Giedo van der Garde topic

Gestart door jende, 08 november 2012 - 15:37:55

« vorige - volgende »

Franky R.

Citaat van: Enzo op 09 november 2012 - 14:20:56

Zeker waar, ik gun het hem ook wel en ik zie ook wel dat hij best kan sturen. Maar ik ben enorm tegen de ontwikkelingen van de afgelopen jaren dat geld wordt verkozen boven talent. Het druist totaal in tegen de essentie van wat de sport zou moeten zijn imo.
Het een kan niet los worden gezien van het ander. Sinds er teams in de F1 rijden die veel geld nodig hadden, zijn er paydrivers. Je kunt daarvoor zelfs teruggaan tot de jaren 70. Denk aan teams met hooguit 10 man personeel en een opgelapte McLaren, March of een oude Ferrari-chassis. Die hadden paydrivers nodig om te overleven.


Misschien dat SDG eens daarover wilt schrijven, anders doe ik dat wel. Lijkt mij leuk om dat te onderzoeken. Maar "indruisen tegen de essentie van de sport"? Nee, IMHO niet wat de Formule 1 betreft...

Enzo

Citaat van: Franky R. op 09 november 2012 - 14:49:22
Citaat van: Enzo op 09 november 2012 - 14:20:56

Zeker waar, ik gun het hem ook wel en ik zie ook wel dat hij best kan sturen. Maar ik ben enorm tegen de ontwikkelingen van de afgelopen jaren dat geld wordt verkozen boven talent. Het druist totaal in tegen de essentie van wat de sport zou moeten zijn imo.
Het een kan niet los worden gezien van het ander. Sinds er teams in de F1 rijden die veel geld nodig hadden, zijn er paydrivers. Je kunt daarvoor zelfs teruggaan tot de jaren 70. Denk aan teams met hooguit 10 man personeel en een opgelapte McLaren, March of een oude Ferrari-chassis. Die hadden paydrivers nodig om te overleven.


Misschien dat SDG eens daarover wilt schrijven, anders doe ik dat wel. Lijkt mij leuk om dat te onderzoeken. Maar "indruisen tegen de essentie van de sport"? Nee, IMHO niet wat de Formule 1 betreft...

Sure, er zijn altijd voorbeelden hiervan te noemen ook in het verleden. Maar de manier waarop het hedendaags gebeurt is toch echt anders en grootschaliger. Met de opmerking "indruisen tegen de essentie van de sport", bedoel ik dat de beste coureurs Formule 1 zouden moeten rijden en niet de rijkste.

Matthijs

Citaat van: Enzo op 09 november 2012 - 14:52:02
Citaat van: Franky R. op 09 november 2012 - 14:49:22
Citaat van: Enzo op 09 november 2012 - 14:20:56

Zeker waar, ik gun het hem ook wel en ik zie ook wel dat hij best kan sturen. Maar ik ben enorm tegen de ontwikkelingen van de afgelopen jaren dat geld wordt verkozen boven talent. Het druist totaal in tegen de essentie van wat de sport zou moeten zijn imo.
Het een kan niet los worden gezien van het ander. Sinds er teams in de F1 rijden die veel geld nodig hadden, zijn er paydrivers. Je kunt daarvoor zelfs teruggaan tot de jaren 70. Denk aan teams met hooguit 10 man personeel en een opgelapte McLaren, March of een oude Ferrari-chassis. Die hadden paydrivers nodig om te overleven.


Misschien dat SDG eens daarover wilt schrijven, anders doe ik dat wel. Lijkt mij leuk om dat te onderzoeken. Maar "indruisen tegen de essentie van de sport"? Nee, IMHO niet wat de Formule 1 betreft...

Sure, er zijn altijd voorbeelden hiervan te noemen ook in het verleden. Maar de manier waarop het hedendaags gebeurt is toch echt anders en grootschaliger. Met de opmerking "indruisen tegen de essentie van de sport", bedoel ik dat de beste coureurs Formule 1 zouden moeten rijden en niet de rijkste.

Hoewel ik het in de basis met je eens ben, vind ik niet dat we er te dramatisch over moeten doen. Paydrivers zijn van alle tijd, niet alleen van nu. Bovendien is het crisis en teams komen maar moeilijk aan geld. Ik ben er van overtuigd dat de snelle ontwikkeling van Williams mede te danken is aan het geld van Maldonado en Senna. En een competitieve Williams is juist weer goed voor de sport.

Bovendien vind ik niet dat we te klagen hebben over gebrek aan kwaliteit. Meer dan de helft (?) van de grid heeft al eens een race gewonnen en ook met coureurs als Perez, Hulkenberg, Di Resta, Grosjean, Kobayashi hebben we niks te klagen. Ten slotte: de meeste coureurs die geld mee brengen hebben ook gewoon talent en snelheid. Perez en Maldonado zijn hier de grootste voorbeelden van.

Enzo

Daar zit wel wat in Matthijs, maar dan weet je nog steeds niet of dit wel de beste coureurs beschikbaar waren. Neem Maldonado als voorbeeld, die heeft zonder geld echt geen zitje in 2013 op basis van zijn prestaties in 2012. Daarbij moet ik zeggen dat de beoordeling van de coureurs dit jaar erg moeilijk is door toedoen van de banden. Teams en rijders hebben er dit jaar vaak beter of slechter uitgezien dan dat ze werkelijk waren. Daarom is het aantal verschillende winnaars in 2012 ook niet echt een graadmeter om de kwaliteit van het veld te beoordelen. De Williams gaat erg lekker op de 2012 Pirelli's, maar zou het echt door het geld en de kwaliteiten van het team komen? Of is het gewoon een toevalstreffer?

