Wat is jouw favoriete jaargang?

Gestart door 0634, 28 januari 2012 - 13:23:36

« vorige - volgende »

Wizard


0634

1994? Dat snap ik niet. Als ik één jaar zou willen vergeten is het 1994 wel.

Wizard

Favoriet is dan misschien ook niet de juiste verwoording maar het is een jaar welke veel indruk op mij maakte. Ook qua titelstrijd bleef het, los van de gebeurtenissen die vooraf gingen, spannend. Altijd was wel iets loos. Een jaar waarin veel werd bewogen en bol stond van verrassingen dan wel onaangename.

0634


Gerard

Mijn favoriete jaargang is denk ik 2007  :D
Een ongekend spannend seizoen,met een winnaar die het tot de start van de laatste race niet geloofde dat hij WK zou worden...
Man wat was dat een spannend seizoen!

Uiteraard kon ik ook moeilijk kiezen, 2008 was ook zo'n seizoen,  :o  met misschien wel de meest dramatische ontknoping.. Voor 94 had ik nog geen race gezien, dus over de periode daarvoor kan ik geen mening vormen..
ook jaargangen als 96, 97 '98 en '99 vond ik mooie seizoenen...
Ja, er is zoveel moois, dramatich emotioneels gebeurd dat je er duizelig van zou worden... ;)

gloudiesaurus

1996 vond ik mooi...evenals 1994 hoe raar dat ook klinkt. 94 was het eerste jaar dat ik het echt ging volgen, vooral dankzij Verstappen! Senna crashte maar maakte indruk. En de legendarische crash tussen Schumacher en Hill ook.

Verder vond ik 1997, 1999, en 2000 leuk. 2007 en 2008 waren ook niet mis...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

Citaat van: Jeroen op 04 februari 2012 - 09:06:58
1994? Dat snap ik niet. Als ik één jaar zou willen vergeten is het 1994 wel.

Eigenlijk was 1986 ook geen al te best jaar voor de autosport. Er was het dodelijke ongeluk van Elio de Angelis bij testritten op Paul Ricard, het verkeersongeval waarbij Frank Williams verlamd geraakte, de zware crash van Jacques Laffite op Brands Hatch en het vreselijke ongeval van Marc Surer in een rally (waarbij zijn copiloot de dood vond), dat voor beiden het einde van hun carrière betekende. Voor de rallysport was het overigens een nog zwarter jaar, met het dodelijke ongeval van Henry Toivonen in Corsica, de dood van Dakar-bezieler Thierry Sabine en het ongeluk in de Rally van Portugal, waarbij een wagen op volle snelheid in een groepje toeschouwers crashte, met verschillende doden als gevolg. Maar blijkbaar slagen we er toch in om van 1986 de mooie dingen te onthouden. Wellicht ook dat al deze rijders niet de impact en de bekendheid van een Villeneuve of Senna hadden, waardoor we ze onbewust wat uit ons directe termijngeheugen gewist hebben?

0634

Nee, het grote verschil is m.i. dat de dood van Senna en Ratzenberger live op televisie was natuurlijk. Elio's ongeluk is door niemand gezien, die van Frank ook niet en die Lafitte was niet dodelijk. Het ongeluk van Senna, was zeg maar de climax van een diep en diepzwart weekend waar een dag eerder ook al iiemand voor het oog van de draaiende camera's (met weliswaar minder kijkers) stierf.

De impact van de dood van Elio, dat ik ergens in een krant de volgende dag las net als velen met mij, of de impact van Senna die voor het oog van tientallen miljoenen mensen in de muur beukte, uit zijn wagen werd getild, weg werd gevlogen en op alle journaals dood werd verklaard zorgt voor een compleet andere beleving. Wellicht ten onrechte, want een mensenleven is uiteraard altijd een mensenleven, maar zo werkt het wel.

Heeft iemand het over 94, denk ik automatisch aan Imola, heeft iemand het over 86, denk ik nooit aan Elio.

Kootje

Inderdaad.
Groot verschil of er iemand voor je ogen sterft, of dat je hierover in de krant leest.
Uiteraard maakt het ook verschil dat Senna 'n groter icoon weas dan DeAngelis wat Ratzenbergers dood bewijst.
Want eerlijk is eerlijk, zijn dood is nu eenmaal ondergeschikt aan die van Senna. (wordt tussen neus en lippen door genoemd, that's it)

En tsja, dat er dan in de rallywereld ook nog 'n aantal dodelijke ongelukken waren, maakt '86 wel 'n zwarter jaar voor de autosport, maar niet iedereen (iig ik niet) zal dit zo voelen.
Rallysport volg ik namelijk niet, en deze statistieken doen bij mij geen belletje rinkelen.
Heel kortaf gezegd kunnen er elk jaar wel 20 doden vallen in de rally, maar dit zal compleet langs me heen gaan.
Ook daarom zal zo'n dramajaar als '86 door mij niet als zodanig beleeft worden.

maartenf1

Favoriete jaargang is wel erg moeilijk om te zeggen.

In tijdperk Senna-Prost is natuurlijk 88-90 prachtig.
Tijdperk Hakkinen-Schumacher zijn de jaren 98-00 onmiskenbaar.
In het Schumachertijdperk is het jaar 2003 prachtig, omdat Raikkonen en Montoya hierin sterke weerstand konden bieden aan Schumi.
Ietsje verder terug vind ik 1982 ook een erg leuk seizoen, dit omdat er ook een erg spannend seizoen was tot aan het eind met als winnaar Rosberg.

Het meest recente zijn 2007 en 2011 erg leuke seizoenen vanwege het prachtige eind.

Hieruit een keuze makend kom ik toch uit op 2007, omdat ik een  Raikkonen fan ben en het kampioenschap naar mijn mening nooit zo zwaar bevochten is dan in dit jaar.

0634

82 zat wel dicht bij elkaar, maar was wel errug dramatisch hoor...

maartenf1

Het was me inderdaad bij het schrijven dat dit Villeneuves laatste jaar was.
Het was een bijzonder spannend jaar op sportief gebied,
maar toen ik bij mijn laatste bezoek aan Zolder in de fatale bocht stond en op de foto ging met het ietwat bescheiden Villeneuve-monument schrok ik wel van deze zwarte bladzijde.

0634

Niet alleen Villeneuve he, ook Riccardo Paletti die in Canada verongelukte bij de start. En als klap op de vuurpijl verbrijzelde Pironi dat jaar zijn benen door achterop Prost te knallen in de Duitse regen en zou nooit meer racen. Zwaar dramatisch jaar...

maartenf1

Klopt, maar Villeneuve is natuurlijk het bekendste slachtoffer,
tenslotte vergeet ook vrijwel iedereen te noemen dat Ratzenberger zwaar verongelukt was in de kwalificatie op Imola 1994,
alleen omdat daags erna de "beste coureur aller tijde" (wat ook mijn mening is) verongelukte.

Mooi vond ik het hoe het tijdschrift Formule1.nl hier een reportage over maakte en een bezoek bracht aan de familie Ratzenberger en het graf van Roland

Wizard

Nou, ik heb eerder het idee dat het zogenaamde vergeten wordt aangepraat. Ik ken werkelijk geen boek, documentatie dan wel forum waar de dood van Ratzenberg in een vergeethoek wordt gestopt. Dat het enigszins ondergesneeuwd is door de dood van Senna lijkt me niet meer dan logisch. Senna had veel meer betekenis in de Formule 1. Maar Ratzenberger vergeten te benoemen? Never!! Imola 1994 staat op mijn netvlies gebrand!