie podiums behaald.
8,5 - Grosjean. Ik ben een fan van deze underdog te geworden  :). Hij miste in het begin van het seizoen nog wat zelfvertrouwen. Maar na de gp van Duitsland kwam het helemaal goed en zagen we zijn ware snelheid weer. Jammer genoeg zat zijn eerste overwinning er nog niet in dit jaar, ik gunde hem het zo. Ik verwacht wel dat die er snel gaat komen als Lotus hem een competitieve geeft. 

6 - Button. Onzichtbaar dit seizoen maar hij had de auto er ook niet voor. Hij liet wel telkens zien voor het maximale te gaan daarom toch een voldoende.
5,5- Perez. Kwam jammer genoeg niet uit de verf bij Mc Laren en reed zwak dit jaar.

8,5 - Hulkenberg. Een dijk van een seizoen gereden en al'la Alonso alles uit die auto gesleurd.
6,5 - Guttierez.

7,5 - Ricciardo.
7 - Vernge

1 - Mallenado. Jammer dat hij bij Lotus een zitje gekregen heeft.
7,5 - Bottas. Beste rookie van het jaar en heeft leuke dingen laten zien. Zeker F1 waardig.

5 - Di Resta.
5,5 - Sutil

6 - Giedo. Stelde me zeker niet teleur.
5- Pic

6 - Bianchi
.. - Chilton. Heb ik nooit gezien dus kan ik niet over oordelen.

   

janke

9-Vettel.
8- Alonso/Raikkonen/Grosjean
7.5- Hamilton/Hülkenberg/Button
7- Rosberg/Perèz/Webber
6.5- Massa/Ricciardo/Bottas/Di Resta/Sutil.

De rest vind ik een zes wel genoeg incl vd Garde. Echte onvoldoendes hier niet, of het moet Kovalainen zijn. Wat een drama met die Lotus zeg.
Some things are too important to be left in the past.

Figge

#28
Red Bull Racing

Vettel: 9,5. Is er iets wat Seb verkeerd heeft gedaan dit jaar? Op z’n DNF in Silverstone alle races gefinished. Ook die had ie fluitend gewonnen btw. Commentaar op Multi 21? Nou en!! Hij wint niet alleen die race maar ook de alleen heerschappij in het beste team van de paddock van de laatste jaren. Wat zeg ik, alleen heerschappij bij RBR? De hele paddock!! Deze actie was niet alleen pijnlijk voor Webber, maar ook voor alle andere brave jongetjes met titels. Vettel is het niets ontziend monster van F1. Niemand legt hem nog iets op. Hij legt iedereen zijn wil op. Kan Alonso nog wat van leren.

Webber: 7. Na Multi 21 natuurlijk compleet opgebrand. De wanhopige, bijna verdrietige, blik in zijn ogen voor het podium. Nu kwam hij nooit meer serieus in aanmerking voor een overwinning. Volgens mij heeft hij die avond besloten dat het mooi is na dit jaar. Mark was een sympathieke kerel en een harde racer die F1 nu laat voor wat het is. Hij had in 2010 WK kunnen worden, maar dat was dan ook zijn enige kans geweest. Al was Vettel niet zijn teamgenoot dan had hij het moeten afleggen tegen zijn goede vriend Alonso. Mark het was mooi, and see you in a Porsche. Alsof hij daarmee wil zeggen die volgend jaar wel een mooiere auto van de zaak heeft dan Seb.

Mercedes Grand Prix

Lewis Hamilton: 8. Ik weet niet goed hoe Lewis in te schalen dit jaar. Vind hem volwassener geworden. Hij doet geen gekke dingen buiten de GP weekends om. Ik vind Lewis nog steeds een van de, zo niet, de snelste man van het veld. Dat betekend niet dat ik hem ook de beste vind. Ik denk dat als Lewis net zo serieus is in zijn benadering van zijn werk als Fernando en Seb dat ie nog wel eens beter zou kunnen zijn. Hij deed erg goed mee in de 1e helft van het jaar. Had ook in Engeland kunnen winnen. Ik dacht ook dat ie best eens zou kunnen meedoen om de titel dit jaar. Mede omdat ie Nicole niet meer in zijn “bubble” had. En toen, van de zomer, was daar ineens het bericht dat het weer aan was met Nicole. Tsja… Ik denk dat Seb ook wel zonder Nicole WK was geworden, maar toch opgelucht ademhaalde bij dat nieuws.

