Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Moeten we als Nederlander zijnde hier onze hoop dan maar op vestigen?



CitaatMax zet een voor Koiranen snelste tijd op Alcarras

(16/10/2013) Max Verstappen heeft voor de derde maal in een raceauto getest. Op dinsdag 15 en woensdag 16 oktober reed het net 16-jarige talent in Alcarras met een Formule Renault 2.0 auto van Koiranen GP. Kilometers maken en ervaring opdoen, blijft het voornaamste doel. Maar en passant wist Max op het Spaanse circuit sneller te gaan dan Koiranen GP er ooit eerder had gereden en dat wekte zelfs bij de als stug bekend staande Finnen de nodige verbazing.

Het Finse team is gebaseerd in Barcelona, maar voor de test werd het iets westelijker gelegen circuit van Alcarras gebruikt.
"Ik vind Alcarras een leuke baan om op te rijden", aldus Max, die voor het eerst op het 3743 meter lange circuit rijdt. "Het is technisch en best zwaar omdat het linksom is. Je hebt weinig rustmomenten, het is hobbelig en je moet de hele baan gebruiken om echt hard te gaan, dus het is geen gemakkelijk baantje."

Max was van meet af aan snel op het circuit, waarop vaker racemotoren dan auto's te zien zijn. "Dinsdag ging het erg goed. Voor aanvang van de test heb ik samen met Koiranen GP naar de data gekeken, waaronder de door het team snelst gereden rondetijd. Na de eerste sessie van tien rondjes zat ik daar nog maar 1,3 seconden vanaf, terwijl ik op gebruikte banden reed en op deze baan maakt dat een dikke seconde verschil met nieuwe banden. Het asfalt is hier namelijk erg ruw en na vijf rondjes zijn je banden eigenlijk al op."
Max vervolgt: "Aan de afstelling hebben we dinsdag niet echt gewerkt. Het team wilde me met overstuur laten rijden om daar aan te wennen, want daar krijg je tijdens een race ook last van. Juist om die situatie te creëren, reed ik op oude banden, maar daar bleef ik goed op gaan."

Terwijl de temperatuur onder de Spaanse zon opliep tot achter in de twintig graden, kreeg Max een set vers rubber gemonteerd onder de Formule Renault tweeliter: "Met het eerste nieuwe setje banden reed ik 1:29.6s en zat ik nog maar één tiende af van de bij Koiranen GP bekend zijnde snelste rondetijd, terwijl ik zelf vond dat de auto echt teveel overstuur had. De laatste sessie had ik weer nieuwe slicks en toen reed ik 1:29.4s." Daarmee was de onervaren Max al een tiende sneller dan het record van het team, terwijl de condities van de baan door de opgelopen temperatuur minder gunstig waren. Dat smaakte naar meer!

En zo geschiedde op de tweede dag. Max: "Woensdag heb ik bijna een halve seconde van de rondetijd afgereden. Met een 1:29.0s zat ik vijf tienden onder de snelste tijd, die Kevin Korjus op Alcarras had gereden." Deze coureur uit Estland had destijds echter al de nodige ervaring in de Formule Renault. In 2010 werd Korjus kampioen in de Formule Renault 2.0 Eurocup en tegenwoordig is hij voor Koiranen GP actief in de GP3 Series. "Het team was dan ook heel tevreden", zegt Max enthousiast. "Maar eigenlijk had het nog beter gekund, want bij het uitkomen van de chicane ging ik met één wiel door het zand en verloor ik wat tijd."
De middag werd gebruikt om twee maal een korte race te simuleren van respectievelijk zeventien en tien ronden. Daarbij moest Max na het doven van de lichten vanuit stilstand zo goed mogelijk starten. "Dat starten ging goed. Daarna zat ik tijdens die runs op raceafstand bijna elke ronde binnen één tiende van mijn rondetijd." Behalve zijn snelheid lijkt Max dus ook zijn andere sterke wapenfeit – het rijden van constante tijden – bij de overstap naar de autosport mee te kunnen nemen.

