Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Mickey

Citaat van: Jozef op 10 mei 2018 - 14:36:06
Als het fabrieksteam twee plaatsen kan opschuiven in de race-resultaten, omdat RBR met Hondamotoren terugzakt, dan kan ik met 100% zekerheid zeggen dat ze die optie bij Renault zullen verkiezen boven de 20 miljoen per jaar die ze nu ontvangen van Red Bull. ;)

Twee jaar geleden speelde dat misschien niet zo, omdat Renault (het team) toch nauwelijks voor punten kon strijden, maar anno 2018 is de vooruitgang duidelijk zichtbaar en komt het nog veel meer uit de verf als ze nu Red Bull een hak kunnen zetten.

Interessante denkpiste. Maar ik denk dat ook al zou RB met Honda-motoren terugvallen, Renault er nog niet zomaar voor staat. Concurrentie in het middenveld is hevig en het gat naar voren groot.

Citaat van: Wings op 10 mei 2018 - 14:55:35
Afwachten of Red Bull terugvalt tot achter het fabrieksteam van Renault. Als dat de indicatie is zullen ze niet voor Honda-motoren kiezen. Met Honda-motoren in hun gelederen weten zij prima wat het verschil is tussen de Renault-motor en Honda-motor. Lijkt mij dat de minimale eis een horizontale oversteek betreft.

Dat denk ik dus ook. En reken maar dat er vooraf nogal wat business cases en scenario's de revue zullen passeren. :)

Met mijn lekenkennis en nu moeten beslissen zou ik zeggen, niet doen!

Jozef

#6481
Citaat van: Wings op 10 mei 2018 - 14:55:35
Afwachten of Red Bull terugvalt tot achter het fabrieksteam van Renault. Als dat de indicatie is zullen ze niet voor Honda-motoren kiezen. Met Honda-motoren in hun gelederen weten zij prima wat het verschil is tussen de Renault-motor en Honda-motor. Lijkt mij dat de minimale eis een horizontale oversteek betreft.

Ja maar nu ga je ervan uit dat RBR überhaupt een keuze krijgt... Wat als Honda de enige optie is (of als alternatief, de stekker uit het team trekken)?

Edit: laat ik het nog anders stellen. Wat als ze bij Renault vinden dat ze tegen 2019 of 2020 klaar zijn om voor de wereldtitel te strijden. Waarom zouden zij dan nog motoren leveren aan RBR, een van de grootste concurrenten? Dit is precies de situatie waarin Mercedes en Ferrari een jaar of 2-3 geleden zaten en waarom zij er nog niet aan dachten om motoren te leveren aan Red Bull. Het is geheel niet ondenkbaar dat Renault binnen afzienbare tijd (terecht of niet) vindt dat zij ook in die positie zitten.

Wings

Motorleveranciers zijn sinds 2015 verplicht om motoren te leveren aan teams. Indien een team er niet in slaagt zelf een motorleverancier te vinden, verplicht de FIA één van de fabrikanten. Gezien Red Bull gebruik maakt van Renault-motoren is het voor de hand liggend dat Renault de motoren moeten blijven leveren.

Jozef

Neen, indien het zo ver komt dat de FIA een leverancier moet aanwijzen, dan schrijven de regels voor dat de leverancier met de minste klanten (=Honda) wordt aangewezen.

Jozef

Overigens is het voor 2019 nog niet aan de orde, wat ik een paar posts hierboven zei. Renault is er duidelijk over dat ze Red Bull nog wel een jaartje willen blijven voorzien, maar ze willen in principe wel gewoon op 15 mei een akkoord hebben (zoals de regels ook voorschrijven), of in elk geval toch niet te veel later.

Toch kan ik me niet van het idee ontdoen dat Red Bull ten laatste in 2020 met Honda-motoren zal rijden, of ze dat nu willen of niet.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 11 mei 2018 - 02:10:38
Overigens is het voor 2019 nog niet aan de orde, wat ik een paar posts hierboven zei. Renault is er duidelijk over dat ze Red Bull nog wel een jaartje willen blijven voorzien, maar ze willen in principe wel gewoon op 15 mei een akkoord hebben (zoals de regels ook voorschrijven), of in elk geval toch niet te veel later.

