Adrian Newey vs Colin Chapman

Gestart door 0634, 16 december 2012 - 11:40:07

« vorige - volgende »

Chapman of Newey? Newey of Chapman?

Newey!!!!
5 (35.7%)
Chapman!!!!
9 (64.3%)

Totaal aantal stemmen: 12

Poll gesloten: 26 december 2012 - 11:46:21

Figge

Chapman.
Colin is de creatieve visionair. Newey is de perfectionist...

Kootje

Ik verbaas me over 4 vd 5 stemmen die Newey tot nu toe heeft.
Niet omdat ik 't er niet mee eens ben, ben vanwege z'n Williams periode zelf die andere stem, maar puur omdat iedere reactie met de keuze voor Chapman gepaard gaat.

Jehoentelaar

Enkele Vettelfans die sporadisch op het forum kijken? Bijzonder inderdaad. Ik ben wel benieuwd naar argumenten om voor Newey te kiezen.

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 19 december 2012 - 16:47:02
Enkele Vettelfans die sporadisch op het forum kijken? Bijzonder inderdaad. Ik ben wel benieuwd naar argumenten om voor Newey te kiezen.
Lijkt mij ook, want nuchter beschouwd zijn er eigenlijk geen argumenten om Newey boven Chapman te stellen...

Kootje

Nuchter beschouwd zijn  er ook geen argumenten om Chapman boven Newey te stellen, simpelweg omdat ze uit 'n ander tijdperk komen.
Met de huidige beperkingen in de reglementen had Chapman wellicht helemaal niets kunnen betekenen, waardoor Newey dus de briljantere ontwqerper is.
Maar ja ..... andersom had Newey wellicht nooit de uiterste grenzen opgezocht als hij de volledige vrijheid van Chapman had gehad.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 21 december 2012 - 13:52:51
Nuchter beschouwd zijn  er ook geen argumenten om Chapman boven Newey te stellen, simpelweg omdat ze uit 'n ander tijdperk komen.
Met de huidige beperkingen in de reglementen had Chapman wellicht helemaal niets kunnen betekenen, waardoor Newey dus de briljantere ontwqerper is.
Maar ja ..... andersom had Newey wellicht nooit de uiterste grenzen opgezocht als hij de volledige vrijheid van Chapman had gehad.
Ik heb mijn argumenten gegeven naar aanleiding van de stelling; Newey heeft meer bereikt dat Chapman [wat Horner dus zei]. En dan staat Chapman boven Newey [vernieuwer van veel zaken die nu nog gelden en zijn eigen sportwagenmerk].


Was de stelling geweest; Newey heeft meer bereikt in de Formule 1 dan Chapman...Dan gelden jouw argumenten idd.

Kootje

Ten eerste gaat het mij er niet om of ik gelijk heb, of jij. Het ging mij om de opmerking "nuchter beschouwd zijn er eigenlijk geen argumenten om Newey boven Chapman te stellen" , waarmee je dus iedereen die op Newey gestemd heeft afdoet als onjuist.

Ten tweede vind ik het nu wel heel erg flauw om expliciet de Formule 1 er wel of niet bij te vermelden, terwijl je dondersgoed weet dat Horner het over de Formule 1 heeft. Dat is nu eenmaal het enige gebied waarop je de twee kunt vergelijken, dus zal het niet over de luchtvaart gaan.



Franky R.

Citaat van: Kootje op 21 december 2012 - 16:58:09
Ten eerste gaat het mij er niet om of ik gelijk heb, of jij. Het ging mij om de opmerking "nuchter beschouwd zijn er eigenlijk geen argumenten om Newey boven Chapman te stellen" , waarmee je dus iedereen die op Newey gestemd heeft afdoet als onjuist.

Ten tweede vind ik het nu wel heel erg flauw om expliciet de Formule 1 er wel of niet bij te vermelden, terwijl je dondersgoed weet dat Horner het over de Formule 1 heeft. Dat is nu eenmaal het enige gebied waarop je de twee kunt vergelijken, dus zal het niet over de luchtvaart gaan.
Misschien...Maar waar staat Horner het alleen over de F1 had? Hij stelde dat Newey meer had bereikt dan Chapman. Dat kun je inderdaad op een hoop manieren zien, dat wilde ik aantonen.


