De gevolgen van de crisis

Gestart door 0634, 21 januari 2012 - 22:00:28

« vorige - volgende »

Franky R.

Om dit topic een beetje luchtiger te maken...Mijn contract bij Karmac is verlengd tot eind 2012! Ik mag tevens uitgaan van meer uren, waarbij ik dan weekeind invalkracht wordt bij TNT...euhm...PostNL.


Ik kan de post nog niet loslaten (heb er met veel plezier gewerkt). Al hoorde ik dat men bezig is met een afkoopsom.

Kootje

Gefeliciteerd Franky !!!  :)
Jij bent iig weer ff onder de pannen.  8)

Franky R.

Citaat van: Kootje op 28 januari 2012 - 20:54:42
Gefeliciteerd Franky !!!  :)
Jij bent iig weer ff onder de pannen.  8)

Ja, dat is zo...Ik bedacht me al dat het raar zou zijn, indien mijn contract niet zou worden verlengd, terwijl het mega-druk is! Dus werk genoeg...


Wizard

Citaat van: Kootje op 22 januari 2012 - 21:26:51
Ik ??

Ik zit in de kleinmetaal.
Ben cv-monteur en doe er ook nog wat loodgieterswerk bij.


Als ZZP'er beginnen en de grote namen onder de duiven schieten qua prijs. ;)

Wizard

Citaat van: Jeroen op 21 januari 2012 - 22:00:28
Bij ons op kantoor werd vrijdag bekend dat er een aantal op straat worden gezet. De financiele afdeling wordt opgedoekt en overgeheveld naar de holding. Hele afdeling op straat. Triest. Mannen met jonge gezinnen, de financieel directeur die op zijn 55e niet snel meer iets nieuws vindt en een paar meiden waarvan er eentje in tranen was na 25 jaar trouwe dienst. Ook bij een nevenvestiging worden er een aantal gewipt. Mijn afdeling blijft gelukkig voor mij in tact. Die crisis begint steeds dichterbij te komen. Hoe lang nog... Zijn er hier nog mensen die de gevolgen ondervinden?

Niet direct of beter gezegd, NOG niet. Ik ben actief in de veiligheidsbranche. Dat heeft zo z'n voordelen maar zeker ook nadelen. Het maken van risico analyses, diverse werkprocedures en controle hierop zijn niet weg te denken uit de (petro)chemie. Zowel ARBO-technisch als verzekeringstechnisch. Maar...in geval van roerige tijden worden minder werkzaamheden (lees: projecten, groot onderhoud, bouw) uit de grond getrapt. Inversteren wordt een verboden uitspraak en men heet de term 'bezuinigen' van harte welkom. En je begrijpt, zonder werk hoef je ook het veiligheidsverhaal nergens overheen te laten gaan.

Daar komt nog eens bij kijken dat wij op verschillende niveau's werkzaamheden verrichten. Van het maken tot risico-analyses tot het toezichthouden op het uitvoeren van gestelde beheersmaatregels en procedures. Het laagdrempelig werk, toezichthouden, vereist weinig aantoonbare kwaliteiten. Een deugdelijke fabriekskennis (herkennen specifieke gevaren), VCA en kleine blusmiddelen is afdoende. Dit basispakket heeft iedere operator welke actief is in de (petro)chemie. Dus, zouden installatiedelen uit bedrijf gaan voor onderhoud worden operators ingezet om geld uit te sparen. Minder werk voor ons.

Ikzelf draai mee in het hoogste segment. Van stopcoördinator tot industriëeltoezichthouder tot gasanalyst tot veiligheidskundige, allen functies welke ik bekleed. Dat klinkt leuk maar ik zit dan ook in de hogere regionen qua loon-inschaling alsook in uurprijs bij de klant. Niet gunstig als roerige tijden aanbreken. Hoge kosten worden geschrapt, dus klanten gaan veiligheidswachten afroepen en hun vervolgens taken in handen drukken welke buiten het takenpakket vallen. Daarmee vervalt een stuk winstmarge en krijg je het predikaat 'te duur' vlug opgespeld. Als vervolgens gesneden moet worden in de bezetting wordt onder andere gekeken naar het kostenplaatje. In ieder segment volgt een afvloeïng. Dan kun je beter in het segment zitten waarin 100 andere zitten dan de beter betaalde in een hoger segment. De spoeling is dunner en de kans is groter dat je afvalt.

Maar goed, dit is toekomstmuziek. Tot eind maart is er sprake van een ongekende topdrukte. Groot onderhoud (shutdown) welke voor aankondiging crisis geplanned stond. Daarna ziet het er kleurloos uit. Ik ben bang dat projecten welke uitgesteld kunnen worden in de ijskast belanden. In het ergste geval kan dat betekenen dat minder werk een gevolg is. Wat daaruit voortvloeit is afwachten. Al met al hangen boven onze sector donkere wolken al geeft het managment dit niet toe.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 23 januari 2012 - 06:08:48
Nog steeds wel. Ik werk ook in de installatiebranche en vakmensen zijn er echt te weinig en gezien het feit dat er weinig jeugdigen voor technische opleidingen kiezen zal dat alleen maar erger worden.

Valt reuze mee hoor. Vriend van mijn vader heeft een installatiebedrijf en wordt regelmatig benaderd of hij meer stagaires kan plaatsen. Daarin een overvloed. En, het opleiden of begeleiden van stagaires kost geld. En wat men wilt is in een kort tijdsbestek zoveel mogelijk werk verzetten. In de pratijk betekent dat de ruimte voor stagaires beperkter wordt. Deze worden veelvuldig ingezet op grootschalige bouwplaatsen. Bovendien sporen scholen juist aan om te kiezen voor een doe-beroep omdat hier de meeste toekomst in schuilt. Wat de banenmarkt vooral verziekt is de instelling van bazen. Deze willen geen duppie inleveren ten kosten van 'veldpersoneel'. Als ervaren werkkracht ben je dan al vlug te duur of mag je starten tegen crisislonen. 

