Formula E topic

Gestart door Maikel0230, 10 september 2013 - 20:24:27

« vorige - volgende »

Maikel0230

Takuma Sato is blijkbaar ook testcoureur geworden naast Lucas di Grassi enkele dagen geleden, ik dacht dat die zich volop richtte op indycars?

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

janke

Citaat van: Kootje op 09 december 2013 - 23:22:48
Citaat van: Perton op 09 december 2013 - 22:34:16
Vraag me af wanneer Dempsey Del Piero Racing zich op Formula E gaat richten.

die richt zich toch al op (American) Le Mans?

Dempsey kan dan wel een toffe gozer zijn. Maar zijn team is nog niet eens zeker of hij 2014 Le Mans mag doen.
Some things are too important to be left in the past.

3phasE

Ik ben ook wel heel benieuwd naar dit kampioenschap.

Wel grappig hoe ze het probleem van de beperkte actieradius hebben opgelost; gewoon een pitstop maken en van auto wisselen  :)

Ik vind trouwens wel dat er weinig technische details zijn vrijgegeven.
Wordt de wagen aangedreven door één of meerdere elektromotoren?
En zijn het gelijkstroom- of wisselstroommotoren?
Wisselstroommotoren zijn krachtiger maar vereisen wel weer een inverter om de gelijkstroom v/d accu om te zetten in wisselstroom.
En wat weegt zo'n bolide?
Ik ben altijd wel nieuwsgierig naar de techniek....  :)


The future is electric!

Jozef

Het is inderdaad allemaal wat vaag. Op de site van de Formula E staat wel dat een auto 2 motoren mag hebben, maar deze mogen wel alleen op de achteras zitten (dus vierwielaandrijving is verboden). Het leuke aan 2 motoren is dat je een elektronisch differentieel kunt maken wat veel beter kan zijn voor het rijgedrag dan eender welk conventioneel mechanisch differentieel. Maar dat kan niet, want tractiecontrole is verboden. :(

De motor wordt geleverd door McLaren maar daar zijn verder geen specificaties van. Maar we hebben het over 200 kW (100 kW per motor neem ik dan aan?) dus ik kan me voorstellen dat een AC-motor interessanter is.

Minimumgewicht van auto+coureur is 800 kg. 200 kg daarvan zijn batterijen.

3phasE

#34
Er bestaat een wereldkampioenschap met elektrische auto's voor studenten (Formula Student), misschien heb je er weleens van gehoord.
Studenten van de TU Delft (DUT racing team) hebben afgelopen jaar met hun DUT13 het kampioenschap op hun naam geschreven.
De auto waar ze mee hebben gewonnen, de DUT13, wordt aangedreven door vier AC-motoren.
Zij hebben ervoor gekozen om de motoren in de wielen te monteren, elk wiel wordt dus aangedreven door een eigen elektromotor.
De motoren leveren 27 kW per stuk, dus het totaal vermogen bedraagt 108 kW, en dat bij een gewicht van 173 kg!
Je begrijpt dat dit karretje razendsnel naar 100 km/u accelereert, in 2.5 seconde om precies te zijn...

Het bedrijf waar ik voor werk levert power supplies aan de TU Delft.
Aanstaande Januari zijn we dan ook uitgenodigd voor de presentatie van hun nieuwe model voor 2014.
Ik ben wel benieuwd...  :)

http://dutracing.tudelft.nl/nl/
The future is electric!

3phasE

Hier nog meer Electric Power!

http://www.youtube.com/watch?v=gBNxTSTMeII

Dakar voertuig van de toekomst?  :)

The future is electric!

3phasE

Kijk, het wordt steeds interessanter.
Autobouwer Venturi (elektrische sportwagens) gaat ook meedoen aan het Formule E kampioenschap.
Venturi Grand Prix wil in het eerste seizoen van de Formule E deelnemen met het standaard klantenchassis, maar heeft nu al plannen om voor het tweede seizoen zelf een auto te gaan bouwen.

http://www.rtl.nl/(/sport/rtl_gp/overig/nieuws/)/sport/rtl_gp/components/overige/nieuws/2013/12_december/131209_DiCaprio_richt_FormuleE_team_op.xml
The future is electric!

Franky R.

Venturi?


Is dat hetzelfde bedrijf die ooit sportwagens bouwde met Renault V6 motoren? Dacht dat dat bedrijf kapot failliet was gegaan?

Maikel0230

Inderdaad maar ze zijn opgekocht door een zakenman uit Monaco in 2001

http://en.wikipedia.org/wiki/Venturi_Automobiles

Even je kennis bijschaven Franky! ;)

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

3phasE

#39
Maar meest interessant is dat ze zeggen voor het tweede seizoen zelf een auto te gaan bouwen.
Dat dat in deze raceklasse mag en kan maakt het voor constructeurs erg interessant.
Zou zomaar eens een behoorlijke boost voor de elektrische (race)auto kunnen betekenen.
Leuk!  :)
The future is electric!

Maikel0230

Venturi verschijnt zelfs in de nieuwe Vaillant strip, ze staan ook nog eens op de cover.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Sabai

Ben benieuwd hoeveel afstand een race word.Lijkt me dat ze niet meer dan +- 100 km radius hebben

Kootje

Citaat van: Sabai op 17 december 2013 - 21:21:14
Ben benieuwd hoeveel afstand een race word.Lijkt me dat ze niet meer dan +- 100 km radius hebben

Daarom stappen ze halverwege over in 'n 2e auto.  ;D

3phasE

Zou zomaar eens een succes kunnen gaan worden.
Het feit dat het geen standaard-klasse wordt met allemaal identieke auto's (zoals bv A1GP was), maar dat constructeurs hun eigen auto mogen gaan bouwen is een groot pluspunt.
Hierdoor zullen fabrikanten als b.v Toyota en Nissan misschien ook wel geïnteresseerd raken.

Ik vraag me alleen wel af wie het gaat uitzenden?
The future is electric!

Sabai

Citaat van: Keijmel op 18 december 2013 - 09:10:21
Zou zomaar eens een succes kunnen gaan worden.
Het feit dat het geen standaard-klasse wordt met allemaal identieke auto's (zoals bv A1GP was), maar dat constructeurs hun eigen auto mogen gaan bouwen is een groot pluspunt.
Hierdoor zullen fabrikanten als b.v Toyota en Nissan misschien ook wel geïnteresseerd raken.

Ik vraag me alleen wel af wie het gaat uitzenden?


Sport 1  :-\