Wat is jouw favoriete jaargang?

Gestart door 0634, 28 januari 2012 - 13:23:36

« vorige - volgende »

0634

Toevallig merkte SDG op dat hij 1986 nog altijd de mooiste jaargang vind, kan ik me iets bij voorstellen. Was ook geweldig, zoals ook de jaren die volgden geweldig waren. Pas in 92 werd het weer minder (hoewel dat voor mij als Mansell-fan nog wel bevredigend was, maar spannend was het niet).

De meest warme gevoelens hou ik echter toch over aan 1984. Misschien niet de allerbeste jaargang, ondanks een superspannend WK, maar wel míjn eerste jaar als volger, en dus speciaal. Lauda's laatste titel, en dat was samen met Piquet toch wel de grote man in die tijd. Als jochie zag ik huizenhoog tegen die gasten op.

En uiteraard moet ik de periode 88-90 noemen, de jaren van de Prost vs Senna-battle. Uitgesmeerd over meerdere jaren maar eigenlijk vallen die jaren niet los van elkaar te zien. Was toch een speciale tweestrijd in de geschiedenis van de sport. Fascinerend!

Maar ik kies toch voor 84. Mijn eerste!

janke

Voor mij 1982 en 1992. 1982 met veel verschillende winnaars van een GP. Tot de laatste race spannend, met Keke Rosberg als winnaar. 1992 omdat Williams zijn FW14 bouwde, en die was een revolutie. Misschien wel één van de beste auto's ooit gebouwd. Maar vooral dat eindelijk (een van mijn favoriete coureurs) Nigel mansell wel zéér gedesideerd het WK pakte. Veni, Vidi, Vici.
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

Lastige Jeroen.  :-\
Eén jaargang eruit pikken is eigenlijk onmogelijk, althans voor mij.

De eerste jaren dat ik keek (eind jaren '70) vond ik fantastisch.
Toen was F1 nog 'n echte "echte mannen" sport.
Niki Lauda, Gilles Villeneuve, Ronnie Petterson, en noem de helden van toen maar op.

Daarna natuurlijk de tijd van Ayrton en Alain, die elkaar tot op 't bot bevochten.
Misschien wel de periode met de meest epische gevechten, en uiteraard mag je Mansell daarbij niet vergeten.
Die had er ook 'n groot aandeel in.

Dan heb je nog de jaren '90, waarin "mijn" Williams eindelijk tot grote daden kwam.
Helaas zullen die daden altijd overschaduwt blijven door de dood van Senna.
Maar toch ...... voor 'n Williams fan, mag deze periode niet ontbreken.

Zijn we bij de beginjaren 2000 aanbeland.
Sinds '94 moest ik 'm niet meer, en sinds '97 haatte ik 'm.
Maar de gevechten tussen hem en Montoya blijven 'n genot om naar te kijken.
De brutaliteit waarmee Juan Pablo het gevecht met "der Meister" aanging, deed mij elke week weer op 't puntje van m'n stoel zitten.
Jammer genoeg geld in F1 dezelfde regel als in het voetbal: Aan het eind winnen de Duitsers.
Overigens is de haat nu weg, en heeft dit plaats gemaakt voor diep respect.

En dan zijn we bij de laatste 5 jaar aangekomen.
Ik denk dat we, op afgelopen jaar na, daarover ook niet mogen klagen.
Multiple race winnaars en kampioenschappen die pas in de laatste race(s) beslecht werden.
En zelfs afgelopen jaar was zéér goed te pruimen.
Enige minpunt was de vroege beeindiging van de titelstrijd, maar voor de rest ....
Lekker veel actie, en 'n aantal memorabele inhaalmanouvres.

Nee Jeroen, ik kan niet kiezen.  ;)


SDG

Zoals ik al zei: 1986, omwille van de spanning en de dramatiek tot op het einde. Nog zo'n leuk seizoen was 1983, omdat we toen nog juist in de overgangsfase van het amosferische naar het turbotijdperk zaten en dit voor een zekere mate van onvoorspelbaarheid zorgde. Op de snellere circuits waren de turbo's ongenaakbaar, maar op de langzamere omlopen hadden ook de Cosworth-wagens nog een kans. In de recentere geschiedenis denk ik vooral ook aan 2003. Zowel Ferrari, McLaren als Williams hadden toen hun hoogten en laagten en niemand stak er echt met kop en schouders bovenuit. Michael Schumacher pakte toen de titel, maar voor hetzelfde geld kon de kampioen evengoed Raikkonen of Montoya geheten hebben. 2010 was ook spannend tot op het einde, maar daar viel in de races zelf eigenlijk weinig te beleven.

