Max Verstappen Topic

Gestart door gloudiesaurus, 16 oktober 2013 - 23:45:09

« vorige - volgende »

Kronos

Citaat van: gloudiesaurus op 17 december 2013 - 13:38:04
Welkom op het forum overigens Kronos  ;)

Bedankt!

Ik stelde al voorop dat hij waarschijnlijk geen kampioen zal worden. Maar is het wel mogelijk dat een kampioen gewoonweg naar een andere klasse gaat of nogmaals uitkomt in de Formule Renault 2.0?

Volgend jaar gaat Sport 1 in ieder geval de F1 / GP2 / GP3 uitzenden. Zou mooi zijn als daar ook nog de Formule Renault bij zou komen! Anders wordt het zoeken naar Livestreams zoals dit jaar met de verschillende kartwedstrijden het geval was (Max Verstappen volgen op twitter is dan een goede tip; ze kondigen vaak een livestream aan via Twitter)

Perton

Denk niet dat een kampioen nog een jaar 2.0 gaat doen. Dat zie je nergens. In GP2 is het zelfs verboden, geen idee hoe het in andere klassen zit. Formule Renault 3.5 is Aleshin wel als kampioen later weer teruggekeerd, dus daar mag het wel. Ik vermoed dat het dan in de 2.0 ook wel mag.

Jehoentelaar

In de Eurocup weet ik het niet, maar in NEC reed Jake Dennis nog een jaar extra na zijn kampioenschap. Maar dat valt dan ook weer onder een andere organisatie.

Kronos

#63
Volg hier de eerste F3 test van Max Verstappen:

http://www.circuitvalencia.com/live/index.htm

Aanvulling:

In deze test rijdt ook Tom Blomqvist mee;
Rijder van Red Bull Junior team / sinds 2011 ervaring in F3 waar hij derde stond in het kampioenschap voordat hij door een crash geblesseerd raakte / Vroeg 2012 werd hij geselecteerd om deel te nemen in het McLaren opleidinsteam.

Dus wellicht een goede graadmeter voor deze test waardoor de test ook iets interessanter wordt (de rest van de namen zeggen mij niet direct iets)

Sphinx

Gaat lekker op dit moment:  Max 2e met 1:25.449. Blomquist op 1, Aver op dit moment derde
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Kronos

Trouwens de zoon van oud Formule 1 coureur Eddie Cheever rijdt ook mee. Hij heeft dezelfde naam trouwens als zijn vader gekregen!
Deze Cheever is in 2012 in zowel het Italiaanse als het Europese F3 kampioenschap tweede geworden. Ook niet echt een koekebakker dus...

Breaktest

Potdorie! Die Verstappen begint zich langzamerhand tot een echt fenomeen te ontwikkelen. Niet alleen bij de Renault 2.0 maar ook bij  de formule 3 vanuit het niets bovenaan de rondetijdenlijst. Petje af!

Kronos

Beide sessies vanochtend gevolgd en beide sessies sluit hij 'gewoon' als snelste af?!?  :D

Is hij dan echt zo goed?

Dat hij in de karts domineerde kon natuurlijk ook aan het materiaal liggen, maar hij is gewoonweg snel in welke auto hij ook instapt...

Maikel0230

Dan kan men zich de vraag stellen hoe hij het zou doen in een gp3 auto, das misschien toch nog wat te hoog gegrepen.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Franky R.

Citaat van: Maikel0230 op 18 december 2013 - 13:58:01
Dan kan men zich de vraag stellen hoe hij het zou doen in een gp3 auto, das misschien toch nog wat te hoog gegrepen.


Hell, laat Max dan meteen rijden in een GP2-auto... ;D
Maar laten we wel wezen. Testrijden is iets anders dan racen met tegenstanders om je heen.

Breaktest

Wel ja, ook nog effen een ronderecord met die F3 auto! Weliswaar de fijne details weten we niet (hoe goed is die auto?), maar dit is tamelijk ongekend, om niet te zeggen, sensationeel.

gloudiesaurus

#71
CitaatNa een negental tests in een Formule Renault 2.0 auto te hebben afgelegd, maar nog nooit een race in een auto te hebben gereden, verbaasde Max Verstappen vandaag op Valencia vriend en vijand. Daar stapte de nog onervaren coureur, pas 16 jaar oud, voor het eerst in een Formule 3 auto, weer een trede hoger op de autosportladder. Tot groot ongeloof van een ieder die de rondetijden van Verstappen junior zag, noteerde hij van meet af aan de snelste tijden. Bovendien wist Max dat ook nog eens vol te houden tot het eind van de dag, toen hij sneller rond ging dan het huidige officiële F3 baanrecord. "Geniaal", zo betitelde vader Jos het gebeuren.

Op uitnodiging van Team Motopark, dat in het seizoen 2013 onder de vlag van Lotus kampioen is geworden in de Duitse ATS Formel 3 Cup, begon Max op woensdag 18 december aan een tweedaagse test. Hoewel de tweevoudig Europees kampioen en wereldkampioen KZ karting nooit eerder op Circuito de la Comunidad Valenciana Ricardo Tormo – kortweg Valencia – reed en ook de techniek van de F3-auto hem vreemd was, bleef de periode van gewenning tot een minimum beperkt.
"Het ging echt heel goed. Zo'n Formule 3 auto zit me als gegoten", aldus een enthousiaste Max. "Vanaf mijn eerste ronden was ik snel en na drie kwartier reed ik al 1:25.092." Die rondetijd – gezet in zijn pas zeventiende ronde in een F3-auto – bleek de snelste van het eerste uur, terwijl hij toch echt het circuit met veel ervaren mannen moest delen.

