WSR - Formula Renault 3.5

Gestart door Jehoentelaar, 03 december 2012 - 21:32:34

« vorige - volgende »

Matthijs

Ten tijde van Nissan was de klasse wel een stuk kleiner en minder hoog aangeschreven dan nu. Ben benieuwd wie deze klasse wil overnemen.

gloudiesaurus

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sphinx

Ferdinand von Habsburg die me daar even wordt gelanceerd door Ben Barnicoat  :o Beiden zijn op wat schrammen na ongedeerd. En voor wie het zich afvraagt, ja Von Habsburg is van adel, (achterkleinkind van de laatste keizer van Oostenrijk-Hongarije, Karl 1 van Habsburg-Lotharingen)

PS: WSR race was het aanzien wel waard. ik pak morgen beide races in één artikel mee.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Wings

De discussie om wielen in een kuip te doen en niet te vergeten de koepel kunnen weer uit de kast worden getrokken. Inderdaad een klapper zegt. Hoe lanceer je een Formule auto? Zo dus.

Sphinx

http://www.gppits.net/nieuws/f3.5_engeland_rowland_doet_opnieuw_goede_zaken/

Het moment van Von Habsburg overheerste trouwens de crash van Jehan Daravula, die bijna onopgemerkt bleef. Maar hij landde wel ondersteboven op de bandenstapel in Becketts.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#200
Overigens werd tijdens het weekend in Engeland bekend gemaakt dat RPM, de originele organisator van de Nissan World Series, de F3.5 gaat overnemen na volgend jaar. Volgens Jaime Alguersuari Senior hadden verschillende teams daar bij hem op aangedrongen vanwege de continuïteit. Van partners Dallara, Michelin en Zytek/Gibson (motorleverancier) wordt verwacht dat ze hun medewerking aan het kampioenschap blijven leveren. Het zou gaan om een deal voor drie jaar, ingaande vanaf 2016.

De vraag rijst natuurlijk, glijdt de WSR na het wegvallen van Renault af tot een tweede Formala Open? De Formule 2 die de FIA dolgraag weer wil opstarten zou eerst aparte klasse naast de GP2 komen, maar inmiddels hebben Bruno Michel en de zijnen contact met Stefano Domenicali opgenomen om de GP2 om te vormen náár de F2. Dat zou o.a. voor Dams en Arden kunnen betekenen dat ze alle commitment naar de nieuwe klasse schuiven.

En wat doet Renault met de NEC Eurocup, de F2.0 en Renault Sports Trophy. Er waren geen plannen deze klassen op te heffen, maar in welke raceweekends zullen deze dan ondergebracht worden?
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Een geheel losstaande kleine juniorklasse heeft het lastig om te overleven. Je moet meereizen met een hogere klasse om goed in de picture te blijven.

Voor de WSR voorzie ik weinig goeds gezien het nieuwe licentiepuntensysteem dat een niet-bestaand Formule 2-kampioenschap een stuk hoger plaatst dan het hoog aangeschreven FR3.5.

Sphinx

http://www.gppits.net/nieuws/f3.5_sterk_optreden_nyck_de_vries_in_duitsland/

De Vries wordt door sommige "kenners" wel eens bekritiseerd omdat hij ivm Max en Frijns langzamer door de ontwikkelingsklassen gaat, maar eigenlijk ben ik nooit een aanhanger van "wat goed is komt snel" geweest. Het is leuk dat het voor Max wél heel goed uitpakt, maar Frijns is met zijn onafhankelijke aanpak minder goed terecht gekomen. Al ben ik wel benieuwd wat Mclaren met Nyck gaat doen als het seizoen over is.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Wings

Als Limburger waren mijn ogen uiteraard gericht op het regionaal talent. Max heb ik meerdere keren bezig gezien en de familie Frijns ken ik uit de zakenwereld. Heb verschillende presentaties van Robin bijgewoond. Dat je hun wat meer in het vizier hebt is dan meer dan logisch. Echter wist ik ook van het bestaan van Nyck De Vries af. Verschillende keren kampioen in de KF1 en KF3 klasse (karting). Hij werd samen met Robin en Max weggezet als toekomstig talent. Het laatste wat ik heb gezien van Nyck is zijn seizoen in de Formula Renault (2.0). Leuk jaar maar grote successen bleven uit. Tegenwoordig schijnt hij het weer goed te doen en hij is pas 20. Echter heeft McLaren met Stoffel nog een talent in huis wiens tijd langzaam maar zeker begint te dringen. Ik betwijfel of beiden het ook halen. Hangt er helemaal af van wat McLaren dit seizoen doet.