Toch kan ik me niet van het idee ontdoen dat Red Bull ten laatste in 2020 met Honda-motoren zal rijden, of ze dat nu willen of niet.
Red Bull had eerder aangegeven in de zomer de knoop door te hakken. Renault reageerde daarop door te zeggen dat ze zich aan de deadline van de FIA willen houden (inmiddels is daar 2 weken bijgekomen). Dat geeft mij toch wel het idee dat Renault RBR definitief richting Honda probeert te duwen. Red Bull heeft met STR al duidelijk voorgesorteerd op Honda en die combinatie is het seizoen toch vrij goed gestart, dus ik denk dat Renault het tactisch wel slim speelt door RBR nu al het mes op de keel te zetten.

Wings

Citaat van: Jozef op 10 mei 2018 - 21:08:14
Neen, indien het zo ver komt dat de FIA een leverancier moet aanwijzen, dan schrijven de regels voor dat de leverancier met de minste klanten (=Honda) wordt aangewezen.

Dat kan ik niet terugvinden. Is ook een wat cryptische kreet. Kun je laten zien waar dat staat?

Wings

Citaat van: Jozef op 11 mei 2018 - 02:10:38
Overigens is het voor 2019 nog niet aan de orde, wat ik een paar posts hierboven zei. Renault is er duidelijk over dat ze Red Bull nog wel een jaartje willen blijven voorzien, maar ze willen in principe wel gewoon op 15 mei een akkoord hebben (zoals de regels ook voorschrijven), of in elk geval toch niet te veel later.

Toch kan ik me niet van het idee ontdoen dat Red Bull ten laatste in 2020 met Honda-motoren zal rijden, of ze dat nu willen of niet.

Ik denk niet dat Renault niet zomaar de samenwerking mag stopzetten (tenzij Red Bull aantoonbaar horizontaal kan oversteken qua motor, vandaar dat zij ook in gesprek zijn) maar ben het wel eens dat Red Bull voornemens is om Honda aan zich te verbinden. Ik denk dat Red Bull nog een jaar gebruik gaat maken van Renault-motoren en daarna overstapt. Honda zal dan wel garanties moeten geven.

Jozef

#6488
Citaat van: Wings op 11 mei 2018 - 08:30:28
Citaat van: Jozef op 10 mei 2018 - 21:08:14
Neen, indien het zo ver komt dat de FIA een leverancier moet aanwijzen, dan schrijven de regels voor dat de leverancier met de minste klanten (=Honda) wordt aangewezen.

Dat kan ik niet terugvinden. Is ook een wat cryptische kreet. Kun je laten zien waar dat staat?

Cryptisch? Het is toch duidelijk wat ik zeg? Als Red Bull niet voor 15 mei een overeenkomst bereikt met een leverancier, dan gaat de FIA Honda verplichten om motoren te leveren aan Red Bull. Dat is wat de regels zeggen (Sporting Regulations, Appendix 9). Van die datum van 15 mei kan afgeweken worden, maar daarvoor is wel de instemming van alle motorenleveranciers nodig, dus dat is rekenen op de goodwill van met name Renault en Honda.

Wat betreft het feit dat het dan Honda wordt: "the FIA will first allocate the power unit supply between the Power Unit Manufacturers that are supplying the fewest number of teams"

Als Honda verplicht ingeschakeld moet worden, dan moet dat voor 1 juni gebeuren. Ik verwacht dan ook dat Renault deze week (15 mei) nog niet moeilijk zal doen, maar ik denk dat rond de GP van Monaco er toch een deal zal moeten zijn. Langer wachten is gewoon geen optie, de fabrikanten moeten nu weten hoeveel motoren ze moeten produceren in 2019 om de nodige voorbereidingen te treffen.