Nico Rosberg: 8. Zet de prestatie van Schumacher in de 3 jaar hiervoor toch weer in een iets beter daglicht. Zo slecht was het nog niet met de duitser. Men, ik ook, dacht dat Lewis relatief makkelijk om Nico heen zou rijden. Niets bleek minder waar. Zeker niet toen Nico won in Monaco en Canada. Nico’s probleem is dat ie altijd zo netjes binnen de lijntjes kleurt. Leuk, maar het spat er nooit vanaf. En het is dus ook nooit uitzonderlijk, zoals Lewis dat wel was in Hongarije. Hij is ook te braaf, terwijl Seb om multi 21 lacht, blijft Nico als een schoothondje achter kopman Lewis aanrijden die notabene problemen en seconder te traag was!!!  Zonder een superieure wagen gaat hij in het huidige veld nooit kampioen worden, net als Button dat ook nooit meer wordt onder diezelfde voorwaarde. Desalniettemin heeft ie mij wel overtuigd dat ie veel beter is dan ik had verwacht.

Ferrari

Fernando Alonso: 8,5. Ik ga nu waarschijnlijk een hoop hoongelach over mij afroepen. Maar ik vind Alonso dit jaar minder dan hiervoor. Ik heb geen idee wat het is. Beetje mot met Luca omdat hij commentaar heeft op het team. Zijn status in niet onaantastbaar. En dan wordt Kimi ook nog eens vastgelegd als zijn teamgenoot voor de komende 2 jaar. Inmiddels mag hij niet meer over “zijn” Ferrari twitteren, alweer Luca.  Dat soort zaken zijn tekenend voor de Spanjaard, hier kan hij volgens mij niet zo goed mee omgaan. Hij kwam gefrustreerd op mij over dit jaar. Alsof hij het niet kan hebben dat Vettel er met “zijn” status als beste man uit de paddock vandoor gaat. In de jaren hiervoor was het natuurlijk al vervelend genoeg dat Vettel die titels wint, maar zolang de algemene opinie is dat hij, Fernando, eigenlijk de meest complete is van het spul, dan kan ie daar wel mee leven. Toen Seb met aangepast rubber aan zijn monsterlijke zegereeks begon was de koek even op volgens mij. En juist op dat moment moet hij doorpakken en die Ferrari gewoon elke keer naar het podium slepen. Maar in plaats daarvan waren er geruchten dat hij Ferrari wilde verlaten en kwam Massa bijna op zijn prestatieniveau terecht. Hmm ik merk bij mijzelf een scherp randje bij Alonso.

Felipe Massa: 6,5. Niet meer topteam waardig. Weet er eigenlijk niet zoveel over te zeggen. Toen bekend werd dat ie na dit jaar niet meer in Maranello hoeft te verschijnen leek zijn vorm te verbeteren. Ik denk eerder dat dat kwam omdat de vorm van kopman Alonso leek in te kakken. Massa heeft denk ik het vermogen om Williams te bieden wat het nodig heeft. Nog voldoende snelheid. En natuurlijk kanonnenvoer zijn voor Valteri Bottas. Massa mag trots zijn op zijn loopbaan bij Ferrari. Was er 20 seconden wereldkampioen en een echte teamplayer. Ze hebben elkaar veel goede momenten bezorgd, maar zowel Massa als Ferrari hebben elkaar niets meer te bieden. En alleen al dat is een goede reden om uit elkaar te gaan. Ik gun Massa een mooie tijd bij Frank en Claire.

Lotus

Kimi Raikkonen: 8. Kimi is gewoon Kimi. Snel, foutloos. Een echte toprijder die nog altijd in een echt topteam moet rijden. Als de wagen goed is Kimi titelkandidaat. De move naar Ferrari sloeg natuurlijk in als een bom. Wat geweldig!! Dat zowel Ferrari als Kimi dat aandurft!! De meesten onder ons op dit forum geven hem weinig kans tegen Fernando. Maar ik denk dat Kimi nog wel eens kan verrassen. Dit jaar was Kimi beter dan het Lotus team.  Ik denk dat hij Lotus meer gebracht heeft de aflopen 2 jaar dan het team eigenlijk waard was. Met zijn constante goede prestaties tijdens de races heeft ie zich weer in van een plek bij een topteam verzekerd. Wat er met zijn vorm is gebeurt na het nieuws dit ie naar Ferrari ging weet ik niet. Het kan met de banden te maken hebben. Of motivatie. Hoe dan ook, ik heb zin in zijn duel met Alonso.

