Adrian Newey vs Colin Chapman

Gestart door 0634, 16 december 2012 - 11:40:07

« vorige - volgende »

Chapman of Newey? Newey of Chapman?

Newey!!!!
5 (35.7%)
Chapman!!!!
9 (64.3%)

Totaal aantal stemmen: 12

Poll gesloten: 26 december 2012 - 11:46:21

gloudiesaurus

Chapman was ook de man die tot het uiterste ging in met als gevolg onveilige auto's/ vleugels waardoor vele coureurs de dood vonden...

Er hing hem trouwens een gevangenisstraf boven zijn hoofd, wegens fraude etc. meende ik, totdat hij kwam te overlijden....
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Klopt. Vanwege de Delorean affaire. Hij had zwarte trekjes.

Matthijs

Citaat van: gloudiesaurus op 16 december 2012 - 23:13:08
Chapman was ook de man die tot het uiterste ging in met als gevolg onveilige auto's/ vleugels waardoor vele coureurs de dood vonden...
Ja, een Lotus die niet na de finish uit pure ellende uit elkaar viel, was te zwaar (volgens de filosofie van COlin Chapman).

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 17 december 2012 - 06:04:47
Klopt. Vanwege de Delorean affaire. Hij had zwarte trekjes.
En dat kwam weer door zijn geldzucht. Jarenlang leefde Chapman alleen voor zijn fabriek en F1-team, maar toen hij David Thieme tegenkwam ging het fout. Hij werd meegezogen [of liet hij het toe] in een glamourwereld van dure feestjes en [vermeende] drugsgebruik.


Wie David Thieme was? Die kwam binnen als sponsor Essex Petroleum.






janke

Was het niet Chapman die de eerste aluminium monoque ontwikkelde en John Barnard de man van het eerste koolstofvezel chassis? De McLaren MP4? Ik vraag maar, na het lezen van Jeroens voorpagina post. Ik ga trouwens ook voor Chapman. Die man had in zijn tijd de middelen niet (lees computers, electronica en super windtunnels) Newey is een hele grote, staat buiten kijf, maar heeft ook het tijdperk mee. Wat hier al is aangehaald was Murray ook een fantastisch ontwerper.. De fan-car, de BT52, top auto,s. Alhowel de eerste wel een gevaarlijk monster was. Van alles wat aan stof en gruis op de baan lag spoot die fan dat alle kanten op. Was dan ook snel afgelopen met die Brabham.
Some things are too important to be left in the past.

Breaktest

Het zijn onvergelijkbare grootheden, beide de top van hun generatie. Meer kun je er eigenlijk niet over zeggen, de rest is sentiment. Ik opteer voor Chapman omdat ik zijn Lotussen van een ongelooflijke schoonheid vond, met name de 72, de 78 en79 (met als goede vierde de legendarische (winnen bij debuut!) Wolf WR1). Je zou kunnen zeggen dat Chapman de F1 heeft helpen uitvinden tot wat het nu is. Newey leeft daarentegen in een tijd waarin de F1 grotendeels is uitontwikkeld. Zijn grote verdienste is vooral het maximale uit bestaande concepten halen. De laatste grote innovatie die zijn weg naar alle teams vond, de shark nose, is min of meer een gezamenlijke ontwikkeling en stamt al weer van 1990.

Jehoentelaar

De shark nose? Bedoel je de verhoogde neuskegels? Ik denk bij de shark nose toch aan de legendarische Ferrari-sigaar.. ;)

0634

Citaat van: Franky R. op 17 december 2012 - 12:42:15
Citaat van: Jeroen op 17 december 2012 - 06:04:47
Klopt. Vanwege de Delorean affaire. Hij had zwarte trekjes.
En dat kwam weer door zijn geldzucht. Jarenlang leefde Chapman alleen voor zijn fabriek en F1-team, maar toen hij David Thieme tegenkwam ging het fout. Hij werd meegezogen [of liet hij het toe] in een glamourwereld van dure feestjes en [vermeende] drugsgebruik.


Wie David Thieme was? Die kwam binnen als sponsor Essex Petroleum.



Ook zo'n duister figuur. Werd ook gearresteerd. Raakte zijn geld geloof ik ook kwijt toen zijn oliebedrijf in de problemen kwam door de Iran/Irak oorlog. Ik heb wel eens een artikel over hem gelezen in RTL GP, maar weet niet meer precies hoe het zat. Die gozer is geloof ik ook van de aardbodem verdwenen.

Gerard

Zou Newey niet e.e.a. "afgekeken" hebben en inspiratie gehaald hebben uit  het werk van Chapman?  :D

Franky R.

Citaat van: Breaktest op 17 december 2012 - 21:31:46
De laatste grote innovatie die zijn weg naar alle teams vond, de shark nose, is min of meer een gezamenlijke ontwikkeling en stamt al weer van 1990.
Als je die "hangsnor-voorvleugel" van Tyrrell bedoeld, dat werd door Harvey Postlethwait ontwikkeld... ;)

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 17 december 2012 - 21:46:05

Ook zo'n duister figuur. Werd ook gearresteerd. Raakte zijn geld geloof ik ook kwijt toen zijn oliebedrijf in de problemen kwam door de Iran/Irak oorlog. Ik heb wel eens een artikel over hem gelezen in RTL GP, maar weet niet meer precies hoe het zat. Die gozer is geloof ik ook van de aardbodem verdwenen.
Klopt, David Thieme komt dan ook voor in mijn "story" over criminaliteit in de F1. Een verhaal waar ik nu alweer bijna drie jaar aan sleutel... :P  [mijn eerste hoofdpersoon Walkinshaw overleed destijds, vlak voordat ik klaar was en wilde publiceren....Dus vond ik het ongepast om hem als spilpunt van mijn artikel te gebruiken]...

Kootje

#26
Citaat van: Franky R. op 18 december 2012 - 12:29:19
Klopt, David Thieme komt dan ook voor in mijn "story" over criminaliteit in de F1. Een verhaal waar ik nu alweer bijna drie jaar aan sleutel... :P  [mijn eerste hoofdpersoon Walkinshaw overleed destijds, vlak voordat ik klaar was en wilde publiceren....Dus vond ik het ongepast om hem als spilpunt van mijn artikel te gebruiken]...

Maar ondertussen kan dat wel weer hoor. ;)

Franky R.

Citaat van: Kootje op 18 december 2012 - 16:08:02
Klopt, David Thieme komt dan ook voor in mijn "story" over criminaliteit in de F1. Een verhaal waar ik nu alweer bijna drie jaar aan sleutel... :P  [mijn eerste hoofdpersoon Walkinshaw overleed destijds, vlak voordat ik klaar was en wilde publiceren....Dus vond ik het ongepast om hem als spilpunt van mijn artikel te gebruiken]...


Maar ondertussen kan dat wel weer hoor. ;) 

Ok, maar ik heb het verhaal alweer helemaal omgegooid. Het was eerst een soort roman met een hoofdpersoon [Walkinshaw dus], nu is het een soort infodocu geworden. En ze komen allemaal voorbij; alle crooks als Vic Lee, Thieme, MacDonald en Walkinshaw... ;)


Nog een paar weken geduld, want schrijven is schrappen en lijden... :P

janke

Citaat van: Franky R. op 18 december 2012 - 18:06:51
Citaat van: Kootje op 18 december 2012 - 16:08:02
Klopt, David Thieme komt dan ook voor in mijn "story" over criminaliteit in de F1. Een verhaal waar ik nu alweer bijna drie jaar aan sleutel... :P  [mijn eerste hoofdpersoon Walkinshaw overleed destijds, vlak voordat ik klaar was en wilde publiceren....Dus vond ik het ongepast om hem als spilpunt van mijn artikel te gebruiken]...


Maar ondertussen kan dat wel weer hoor. ;) 

Ok, maar ik heb het verhaal alweer helemaal omgegooid. Het was eerst een soort roman met een hoofdpersoon [Walkinshaw dus], nu is het een soort infodocu geworden. En ze komen allemaal voorbij; alle crooks als Vic Lee, Thieme, MacDonald en Walkinshaw... ;)


Nog een paar weken geduld, want schrijven is schrappen en lijden... :P

Zit die Belg Meneer van Rossum (Moneytron) ook in je verhaal? Dat was niet alleen een duister figuur, zo zag hij er ook uit.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Ach ja, die was wel kleurrijk iig. Wat een gek joh.