Daarom zei ik ook, dat als het om de F1 gaat jouw argumenten gelden...Ik heb het niet over gelijk of ongelijk gehad. Bovendien merkte Jehoentelaar al op dat degenen die stemmen op Chapman met argumenten komen. Tot nu toe ben jij [?] de enige die argumenten poneert ten faveure van Newey...That's all.

janke

Maar Kootje, Newey gaat verder met wat zaken die Chapman in de F1 bracht. En wat ik al zei, de middelen die Newey nu ter beschikking heeft daar kon Chapman alleen maar van dromen.
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

He, ik zeg toch ook niet dat je fout zit met je keuze voor Chapman. Ik reageerde juist op Franky's post waarin hij lijkt te stellen dat je per definitie fout ziot als je niet op hem stemt. Ik ben juist van mening dat er helemaal niet van 'n juiste of onjuiste keuze gesproken kan worden, juist omdat ze uit verschillende tijdperken komen.

Ik bedoel .... had Chapman met de huidige beperkingen ook nog op revolutionaire ideeen kunnen komen? Of had Newey zonder gebruik van windtunnels en Computer Fluid Dynamics de grenzen van de reglementen ook gevonden? Dit kun je niet weten, dus kun je geen vergelijk maken. Enige wat duidelijk is is dat ze beiden briljant zijn en daardoor 'n voorsprong op de concurentie hebben/hadden.

Ik heb dan ook niet op Newey gestemd omdat hij de betere ontwerper zou zijn, en ook niet omdat hij meer WK winnende wagens gebouwd heeft. Mijn enige reden op hem te stemmen is omdat hij dit ooit voor mijn favoriete team Williams heeft gedaan, en Chapman deed dat niet. Moet ik gaan stemmen op basis van wie er het meest betekend/bereikt heeft, dan onthoud ik me van m'n stem omdat ik daarin geen keuze kan maken.

Franky R.

@Kootje,


Je hebt gelijk, maar Horner zegt het wel te weten en stelt dat Newey meer zou hebben bereikt dan Chapman. Dat is de punt van discussie... ;)

Kootje

Citaat van: Franky R. op 22 december 2012 - 17:27:00
@Kootje,


Je hebt gelijk, maar Horner zegt het wel te weten en stelt dat Newey meer zou hebben bereikt dan Chapman. Dat is de punt van discussie... ;)

Als dát het punt van discussioe is, waarom discussieren we daar dan niet over?
Ik zie hier niemand discussieren over de mening van Horner, ik zie hier alleen mensen die net als Horner óók de keuze maken tussen Chapman en Newey met als enige verschil dat de Chapman kiezers hun mening onderbouwen terwijl de Newey kiezers dit niet doen. ::)

0634

Naja, ik kies voor Chapman omdat hij een veel grotere invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de auto's. Misschien dat Newey dat ook zou hebben gehad, als hij een grotere ontwerpvrijheid zou hebben, maar dat weten we niet, en ik kan er moeilijk blind vanuit gaan dat het hem dan wel was gelukt. Dus ga ik voor Chapman.

Breaktest

Ik heb al eerder gemeld dat ik voor Chapman kies, maar dan om emotionele redenen. Feit is dat veel  innovaties van Chapman (zoals de wigvorm en het grondeffect) door concurrerende teams werden nagevolgd. De innovaties van Newey zijn detailistischer en meer aan het gezicht onttrokken en daardoor moeilijker na te bootsen. In die zin is de invloed van Chapman op zijn generatiegenoten groter geweest. Daarentegen puur op succes afgemeten wint Newey waarschijnlijk. Kortom, het is maar welke bril je opzet...

Benja

Ik ben een van die personen die voor Newey hebben gestemd. Wellicht door een gebrek aan kennis, dat geef ik ten volle toe.

Ik volg de F1 sinds de Hakkinen-periode, en telkens opnieuw kwam bij de winnende teams de naam Adrian Newey naar boven. Tijdens de periode waarin ik actief naar de F1 keek was Newey in mijn ogen gewoonweg geniaal... Elke keer kon hij voor het verschil zorgen. Ook dit laatste seizoen.

Dan hebben we Chapman. Ik geef eerlijk toe dat ik te weinig ken van die man.  Ik heb die races nooit zelf meegemaakt dus ik voel me minder betrokken. Ik heb wel documentaires gezien, en wat me vooral bijgebleven is, is de manier waarop Chapman de grenzen opzocht en daarbij er geen problemen mee had om levens op te offeren. Een machiavellistische visie waarbij de grenzen van de sport worden opgezocht ten koste van mensenlevens gaat mij net iets te ver.

Anderzijds besef ik ook wel dat het mensbeeld in die periode nu eenmaal anders was dan nu. Ik vind het dan ook een extreem moeilijke vergelijking en heb puur vanuit mijn buikgevoel gekozen.