Ik ben ervan overtuigd dat er betere coureurs op de markt zijn dan, Senna, Maldonado, Petrov, De La Rosa, Karthikayen etc. Allemaal betaald door sponsors uit eigen land gevoed door een soort nationalisme.

Maar in het huidige systeem kan je daar als klein team niet meer vanaf stappen, Formule 1 is simpelweg te duur geworden. Met dat in ogenschouw genomen is een budgetcap of een RRA afspraak helemaal niet verkeerd. Een stap terug om een stap vooruit te kunnen zeg maar.

Franky R.

Tja,


Ik moet je tot op zekere hoogte gelijk geven. Inderdaad moeten de kosten verder omlaag. Maar ik zou willen dat er ook iets wordt gedaan aan de 'exclusiviteit' van de huidige Formule 1.


Als er maar 12 teams zijn, en dus 24 stoeltjes te vergeven zijn...dan zullen de laatste stoeltjes alleen maar voor veel geld worden verkocht. Ik geef toe dat het in de chaotische jaren negentig ook zo was, maar idd. was het toen veel minder. En talent kon nog worden geparkeerd bij een "kitcar-team"...


Even bellen met Bernie E. dus, beste Enzo... ;) [size=78%] [/size]

Enzo

Nha, ik heb vertrouwen in Todt om dit op te lossen. Maar veel zal samenhangen met de huidige crisis en hoe lang deze nog aanhoudt. Anders kijken we binnenkort naar 24 chinezen die strijden om de titel... ;D

Franky R.

Citaat van: Enzo op 09 november 2012 - 16:30:52
Nha, ik heb vertrouwen in Todt om dit op te lossen. Maar veel zal samenhangen met de huidige crisis en hoe lang deze nog aanhoudt. Anders kijken we binnenkort naar 24 chinezen die strijden om de titel... ;D
Todt is anders best terughoudend. Een verademing met die onvoorstelbaar bemoeizuchtige Max Mosley, maar intussen valt de ene item na de andere uit zijn handen.


Bijvoorbeeld dat het gebruik van de elektromotor in de pitsstraat met drie (!) jaar wordt uitgesteld! Een gigantische gemiste kans IMHO, en weer niet aansluitend op de automobielindustrie. Ik dacht dat Todt daarop zou hameren, maar hij gaf de motorleveranciers [Ferrari, Renault en Mercedes] gewoon hun zin...


Tja, dan hoef je de F1 niet meer als testlab voor de gewone auto te profileren, IMHO uiteraard... :( [size=78%] [/size]

gloudiesaurus

Pay drivers zijn van alle tijden, al waren we enkele jaren geleden wel verwend met al die fabrikanten in de Formule 1 (BMW, Honda, Toyota, etc.). Die fabrikanten hadden geen geld nodig en kozen echt voor de talenten. Toen Minardi uit de Formule 1 verdween was het gedaan met de pay - driver.

Nu de kleinere teams terug zijn is het fenomeen pay - driver weer terug, ach ik vind het niet erg. Kan er soms best van genieten en het is van alle tijden. Maar het niet de overhand krijgen natuurlijk.

Over Caterham, heb het idee dat ze vrij serieus bezig zijn en stappen maken. Ze hebben nu een grotere betere fabriek dus ze gaan in de toekomst wel stappen maken denk ik. Maar hoe goed is die auto volgend jaar? Had er dit jaar eigenlijk al wel wat meer van verwacht. Gascoyne moet maar weer eens een goede auto ontwerpen.... Voor een debutant, en zeker voor Vd Garde, is Caterham zo slecht nog niet...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Fabian

Bij Caterham hadden ze ook op meer gehoopt. Ze hadden gehoopt dit jaar een punt te pakken, maar dat gaat ze niet lukken denk ik.
http://www.gppits.net/nieuws/caterham_gaat_voor_punt_in_2012/

Edwin90

Ik had eerlijk gezegd meer van Gascoyne verwacht de man leek gouden handen te hebben bij Jordan en Renault. Maar sinds hij voor Toyota, Spyker/Force India en Caterham bezig is heeft hij eigenlijk maar weinig laten zien.

Nouja, 2005 was een aardig jaar voor Toyota. Maar waar iedereen verwachte dat hij een team op kon beuren gebeurt dit eigenlijk maar mondjesmaat.

Kootje

Tsja ..... één man alleen is ook maar één man he.
Dat is precies wat men bedoelde toen gezegd werd dat Newey teveel credits krijgt toebedeeld.
Ook dat is maar één man, weliswaar 'n geniale, en die kan het dus ook niet alleen.
Waar Newey bij Williams, McLaren en Red Bull wel de juiste mensen om hem heen heeft weten te verzamelen, is dat Gascoyne al 'n tijdje niet meer gelukt.

Vieze baas

Caterham maakt echt wel stappen hoor. Kovalainen rijdt nu soms tussen de 'betere' teams terwijl hij vorig jaar een sec per ronde trager was

Franky R.

Citaat van: Vieze baas op 10 november 2012 - 18:54:25
Caterham maakt echt wel stappen hoor. Kovalainen rijdt nu soms tussen de 'betere' teams terwijl hij vorig jaar een sec per ronde trager was
Dat klopt ook wel, maar voor diezelfde Kovalainen gaat het te langzaam. Ik vind het ook best raar dat Caterham zo ver achter blijft, terwijl de regels nauwelijks zijn veranderd... ???

Jehoentelaar

En dat Marussia er steeds dichter achter zit. Al kan dat net zo goed komen door de mannen die ermee over het asfalt scheuren.

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 10 november 2012 - 20:52:38
En dat Marussia er steeds dichter achter zit. Al kan dat net zo goed komen door de mannen die ermee over het asfalt scheuren.
Heel goed opgemerkt! Een teken dat Marussia zich beter ontwikkeld dan Caterham... :(