De gevolgen van de crisis

Gestart door 0634, 21 januari 2012 - 22:00:28

« vorige - volgende »

T.Nuvolari

Op 1 dag is België bijna 10300 arbeidsplaatsen kwijt.
Ford Genk sluit zijn deuren eind 2014.
- 4700 arbeiders en bedienden verliezen hun job.
- om en bij de 5500 mensen verliezen hun job bij toeleveranciers.

Dow Chemicals sluit zijn vestiging in Tessenderlo.
- 115 mensen hun job kwijt.

Sabai

Dat hakt er lekker in. Hier in nl ook elke maand 5000 ontslagen. Ben bang dat het nog wel even doorgaat. Hoop dat het nieuwe kabinet ook met stimulerings maatregellingen komt en niet alleen maar bezuinigen.

Enzo

Citaat van: Sabai op 24 oktober 2012 - 16:30:31
Dat hakt er lekker in. Hier in nl ook elke maand 5000 ontslagen. Ben bang dat het nog wel even doorgaat. Hoop dat het nieuwe kabinet ook met stimulerings maatregellingen komt en niet alleen maar bezuinigen.

Beter wen je er aan, want dit gaat nog wel een paar jaartjes duren...
Wellicht blijft het zelfs zo.  :-X

T.Nuvolari

Bezuinigingen, overal hetzelfde. Ze zouden beter de overheden afslanken.

Franky R.

Citaat van: M@rc op 24 oktober 2012 - 22:32:22
Bezuinigingen, overal hetzelfde. Ze zouden beter de overheden afslanken.
Klopt, maar dat betekent snijden in eigen vlees en dat doet heel erg "auw"... ::)
Dus snijden ze bij jou en mij, want dat is toch "lekker makkelijker"... >:(

T.Nuvolari

Tuurlijk en ondertussen snijden de bedrijven onder het mom van "crisis" ook in hun personeelsbestand. Jij, zij, ik, allemaal vervangbare nummers die te pas en te onpas ergens weggezet kunnen worden tot ze ons weer nodig hebben.

Franky R.

Citaat van: M@rc op 25 oktober 2012 - 10:17:18
Tuurlijk en ondertussen snijden de bedrijven onder het mom van "crisis" ook in hun personeelsbestand. Jij, zij, ik, allemaal vervangbare nummers die te pas en te onpas ergens weggezet kunnen worden tot ze ons weer nodig hebben.
Jaah, we kunnen zeker terugkomen als we weer 'nodig' zijn. Helaas dan wel het liefst tegen een lager loon... >:( ...Heb dat ooit eens geweigerd toen ik werd gevraagd door mijn oude werkgever in de beveiliging. Ik vroeg die schijtzak [het is geen grote held, die lul kapte al snel bij de geldtransport. Een andere tak binnen G4S, maar men vond het zo zielig voor hem en nu is hij een 'dikke meneer' op kantoor!] waarom ik mijn privéleven zou moeten inleveren, voor minder loon dan eerder. En dat terwijl ze wel leunen op mijn jarenlange ervaring...dat stelletjes @#$#@!


En geloof me, je hebt geen priveleven als je in een rooster zit; dag-, avond-, nacht- en weekeinddiensten. Werken tijdens de feestdagen en dat voor toeslagen van 20% tot 30%...Vroeger was dat heel anders. Toen kreeg je 100% in het weekeinde of 50% als je op een feestdag moest werken.
Ik verdiende toen geld, jongens. Daar komt het geld vandaan voor al die auto's, die ik toen had. Maar nu?! Herejezusnogantoe, wat een armoe tegenwoordig... :(





Kootje

Tsja .... het leven is idd 'n stuk zwaarder tegenwoordig.
Heb zelf ook loon moeten inleveren toen ik bij deze baas aan de gang ging.
Maar ja .... de keuze tussen 6% minder maar met 'n baan, of 30% minder en WW was toch snel gemaakt.
In deze tijd mag je al blij zijn als je in de bouwsector nog werk hebt.

0634

Citaat van: Kootje op 26 oktober 2012 - 16:16:08
Tsja .... het leven is idd 'n stuk zwaarder tegenwoordig.
Heb zelf ook loon moeten inleveren toen ik bij deze baas aan de gang ging.
Maar ja .... de keuze tussen 6% minder maar met 'n baan, of 30% minder en WW was toch snel gemaakt.
In deze tijd mag je al blij zijn als je in de bouwsector nog werk hebt.

