Kurt Cobain...

Gestart door 0634, 05 april 2012 - 22:44:52

« vorige - volgende »

0634

.... is alweer 18 jaar dood vandaag... Geweldige band. Legendarisch.

http://www.youtube.com/watch?v=hTWKbfoikeg&ob=av3e

JimmySPA

Het begin van Nirvana was het einde van de echte muziek. Wie zei dat ook alweer? Hmm doet er niet toe want het is zo...

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"
http://www.youtube.com/watch?v=-l4Vqz1S0gE

Wizard

Vandaag las ik op facebook, diegene die werden geboren op de dag dat Kurt zichzelf beroofde van het leven, zouden vandaag hun 18de verjaardag vieren. Pas dan realiseer je dat je ouder wordt en hoe hard het leven aan je voorbij gaat. De dood van Kurt kwam binnen als een bom. Zelfmoord? Kurt? Damn! Ik was geen Nirvana-fan maar heb/had wel ontzettend veel met hun muziek. Helaas heb ik Nirvana nooit live mogen zien. :(

0634

Ik ook niet helaas, al vond ik hun Nevermind-album absoluut geniaal! Ze hebben ook ontegenzeggelijk een enorme invloed gehad op de popmuziek in de jaren 90. Bizar inderdaad dat mensen die op die zwarte dag geboren zijn inmiddels volwassen zijn...

Nog bizarder: Geldt dus over drie weken voor mensen die geboren zijn op Senna's sterfdag!!!!


Enzo

Fuck....
We worden oud... :'(

Jozef

Citaat van: JimmySPA op 05 april 2012 - 23:03:43
Het begin van Nirvana was het einde van de echte muziek. Wie zei dat ook alweer? Hmm doet er niet toe want het is zo...

Dat is nu echt absoluut niet waar he.

Ik ben geen Nirvana-fan (verre van zelfs) maar voor de muziekwereld heeft Nirvana enorm veel betekend. Voordat Nirvana de neus aan het venster stak, werden hitlijsten gedomineerd door namen als Whitney Houston, Milli Vanilli en Clouseau (in België dan). Toen Nirvana doorbrak kreeg de hele rockmuziek plots een boost waar je niet goed van wordt, ineens waren het weer allemaal gitaren die men te horen kreeg.

Wat het goed aantoont, enkele namen van de affiche van Rock Werchter 1991: Sting, Iggy Pop, The Scene, Bonnie Raitt. Oké, en Pixies zorgden voor iets steviger werk maar dat was het dan ook.

Na die zomer kwam Nevermind uit en sloeg zoals bekend in als een bom. En wat staat er twee jaar later op de affiche van Rock Werchter? Namen als: Sonic Youth, Metallica, Faith No More.

Grunge is op zich maar een klein (en naar mijn eigen smaak totaal oninteressant) subgenre van de rockmuziek maar de invloed ervan op de héle rockmuziek voelen we op dit moment nog steeds.

Nu vind ik zelf ook dat de "echte" muziek is opgehouden te bestaan, de periode pakweg 1965-1985 zal nooit meer geëvenaard worden vrees ik maar dit is absoluut niet toe te schrijven aan Nirvana, zij waren juist nog een lichtpunt in een wereld die al steil bergaf aan het gaan was.

0634

#6
Dat is ook weer niet helemaal waar. Nirvana's doorbraak Nevermind kwam in dezelfde periode uit als Metallica's megaklapper the black album, die daarvoor met And Justice for all al redelijk succesvol waren. Dus die kwamen zeker niet in Nirvana's schaduw mee omhoog. Use your Illusion van Guns N Roses kwam ook in 91, net als Blood sugar sex Magic van de RHC Peppers en Ten van Pearl Jam.

Allemaal heel erg succesvolle gitaar/hardrock muziek. Het is dus niet zo dat Nirvana de hele rockscene opnieuw op de kaart heeft gezet, de hardrock was begin jaren 90 booming, veel meer dan nu bijvoorbeeld. Overigens vraag ik me af of Nirvana het grote succes vast had kunnen houden want het geweldige niveau van Nevermind hebben ze nooit op een ander album gehaald.

Wel is het natuurlijk zo dat deze band voor de grunge gigantisch veel heeft betekend, maar die hele muziekstroming is inmiddels dood als een pier. Ik vraag me af wat er nou echt anders aan hedendaagse muziek was geweest zonder Nirvana. Waarschijnlijk niets.


SDG

#7
Nirvana? Een bandje dat op zijn tweede en derde plaat wat leuke nummers had staan, maar ook niet meer dan dat. In de grunge-scène van die tijd waren er bovendien bands die veel beter waren, ik denk maar aan Mother Love Bone (de voorloper van Pearl Jam), Pearl Jam zelf, Alice In Chains of Soundgarden. Dat Nirvana zo blijven voortleven is in de herinnering van veel mensen heeft uiteraard ook veel te maken met de zelfmoord van Cobain op het hoogtepunt van zijn populariteit en de heiligenverering die daaruit is voortgevloeid. De oorspronkelijke zanger van Alice In Chains bijvoorbeeld, Layne Staley, stierf in 2002 als een eenzame junkie aan een overdosis, maar doordat de grunge-hype toen allang voorbij was, ging dat bericht haast onopgemerkt voorbij.

Kootje

CitaatNirvana? Een bandje dat op zijn tweede en derde plaat wat leuke nummers had staan, maar ook niet meer dan dat. In de grunge-scène van die tijd waren er bovendien bands die veel beter waren, ik denk maar aan Mother Love Bone (de voorloper van Pearl Jam), Pearl Jam zelf, Alice In Chains of Soundgarden.

Ik wou 't niet zeggen, over de doden niets dan goeds, maar daarmee sla je de spijker op z'n kop.
En niet alleen beter, maar ook nog eens eerder.


CitaatDat Nirvana zo blijven voortleven is in de herinnering van veel mensen heeft uiteraard ook veel te maken met de zelfmoord van Cobain op het hoogtepunt van zijn populariteit en de heiligenverering die daaruit is voortgevloeid.

Inderdaad ja.
Zo'n briljant muzikant was die Cobain helemaal niet.
Maar ja, een zelfmoord op de magische leeftijd van 27 doet wonderen voor je status.

0634

Beter is natuurlijk erg subjectief. Smaak he...

Maar zoals ik al zei: Nevermind was briljant, daarna hebben ze het niveau m.i. nooit meer gehaald. Wat mij betreft geldt dat overigens ook voor Pearl Jam. Ten is zo mogelijk genialer nog dan Nevermind, maar op VS na, die al iets minder was, hebben ze daarna nooit meer dat niveau gehaald.

Maar los van of je Nirvana goed vindt of niet: ze hebben een enorme invloed gehad op de grunge muziek. Dankzij Nevermind werd grunge ineens commercieel absurd groot. Net als wat Metallica deed voor de speed/heavy metal, terwijl je je af kan vragen of ze wel zoveel beter zijn dan andere bands.

Franky R.

Citaat van: JimmySPA op 05 april 2012 - 23:03:43
Het begin van Nirvana was het einde van de echte muziek. Wie zei dat ook alweer? Hmm doet er niet toe want het is zo...


Nou, nou, nou...Wat is dat? 'Echte muziek'?
Voor de een is dan het typische Motown-muziek van Gordon! De ander zweert bij het glitter-rock van Van Halen en KISS!


Ik had en heb helemaal niets met Nirvana en Kurt...Als lijkt zijn dood veel op die van Kamerling. Beide mannen waren succesvol en toch kozen ze voor de dood.
:-\

Figge

Wat een leuke topics hier...

Nirvana heeft naar mijn idee 2 briljante platen (lees: album dat je aan kunt zetten en zonder nummer over te slaan af luistert)
gemaakt. Dit waren uiteraard Nevermind en ook Unplugged. Ik heb redelijk wat CD's (en ook downloads) in de kast liggen, maar dr vallen er niet veel in t rijtje met briljante platen. Toch ben ik niet uitgesproken fan van Nirvana...

Maar 18 jaar geleden alweer...

JimmySPA

Citaat van: Franky R. op 07 april 2012 - 15:36:07
Citaat van: JimmySPA op 05 april 2012 - 23:03:43
Het begin van Nirvana was het einde van de echte muziek. Wie zei dat ook alweer? Hmm doet er niet toe want het is zo...


Nou, nou, nou...Wat is dat? 'Echte muziek'?
glitter-rock van Van Halen en KISS!

Onder andere ja. Iron Maiden, Judas Priest, Pearl Jam, Status Quo etc.
Nee Nirvana vind ik niks, net als die andere Guns N Roses....

Citaat. De oorspronkelijke zanger van Alice In Chains bijvoorbeeld, Layne Staley, stierf in 2002 als een eenzame junkie aan een overdosis, maar doordat de grunge-hype toen allang voorbij was, ging dat bericht haast onopgemerkt voorbij.

Tsja Ronnie James Dio zelfde verhaal... Heeft Ozzy iets dan staat het in elke krant, maar goed dat is wat de mensen willen lezen he....

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"
http://www.youtube.com/watch?v=-l4Vqz1S0gE

0634

Volgens mij wordt Staley en Alice in Chains in het algemeen wel aardig op waarde geschat hoor. Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Wordt over het algemeen toch wel beschouwd als een van de 5,6 meest toonaangevende grunge bands. Die waardering krijgen/kregen ze wel. Of iemand ze dan beter of slechter vind dan Nirvana is vrij subjectief lijkt me, maar qua naamsbekendheid waren ze wel een stuk kleiner. Dus ook minder media-aandacht. Gewoon wat minder mainstream dan Nirvana. In rock-kringen wordt Staley, een junk met wie niemand overigens medelijden hoeft te hebben, echt wel gewaardeerd.

Sommigen krijgen gewoon een wat apart aura, zoals ook James Dean. Echt geen bijzondere acteur hoor en bijzonder weinig films gemaakt. In de loop der jaren zijn er veel betere acteurs met minder poeha gestorven. Het is niet zo dat die dan niet (of minder) gewaardeerd werden, het romantische verhaal erachter is gewoon wat minder groot geweest dan bij Dean.

Overigens is Nirvana puur muzikaal gezien, dus los van smaak, een uitstekende band in dat genre hoor. Deed niets onder voor Alice in chains Stone temple pilots of Soundgarden.