Uit de oude doos: Kampioenen van toen

Gestart door Enzo, 06 januari 2013 - 15:34:10

« vorige - volgende »

SDG

Schitterend, inderdaad!

Wie herkent overigens de beide commentaarstemmen in het filmpje?  ;)

Jehoentelaar

Ik meende Jacky Stewart te horen, maar dat weet ik niet zeker. Leuk filmpje!

SDG

#3
Citaat van: Jehoentelaar op 06 januari 2013 - 18:46:27
Ik meende Jacky Stewart te horen, maar dat weet ik niet zeker. Leuk filmpje!

Die tweede is inderdaad Jackie Stewart. Behoorlijk herkenbaar met die Schotse tongval. De eerste is overigens een andere Britse grootheid uit vervlogen tijden...

Aangezien niemand het toch gaat weten vertel ik het maar bij deze: het is Stirling Moss.  ;)

Enzo

Citaat van: SDG op 06 januari 2013 - 19:41:27
Citaat van: Jehoentelaar op 06 januari 2013 - 18:46:27
Ik meende Jacky Stewart te horen, maar dat weet ik niet zeker. Leuk filmpje!

Die tweede is inderdaad Jackie Stewart. Behoorlijk herkenbaar met die Schotse tongval. De eerste is overigens een andere Britse grootheid uit vervlogen tijden...

Aangezien niemand het toch gaat weten vertel ik het maar bij deze: het is Stirling Moss.  ;)

Ah, dat wist ik wel... ;D

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Van Wijk

Mooi artikel inderdaad. Begrijp ik het goed dat ze stellen dat de coureur heden ten dagen 10% van de combinatie auto / coureur uitmaakt tov 30% in de " vroegere " jaren?
Daar heb ik toch redelijk mijn bedenkingen bij ?

Robbert65

Ik zag dezelfde uitsprak gisteren op TV: Vroeger, in de jaren '80 zouden de rijders nog 30% in te brengen hebben gehad, tegenwoordig hooguit 10%.
Ja, ik vind het moeilijk te beoordelen. Ik weet wel, dat als je Alonso, Vettel, Verstappen en Ricciardo momenteel in een Mercedes zet zij allemaal ook vooraan rijden.

Maar om daar een exact getal aan te hangen moet je denk ik Alonso of Hamilton heten, en dan blijft het nog natte vingerwerk. Maar met hun ervaring met de huidige auto's en die van de vorige generatie zouden ze wel een zinnig commentaar kunnen geven. Als in Fernando tegen het lijf loop vraag ik 't hem wel ff ;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

#8
Die percentages zeggen toch uiterst weinig en zijn ook nog eens moeilijk vast te stellen.

Het is een leuke logica, "tussen de snelste en traagste rijder zit 0.3 seconden, maar in rondetijden is het 1.5 seconde, dus 0.3 van 1.5 is 20% dus is het 20% de rijder en 80% de auto".

Jammer genoeg zal de snelste rijder statistisch gezien ook bovengemiddeld vaak in een sneller auto zitten en de traagste rijder in de traagste auto. Als IK op dit moment een nieuw F1-team opricht en zelf achter het stuur kruip en een beetje oefen zodat ik een rondje uit kan rijden zonder te spinnen, dan lap ik nog altijd 35 seconden langzamer dan Nico Rosberg. Maar wie gaat dan vaststellen hoe goed de auto is, en hoe goed ik ben? Misschien ben ik niet heel verkeerd maar ik ken niks van auto's bouwen dus is de auto al 20 seconden langzamer. Maar misschien is de auto wel net zo goed als de Manor en ligt het volledig aan mij.

Dit extreme voorbeeld toont aan dat die percentages niet vast te stellen zijn, want het geldt op dezelfde manier voor bv. Hamilton versus Vettel. Die hebben ongeveer even veel overwinningen en titels behaald voorlopig, maar niemand weet wie "beter" is, want ze hebben niet in dezelfde auto gezeten.

Ik vind het een nobel streven om hier een wiskundig model van op te stellen en het feit dat met hun zuiver objectieve criteria toch de namen Fangio, Schumacher, Clark en Prost bovenaan staan, geeft toch aan dat ze iets goed doen. Maar misschien hebben ze wel hun parameters aangepast tot ze aan dit acceptabele resultaat kwamen. :P