Grand Prix Zandvoort

Gestart door Edwin90, 04 april 2013 - 18:49:24

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Als je kijk naar de landen om ons heen, België/ Duitsland/ Frankrijk daar is met geen enkele Grand-Prix echt geld verdiend. Er moest allemaal geld bij van de overheid om de fee aan Ecclestone te kunnen betalen. En hij is dan ook de enige die er echt wat van over houdt  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Waarbij je wel kunt beargumenteren dat hulp van de overheid niet onterecht is gezien de economische activiteit die een GP buiten het circuit om genereert. Voor uitbaters van vakantieappartementen en dergelijke in de Ardennen, is de GP van België met voorsprong het beste weekend van het jaar. Dus de overheid ziet ook veel geld terugvloeien via belastingen.

Robbert65

Vergeet de Oranjefactor niet. Bernhard heeft een aardig netwerkje ;-)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Jozef op 30 mei 2016 - 15:27:54
Waarbij je wel kunt beargumenteren dat hulp van de overheid niet onterecht is gezien de economische activiteit die een GP buiten het circuit om genereert. Voor uitbaters van vakantieappartementen en dergelijke in de Ardennen, is de GP van België met voorsprong het beste weekend van het jaar. Dus de overheid ziet ook veel geld terugvloeien via belastingen.
Wat je zegt is dat als je de hele regio bekijkt er mogelijk geen rode cijfers worden geboekt tijdens een raceweekend. Maar hoe zit het dan met de honderd(en) miljoen dat nodig is voor het circuit zelf?

Robbert65

Er staat sowieso een gigaverbouwing op de agenda, nieuwe pits, nieuwe pitsstraat, op de plek waar nu de hoofdtribune is. Vanaf Scheivlak tot aan Arie Luyendijk gaat de baan zelf op de schop en er wordt gedacht aan horeca en parkeerplekken. Enzovoort. Of dat al helemaal rond is weet ik ff niet, qua centen, maar CPZ is zich er net als wij van bewust dat het een verouderde boel is.

Voor F1 is er veel meer nodig, dan moet al het grind uitloopasfalt worden en zo, andere barriers. Natuurlijk zijn ze al wel gewend, door de Masters en DTM, om een hoofdrace te organiseren met diverse klassen in het bijprogramma.

Kom op jongens, door de Masters, door de F1 geschiedenis is Zandvoort nu -met Max- heus een serieuze kandidaat. Ik zou me niet verbazen als over 4 jaar er 25 GP's op de kalender staan...  Denk eens terug aan de Masters die Marlboro en later RB sponsorden, er waren soms meer dan 100.000 mensen aanwezig, alleen al omdat Jos Verstappen een rondje of 6 kwam doen in een afgetrapte Arrows of een Minardi. Toen Badoer kwam buurten in zijn Ferrari waren er ook bijna 80.000 man nietwaar? of overdrijf ik nou weer Jozef? ;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Hoewel het nog steeds onrealistisch lijkt, is het wel dichterbij dan ooit tevoren, om alle redenen die Robbert al noemt. Infrastructuur en logistiek zijn op te lossen, tribunes kunnen gebouwd worden, maar het blijft een wel heel klein en vooral smal baantje hoor. Vraag me af of het circuit zelf om te bouwen is naar iets van deze tijd.

gloudiesaurus

Citaat van: Robbert65 op 30 mei 2016 - 23:36:50
Er staat sowieso een gigaverbouwing op de agenda, nieuwe pits, nieuwe pitsstraat, op de plek waar nu de hoofdtribune is. Vanaf Scheivlak tot aan Arie Luyendijk gaat de baan zelf op de schop en er wordt gedacht aan horeca en parkeerplekken. Enzovoort. Of dat al helemaal rond is weet ik ff niet, qua centen, maar CPZ is zich er net als wij van bewust dat het een verouderde boel is.

Voor F1 is er veel meer nodig, dan moet al het grind uitloopasfalt worden en zo, andere barriers. Natuurlijk zijn ze al wel gewend, door de Masters en DTM, om een hoofdrace te organiseren met diverse klassen in het bijprogramma.

