Duitsland: man van de race

Gestart door 0634, 22 juli 2012 - 15:48:18

« vorige - volgende »

Wie vond jij de beste?

Alonso
4 (30.8%)
Vettel
0 (0%)
Button
4 (30.8%)
Kimi
2 (15.4%)
Koba
3 (23.1%)
Perez
0 (0%)
Schumacher
0 (0%)
Webber
0 (0%)
Hulk
0 (0%)
Rosberg
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 10

Wizard

Ik begrijp je wel maar kan me totaal niet vinden in je betoog.

Enzo

Citaat van: Wizard op 23 juli 2012 - 19:47:23
Ik begrijp je wel maar kan me totaal niet vinden in je betoog.

Het is niet eens echt een betoog, meer een opsomming van feiten en makkelijk te maken conclussies.
Maar goed, laten we maar weer de "struisvogel" gaan doen en onze kop wegsteken...

Zelfs Pirelli gaf toe niet helemaal content te zijn met de kleine window. Ze gaven aan dat de correlatie tussen de 2009 Toyota (Pirelli testauto) en de 2012 auto's ver te zoeken was. Wellicht met wat ongewenste resultaten op de baan?

0634

Citaat van: Enzo op 23 juli 2012 - 19:28:51
Niemand, zelfs Pirelli niet, ontkent het bestaan van de kleine operating window. De kleine window is een feit wat mij betreft en nogal bepalend in de einduitslagen dit seizoen. Er zijn vijf tot zes teams die een race kunnen winnen als ze erin slagen de auto binnen de window te houden.
Denk je? Het veld zit dicht bij elkaar inderdaad, maar de laatste paar races delen dezelfde rijders structureel de lakens uit en dat zijn Ferrari en RBR. Nu McLaren updates heeft lijken ze er weer bijgekomen te zijn. Er zijn wat mij betreft de laatste paar races maar twee of drie teams geweest die konden winnen, precies dezelfde teams als vorig jaar. Het is dat zowel Ferrari als RBR niet goed uit de winter kwamen, anders had je dat al vanaf race 1 gezien.

Overigens ontken ik de kleine operating window niet hoor. Dat is een gegeven. Daar is nou eenmaal een keuze in gemaakt, ik vind dat prima, jij niet. Dat kan natuurlijk maar dat die er is zal ik niet ontkennen. Maar bepalend in de uitslagen? Mwa, ze hebben invloed gehad, zeker, maar dat hebben banden altijd gehad, denk aan de banden oorlog, dus in die zin nog mede-bepalend. Net als wagen, team en rijder. Ik vind daar niks mis mee.

CitaatMerc in de optimale bedrijfstemperatuur wint gewoon de race, getuige China en Monaco.
Hou op Enzo. Ze hebben in China voortreffelijk gereden, in Monaco goed meegedaan en voor de rest heb je structureel kunnen zien dat ze tekort komen op de top. Dat ligt echt niet aan de banden die iedereen heeft, maar aan de wagen die al 2 jaar lang net niet goed genoeg is helaas. Dan is het wel een heel erg opportune uitsrpaak om te zeggen: zonder bandenprobleem wint Merc gewoon. Kom nou.

CitaatOp banden met een normale brede operating window zal de Williams of de Sauber normaal gesproken geen kans maken op een podium.
Sauber maakt dat ook niet, Williams heeft één goede race gehad, toen de topteams nog niet helemaal goed bezig waren en inderdaad de banden goed werkten. Maar dat is verre van structureel gebleken. Overigens zijn de WIlliams en de Sauber prima wagens verder.

CitaatEvenals dat ik denk dat Ferrari niet de snelste auto is, maar deze staat wel vooraan in het kampioenschap. Waarom? Omdat ze de juiste window het vaakst hebben gevonden. Niet omdat ze de snelste auto hebben.
Dat is bewezen niet waar: zie Silverstone. RBR heeft het qua banden beter voor elkaar. Twee jaar terug hadden ze trouwens ook niet de beste auto en werden ze ook bijna kampioen. Kwam dat dan ook door de banden? De reden dat Ferrari leidt heeft één oorzaak: het begin met een F en eindigt op ernando.

Luister Enzo: natuurlijk hebben de banden invloed, dat ontken ik echt niet. En ook meer dan in andere jaren. Maar ook weer niet overdreven veel. De WKstand zegt alles: de grote namen staan gewoon weer bovenaan, nadat ze aan het begin van het jaar wat moeite hadden. Maar kom op: RBR, Ferrari en McLAren zijn gewoon de bovenliggende teams, Lotus en Merc zijn in de buurt maar nog net niet daar. Daar is niks geks aan hoor en komt ook echt niet alleen maar door de banden.