Als je ooit werk zoekt Kootje: bij ons hebben ze altijd werk voor een goede CV monteur. T is maar dat je t weet. :)

Kootje

Citaat van: Jeroen op 27 oktober 2012 - 09:55:35
Als je ooit werk zoekt Kootje: bij ons hebben ze altijd werk voor een goede CV monteur. T is maar dat je t weet. :)

Laat 't je weten zodra ik weer werkloos wordt.
Hopelijk gaat dat nog wel ff duren, contract is iig net nog verlengd, maar je weet 't in deze tijd nooit.

Figge

Ik merk het ook wel. 
Wij zijn 3 jaar geleden vanuit Purmerend naar Deventer verhuist.
Mijn vrouw had een goede (vaste)baan als grafisch vormgever bij een bank.
Maar Deventer - Amsterdam is met een toenmalige baby van 1 geen optie.
Inmiddels een 2e ww periode. Als ZZPer gestart. Maar dan ontdek je dat
ondernemen toch een anders spelletje is dan ondernemend zijn in loondienst.
Leren netwerken is moeilijker dan je denkt en klanten houden hun handen op de knip.
Ofwel de inkomsten worden er niet beter op.
Wat ik zelf merk op de werkvloer is dat steeds meer mensen er óf zelf met te maken krijgen
óf net als ik een partner hebben die er mee te maken heeft.
Ik hoor steeds meer mensen om mij heen die de wintersport schrappen.
Zelf deed ik daar al niet aan, maar vorig ben ik bijvoorbeeld uberhaupt niet op vakantie geweest.
Een goede vriend vertelde mij zelfs onlangs dat ze om die reden soms niet eens geld hebben om te
tanken!!

Enzo

Hier hetzelfde, wij krijgen een nieuw gebouw twv 181 miljoen. Een project wat eind 2014 ingestart zal worden. Ansich natuurlijk erg prestigiues en leuk om onderdeel van uit te maken. Anderzijds zal de bouw minimaal 4 jaar duren, waardoor onze operatie stilvalt en de contracten waarschijnlijk afgekocht zullen worden. T.z.t. mag je dan een pitch doen naar een nieuw contract, maar niks is zeker wat dat betreft.

Laat nou net de ontslagvergoeding(-75%) aanzienlijk minder zijn per 1 jan 2014... De oude kantonformule is 1 maand per gewerkt jaar. Per 2014 is het 1/4 maand per gewerkt jaar. M.a.w. vanaf 2014 is een onbepaalde tijd contract niks meer waard.  >:(

Sabai

#42
Citaat van: Enzo op 25 november 2012 - 10:50:25
Hier hetzelfde, wij krijgen een nieuw gebouw twv 181 miljoen. Een project wat eind 2014 ingestart zal worden. Ansich natuurlijk erg prestigiues en leuk om onderdeel van uit te maken. Anderzijds zal de bouw minimaal 4 jaar duren, waardoor onze operatie stilvalt en de contracten waarschijnlijk afgekocht zullen worden. T.z.t. mag je dan een pitch doen naar een nieuw contract, maar niks is zeker wat dat betreft.

Laat nou net de ontslagvergoeding(-75%) aanzienlijk minder zijn per 1 jan 2014... De oude kantonformule is 1 maand per gewerkt jaar. Per 2014 is het 1/4 maand per gewerkt jaar. M.a.w. vanaf 2014 is een onbepaalde tijd contract niks meer waard>:(

En dan word de ww ook nog ingekort en verlaagd vraag me af of dat plan wel doorgaat in zijn huidige vorm. Als dit doorgaat kan dit juist desastreus zijn voor het vertrouwen van mensen. Die dan niet meer bezig zijn om verder te gaan en een nieuwe baan zoeken. Ipv dat zullen mensen zich alleen maar zorgen maken hoe ze alles moeten betalen en wat ze moeten verkopen en dan ook nog met een restschuld achter blijven. Slecht plan dit vind ik niet echt sociaal naar elkaar.

Franky R.

De dames en heren politici zijn inderdaad nogal druk bezig om het ene na de andere a-sociale of zelfs anti-sociale maatregel door te drukken. En alles onder de mom van 'de crisis'...In dat geval herhaalt de geschiedenis zich weer eens. Ook na de 'de grote depressie' was Nederland een van de laatste landen die herstelde juist doordat de boel kapot werd bezuinigd.




Victor Monza 2008

Die crisis zag je toch al jaren aankomen, zeker als je F1 volgt, al die exotische nieuwe circuits met alles erop en eraan (op Francorchamps moet je nog steeds door het slijk waden als je door het tunneltje  naar de paddock wil). Old Bernie wist dat reeds lang of dacht je dat die voor de show of internationalisering van F1 naar Abu en andere Dhabi's gaat, de man volgt gewoon zijn neus en dat reukorgaan ruikt het geld van op lichtjaren afstand.