De minst favoriete jaargang, dat moet voor mij eigenlijk 2004 zijn. Meer nog dan 2002, gewoon omdat 2004 nòg een bokkesaai seizoen was waarin Michael Schumacher bijna alles won en het verzadigingspunt bij de neutrale F1-liefhebber ondertussen lichtelijk overschreden was. Na één race wist je toen eigenlijk al hoe laat het was en dat het hele seizoen een maat voor niets ging worden. Laat ons dus hopen dat 2012 niet dezelfde richting uitgaat met Vettel...  :P

Kootje

Citaat van: SDG op 28 januari 2012 - 15:25:43
Laat ons dus hopen dat 2012 niet dezelfde richting uitgaat met Vettel...  :P

Laten we dat idd hopen.
In principe was 2011 al net zo'n ramp, gelukkig waren de races achter hem zéér de moeite waard.

SDG

Citaat van: janke op 28 januari 2012 - 14:16:48
Voor mij 1982 en 1992. 1982 met veel verschillende winnaars van een GP. Tot de laatste race spannend, met Keke Rosberg als winnaar.

Spanning was er inderdaad, al was die natuurlijk ook voor een deel te wijten aan de dramatische ongelukken van Ferrari-coureurs Villeneuve en Pironi, die de beste wagen hadden en anders wellicht de titelstrijd tussen hun beiden uitgevochten hadden. Het blijft daardoor een seizoen met een donker randje. Idem voor 1994. De titel werd pas in de laatste race beslist, maar het seizoen werd uiteraard voor een groot deel verpest door het dodelijke ongeval van Senna en bovendien werd de spanning wat kunstmatig gerekt door de verschillende diskwalificaties en twee wedstrijden schorsing van Schumacher, waardoor Hill zijn achterstand in de WK-stand helemaal kon inlopen. Al zullen we uiteraard nooit weten hoe spannend het had kunnen zijn indien de titelstrijd tussen Schumacher en Senna was gegaan...

janke

Citaat van: SDG op 28 januari 2012 - 22:39:16
Citaat van: janke op 28 januari 2012 - 14:16:48
Voor mij 1982 en 1992. 1982 met veel verschillende winnaars van een GP. Tot de laatste race spannend, met Keke Rosberg als winnaar.

Spanning was er inderdaad, al was die natuurlijk ook voor een deel te wijten aan de dramatische ongelukken van Ferrari-coureurs Villeneuve en Pironi, die de beste wagen hadden en anders wellicht de titelstrijd tussen hun beiden uitgevochten hadden. Het blijft daardoor een seizoen met een donker randje.

Uiteraard een seizoen met een donker randje door de dodelijke crash van Gilles Villeneuve en de zware crash van Pironi. Ze hadden zeker kansen dat jaar. Maar de betrouwbaarheid nekte Renault voor de titel. Maar een stuk of 11 winnaars in 16 races. Waar Rosberg met 1 overwinning kampioen wordt. En niet te vergeten de mooie race van Alboreto met de Tyrrell in Las Vegas als afsluiter van het jaar.
Some things are too important to be left in the past.

Sabai

#7
Aangezien ik pas sinds 1999 F1 regelmatig volg zal ik een keuze uit het afgelopen decennium moeten maken.Moet zeggen dat het best een lastige keuze is. Zo vond ik 2003 ook ongelooflijk spannend die laatste race kan het me nog goed herinneren met Montoya die zijn versnellingsbak aan gort reed nadat hij fier op wk koers lag,mijn favoriet destijds Raikonen had opeens ook een goede kans vooral nadat Schumacher spinde na een touche. Uiteindelijk won volgens mij barichello de race en werd Schumacher met 1 schamel puntje meer wk . Tjesus wat baalde ik toen zeg  >:(.

Twee jaar later 2005 het jaar met een belachelijke banden regel. Dit had het jaar voor Kimmi moeten zijn alleen werd het die van Alonso .2005 had voor mij zeer grote hoogte punten maar het eindigde vooral in een teleurstelling voor mij. Mclaren had het niet waar kunnen maken. Dat Alonso won daar kon ik wel vrede mee hebben, ik was schumacher op dat moment zo zat dat ik het ieder ander meer gunde om wk te worden.Moet zeggen dat ik die tijd vooral fan was Kimmi Button en Sato.