Wizard

Citaat van: Enzo op 23 juli 2012 - 20:00:37
Citaat van: Wizard op 23 juli 2012 - 19:47:23
Ik begrijp je wel maar kan me totaal niet vinden in je betoog.

Het is niet eens echt een betoog, meer een opsomming van feiten en makkelijk te maken conclussies.
Maar goed, laten we maar weer de "struisvogel" gaan doen en onze kop wegsteken...

Zelfs Pirelli gaf toe niet helemaal content te zijn met de kleine window. Ze gaven aan dat de correlatie tussen de 2009 Toyota (Pirelli testauto) en de 2012 auto's ver te zoeken was. Wellicht met wat ongewenste resultaten op de baan?

Nee hoor, ik ontken niks, alleen vind ik het prima zo. Dat heb ik meermaals op dit forum, in meerdere topics, uitgebreid toegelicht. Dat heeft alles met een mening te maken.

Enzo

Citaat van: Jeroen op 23 juli 2012 - 20:28:23
Citaat van: Enzo op 23 juli 2012 - 19:28:51
Niemand, zelfs Pirelli niet, ontkent het bestaan van de kleine operating window. De kleine window is een feit wat mij betreft en nogal bepalend in de einduitslagen dit seizoen. Er zijn vijf tot zes teams die een race kunnen winnen als ze erin slagen de auto binnen de window te houden.
Denk je? Het veld zit dicht bij elkaar inderdaad, maar de laatste paar races delen dezelfde rijders structureel de lakens uit en dat zijn Ferrari en RBR. Nu McLaren updates heeft lijken ze er weer bijgekomen te zijn. Er zijn wat mij betreft de laatste paar races maar twee of drie teams geweest die konden winnen, precies dezelfde teams als vorig jaar. Het is dat zowel Ferrari als RBR niet goed uit de winter kwamen, anders had je dat al vanaf race 1 gezien.

Overigens ontken ik de kleine operating window niet hoor. Dat is een gegeven. Daar is nou eenmaal een keuze in gemaakt, ik vind dat prima, jij niet. Dat kan natuurlijk maar dat die er is zal ik niet ontkennen. Maar bepalend in de uitslagen? Mwa, ze hebben invloed gehad, zeker, maar dat hebben banden altijd gehad, denk aan de banden oorlog, dus in die zin nog mede-bepalend. Net als wagen, team en rijder. Ik vind daar niks mis mee.

CitaatMerc in de optimale bedrijfstemperatuur wint gewoon de race, getuige China en Monaco.
Hou op Enzo. Ze hebben in China voortreffelijk gereden, in Monaco goed meegedaan en voor de rest heb je structureel kunnen zien dat ze tekort komen op de top. Dat ligt echt niet aan de banden die iedereen heeft, maar aan de wagen die al 2 jaar lang net niet goed genoeg is helaas. Dan is het wel een heel erg opportune uitsrpaak om te zeggen: zonder bandenprobleem wint Merc gewoon. Kom nou.

CitaatOp banden met een normale brede operating window zal de Williams of de Sauber normaal gesproken geen kans maken op een podium.
Sauber maakt dat ook niet, Williams heeft één goede race gehad, toen de topteams nog niet helemaal goed bezig waren en inderdaad de banden goed werkten. Maar dat is verre van structureel gebleken. Overigens zijn de WIlliams en de Sauber prima wagens verder.

CitaatEvenals dat ik denk dat Ferrari niet de snelste auto is, maar deze staat wel vooraan in het kampioenschap. Waarom? Omdat ze de juiste window het vaakst hebben gevonden. Niet omdat ze de snelste auto hebben.
Dat is bewezen niet waar: zie Silverstone. RBR heeft het qua banden beter voor elkaar. Twee jaar terug hadden ze trouwens ook niet de beste auto en werden ze ook bijna kampioen. Kwam dat dan ook door de banden? De reden dat Ferrari leidt heeft één oorzaak: het begin met een F en eindigt op ernando.

Luister Enzo: natuurlijk hebben de banden invloed, dat ontken ik echt niet. En ook meer dan in andere jaren. Maar ook weer niet overdreven veel. De WKstand zegt alles: de grote namen staan gewoon weer bovenaan, nadat ze aan het begin van het jaar wat moeite hadden. Maar kom op: RBR, Ferrari en McLAren zijn gewoon de bovenliggende teams, Lotus en Merc zijn in de buurt maar nog net niet daar. Daar is niks geks aan hoor en komt ook echt niet alleen maar door de banden.