Franky R.

Citaat van: Wizard op 07 februari 2012 - 12:14:52
Citaat van: Jeroen op 23 januari 2012 - 06:08:48
Nog steeds wel. Ik werk ook in de installatiebranche en vakmensen zijn er echt te weinig en gezien het feit dat er weinig jeugdigen voor technische opleidingen kiezen zal dat alleen maar erger worden.

Valt reuze mee hoor. Vriend van mijn vader heeft een installatiebedrijf en wordt regelmatig benaderd of hij meer stagaires kan plaatsen. Daarin een overvloed. En, het opleiden of begeleiden van stagaires kost geld. En wat men wilt is in een kort tijdsbestek zoveel mogelijk werk verzetten. In de pratijk betekent dat de ruimte voor stagaires beperkter wordt. Deze worden veelvuldig ingezet op grootschalige bouwplaatsen. Bovendien sporen scholen juist aan om te kiezen voor een doe-beroep omdat hier de meeste toekomst in schuilt. Wat de banenmarkt vooral verziekt is de instelling van bazen. Deze willen geen duppie inleveren ten kosten van 'veldpersoneel'. Als ervaren werkkracht ben je dan al vlug te duur of mag je starten tegen crisislonen.

Tja,

De ideale werknemer is 18 jaar, heeft een HBO-opleiding gedaan en kan en passant ook nog vijf jaar ervaring overleggen... ::)

Kootje

 ;D

Daar komt t tegenwoordig wel op neer ja.

Wizard


Wizard

Citaat van: Franky R. op 07 februari 2012 - 13:15:02
Citaat van: Wizard op 07 februari 2012 - 12:14:52
Citaat van: Jeroen op 23 januari 2012 - 06:08:48
Nog steeds wel. Ik werk ook in de installatiebranche en vakmensen zijn er echt te weinig en gezien het feit dat er weinig jeugdigen voor technische opleidingen kiezen zal dat alleen maar erger worden.

Valt reuze mee hoor. Vriend van mijn vader heeft een installatiebedrijf en wordt regelmatig benaderd of hij meer stagaires kan plaatsen. Daarin een overvloed. En, het opleiden of begeleiden van stagaires kost geld. En wat men wilt is in een kort tijdsbestek zoveel mogelijk werk verzetten. In de pratijk betekent dat de ruimte voor stagaires beperkter wordt. Deze worden veelvuldig ingezet op grootschalige bouwplaatsen. Bovendien sporen scholen juist aan om te kiezen voor een doe-beroep omdat hier de meeste toekomst in schuilt. Wat de banenmarkt vooral verziekt is de instelling van bazen. Deze willen geen duppie inleveren ten kosten van 'veldpersoneel'. Als ervaren werkkracht ben je dan al vlug te duur of mag je starten tegen crisislonen.

Tja,

De ideale werknemer is 18 jaar, heeft een HBO-opleiding gedaan en kan en passant ook nog vijf jaar ervaring overleggen... ::)

Wel erg weinig werkervaring! Slechts 5 jaren. ;)

Maar, waarom deze schop? Om mij heen vallen nu wel erg veel bedrijven om. Er wordt geen koopkracht gegenereerd door de regering, alles wordt fors duurder, dus de vinger blijft op de knip. Inversteren wordt zo nog eens een taboe. Nu Nederland hun BTW ook nog eens verhoogd voorzie ik nog een achteruitgang. Veel inkopers, die ik nu spreek, zeggen al niet meer te kopen in Nederland maar in Duitsland in te gaan kopen. Op jaarbasis scheelt dit enorm is mij al eens voorgerekend. De BTW-verhoging kan een negatieve impuls hebben op de export en ook daar meer slachtoffers maken. Dat noemen ze het ene gat vullen met het andere. Zet totaal geen zoden aan de dijk. Enfin, hoe is het met onze medeforummers? Onze branche, de veiligheid, gaat het niet zo best. Non-profit, dus daar wordt snel(ler) in gesneden. Tot nu toe ben ik ingezet op projectbasis, maar ook hier komt een einde aan. En wat nieuws...dat is er voorlopig niet.

T.Nuvolari

Ook hier voelen we nu de gevolgen. Mijn werk is niet in gevaar, maar projecten worden stilgelegd, uitgesteld of geschrapt, externen mogen vertrekken en liever vandaag dan morgen, de externen die vertrekken op cruciale plaatsen worden niet vervangen of vervangen door ondergekwalificeerd eigen personeel. Deel van de Nafta plant ligt ook stil om economische redenen.

Dat regeringen niet te best zijn in het bedenken van deftige maatregelen om de crisis te bestrijden moet je niemand in Europa nog vertellen denk ik. Iedereen noemt Duitsland als voorbeeld, maar wat ze daar al jaren doen is niet van deze tijd. Ik zou geen Duits loontrekker willen zijn.

Wat die BTW betreft, welcome to our world. In België hebben we jaren kunnen klagen dat bij ons alles veel duurder was dan in de ons omringende landen, die tijd lijkt stilaan voorbij.

Wizard

Nafta? Op welke kraker werk je?

T.Nuvolari

Fina Antwerp Olefins, ze hebben er 2.

Wizard

Kijk eens aan. Zo klein is de wereld. Daar ben ik geweest alleen heel wat jaren geleden. ;) Enfin, offtopic.