Romain Grojean: 7,5. Matige 1e seizoenshelft, helemaal goed gemaakt in de 2e helft. Hij heeft zich aan het front gemeld en ik ben blij dat er een nieuwe extra topper is in de paddock, waarvan wij eigenlijk zitten te wachten toch ie zijn eerste race wint. Heb nog niet de echte killer gezien maar denk wel dat hij dat in zich heeft. Voor mij van het kaliber Button en Rosberg.

McLaren

Jenson Button: 6,5. Ja idd een laag cijfer voor een kampioen. Ik vond hem net zo kleurloos als zijn team dit jaar. De auto was natuurlijk een wanproduct 1e klas. Als enige team een auto bouwen die compleet nieuw is in het laatste jaar van een technisch reglement. Das niet slim. Desondanks vind ik dat Jenson minder gepresteerd heeft dan je van een kampioen mag verwachten. Hoe kan ik zijn seizoen het beste samenvatten? Ik denk dat Lewis wel meerdere keren naar het podium was gegaan met dat hok.

Sergio Perez: 6,5. Ik had meer van Sergio verwacht. Dat ie in stapt op het dieptepunt van de vorm van McLaren sinds 1995 kan hij niet helpen. Maar hij wel kunnen zorgen dat ie op hetzelfde niveau presteert als Button. En dat was toch wat magertjes als we objectief kijken. Wellicht een te hoge druk bij het rijden in een topteam? Wie zal het zeggen. Feit is dat ie gewipt wordt voor een rookie is ook weer apart. We zien em vast wel terug bij Force India of Sauber. Sergio is zeker F1 waardig.

Force India:

Paul de Resta: 6. De nukkige chagrijnige schot heeft dit jaar totaal geen indruk op mij gemaakt. Hij blinkt ook nergens in uit. Ik heb werkelijk niets over hem te melden eigenlijk. Zal em niet missen als ie met stille trom vertrekt. Hij heeft t beter gedaan dan Sutil, en toch maakt juist hij meer indruk op mij.

Adrian Sutil: 6,5. Begon zijn rentree goed in Melbourne. En helaas, aangezien hij één van mijn favorieten is, staat ie toch lager in de rangorde dan zijn teamgenoot. Maar bij Sutil weet je dat ie ook heel goed kan zijn en dat ie beter zal zijn dan Di Resta op zijn beste dag kan zijn. Helaas kakte de vorm van Adrian in, samen met die van FI na de bandenwissel. Hopelijk zien we hem volgend jaar weer terug.

Sauber   

Nico Hulkenberg: 7,5. Nico heeft de slechte eigenschap om op het verkeerde moment op de verkeerde plek te zijn. De andere banden in de 2e seizoenshelft hebben zijn imago van supertalent gered, want de Sauber ging er een stuk beter op dan in het 1e bedrijf. En als z’n auto goed is, is Hulk het ook. Nico heeft ook pech. Pech dat hij juist in dit vedette tijdperk zijn carriere in F1 moet opbouwen. Vedettten als Vettel, Alonso, Raikkonen, Button, Hamilton houden de komende jaren nog wel de stoeltjes van de topteams bezet. Er is simpelweg geen plek voor the Hulk bij de topteams. Ik hoop op een goed jaar voor hem zodat zn carrière momentum houd. Want dat dreigt in het water te vallen.

Esteban Guttierez: 6. Een mager 6je. Omdat ie tegen het einde van het jaar toch punten heeft gepakt. Heus geen complete koekenbakker, maar gewoon te licht voor een lange carrière in F1. Die jonge kijkt gewoon bang uit zn ogen. Volgens mij is bang voor zn auto ;) Net als Di Resta zou ik em niet missen als ie weer met stille trom vertrekt.

Scuderia Torro Rosso

Daniel Ricciardo: 7. Heb de indruk dat ie vleugels kreeg na het nieuws van zijn promotie. Daarvoor vond ik em niet veel beter dan Vergne. Wel constanter, maar niet aansprekend. Heeft sinds zijn promotie wel duidelijk laten zien dat hij een geschikte keuze is als opvolger van Webber. Maar instappen naast Vettel in topvorm. Ga er maar aanstaan. Ben benieuwd wat hij volgend jaar naast Seb klaar speelt.