Ook in de drie andere testsessies van ieder een uur stond de naam van Max Verstappen keer op keer bovenaan de tijdentabellen. Daarbij moeten we wel de kleine kanttekening plaatsen dat er met verschillende configuraties van F3-auto's werd gereden.
Max vervolgt: "Dat ik de snelste zou zijn, had ik helemaal niet verwacht. Dat verbaasde me. De auto past me heel goed, dus dan kan ik me makkelijk aanpassen." Gevraagd naar de verschillen met een FR 2.0 legt Max uit: "Zo'n F3-auto is een hele andere wereld. Ten opzichte van een Formule Renault 2.0 heeft een Formule 3-auto enorm veel grip. De eerste bocht op Valencia kan ik met 220 km/uur nemen. De auto van Team Motopark is zo goed in balans dat ik bijna geen overstuur heb, zoveel grip is er. Je kunt veel harder door de bochten en juist daar kun je het verschil maken. Het schakelen gebeurt in een F3-auto met een pook, dat is iets lastiger dan in de FR 2.0 omdat je dan kortstondig met één hand moet sturen. Maar ook daar was ik snel aan gewend. Deze auto is wel iets zwaarder, maar super om in te rijden."

Max: "Ook het circuit had ik vlug onder de knie, Valencia is mooi om op te rijden." Met een aangename temperatuur van zo'n achttien graden werden er uiteindelijk 76 ronden afgelegd oftewel 307 kilometer. "We hebben voornamelijk de voorvleugel afgesteld aan de hand van de baanomstandigheden en de wind. Als het warmer wordt, pas je ook de vleugel aan om overstuur tegen te gaan."
"De samenwerking met het team en de engineer verliep prima", vervolgt Max. "Er wordt professioneel gewerkt en je ziet aan alles dat het een stapje hoger is dan in de FR 2.0. Er wordt nog meer naar data gekeken en je moet op meer kleine dingen letten in de F3 om echt een goede ronde te kunnen rijden."

In de tweede en derde sessie liet Max respectievelijk een tijd van 1:25.745 en 1:25.288 noteren. Daarna kreeg Max aan het eind van het vierde uur eindelijk een set nieuwe banden op zijn auto gemonteerd. Wat er daarna gebeurde was ongelooflijk, want met een rondje van 1:24.832 ging Max sneller rond dan het huidige F3-baanrecord van Valencia. Fenomenaal!
"Donderdag probeer ik nog iets sneller te gaan", besluit Max. "Er zijn altijd puntjes waarop je jezelf kunt verbeteren. Denk aan de manier van remmen en op het gas gaan. Dat ging vandaag gedurende de dag al steeds beter, maar natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering. Perfect is het nooit."
Ondanks deze boven verwachting goed verlopen testdag blijven de Verstappens met beide voeten op de grond staan en wordt er voor 2014 uitgekeken naar de Formule Renault 2.0 als klasse om in te debuteren.

Zoals aangegeven reden er op Valencia tegelijkertijd verschillende specificaties van Formule 3-auto's. Max reed in een ATS Formel 3 Cup auto van 2013, terwijl er ook F3 auto's uit het FIA F3 European Championship en de European F3 Open series aanwezig waren. Deze drie klasses rijden op verschillende merken banden (respectievelijk Yokohama, Hankook en Dunlop) en er zit een klein verschil in gewicht tussen de auto's (565 kg en 550 kg). Daarnaast werd er met twee nieuwe 2014 specificatie auto's getest.
Om een zo eerlijk mogelijk beeld te geven, hebben we de rondetijden daarom uitgesplitst. Onderstaand de beste tijden per coureur van de woensdag.



Fenomenaal! Wat een prestatie, eerste test en meteen de snelste! Damn hij maakt indruk...

Enige kanttekening niet alle GP3 auto's reden waren gelijk (verschillende kampioenschappen) maar dat doet niets af van deze prestatie!

Morgen test hij weer  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Edwin90


Jehoentelaar

Het verschilt inderdaad nogal of je een auto uit het Europees kampioenschap of uit pakweg het Brits of Open kampioenschap hebt. Maar het blijft natuurlijk een mooie prestatie.

Kronos

Citaat van: Franky R. op 18 december 2013 - 17:17:47
Citaat van: Maikel0230 op 18 december 2013 - 13:58:01
Dan kan men zich de vraag stellen hoe hij het zou doen in een gp3 auto, das misschien toch nog wat te hoog gegrepen.


Hell, laat Max dan meteen rijden in een GP2-auto... ;D
Maar laten we wel wezen. Testrijden is iets anders dan racen met tegenstanders om je heen.

Testrijden is zeker iets anders dan een volledige race rijden.
Maar daarentegen zal het racen niet veel closer worden dan het in Karting is, en daar heeft hij zich toch wel bewezen.

Ben nieuwsgierig naar de uitslagen van vandaag! Zal de tijden weer aan zetten hier op mijn werk  :)