Formula E topic

Gestart door Maikel0230, 10 september 2013 - 20:24:27

« vorige - volgende »

Sabai

Ik hoop dat er ook een Nederlands team instapt. Aangezien er hier genoeg talentvolle mensen rondlopen op dit gebied. En het ooj kansen voor de toekomst bied. Vind het een goed initiatief.

Kronos

Citaat van: Sabai op 18 december 2013 - 09:20:29
Ik hoop dat er ook een Nederlands team instapt. Aangezien er hier genoeg talentvolle mensen rondlopen op dit gebied. En het ooj kansen voor de toekomst bied. Vind het een goed initiatief.

Een inovatief bedrijf dat een direct link zou hebben met een Technische Universiteit van Nederland wellicht?
Begint dan wel een beetje op dat Solar verhaal te lijken, ook al zijn we daar dus wel succesvol.

Hoop dat deze nieuwe klasse een bestaansrecht heeft... ik twijfel nog of dit niet te vroeg is wellicht...

Sabai

Citaat van: Kronos op 18 december 2013 - 09:40:02
Citaat van: Sabai op 18 december 2013 - 09:20:29
Ik hoop dat er ook een Nederlands team instapt. Aangezien er hier genoeg talentvolle mensen rondlopen op dit gebied. En het ooj kansen voor de toekomst bied. Vind het een goed initiatief.

Een inovatief bedrijf dat een direct link zou hebben met een Technische Universiteit van Nederland wellicht?
Begint dan wel een beetje op dat Solar verhaal te lijken, ook al zijn we daar dus wel succesvol.

Hoop dat deze nieuwe klasse een bestaansrecht heeft... ik twijfel nog of dit niet te vroeg is wellicht...



Dat ligt er ook aan welke coureurs er komen te rijden lijkt mij. Een paar aansprekende namen kan nooit kwaad.

Maikel0230

Inderdaad, als er enkele interessante namen gaan deelnemen zit het wel goed. Qua teams zit het wel al snor met deze raceklasse.

Ik denk aan een Alguersuari bijvoorbeeld, die heeft buiten commentaar werk niet veel te doen op het moment en het is een uitstekend coureur.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jehoentelaar

Aangezien op dit moment alle reglementen van bovenaf zijn opgelegd schiet een innovatief bedrijf er vrij weinig mee op. Pas als het mogelijk is om eigen auto's te bouwen wordt het interessant voor een universiteit om, samen met een autobouwer, wat uit te vogelen.

3phasE

Je hebt niet goed opgelet, Jehoentelaar, teams mogen dit wel degelijk.
Venturi heeft al aangegeven om voor het tweede seizoen zelf een auto te gaan bouwen.

http://www.rtl.nl/(/sport/rtl_gp/overig/nieuws/)/sport/rtl_gp/components/overige/nieuws/2013/12_december/131209_DiCaprio_richt_FormuleE_team_op.xml

The future is electric!

3phasE

Er bestaat trouwens een wereldkampioenschap met elektrische auto's voor studenten (Formula Student).
Studenten van de TU Delft (DUT racing team) hebben afgelopen jaar met hun DUT13 het kampioenschap op hun naam geschreven.
De auto waar ze mee hebben gewonnen, de DUT13, wordt aangedreven door vier AC-motoren.
Zij hebben ervoor gekozen om de motoren in de wielen te monteren, elk wiel wordt dus aangedreven door een eigen elektromotor.
De motoren leveren 27 kW per stuk, dus het totaal vermogen bedraagt 108 kW, en dat bij een gewicht van 173 kg!
Je begrijpt dat dit karretje razendsnel naar 100 km/u accelereert, in 2.5 seconde om precies te zijn.
Kennis van elektrische (race)auto's hebben we dus wel degelijk in Nederland....  ;)

Het bedrijf waar ik voor werk levert power supplies aan de TU Delft.
Aanstaande Januari zijn we dan ook uitgenodigd voor de presentatie van hun nieuwe model voor 2014.
Ik ben wel benieuwd...  :)

Hier wat meer info:

http://dutracing.tudelft.nl/nl/
The future is electric!

Sabai

Ik heb daar een item over gezien idd en dat wagentje ging verdomd snel.

Jehoentelaar

Citaat van: Keijmel op 18 december 2013 - 19:15:01
Je hebt niet goed opgelet, Jehoentelaar, teams mogen dit wel degelijk.
Venturi heeft al aangegeven om voor het tweede seizoen zelf een auto te gaan bouwen.

http://www.rtl.nl/(/sport/rtl_gp/overig/nieuws/)/sport/rtl_gp/components/overige/nieuws/2013/12_december/131209_DiCaprio_richt_FormuleE_team_op.xml
Ja doh, maar dit seizoen dus niet, wat verklaart dat er nu geen universiteiten en dat soort zaken aanwezig zijn. Prima opgelet dus.

3phasE

#54
Denk eerder dat het een interessant kampioenschap voor autofabrikanten is, de elektrische auto heeft tenslotte de toekomst.
Dit kampioenschap zou de evolutie van de elektrische (race)auto weleens in een stroomversnelling kunnen brengen...
The future is electric!

Matthijs

Ik heb nu een paar keer met elektrische huurkarts gereden en het is me opvallend goed bevallen. De racepuristen missen het geluid en de geur maar de driveability was boven verwachting. Misschien is elektrisch racen op verschillende niveaus wel de (een) toekomst. Nooit meer geklaag over herrie en luchtkwalititeit, zou het karten in Nederland op een hoger plan brengen.

3phasE

Het koppel van een elektromotor is ongekend.
En het accupack (op de bodem geplaatst) zorgt voor een ideale gewichtsverdeling en een heel laag zwaartepunt.
En ook de actieradius (toch een beetje de achilleshiel van elektrisch rijden) wordt met de steeds beter wordende accu's, en allerlei slimme manieren om energie terug te winnen, een steeds kleinere belemmering.
Al met al lijkt dus niets de opmars van de elektrische raceauto in de weg te staan...
The future is electric!

3phasE

Ik begrijp eigenlijk alleen niet waarom de Spark-Renault SRT_01E een versnellingsbak heeft.
Waarom niet gewoon directe achterwielaandrijving zonder koppeling of versnellingsbak?
Misschien hebben ze er goede redenen voor maar ik kan me voorstellen dat constructeurs in het tweede seizoen voor directe achterwielaandrijving gaan kiezen...

Ook die universele band vind ik jammer, maar ik kan me voorstellen dat hiervoor gekozen is om de kosten laag te houden....
The future is electric!

Sabai

#58
Ik heb net even op wiki gekeken en wat ik wel bijzonder vind is dat de auto tijdens pitstops in de race draadloos opgeladen kan worden. De motor is van mc laren de accu van Williams. Dus waarom het een Renault heet is me een raadsel want het chassis komt volgens mij van Mercedes.

3phasE

Draadloos opladen??
Dat is inderdaad heel bijzonder, Sabai  :)

Ik heb trouwens begrepen dat Renault nauw betrokken is geweest bij de ontwikkeling  van de bolide, vandaar Spark-Renault...
The future is electric!