WTCC topic

Gestart door Edwin90, 24 maart 2013 - 11:59:15

« vorige - volgende »

Franky R.

#30
Citaat van: SDG op 22 september 2013 - 18:45:38
Tom Coronel was deze morgen geheel volgens traditie ijzersterk in Japan, met een zege in race 2!  8)

En met Yvan Muller is de eerste wereldkampioen van 2013 meteen ook bekend, nog voor Sebastian Vettel of Sébastien Ogier zelfs.  :o


Muller zo dominant of de rest zo verdeeld? Want dit zou betekenen dat WTCC nog saaier is dan de F1 op dit moment? :-X

Sphinx

Op dit moment is het vrij simpel: Yvan Muller maakt het hele jaar door gewoon de minste fouten en de Chevy Cruze van RML is de auto die het minst vaak stuk gaat: die combinatie is gewoon te sterk De BMW's moeten zich steevast op race 2 richten omdat ze de pace niet hebben voor twee goede races, de Seats gaan na een klein tikje tegen de voorwielen al stuk, Lada en Honda hebben teveel technische problemen en Ford stopte ermee toen Tom Chilton voor Chevy ging rijden. Volgend jaar stopt Munnich (het team van Huff) er waarschijnlijk ook mee omdat verwacht wordt dat de verschillen tussen de oude en nieuwe stijl auto's dan 1.5 sec per ronde dreigen te worden. Ipv opnieuw proberen de S2000 specs opnieuw uit te vinden had de FIA beter een voorbeeld aan de NGTC-regels van het Brits Toerwagenkampioenschap.

Volgend jaar mogen Loeb en Muller het met elkaar uitvechten: hopelijk wordt dat iets spannender, anders moet de organisatie misschien wel dezelfde strategie volgen als de organisatie van de Andros-trophy ijsraces:  Muller zijn inschrijving weigeren na 10 keer de titel te hebben gewonnen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Franky R.

@Sphinx,


Tja, de FIA weet het altijd weer beter, he! ::)

Sphinx

@Franky, net Max Laadvermogen die gasten  :P

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Franky R.


Sphinx

Vandaag de afsluiting van het WTCC, en de enige race van de tweede seizoenshelft waarvoor ik de recorder aangezet heb, Macau. Ging de eerste race nog redelijk incidentloos over de bühne, de tweede race werd een kanjer van een autokerkhof. Enige opvallende feit in race 1 was een botsing tussen de Chevy's van Pepe Oriola en Tom Chilton, die Chilton de tweede plek in de stand zou kosten. Yvan Muller won race 1 voor Tiago Monteiro, die de hele race de seat van Rob Huff in zijn achteruitkijkspiegel had, maar 3 tienden overhield aan de finish. Coronel finishte in race 1 buiten de punten, maar had wel de pole door een gridpenalty voor Oriola

In race 2 ging het voorin wel goed, maar in het middenveld ging het mis Norbert Michelisz spinde in Liboa en door zes man werd aangereden. Streept u even mee? O'Young, Bennani, Valente, Boardman, Calko en Koslovski konden al een bocht inpakken.Rode vlag en opnieuw beginnen. Coronel startte weer aan de leiding van achter de safetycar en al in die eerste ronde tikten Muller en Monteiro elkaar in de muur, Muller kon door, Monteiro niet. Huff maakte in de chaos een mooie sprong door eerst die twee te passeren en daarna te profiteren van het gekibbel tussen Chilton en James Nash. Chilton probeerde het met een Btcc-manoevre (bots-en-er-voorbij) maar beschadigde zijn eigen auto en viel stil. Huff schoot zo ineens door naar drie achter James Thompson en Coronel.