"De samenwerking met Koiranen GP is goed verlopen", aldus Max na de tweedaagse test, waarbij hij circa 130 ronden wist te voltooien. "Finnen zijn geen mensen van veel woorden, maar de engineer is goed, die heeft er duidelijk verstand van. Hij had een paar goede tips voor me, zoals bij het ingaan van een bocht. Als ik iets eerder de rem loslaat, rolt de auto wat makkelijker de bocht door. Dus ook deze test heb ik weer een paar dingen geleerd. Het gaat beter en beter en telkens met stapjes vooruit. Het is belangrijk om telkens te blijven leren, vooruitgang te boeken en steeds harder te gaan."
Max tenslotte: "Autorijden is zeker mooi, het is een nieuwe uitdaging voor me. Het gaat wat harder dan op een kart, maar daar ben ik heel snel gewend aan geraakt. Het echte racen moet echter nog komen."

Zoals reeds eerder gemeld wordt er hard gewerkt om Max in 2014 in de Formule Renault 2.0 zijn autosportdebuut te laten maken. De keuze van het team is daarbij een nog openstaande vraag. De komende tijd zal Max nog meer testen alvorens er op dat gebied een beslissing zal worden genomen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Ja. Wereldtalent of niet, je hebt als Nederlander alle geluk van de wereld nodig om de Formule 1 te bereiken. Zodra hij de autosport in gaat volg ik hem zoveel mogelijk.

Fabian

Talent heeft ie zeker. Hoop toch stiekem ook nog op Robin Frijns en Nyck de Vries.

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 17 oktober 2013 - 00:10:22
Ja. Wereldtalent of niet, je hebt als Nederlander alle geluk van de wereld nodig om de Formule 1 te bereiken. Zodra hij de autosport in gaat volg ik hem zoveel mogelijk.

Volgend jaar is het zover, Formule Renault.

Hopelijk laat hij meer zien dan Nyck de Vries...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

Citaat van: gloudiesaurus op 17 oktober 2013 - 02:19:07
Citaat van: Jehoentelaar op 17 oktober 2013 - 00:10:22
Ja. Wereldtalent of niet, je hebt als Nederlander alle geluk van de wereld nodig om de Formule 1 te bereiken. Zodra hij de autosport in gaat volg ik hem zoveel mogelijk.

Volgend jaar is het zover, Formule Renault.

Hopelijk laat hij meer zien dan Nyck de Vries...
Dat is niet eerlijk. De kartloopbaan van Nyck de Vries is bijna net zo imposant als die van Max Verstappen. Ook Nyck was direct snel in de Formule Renault 2.0. Werd in zijn debuutjaar in de autosport direct 5e in de Eurocup. Het niveau van deze klasse is superhoog, Stoffel Vandoorne werd bijvoorbeeld dat jaar kampioen. De vier coureurs die hoger finishten dan Nyck hadden minimaal 1 jaar ervaring.

Het jaar 2013 is een regelrechte teleurstelling voor Nyck de Vries en Koiranen. Echter, de laatste races heeft Nyck de snelheid weer te pakken, wat doet vermoeden dat er iets mis was met zijn auto.

gloudiesaurus

Maar al met al is voor Nyck de Vries tot nu toe een teleurstelling.
De laatste races zat hij er bij maar hield het ook niet over.

Ik hoop op Max zoals Frijns het deed. 1e jaar leuk meekomen 2e jaar kampioen worden  :)

Sowieso is het 1e jaar in de autosport altijd een overgangsjaar...
Max test tot nu toe wel bij de beste teams.
Dit zit dankzij zijn vader wel goed denk ik  ;)

Ook goed te zien dat Verstappen op de achtergrond met Red Bull een connectie warm houdt.
Dit kan later nog van pas komen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Maikel0230

Het talent is er, nu nog resultaten neerzetten om te bevestigen.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Matthijs

Citaat van: gloudiesaurus op 17 oktober 2013 - 13:16:03
Maar al met al is voor Nyck de Vries tot nu toe een teleurstelling.
De laatste races zat hij er bij maar hield het ook niet over.