Goede post!  :)

Ik moet je ook wel gelijk geven dat de grote teams nog steeds de dienst uitmaken en Fernando inderdaad een enorm sterk potje aan het sturen is de laatste tijd.
Het gaat ook gestaag steeds iets beter met de banden, ook dat kan ik niet ontkennen. De teams krijgen er steeds meer grip op, al missen ze nog steeds af en toe enorm de plank. Ik vind het gewoon niks om eerlijk te zijn, ik ben me er gewoon enorm bewust van dat een willekeurige rijder niet mee kan komen omdat zijn materiaal minder presteert. Neem Button als voorbeeld, die kreeg gewoon geen temperatuur in zijn banden en dat was het dan.

Figge

#35
I'm still with Enzo...  :)

Luister Jeroen en Wizard :P... Het gaat Enzo ongetwijfeld niet om het feit dat Ferrari, McLaren en RBR de snelste teams zijn. Das niks geks. Het gekke is en blijft dat men niet racet maar banden managed, het gaat om het wedstrijdverloop. Op het moment dat je de 3 leiders in de wedstrijd met nog 15 ronden te gaan ziet rijden als aan een touwtje, dan verwacht je vuurwerk. Dat ze tot het gaatje gaan. Maar om de banden niet ongecontroleerd te vernielen, blijft iedereen zich keurig gedragen. In alle voorgaande jaren kon je echt wel 4 á 5 ronden vol gaan in de versnellingsbak van de ander. Uitgesloten dit jaar.
Als het bandenmanagement niet zó belangrijk zou zijn dit jaar hadden Vettel en Button zeker weten meer actie ondernomen om Alonso écht onder druk te zetten. Maar het is belangrijker om niet in "the Cliff" te rijden, want dan verlies je te veel punten in het WK. Olav Mol wond zich op over het feit dat Webber niet meteen Petrov te grazen nam (ik weet niet eens meer met wie hij eigenlijk in gevecht was)... Ik snap het wel, 1x iets meer vergen van je banden, en ze gaan een rondje minder lang mee... "Cliff" ligt immers op de loer.
Op zn zachts gezegd: een beetje jammer...

0634

Tja, sorry, maar ik zie dan echt andere races hoor. De laatste stint gisteren werd er gewoon geracet. Ik zag vol blokkerende banden (Button), ik zag rijders continu te wijd over de curbs gaan (vettel, Alonso), ik zag dat er werd aangevallen en werd verdedigd door drie man die op dezelfde strategie zaten. Dat gebeurt allemaal niet als ze met knikkende knieen banden aan het managen zijn. Ik heb nimmer, geen een enkele keer, het idee gehad dat ik een race op 60% zag.

En als iemand beweert dat we een paar jaar terug meer close racing zagen in de slotfase van races dan gisteren dan heeft die destijds echt met zijn rug naar de TV gezeten. En dat is nou precies waarom ik het commentaar niet zo begrijp.

Wizard

Citaat van: Mark F1gge op 23 juli 2012 - 21:00:59
In alle voorgaande jaren kon je echt wel 4 á 5 ronden vol gaan in de versnellingsbak van de ander. Uitgesloten dit jaar.
Als het bandenmanagement niet zó belangrijk zou zijn dit jaar hadden Vettel en Button zeker weten meer actie ondernomen om Alonso écht onder druk te zetten.

Wanneer werd er in voorgaande jaren écht gestreden? Close-racing was nauwelijks mogelijk en de races werden veelal in de pit beslist. Daarom snap ik de klaagzang ook niet. Nu wordt er tenminste gereden voor positie. En ja, juist als de banden aan het einde van hun Latijn zijn. Dan worden de verschillen groter. Met vers rubber blijft het treintje rijden, iets waar we in voorgaande jaren regelmatig op getrakteerd zijn. Er waren nauwelijks tot geen gevechten op de baan. Laat staan om de zege. Nu wordt met regelmaat een robbertje geknokt! En nogmaals, dit zie ik liever dan dat coureurs 1 of 2 ronden langer buiten blijven om zo hun belager te verschalken. Verder is er bitter weinig verandert en is het niet de loterij geworden die men dacht dat het zou worden. Het is nog steeds de gevestigde orde die het scepter zwaaien. En dat zo nu en dan Lotus en Mercedes kansen krijgen om aan te vallen maakt de racerij alleen maar mooier. Mocht dit alles weer wegzakken in een veredelde parade gaat de Formule 1 haar fans kwijtraken. Geen team zal aanblijven zonder dat ze überhaupt kansmaken om zichzelf eens in de picture te rijden. Maar los daarvan, ik begrijp niet dat nu eindelijk geraced wordt om positie en de factor coureur meer gewicht in de schaal legt, er beste mensen zijn, die terug willen naar de tijd dat het hardst werd geklaagd over het niet inhalen en taktieken. Toen maakte de auto het verschil, nu kan de coureur dat. Ik ben het met je eens dat de inkleuring iets wat verandert is maar het heeft in mijn optiek louter wat toegevoegd. Bovendien kun je niet alles (bijv. Buttons dipje) wat negatief is afschuiven op de banden.