Matthijs

#204
Citaat van: Wings op 14 september 2015 - 22:08:54
Als Limburger waren mijn ogen uiteraard gericht op het regionaal talent. Max heb ik meerdere keren bezig gezien en de familie Frijns ken ik uit de zakenwereld. Heb verschillende presentaties van Robin bijgewoond. Dat je hun wat meer in het vizier hebt is dan meer dan logisch. Echter wist ik ook van het bestaan van Nyck De Vries af. Verschillende keren kampioen in de KF1 en KF3 klasse (karting). Hij werd samen met Robin en Max weggezet als toekomstig talent. Het laatste wat ik heb gezien van Nyck is zijn seizoen in de Formula Renault (2.0). Leuk jaar maar grote successen bleven uit. Tegenwoordig schijnt hij het weer goed te doen en hij is pas 20. Echter heeft McLaren met Stoffel nog een talent in huis wiens tijd langzaam maar zeker begint te dringen. Ik betwijfel of beiden het ook halen. Hangt er helemaal af van wat McLaren dit seizoen doet.

Met Nyck de Vries is het wel belangrijk op de feiten op een rij te hebben:

- Het doel was om twee jaar FR 2.0 Eurocup te rijden. Zijn eerste jaar was uitstekend, hij reed in een middenmootteam en werd toch 5e (achter Vandoorne, Kvyat, Rowland en Nato) en versloeg bovendien zijn meer ervaren teamgenoot Pierre Gasly (nu redelijk hoogaangeschreven Red Bull-talent).

- Voor het tweede jaar verkaste hij naar topteam Koiranen. Doel was de titel. Helaas ging het helemaal mis met Koiranen en het nieuwe chassis. Pas halverwege het seizoen kwamen de resultaten (overwinningen en podia). Daarom werd De Vries tegenvallend 5e, terwijl zijn oude teamgenoot Gasly kampioen werd voor Tech1.

- Het derde jaar was eigenlijk een jaar te veel in de klasse. Hij werd plichtsgetrouw kampioen, zonder al te veel vuurwerk maar wel efficiënt.

- De overstap naar de FR3.5 was een logische. Bijna won hij een race in het debuutweekend, maar deze race duurde 1 bocht te lang. Sindsdien is hij een stabiele topper die net niet snel of constant genoeg is om voor de zege te strijden. Met een beetje geluk staat hij derde in het kampioenschap, voor zijn hoogaangeschreven teamgenoot Dean Stoneman. Maar eerlijkheidshalve doen Nyck en Dean op de baan weinig voor elkaar onder, als vind ik Dean iets strijdvaardiger (maar hij is ook veel meer ervaren).

Dus eigenlijk doet Nyck de Vries het uitstekend. Heeft een jaar vertraging opgelopen buiten zijn schuld om. Helaas wordt deze vertraging tegen hem gebruikt alsof hij 'een langzame leerling' is. Toch lijkt hij niet het exceptionele talent zoals Frijns en Verstappen en is Vandoorne (mede McLaren-junior) een stapje verder (en misschien wel beter).

Dus als je het mij vraagt: is hij goed genoeg voor de F1 dan zeg ik, ja zeer waarschijnlijk. Is hij een buitengewoon supertalent dan zeg ik waarschijnlijk niet. En ik denk ook niet dat hij McLaren-coureur wordt, omdat hij achter Magnussen en Vandoorne derde in de rij is. Dus het wordt lastig. Alles zal afhangen van volgend jaar. Dat betekent kampioen worden in de FR3.5 of top 3 in de GP2.

Perton

Magnussen is uitgespeeld bij McLaren, dat durf ik wel met zekerheid te zeggen. En De Vries heeft nog wel twee jaar GP2, en misschien ook nog wel een extra jaar 3.5 in zich. Tegen die tijd zijn Alonso en Button ook wel klaar bij McLaren.

Niet dat ik denk dat hij zijn debuut gaat maken bij McLaren overigens, maar qua doorstroom van coureur bij dat team, zou het prima kunnen. En als McLaren nog jarenlang doorsukkelt om weer naar de top te gaan, dan zullen ze het ook wel van jonge talenten moeten hebben ipv ervaren toppers.

Matthijs

#206
Citaat van: Perton op 15 september 2015 - 14:03:03
Magnussen is uitgespeeld bij McLaren, dat durf ik wel met zekerheid te zeggen.
Ik heb me niet goed verwoord zie ik. Ik bedoel dat als McLaren haar talenten ergens wil plaatsen (al dan niet bij McLaren zelf), dan staat De Vries in het rijtje nog achter Magnussen en Vandoorne. En De Vries kan zeker McLaren-coureur worden maar heeft het niet in eigen hand. Ten eerste moet hij volgend jaar (en wellicht daarna) goed blijven scoren, maar dan is hij nog steeds afhankelijk van een pensioen van zowel Button en Alonso.

Perton

O daarover zijn we het volledig eens dan :)

Sphinx

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

gloudiesaurus

Nice, 3e in het kampioenschap voor De Vries. Toch niet slecht.
Ben alleen benieuwd wat het volgend jaar wordt.

F. Renault 3.5 is dan niet meer de klasse die het nu, en de afgelopen jaren, was.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is