Kom op jongens, door de Masters, door de F1 geschiedenis is Zandvoort nu -met Max- heus een serieuze kandidaat. Ik zou me niet verbazen als over 4 jaar er 25 GP's op de kalender staan...  Denk eens terug aan de Masters die Marlboro en later RB sponsorden, er waren soms meer dan 100.000 mensen aanwezig, alleen al omdat Jos Verstappen een rondje of 6 kwam doen in een afgetrapte Arrows of een Minardi. Toen Badoer kwam buurten in zijn Ferrari waren er ook bijna 80.000 man nietwaar? of overdrijf ik nou weer Jozef? ;)

Zie alleen de vergunningen voor de verbouwing maar eens rond te krijgen. Dat gaat jaren duren  ;)

Ik wel vernomen dat er plannen zijn een hotel en ontvangstruimtes bij het circuit te bouwen. Maar dat is nog niet concreet.

Dat van die bezoekersaantallen klopt wel. Maar daar komt Bernie niet voor. Bernie komt voor de fee die betaald wordt. Kijk maar naar Bahrein, daar zitten het hele weekend maar 30.000 mensen maar ze hebben welk elk jaar een Grand-Prix. Puur en alleen omdat ze dik betalen...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Citaat van: Robbert65 op 30 mei 2016 - 23:36:50
Kom op jongens, door de Masters, door de F1 geschiedenis is Zandvoort nu -met Max- heus een serieuze kandidaat. Ik zou me niet verbazen als over 4 jaar er 25 GP's op de kalender staan...  Denk eens terug aan de Masters die Marlboro en later RB sponsorden, er waren soms meer dan 100.000 mensen aanwezig, alleen al omdat Jos Verstappen een rondje of 6 kwam doen in een afgetrapte Arrows of een Minardi. Toen Badoer kwam buurten in zijn Ferrari waren er ook bijna 80.000 man nietwaar? of overdrijf ik nou weer Jozef? ;)

De logistiek is een drama, de faciliteiten zijn verouderd en het circuit an sich is nauwelijks geschikt voor heel snelle auto's. GT3's passen er maar net en de DTM rijdt op een uitzonderingslicentie omdat die Duitsers het strand zo fijn vinden. Doordat Verstappen nu een paar races vooraan meedoet (want zo zijn de feiten) en er één of andere populist begint te blèren over een Grand Prix doen we niet ineens serieus mee. En willen we per se een historische baan als Zandvoort volledig naar de filistijnen helpen om aan F1-standaarden te voldoen, om vervolgens misschien na een paar jaar weer zonder Grand Prix te zitten? Alsjeblieft niet zeg.

Als je het per se wilt, ga dan naar Assen. Direct naast de A28, faciliteiten die weinig extra nodig hebben en een grote capaciteit. Maar ook dat circuit is eigenlijk niet geschikt voor dit racemateriaal.

Jehoentelaar

Citaat van: Robbert65 op 30 mei 2016 - 23:36:50
Er staat sowieso een gigaverbouwing op de agenda, nieuwe pits, nieuwe pitsstraat, op de plek waar nu de hoofdtribune is. Vanaf Scheivlak tot aan Arie Luyendijk gaat de baan zelf op de schop en er wordt gedacht aan horeca en parkeerplekken. Enzovoort. Of dat al helemaal rond is weet ik ff niet, qua centen, maar CPZ is zich er net als wij van bewust dat het een verouderde boel is.

Heb je een bron? Het laatste wat ik ervan weet komt uit een TV-interview en gaat over 'mogelijk wat verbouwingen'. Het pitgebouw is inderdaad hard aan renovatie toe. Geloof alleen echt niet dat dat allemaal past aan de westkant van het rechte stuk, tenzij ze camping In de Branding uitkopen.

Mickey

Citaat van: Jehoentelaar op 31 mei 2016 - 13:35:33
Doordat Verstappen nu een paar races vooraan meedoet (want zo zijn de feiten) en er één of andere populist begint te blèren over een Grand Prix doen we niet ineens serieus mee.