Citaat van: Wings op 11 mei 2018 - 08:36:45Ik denk niet dat Renault niet zomaar de samenwerking mag stopzetten

Ze hoeven niks stop te zetten, er is namelijk gewoon geen overeenkomst tussen Red Bull en Renault voor 2019.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 11 mei 2018 - 13:13:53
Als Honda verplicht ingeschakeld moet worden, dan moet dat voor 1 juni gebeuren. Ik verwacht dan ook dat Renault deze week (15 mei) nog niet moeilijk zal doen, maar ik denk dat rond de GP van Monaco er toch een deal zal moeten zijn. Langer wachten is gewoon geen optie, de fabrikanten moeten nu weten hoeveel motoren ze moeten produceren in 2019 om de nodige voorbereidingen te treffen.
https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/364338/renault-geeft-red-bull-twee-weken-meer-bedenktijd/

Wings

Citaat van: Jozef op 11 mei 2018 - 13:13:53
Cryptisch? Het is toch duidelijk wat ik zeg?

Relaxt Jozef. Ik bijt je niet. Wat mij niet bekend is, is dat de FIA een leverancier moet aanwijzen, dan schrijven de regels met de minste klanten (=Honda). Ik vroeg waar het stond. De theorie sluit namelijk niet aan op de wijze waarop er invulling aan wordt gegeven.

CitaatAls Red Bull niet voor 15 mei een overeenkomst bereikt met een leverancier, dan gaat de FIA Honda verplichten om motoren te leveren aan Red Bull. Dat is wat de regels zeggen (Sporting Regulations, Appendix 9). Van die datum van 15 mei kan afgeweken worden, maar daarvoor is wel de instemming van alle motorenleveranciers nodig, dus dat is rekenen op de goodwill van met name Renault en Honda.

Wat betreft het feit dat het dan Honda wordt: "the FIA will first allocate the power unit supply between the Power Unit Manufacturers that are supplying the fewest number of teams"

Als Honda verplicht ingeschakeld moet worden, dan moet dat voor 1 juni gebeuren. Ik verwacht dan ook dat Renault deze week (15 mei) nog niet moeilijk zal doen, maar ik denk dat rond de GP van Monaco er toch een deal zal moeten zijn. Langer wachten is gewoon geen optie, de fabrikanten moeten nu weten hoeveel motoren ze moeten produceren in 2019 om de nodige voorbereidingen te treffen.

Oké. Thanks.

CitaatZe hoeven niks stop te zetten, er is namelijk gewoon geen overeenkomst tussen Red Bull en Renault voor 2019.

Als Renault voornemens is de samenwerking stop te zetten en dat binnen de geschapen kaders van het reglement mogelijk is, snap ik niet waarom de bal bij Red Bull ligt. Schiet mij maar lek!

Jozef

Mij verbaast het ook een beetje hoor, dat Renault blijkbaar vragende partij is om motoren te blijven leveren aan Red Bull (althans voor volgend seizoen). Wellicht beseffen ze zelf ook dat ze hoe dan ook niet voor Red Bull zullen staan in 2019, en vinden ze een extra klantenteam wel nuttig voor ontwikkeling van de motor. Dat ze er puur financieel winst op maken, lijkt me zo goed als uitgesloten.

Arthur

Ik denk eerder dat Renault er niets voor voelt om motorisch als benchmark gebruikt te worden voor RBR met Honda. Nu RBR data van beide motoren gebruikt en vergelijkt en op basis daarvan een beslissing neemt zint Renault niets. Of je kiest voor ons of voor Honda maar houdt ons niet aan het lijntje. Ze willen z.s.m. een beslissing van RBR die dat handig probeert zolang mogelijk uit te stellen. Vandaar de vragende instelling vanuit Renault. RBR heeft geen haast, hoe langer het duurt des te beter.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Maar wat Renault doet is net het tegenovergestelde. Hoewel ze de regels aan hun kant hebben en dus gewoon een beslissing op 15 mei kunnen afdwingen, stemmen ze ermee in om Red Bull extra tijd te gunnen. Dat toont dus aan dat ze niet van Red Bull af willen.

Arthur

Ik denk eerder dat ze er op een nette manier vanaf proberen te komen vandaar die respijttermijn.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel