Adrian Newey vs Colin Chapman

Gestart door 0634, 16 december 2012 - 11:40:07

« vorige - volgende »

Chapman of Newey? Newey of Chapman?

Newey!!!!
5 (35.7%)
Chapman!!!!
9 (64.3%)

Totaal aantal stemmen: 12

Poll gesloten: 26 december 2012 - 11:46:21

0634

http://www.gppits.net/nieuws/adrian_newey_vs_colin_chapman/

Sja, ik ben er nog niet zo zeker van, wat Horner zegt. Los nog van het feit dat Chapman veel meer was dan alleen maar ontwerper (zo kwam hij ook op de proppen met sponsoring), vind ik ook dat hij een grotere invloed heeft gehad op de technische ontwikkeling van de sport. Al moet daarbij aangetekend worden dat er destijds natuurlijk vele malen meer ontwerp-vrijheid was.

Kootje

Tsja .... je zegt het al, Chapman had veel meer vrijheid om met innovaties te komen dan Newey.
Daar staat dan weer de vraag tegenover of Newey ook op Ground-Effect ed was gekomen in die tijd of Colin in het heden met de EBD.
Beiden zijn iig grootheden op ontwerpgebied gebleken, een keuze maken lijkt me onmogelijk.

Jehoentelaar

Chapman was een hele grote, maar Newey heeft in de afgelopen 20-25 jaar ook meerdere topauto's op het startveld gezet. Ik ken de details over Chapman niet echt (zou wel moeten, tijd om er wat literatuur over te vinden), dus vind het moeilijk te beoordelen. Maar ik zou Newey wel bij de grootste technische heren van de Formule 1 zetten.

Kootje

Oké .... nu je er 'n polletje aan hebt gehangen (of ik zie 'm nu pas) moet ik wel stemmen natuurlijk, en in dat geval gaat m'n stem naar Newey. Niet omdat ik hem per definitie beter vind, maar puur en alleen omdat hij Williams successen bezorgd heeft. ;)

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 16 december 2012 - 12:07:38
Ik ken de details over Chapman niet echt (zou wel moeten, tijd om er wat literatuur over te vinden)
Zeker doen! De man was niet alleen een grootheid, maar ook een controversieel boefje hoor. Maar sowieso heel erg kleurrijk.

0634

Citaat van: Kootje op 16 december 2012 - 11:46:33
Tsja .... je zegt het al, Chapman had veel meer vrijheid om met innovaties te komen dan Newey.
Daar staat dan weer de vraag tegenover of Newey ook op Ground-Effect ed was gekomen in die tijd of Colin in het heden met de EBD.
Beiden zijn iig grootheden op ontwerpgebied gebleken, een keuze maken lijkt me onmogelijk.
Lekker hoor, een nieuwe discussie op gang brengen met jou!  ;D

0634

Ga zelf overigens voor Chapman. Natuurlijk had hij veel meer ontwerpvrijheid, geef ik volmondig toe, maar hij heeft ook een veel grotere technische nalatenschap. Hij heeft de F1 echt wezenlijk verandert, Newey (nog) niet echt. Dat komt zeker ook doordat het nu lastiger ontwerpen is, eens, maar toch.

0634

Overigens vind ik Gordon Murray ook wel bij dit rijtje thuishoren.

Sabai

Dit is wel een moeilijke vraag :-\

Ik heb Chapman nooit meegemaakt want toen was ik nog niet geboren. Maar ik heb wel ooit een documentaire over hem gezien en als ik me daarop baseer en ook wat ik van Newey  weet dan kies ik voor Chapman.

Waarom? Omdat ik denk dat juist Chapman de meest innovatieve persoon ooit in de F1 is geweest en juist de grondlegger is voor de successen die Newey later behaald heeft en verbetert heeft.

Colin Chapman was een echte visionair!

Jozef

Voor mij geen enkele twijfel mogelijk: Chapman. De innovaties die Chapman introduceerde, waren duizendmaal ingrijpender dan wat Newey heeft ontworpen. Het verschil in ontwerpvrijheid is inderdaad een erg belangrijk element, maar eigenlijk zijn het juist de ontwerpen van Chapman geweest die ertoe geleid hebben dat de ontwerpvrijheid beperkt werd.

0634

Interessant punt dat laatste, Jozef. De ontwerpers die de wagens sneller en sneller pushten. Daar moest de FIA op ingrijpen uiteindelijk. Grondeffect (Chapman bedenksel) is daar een mooi voorbeeld van.

Franky R.

Ik kies voor Chapman.
Idd. had Chapman meer vrijheid, maar kwam hij ook met zaken waar Newey [en andere hedendaagse ontwerpers] nu nog van profiteren!

Chapman was overigens een luchtvaartingenieur, net als Newey! Dus het zou heel goed kunnen dat Newey op de 'Wingcar' was gekomen.

Maar Chapman was veelzijdiger. Hij bouwde niet alleen maar F1-auto's, maar ook andere race- en sportwagen. Zijn Lotus Seven wordt tot op de dag van vandaag nog gebouwd. Joop Donkertvoort dankt er zijn loopbaan aan als kleine fabrikant!

Maar ook de Elise, een sportwagentje uit een zelfdragend body van glasvezel! Dat soort dingen heeft Newey nooit gedaan.

Maar als het op de F1 aankomt, is Newey inderdaad succesvoller dan Chapman. Wat dat betreft heeft Horner gelijk...Maar het is IHMO wel ERG overdreven om te stellen dat Newey briljanter oid zou zijn of meer bereikt zou hebben dan Chapman.

Chapman had tenminste nog zijn sportwagenfabriek en daarom vind ik Chapman groter dan Newey.

Folkert

Lastige eigenlijk. Chapman heb ik hier en daar dingen over gelezen, maar nog lang niet alles. En ja Newey heb ik actief mee gemaakt.

Denk wel dat Chapman, zoals ik het hier en daar lees, meer invloed op de F1 heeft gehad, maar denk dat de F1 laatste jaren qua ontwikkeling wel redelijk stagneert. Vleugels en motoren achterin is er al en denk dat er niet heel veel meer van dat soort ideeën kunnen komen.
Chapman was toch ook van die Lotus(geloof ik) met zwaartepunt precies in het midden, waardoor ideale wegligging, maar totaal geen gevoel voor de coureurs mbt onder en overstuur?
Trotse vader van Rosalie(L)

Franky R.

CitaatMaar ook de Elise, een sportwagentje uit een zelfdragend body van glasvezel! Dat soort dingen heeft Newey nooit gedaan.


Ik schreef Elise, maar ik bedoelde de Elite! :P



Sabai

#14




http://www.youtube.com/watch?v=pSS6zONI0Zk


Een documentaire over Colin Chapman.