Ik quote even selectief, maar no worries, ben zelf ook kritisch op een nieuwe GP op Zandvoort. Feit is natuurlijk wel dat we door Max ineens een miljoenmiljard F1-'fans' erbij hebben in Nederlandje. En dat maakt het commercieel denk ik een stuk interessanter dan het ooit geweest is.

Robbert65

Precies, ik wilde alleen maar zeggen, dat tussen de kandidaten voor een grand prix zoals Frankrijk,Nederland best serieuze kansen heeft, zeker als het aantal grand prixs inderdaad groter gaat worden. Overigens ga je natuurlijk niet voor miljoenen aan een circuit bouwen voordat je een contract hebt met FOM. Eerst de plannen met FOM bespreken en dan een contract met wederzijdse verplichtingen; krijg je de bouw niet rond, dan geen GP, komt de GP niet, dan ook geen verbouwing. Dergelijke onderhandelingen zijn gecompliceerd en duren jaren.

@Jehoentelaar. Over die concrete verhalen, pits verplaatsen en de oost- en zuidkant van het circuit heb ik even geen concrete link voor je, wat ik wel vind:
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/338309/prins-bernhard-denkt-in-kansen-met-circuit-park-zandvoort/
http://www.ad.nl/ad/nl/1020/Formule-1/article/detail/4239776/2016/02/06/Brokkenpiloot-Bernhard-is-nu-de-baas-van-Zandvoort.dhtml

Die verhalen over het verplaatsen van pitstraat etc. komen niet uit mijn duim maar van verschillende kanten. Ik kan alleen ff niks concreets meer vinden. Wat natuurlijk wel wat zegt over de vastheid van die plannen.

Een GP circuit dat slechts om de drie à vier jaar een GP krijgt lijkt me economisch overigens per definitie onrendabel, maar goed, wellicht dan zijne hoogheid prins Bernhard Van Oranje Nassau Van Vollenhove daar goed over nagedacht heeft...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Vergeet niet dat de FOM miljoenen vraagt. Daardoor komt een circuit zoals Spa Francorchamps, dat elk jaar bijna uitverkocht is (dit jaar zeker qua tribune''s), nog steeds met mega hoge ticketprijzen met de begroting niet 100% uit komt. Wat er in België gebeurd is dat Wallonië financieel bij springt omdat het interessant is voor hotels/ horeca/ etc. in de omgeving. En ook daar is in België discussie over, en terecht.

In Italië, met Monza hetzelfde. Probleem is dat Ecclestone zoveel geld vraagt dat het voor een circuit of land financieel nauwelijks aantrekkelijk is. Voor Abu Dhabi, Dubai, Singapore etc. gaat het voornamelijk om de reclame en prestige.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

@Robbert: ik zeg ook niet dat je het uit je duim zuigt, maar het is goed voor de discussie als zo links en rechts een linkje langskomt om de feiten erbij te houden. Waarvoor dank. :) Ik denk echter dat het voor de nieuwe eigenaren vooral gaat om het vasthouden van de standaard van kleinere internationale raceklassen. Een standaardlicentie voor DTM, een langjarig contract met ADAC GT, misschien nieuwe kansen voor het WTCC en misschien komt er nog wat overwaaien uit andere landen. Als je dergelijke evenementen op een nog betere manier kunt organiseren opent dat wellicht deuren naar meer. Tegen die tijd is wellicht Ecclestone vertrokken en gaat er eventueel een bezem door het huidige circuitbeleid (wishful thinking!).

Robbert65

Er is ook nog dat Midland plan van een jaar of zes geleden he? horen we niks meer van, maar misschien dat dat een oplossing is, een spiksplinternieuw circuit in de Flevopolder, bij het vliegveld of zo. Plek zat...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jehoentelaar

Dat is nooit verder gekomen dan wat publicaties en een ambitieuze bekendmaking met flessen champagne. Lijkt mij ook vrij onhaalbaar voor een beperkt autosportland als het onze.