En ik heb altijd gedacht dat Andre Couto de grootste brokkenmaker uit het stadstaatje was, er zijn er twee die goed meekomen in darwin-acties. Chilton gaat langzaam door Maternity (smal bochtje waar je niet makkelijk inhaalt) en Eurico de Jesus knalt er vol in met zijn Honda. De weg is half geblokkeerd, de safetycar komt uit, er wordt vol geel gezwaaid, maar toch ramt Felipe de Souza vol op Muller als hij daar de bocht om komt, waarbij ook Jo Merszei en Yuki Taniguchi worden uitgeschakeld (zie link)



Weer red flag, weer opnieuw beginnen. Thompson had een slechte herstart met Huff en Nash die er voorbij gingen, Oriola doet helaas de Jesus na en ramt Thompson aan de kant, die met een kapotte ophanging uitvalt en zo een frustrerend seizoen afsluit, want bijna iedere keer als er een Lada in de top5 reed, kwam er iemand met kamikaze-neigingen achterin knallen, in Monza zelfs zijn eigen teamgenoot Dodokalo  :mad: Huff was ondertussen ook Coronel voorbij, terwijl Oriola met wat aggressief rijgedrag pas in de laatste ronde ook een plek opschoof naar twee. Helaas kreeg hij voor zijn akkefietje met Thompson alleen een reprimande, waardoor Coronel als derde eindigt.

Muller was al kampioen en eindigt op 360, Tarquini is 2e met 211pt en Chilton 3e met 183pt. James Nash wordt vierde met 181pt en de voor Azië door Nika racing gedumpte Michel Nykjaer is nog vijfde met 180pt. Coronel eindigt als 8e met 143pt
In de Indies Cup is Nash eindwinnaar met 200pt, Alex McDowall is 2e met 158pt en Nykjaer strijkt nog een derde plaats op met 134pt. Ik begrijp dat NIKA naar geld aan het zoeken was en dat ze de Deen daarom hebben laten vallen voor eerst Rydell, daarna Yoshimoto en tot slot Taniguchi, maar als ze nu net als Bamboo naar sponsors waren gaan zoeken ZONDER hun enige puntenscorende rijder eruit te gooien, had ik nu niet zo schamper zitten kijken hoe NIKA sinds Nykjaer's ontslag nergens meer punten heeft gehaald.

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Franky R.

Ik heb wéér genoten van Macau dit jaar. Ook in de F3 kon je de brokstukken niet meer tellen... :P

SDG

#37
Citaat van: Franky R. op 17 november 2013 - 22:58:01
Ik heb wéér genoten van Macau dit jaar. Ook in de F3 kon je de brokstukken niet meer tellen... :P

Het is ieder jaar weer hetzelfde in Macau. Ik vind dat circuit eigenlijk totaal niet meer geschikt om op te racen. Een paar brede, supersnelle boulevards aan de ene kant en daarnaast smalle, bochtige straatjes die zelfs Monaco nog doen verbleken. Als daar iets misgaat, kun je er donder op zeggen dat de baan geblokkeerd is en er een rode vlag volgt. Dit jaar was het weer prijs, met die De Jesus die vol op de traag rijdende Chilton knalde. Eigenlijk was het verbazingwekkend dat er dit jaar niets gebeurde in de eerste haakse rechtsbocht na het rechte stuk, waar de baan versmalt en iedereen als door een trechter heen moet. Voor één keer oogt dat misschien spectaculair, maar wanneer een race tot twee keer toe stilgelegd moet worden en dat haast ieder jaar zo weer het geval is, dan is de lol er wat mij betreft toch een beetje af. En wellicht voor sommige teambazen ook, want ik vermoed dat de schaderekening bij sommigen dit weekend weer behoorlijk duur geweest zal zijn.

Perton

Uiteraard is het circuit niet geschikt om op te racen, maar vanwege de historie en aantrekkingskracht zal deze race voorlopig niet blijven. Het zou natuurlijk een optie zijn om de race niet mee te laten tellen voor de WTCC-punten en er een apart evenement van maken. Met natuurlijk een bepaald prijzengeld. Dan wordt de prestige van Macau winnen denk ik iets groter en hoeven we ons ook geen zorgen te maken dat een paar 'amateur'-Aziaten (om het even oneerbiedig te zeggen) het verpesten voor de kampioenschapsrijders.