Figge

#38
Volgens mij schuift niemand t dipje van Button af op de banden.
En mij zul je ook niet horen zeggen dat ik met het liefde terugkeer naar het tijdperk van 10 jaar geleden, waar tactiek en de auto het beeld bepaalden. Schumacher heeft een idioot dominant periode gehad en vorig jaar was ook niet bepaald een topper om de wereldtitel.
En volgens mij er ook geen sprake van een klaagzang... Gewoon een constatering met een mening daarover.
Close racing is naar mijn idee hard tegen hard. Niet voorzichtig tegen voorzichtig. Er zijn meer dan genoeg mooie momenten waar het hard tegen hard ging en voluit in voorgaande jaren. Gewoon omdat t normaal was. Eens... men reed toen niet zo consequent zo dicht bij elkaar op de baan als dit jaar, maar wanneer dat wel was, was er meteen dreiging en actie. Bovendien komt het dichtbij elkaar rijden ook door de banden.
De slotfase van gisteren heb ik idd echt anders beleefd dan jullie. Ik vond het gewoon treintje rijden waar eingelijk niks speciaals gebeurde... De actie van Vettel op Button? Waarom wachten op de voorlaatste ronde, dat kon toch ook 5 ronden eerder? Met Alonso daar weer 2 seconden voor kon ie wellicht ook nog winnen...

Enzo

#39
Ja, plus dat ze de laatste 5 laps niet meer hoeven te sparen want dan zijn ze er bijna.
De slotfase van de race komt imo nog enigzins in de buurt van hoe het wel zou moeten.

Over Button, dat zei ik. Ik denk dat Button's dipje kwam door problemen met de banden.

Ik bedoel, dit is toch niet normaal meer...


0634

Citaat van: Mark F1gge op 23 juli 2012 - 22:52:05
Volgens mij schuift niemand t dipje van Button af op de banden.
En mij zul je ook niet horen zeggen dat ik met het liefde terugkeer naar het tijdperk van 10 jaar geleden, waar tactiek en de auto het beeld bepaalden. Schumacher heeft een idioot dominant periode gehad en vorig jaar was ook niet bepaald een topper om de wereldtitel.
En volgens mij er ook geen sprake van een klaagzang... Gewoon een constatering met een mening daarover.
Close racing is naar mijn idee hard tegen hard. Niet voorzichtig tegen voorzichtig. Er zijn meer dan genoeg mooie momenten waar het hard tegen hard ging en voluit in voorgaande jaren. Gewoon omdat t normaal was. Eens... men reed toen niet zo consequent zo dicht bij elkaar op de baan als dit jaar, maar wanneer dat wel was, was er meteen dreiging en actie. Bovendien komt het dichtbij elkaar rijden ook door de banden.
De slotfase van gisteren heb ik idd echt anders beleefd dan jullie. Ik vond het gewoon treintje rijden waar eingelijk niks speciaals gebeurde... De actie van Vettel op Button? Waarom wachten op de voorlaatste ronde, dat kon toch ook 5 ronden eerder? Met Alonso daar weer 2 seconden voor kon ie wellicht ook nog winnen...
Tja, jij noemt het treintje rijden, ik heb zelden anders gezien.  Ik heb hierboven al aangegeven waaraan je kan zien dat er toch echt gereden en gestreden werd. Als jij dat anders ziet, tja, dan zie jjij dat anders. Ik zou niet weten hoe een 'écht' gevecht er dan uit zou moeten zien. Sterker, nu was het close, toen niet. (ook dat ligt natuurlijk niet alleen aan de banden)

Wizard

De nummers 1 t/m 3 binnen één beeld gevangen vind ik niet treintje rijden. Button was sneller maar had weinig/geen profijt van DRS en ondertussen glibberde en gleed Vettel zijn kant uit om hem vervolgen te verschalken in een gevecht. Dat zijn toch gevechten die ik in jaren niet heb gezien.

Figge

Nou, weet je... Ik zie Vettel met een mooi DRS slipstream naar Button rijden, top!!...Hulde tot zo ver... Maar dan zie ik volgens mij een rijder die vals speelt. Die zelf ook inziet dat zijn enige kans om Button te pakken een wijdere lijn buiten de baan te nemen voor meer sneldheid, ik zie em niet eens moeite doen om binnen de baan te blijven... Hij had ook kunnen kiezen om te liften en bij die bocht even zijn verlies te pakken of tegen Button aan rijden, maar ja wie doet dan nou  ;)...
Achter elkaar aan rijden zonder dreiging en inhaalpoging vind meer op treintje rijden lijken dan op racen... Maar ach...  8)

0634

Naja, als dat geen gevechten meer zijn volgens jou, houdt iedere discussie verder op. Dan weet ik niet wat jij verwacht van racen.