Ik hoop op Max zoals Frijns het deed. 1e jaar leuk meekomen 2e jaar kampioen worden  :)
Tja dat willen we allemaal. Maar vergeet niet dat Frijns er al twee jaar Formule BMW op had zitten, waar Nyck de Vries en Max Verstappen direct debuteren in de Formule Renault 2.0. Volgens mij heeft de Eurocup al bijna het niveau van de Formule 3. Ga er maar aanstaan om in deze klasse te debuteren.

gloudiesaurus

Jep het is uitdagend om meteen in deze klasse te beginnen  :)
Maar als je hier al zo snel wat kan laten zien dan kan het ook heel snel gaan...

Zijn vader deed het ook zo  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

CitaatMax uitgenodigd voor Rookie test door Renault Sport Technologies

(18/10/2013) Onder de vlag van World Series by Renault, biedt Renault Sport Technologies, al vele jaren, jonge coureurs een springplank naar de Formule 1. Op het einde van het seizoen zullen de grootste talenten worden uitgenodigd om plaats te nemen in de Formule Renault 2.0 en de Formule Renault 3.5

Net als elk jaar, zal Renault Sport Technologies twaalf rijders de kans geven hun kunsten te vertonen in een Formule Renault 2.0. Op maandag 21 oktober zullen deze opkomende talenten achter het stuur plaats nemen van een Formule Renault 2.0 na de laatste ronde van de World Series by Renault op het Spaanse Circuit de Barcelona-Catalunya.
Onder hen de twee beste coureurs uit zowel de Formule Renault 1.6 NEC Junior en de Formule Renault 1.6 uit Zweden, de 5 best geklasseerde coureurs uit het Frans F4 kampioenschap en de kampioen uit het Protyre Formule Renault. Het twaalftal zal worden gecompleteerd door twee kart rijders. Een van die rijders is Max Verstappen.

Foto
Max stapt op 21 oktober wederom in bij het team van KTR

Max zal op maandag voor de tweede keer een test gaan uitvoeren voor het Belgische KTR Team waarvoor hij ook in Hockenheim al een test afwerkte. Deze test zal duidelijk maken waar Max op dit moment staat. Het team heeft alle data van de voorgaande dagen paraat en kan een prima vergelijk maken tussen deze data en de verrichtingen van Max. Vele ogen zullen op de snelle Limburger gericht zijn nadat hij veel indruk maakte in zijn eerste meters in een raceauto.

Foto
Max is er klaar voor

Hou deze site in de gaten voor het laatste nieuws over Max. Wij zullen u op de hoogte houden!

Uitgenodigd door Renault, hij komt al mooi in de picture zo en weer een F-Renault test  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar


Wings

Max volg ik al een tijd. Ik hoop dat hij het gaat redden en dat Jos doet wat hij beloofd heeft: op het moment dat het serieuzer wordt, meer naar de achtergrond stappen en het overlaten aan een professioneel iemand.

janke

Zoals ik al zei, papa moet zich er dan niet of nauwelijks meer mee bemoeien. Ik hoop alleen dat Jos de vader hem wel duidelijk maakt, doe het niet te snel zoals ik.
Some things are too important to be left in the past.

Matthijs

Citaat van: gloudiesaurus op 17 oktober 2013 - 13:16:03
Maar al met al is voor Nyck de Vries tot nu toe een teleurstelling.
De laatste races zat hij er bij maar hield het ook niet over.

In de tweede seizoenshelft heeft Nyck laten zien dat hij zijn snelheid niet is verloren, maar dat het aan externe factoren heeft gelegen. Als Nyck het kan, dan kan Max het toch ook zeker!?

Jehoentelaar

Bij de collectieve test van de Formule Renault 2.0 Eurocup in Barcelona, wist Max Verstappen met KTR de achtste tijd te noteren. Daarmee was hij de tweede van in totaal elf rookies, achter de Brit Martin Rump (Fortec). Landgenoot Steijn Schothorst (Manor MP) zette de tweede tijd neer achter de Zweed Gustav Malja (Kaufmann).

Complete uitslag: https://pbs.twimg.com/media/BXHR5zrCUAA0zgp.jpg:large
Rookies: https://pbs.twimg.com/media/BXHSgI9CYAADqIn.jpg:large