Mike

Ik lees net dat de kans groot is dat Tom Coronel volgend seizoen geen WTCC meer rijdt.
Lees hier: http://www.autosport.com/news/report.php/id/111639
Weer een Nederlander weg uit de autosport, Zou balen zijn want rijden kan die echt wel

Sphinx

BMW wil helaas geen aangepaste auto leveren voor volgend jaar. Daarnaast zijn er op dit moment niet zoveel opties: Citroen lijkt voor JM Lopez te gaan, de RML Chevy's en JAS Honda's zijn als privé-auto te koop maar voor veel, heel veel geld en ROAL Motorsports heeft er eigenlijk geen trek in om met een ander merk te gaan rijden. Lada levert wss geen privé-auto's. De rest zijn de oude Seats, dus eigenlijk vrees ik hetzelfde als Tom zelf.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

gloudiesaurus

Citaat van: Mike op 27 november 2013 - 21:37:30
Ik lees net dat de kans groot is dat Tom Coronel volgend seizoen geen WTCC meer rijdt.
Lees hier: http://www.autosport.com/news/report.php/id/111639
Weer een Nederlander weg uit de autosport, Zou balen zijn want rijden kan die echt wel

Jep zou zonde zijn. Vreemd eigenlijk dat hij nooit een aanbod van een topteam in het WTCC heeft gehad. Sowiezo wordt WTCC meer een pay - driver klasse...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Had tom in feite wel van seat maar dat was net het jaar dat de fabriekssteun ophield dus had ie alsnog geen flikker aan.

Dat jaar dat seat nog meedeed was mijn eerste wtcc jaar maar sindsdien is de klasse helemaal kapot gegaan. Ik geniet er ook niet meer van door die chevrolet dominantie, die er puur was omdat ze enige fabrieksteam waren (dit.jaar natuurlijk niet). In tegenstelling tot de f1 kijk ik dan ook niet echt uit naar volgend jaar.

Jehoentelaar

Ik ben er ook wel een beetje op uitgekeken inmiddels. Een impuls met meer fabriekssteun van verschillende merken zou helpen, maar dat zie ik ook niet zo gauw gebeuren.

SDG

Citaat van: Perton op 28 november 2013 - 10:09:44
Had tom in feite wel van seat maar dat was net het jaar dat de fabriekssteun ophield dus had ie alsnog geen flikker aan.

Dat jaar dat seat nog meedeed was mijn eerste wtcc jaar maar sindsdien is de klasse helemaal kapot gegaan. Ik geniet er ook niet meer van door die chevrolet dominantie, die er puur was omdat ze enige fabrieksteam waren (dit.jaar natuurlijk niet). In tegenstelling tot de f1 kijk ik dan ook niet echt uit naar volgend jaar.

Het enige wat volgend jaar nog enigzins voor spanning zou kunnen zorgen is het aangekondigde duel tussen Yvan Muller en Sébastien Loeb bij Citroën. Voor de rest ben ik er eigenlijk ook een beetje op uitgekeken, op heel dat botsautootjes-gedoe. Het ontbeert ook gewoon spanning; de volgorde op de startgrid is vaak gewoon gelijk aan de uitslag van de race. Dieptepunt was in dit opzicht toch wel die race in Argentinië waar debutant Lopez in race 2 gewoon van op de pole naar de overwinning reed. Dat kwalificatiesysteem heb ik altijd bijzonder verwarrend gevonden en niet echt bevorderlijk voor de populariteit van de klasse. Ik heb onlangs een review van het afgelopen BTCC-seizoen zien passeren en eerlijk gezegd oogt mij dat een stuk leuker en interessanter om te volgen. Ik ken de meeste coureurs die daar rijden dan wel niet, maar dat was destijds bij de Australische V8's ook niet echt een probleem.