Duitsland: man van de race

Gestart door 0634, 22 juli 2012 - 15:48:18

« vorige - volgende »

Wie vond jij de beste?

Alonso
4 (30.8%)
Vettel
0 (0%)
Button
4 (30.8%)
Kimi
2 (15.4%)
Koba
3 (23.1%)
Perez
0 (0%)
Schumacher
0 (0%)
Webber
0 (0%)
Hulk
0 (0%)
Rosberg
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 10

0634

Citaat van: Mark F1gge op 22 juli 2012 - 20:35:33
Tsja, zo erg is dat nou toch allemaal ook niet... Ik heb geen echt rare dingen gezien. Een vingertje vind ik nooit zo erg... Tis ook niet erg gebruikelijk om unlapped te worden. Hij heeft iig Lewis geen rechtse verkocht  :)
Ik vind het ook niet heel erg, in het heetst van de strijd mag je best eens boos zijn om niks, maar als je me dan vraagt wie de banaan zou moeten zijn is het toch echt Vettel die de regels gewoon tot twee keer toe niet lijkt te kennen. Opvallend.

rafael25


Gerard

Citaat van: Fabian op 22 juli 2012 - 15:52:46
Tja. Alonso reed een puike race, maar ik kies voor de mannen van Sauber. Buiten de Top 10 gestart en naar een 5e en 6e plek gereden. Knap gedaan weer daar bij die Zwitsers. Alonso volgt natuurlijk samen met Button.

eens! Ik kies voor Jenson... eervolle vermelding voor nico... P21 gestart en voor zijn teamgenot gefinished die 3de startte

0634

Citaat van: Gerard op 22 juli 2012 - 22:23:39
Citaat van: Fabian op 22 juli 2012 - 15:52:46
Tja. Alonso reed een puike race, maar ik kies voor de mannen van Sauber. Buiten de Top 10 gestart en naar een 5e en 6e plek gereden. Knap gedaan weer daar bij die Zwitsers. Alonso volgt natuurlijk samen met Button.

eens! Ik kies voor Jenson... eervolle vermelding voor nico... P21 gestart en voor zijn teamgenot gefinished die 3de startte
Schumacher werd toch echt zevende, Nico tiende. Ook goed hoor, maar niet voor zijn teamgenoot. ;)

Enzo

Fernando Alonso! Wat is hij in een topvorm momenteel.

Hoewel ik blijf zeggen dat niet alles aan talent is te danken, je moet als coureur ook het geluk hebben dat de auto de banden goed in de window krijgt.
Anders ben je nergens......

0634


Wizard


Enzo

Dus Button kan er dit jaar ineens geen klap van willen jullie zeggen?
Jenson's prestatie fluctuaties dit jaar zijn puur te wijden aan de banden imo, om maar een voorbeeld te noemen.
Bij Grosjean, Maldonado en Rosberg was het ook pijnlijk zichtbaar afgelopen weekend.

Schumacher idem, de eerste twee laps kon die goed meekomen en Vettel onder druk zetten, totdat hij uit de window viel en de banden niet meer werkte.
Het is voor sommige net koorddansen op een superdunne vislijn, je valt er heel makkelijk vanaf en dat word puur bepaald door zaken als het weer/temperatuur en de autoafstelling. Daarom durf ik het woord 'geluk' wel te gebruiken hier, aangezien niemand in de toekomst kan kijken en dus maar een gokje waagt.

Wizard

Waarom probeer je alles krampachtig af te schuiven op de banden? Button schoot niet alleen in races te kort, ook tijdens vrije trainingen en kwalificaties. Lijkt mij dat het geen uitleg behoeft.

0634

Citaat van: Enzo op 23 juli 2012 - 17:55:45
Dus Button kan er dit jaar ineens geen klap van willen jullie zeggen?
Jenson's prestatie fluctuaties dit jaar zijn puur te wijden aan de banden imo, om maar een voorbeeld te noemen.
Bij Grosjean, Maldonado en Rosberg was het ook pijnlijk zichtbaar afgelopen weekend.

Button's problemen kwamen veel meer voort vanuit de wagen, dat zei hij zelf ook. De updates werken voor hem goed en nu gaat hij weer als de brandweer. Niet iedereen die langzaam gaat heeft een banden issue. Rosberg reed gewoon een aardige race maar begon achteraan. Grosjean reed gewoon beroerd en raakte achterop in het begin. Maldonado heb ik niet zo gevolgd. Maar niet alles ligt aan de banden hoor. De auto's en de rijders hebben er ook mee te maken.

CitaatSchumacher idem, de eerste twee laps kon die goed meekomen en Vettel onder druk zetten, totdat hij uit de window viel en de banden niet meer werkte.

Kom nou, het was net een rondje en dat kwam waarschijnlijk omdat RBR de banden minder snel op temperatuur krijgt. Dat kan natuurlijk, maar omdat een banden probleem te noemen... Daarna viel Schumacher ook niet uit de window hoor, die Merc eindigt meestal ergens rond die plek en is dus gewoon niet sneller dan P6,7 of 8.

CitaatDaarom durf ik het woord 'geluk' wel te gebruiken hier, aangezien niemand in de toekomst kan kijken en dus maar een gokje waagt.
Hoezo geluk? Heeft niks met geluk te maken. Ze weten hoelang die banden meegaan, net zoals altijd en daar pinnen ze hun strategie op af. Als je hard pushed kan je er iets minder lang mee doen dan wanneer je rustiger aandoet. Is niks geks aan. In de MotoGP zie je het ook.

Enzo

Citaat van: Wizard op 23 juli 2012 - 18:08:11
Waarom probeer je alles krampachtig af te schuiven op de banden? Button schoot niet alleen in races te kort, ook tijdens vrije trainingen en kwalificaties. Lijkt mij dat het geen uitleg behoeft.

Tja, omdat het nou eenmaal zo is!  ;)
Daarnaast worden trainingen en kwali's toch ook op dezelfde banden gereden?

Button's soepele rijstijl maakt het nog lastiger om de optimum window te vinden, of iig lastiger om de boel op temperatuur te krijgen.
In een zekere zin zie je dat ook bij Massa en ook bij Rosberg.

Dat gezegd hebbende, af en toe in de vrije trainingen zat Button er wel goed bij, hoe verklaar je anders de fluctuaties?

Wizard

Button had last met het vinden van de juiste balans na de upgrades en kon de auto niet lezen. Nu McLaren opnieuw upgrades heeft, lijkt dit probleem verdwenen. Bovendien is het bandenverhaal tijdens races een compleet ander verhaal dan in de kwalificatie. Of het nu dezelfde band is of niet. Mocht hij nu alleen in de races verder terugvallen en tijdens de kwalificatie de snelheid wel hebben, kun je eens praten over de oprating window van banden. Nu niet. De 'bashers' slaan nu wel erg door en gaan nu alles in de schoenen van Pirelli schuiven terwijl er dingen gebeuren die al 50 jaar lang gebeuren. Niks nieuws onder de zon.

Enzo

Citaat van: Jeroen op 23 juli 2012 - 18:57:57
Citaat van: Enzo op 23 juli 2012 - 17:55:45
Dus Button kan er dit jaar ineens geen klap van willen jullie zeggen?
Jenson's prestatie fluctuaties dit jaar zijn puur te wijden aan de banden imo, om maar een voorbeeld te noemen.
Bij Grosjean, Maldonado en Rosberg was het ook pijnlijk zichtbaar afgelopen weekend.

Button's problemen kwamen veel meer voort vanuit de wagen, dat zei hij zelf ook. De updates werken voor hem goed en nu gaat hij weer als de brandweer. Niet iedereen die langzaam gaat heeft een banden issue. Rosberg reed gewoon een aardige race maar begon achteraan. Grosjean reed gewoon beroerd en raakte achterop in het begin. Maldonado heb ik niet zo gevolgd. Maar niet alles ligt aan de banden hoor. De auto's en de rijders hebben er ook mee te maken.

CitaatSchumacher idem, de eerste twee laps kon die goed meekomen en Vettel onder druk zetten, totdat hij uit de window viel en de banden niet meer werkte.

Kom nou, het was net een rondje en dat kwam waarschijnlijk omdat RBR de banden minder snel op temperatuur krijgt. Dat kan natuurlijk, maar omdat een banden probleem te noemen... Daarna viel Schumacher ook niet uit de window hoor, die Merc eindigt meestal ergens rond die plek en is dus gewoon niet sneller dan P6,7 of 8.

CitaatDaarom durf ik het woord 'geluk' wel te gebruiken hier, aangezien niemand in de toekomst kan kijken en dus maar een gokje waagt.
Hoezo geluk? Heeft niks met geluk te maken. Ze weten hoelang die banden meegaan, net zoals altijd en daar pinnen ze hun strategie op af. Als je hard pushed kan je er iets minder lang mee doen dan wanneer je rustiger aandoet. Is niks geks aan. In de MotoGP zie je het ook.

Grosjean, Rosberg en Maldonado klaagde over simpelweg te weinig grip en dit komt doordat de banden voor hun niet werkte icm hun rijstijl en afstelling van de auto en het weer. Schumacher daar en tegen, kampte juist met oververhitting en kreeg blaren op z'n banden al na een paar laps.

Niemand, zelfs Pirelli niet, ontkent het bestaan van de kleine operating window. De kleine window is een feit wat mij betreft en nogal bepalend in de einduitslagen dit seizoen. Er zijn vijf tot zes teams die een race kunnen winnen als ze erin slagen de auto binnen de window te houden. Een goede racepace staat of valt hiermee en als je jezelf dan bedenkt dat een overtrekkende wolk het verschil tussen succes en falen kan maken dan kan je toch wel spreken van een beetje geluk. Niet?

Merc in de optimale bedrijfstemperatuur wint gewoon de race, getuige China en Monaco. Ik denk niet dat de werkelijke krachtsverhoudingen zijn af te lezen aan de resultaten. Op banden met een normale brede operating window zal de Williams of de Sauber normaal gesproken geen kans maken op een podium. Evenals dat ik denk dat Ferrari niet de snelste auto is, maar deze staat wel vooraan in het kampioenschap. Waarom? Omdat ze de juiste window het vaakst hebben gevonden. Niet omdat ze de snelste auto hebben.

Wizard

Nou, dan is het dus talent dat wint! Prima! Iedere sportfan zou hier juist voor moeten pleiten. Het aandeel van de rijders is dus flink toegenomen. Hulde aan de FIA!

Enzo

Citaat van: Wizard op 23 juli 2012 - 19:32:16
Nou, dan is het dus talent dat wint! Prima! Iedere sportfan zou hier juist voor moeten pleiten. Het aandeel van de rijders is dus flink toegenomen. Hulde aan de FIA!

Beetje flauw, of je begrijpt me niet... ::)