2010 Het jaar dat mijn huidige favoriet WK werd en hoe!!!
Het hele jaar spanning alom en het nooit verwacht en toch gebeurde het :D. Dit jaar'10 is voor mij toch wel het mooiste seizoen ooit . 4 wereldkampioenen aan de start en spanning tot de laatste race met leuke race's over het hele jaar.

0634

In 2010 verschenen maar vier wereldkampioenen aan de start. Vettel was dat toen nog niet ;).

Terminator

1995 was mijn topjaar van jaren die ik actief heb meegemaakt. Dat jaar had alles. Spannende races. Gevechten. Normale inhaalacties zonder het nep-gedoe van DRS. En een echte battle tussen twee toppers die elkaar niet mochten. Dat laatste hebben we sindsdien nooit meer gezien.

Kijk races terug als in Spa 1995 of Nurburgring 1995. Dat waren races zoals je ze nu nooit meer zult zien.

0634

Dat waren toppers, al zag je die in 2011 in China en Canada ook. Voor de rest kan ik me van 95 weinig spannends herinneren moet ik bekennen.

Sabai

Citaat van: Jeroen op 29 januari 2012 - 13:19:03
In 2010 verschenen maar vier wereldkampioenen aan de start. Vettel was dat toen nog niet ;).


lol dat klopt ja  :) zal het aanpassen

JimmySPA

2006 Schumacher vs Alonso, dat blijf ik de leukste vinden. Laatste race van "Der Meister" want dat was ie!!
Ferrari net niet, Alonso helemaal scherp. Kregen die 2 nog ruzie ook. Renaults en Ferraris die kapot gaan. Hongarije was toen zo mooi met regen voor het eerst in 30 jaar in die GP en Button die hem ff won.
En Brazilie wat een bizarre race was dat, Schumi die zoooo snel was. Lekke band op Fisico was het toch? en zn brandstofpomp die er afentoe mee stopte?

Ik weet niet hoe het komt, maar toen kon ik kwali en een hele race kijken. Tegenwoordig ben ik niet meer zo gemotiveerd voor kwali.

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"
http://www.youtube.com/watch?v=-l4Vqz1S0gE

Franky R.

Net als Kootje kan ik niet kiezen.

Ik was erbij op Zandvoort in 1977 en 1985, maar toen volgde ik de F1 niet actief. Er was toen helemaal niets, tenminste...je kon de F1 niet zo goed volgen als nu.

Vaak las ik reportage's van de race in AutoVisie. Daardoor wist ik wie Lauda, Prost, Rosberg en bijvoorbeeld Reutemann waren. Nog midden jaren tachtig ontdekte ik boeken over de F1 in de lokale bibliotheek (ik werd meteen lid, hahaha), die ik verslond!

Het waren wel jaaroverzichten, maar ik had toen nog een kinderhand dat snel kon worden gevuld... ;)

Vanaf 1987/1988 weinig races gemist. Toen kon ik alles volgen via Eurosport. 1988 was epic met Senna vs Prost.
Daarna de strijd tussen Hill en Michael Schumacher en Schumi vs Hakkinen.

Meer recent zou ik zeggen, 2008 Hamilton vs Massa...nagelbijten, omdat Lewis veel te voorzichtig rondreed! De vreugde bij familie Massa en vervolgens in mijn huis omdat ik zag dat Lewis Timo had gepasseerd...Pfffff.

Spannend? Zowat te spannend... :P

JimmySPA

Citaat van: Franky R. op 31 januari 2012 - 18:17:12

Meer recent zou ik zeggen, 2008 Hamilton vs Massa...nagelbijten, omdat Lewis veel te voorzichtig rondreed! De vreugde bij familie Massa en vervolgens in mijn huis omdat ik zag dat Lewis Timo had gepasseerd...Pfffff.

Hehe, ik zag toen linksboven in de uitslag p5 (toch?) voor Hamilton. En Mol en het hele Ferrari-team hadden het niet door. Achteraf mooi en bizar einde, toen zwaar balen!!!!!

Hakkinen vs Schumacher was ook gaaf. Wat had ik een hekel aan die zwart/zilvere West auto's :P

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"
http://www.youtube.com/watch?v=-l4Vqz1S0gE