Jean-Eric Vergne: 6,5. Had mooie pieken tov Ricciardo ins de 1e seizoenshelft, maar verbleekte toen het nieuws kwam dat hij geen serieuze kandidaat voor RBR meer was. Mag nog een jaartje meedoen maar daarna is het waarschijnlijk klaar met zijn F1 carrière. Jaartje Kvyat inwerken en dan is het wel klaar vrees ik. Jammer.

Williams

Valteri Bottas: 7. Rookie of the year voor mij. Constante groei en terecht meer punten dan Pastor. Gelukkig, het zou anders geen eer doen aan het talent van Valteri om achter Pastor te eindigen in de WK stand. Helaas was de Williams echt verrot, zodat Bottas niet meer heeft kunnen laten zien dit jaar. Gelukkig zijn ze bij Williams zo slim, en blijkbaar in de positie, om zijn talent boven het geld van Pastor te kiezen.  Een goede keuze denk ik.

Pastor Maldonado: 6. Pastor heeft echt wel de snelheid. Dat is niet zijn probleem. Wat zijn probleem wel is weet ik niet. Het is meer iets voor een psycholoog om de dorpsgek van de paddock te doorgronden. Eerste helft had hij nog meer snelheid dan Bottas, maar dat bleek zijn ervaring. Inmiddels heeft Bottas gewoon de overhand op Pastor. Het is maar goed dat ie veel middelen met zich mee kan brengen anders was zijn carrière nu voorbij. Gelukkig kunnen wij ons nog een jaartje vermaken met zijn escapades. Echt raar want ik kan mij een dag herinneren dat ie fair and square Fernando Alonso versloeg. Of is dat soms niet echt gebeurd?

Marussia

Jules Bianchi: 5,5. Matig. Nergens echt goed in. Dat ie beter is als Chilton is niet verbazingwekkend. Dat zijn er wel meer. Heb de indruk de hype die hij in de 1e races mee had is wel verdwenen. Zorgvuldig omzeep geholpen door andere rookies als Giedo en Valteri. Nog een jaartje aanrommelen en Jules is weer verdwenen denk ik.

Max Chilton: 5. Gewoon niet goed genoeg. Geen idee waarom een team hem laat rijden en waarom ie dat na dit jaar zelf nog zou willen.

Caterham

Giedo van der Garde: 6,5. Degelijk debuutjaar. Mooie kwalificaties in Monaco en Spa. Goede opbouw van het seizoen. Uiteindelijk denk ik dat hij hierdoor, terecht, meer kans heeft om nog een jaar bij het team te blijven dan Pic. Ik hoop tegen beter weten in nog steeds stiekem op promotie naar bijvoorbeeld Sauber. Giedo is echt wel F1 materiaal. Ja inderdaad ja, beter dan Robin Frijns als we naar ons Hollands glorie kijken.

Charles Pic: 6. Uiteindelijk denk ik dat Giedo het beter heeft gedaan dan Charles. Ik kan niet echt herleiden waarin hij heeft beter gedaan zou hebben dan VDG. Helaas voor hem is de enige maatstaf waarom ik iets over hem kan zeggen de vergelijking die ik met Giedo kan maken. En daar heeft Giedo 2 moments of fame in de quali’s gehad en hij geen en enkele. Zou em niet missen als ie niet meer van start gaat volgende jaar.



   


Perton

Citaat van: Jeroen op 03 december 2013 - 19:23:04
Citaat van: Perton op 03 december 2013 - 18:30:28
Alonso: 8. Haalde wel weer veel uit de Ferrari, maar net als een jaar eerder in de eindfase van het seizoen verslagen door Massa.
Volgens mij alleen op zaterdagen, nooit op zondagen. Vind ik dan niet 'verslagen worden'.
Hmm ja, daar heb je ook wel weer gelijk in. Naja laat ik het anders verwoorden, hij is Massa niet structureel volledig de baas. Dus of Massa haalt ook alles uit de auto, of Alonso is niet iemand die altijd 100% alles compleet uit de auto perst. Dat eerste zegt meer over het talent van Massa, dat tweede zegt niet zoveel over het talent van Alonso, want ook Vettel start tenslotte niet altijd van pole. Vooruit, 8,5 dan