De gevolgen van de crisis

Gestart door 0634, 21 januari 2012 - 22:00:28

« vorige - volgende »

0634

Bij ons op kantoor werd vrijdag bekend dat er een aantal op straat worden gezet. De financiele afdeling wordt opgedoekt en overgeheveld naar de holding. Hele afdeling op straat. Triest. Mannen met jonge gezinnen, de financieel directeur die op zijn 55e niet snel meer iets nieuws vindt en een paar meiden waarvan er eentje in tranen was na 25 jaar trouwe dienst. Ook bij een nevenvestiging worden er een aantal gewipt. Mijn afdeling blijft gelukkig voor mij in tact. Die crisis begint steeds dichterbij te komen. Hoe lang nog... Zijn er hier nog mensen die de gevolgen ondervinden?

Kootje

Zeker wel.
Ondanks dat ik net 'n nieuwe baan heb, zit ik al 1,5 week werkloos thuis.
Enige verschil met de WW is dat nu mijn werkgever voor de kosten opdraait en deze gewoon 100% zijn.
Heb er echter nu al 'n hard hoofd in dat m'n contract over 4 maanden verlengd gaat worden.

0634

Zo, pittig Kootje. Ik hoop dat je snel iets nieuws vind! Gelukkig heb je nog vier maanden. Maar als ik het goed begrijp ben je recent aangenomen en is er nu al geen werk meer?

Kootje

Daar komt 't wel op neer ja.
Nadat m'n eerste halfjaar contract net verlengd was, heb ik nog 2 maanden volop gewerkt. ::)
Nu is dat project inmiddels afgerond, en doordat ingeplande werken uit/afgesteld zijn, zit ik nu toch weer thuis.
Gelukkig wisten ze dat 3 maanden geleden nog niet, anders was m'n contract nooit verlengd. :)
Maar goed, dit moet niet te lang gaan duren natuurlijk.
Die 4 maanden zijn ook zo voorbij, en ik heb weinig zin om weer de WW in te gaan. :-\
Enige voordeel: Heb nu wel weer wat tijd om redacteurtje te spelen.
;) :D ;D

Enzo

Slecht nieuws mannen, sterkte!

De crisis heeft voordelen en nadelen voor mij. Ook wij zijn aan het reorganiseren op zoek naar efficientie en meer voor minder.
Dit neemt onzekerheden met zich mee, maar vooralsnog niet direct voor mij persoonlijk. Sterker nog, het heeft in zekere zin mijn werk gedeeltelijk makkelijker gemaakt. Bij werving en selectie bijvoorbeeld, hoef ik een vacature maar een paar dagen online te zetten en dan heb ik meteen 50+ reacties. Ik kan erg selectief zijn met me aanname beleid wat een voordeel is. Maar verder vooral nadelen, weinig geld, subsidies gaan omlaag, bezoekersaantallen gaan omlaag en de BTW is omhoog... :-\

Ik rij dagelijks ongeveer 150 km met de auto, wat me met de hoge brandstofprijzen zo'n €100,- per maand extra kost dan voorheen.

Franky R.

Citaat Zijn er hier nog mensen die de gevolgen ondervinden?

Wat heet?

Ik ondervind al sinds 2009 al de gevolgen van de eerdere financiële (Amerikaanse hypotheek-crisis), aangezien ik in de transport-sector zit! En daar is de EU-crisis er nu bovenop gekomen...Tof! NOT! :(

Nadien de zoveelste reorganisatie bij TNT overleefd. Mijn geluk was dat ik met mijn toenmalige 36 jaar tot een van de jongeren behoorde. De rest van mijn collega's is vaak 50 a 55 jaar of ouder! Veel van de 55-plussers hebben toen een vertrekpremie aangeboden gekregen...een soort VUT-regeling, zeg maar.

Nu werk ik bij PostNL deels op de wagen, maar vooral op de planning. Ik heb ingestemd met een reductie van het aantal uren per week bij PostNL (beter dan meteen je baan verliezen), zodat ik ernaast bij Karmac op de biebbus kan werken. Bij verlof of ziekte spring ik bij...

Je zou denken; "Da's dan netjes geregeld"


Maar nee, de gemeentes moeten ook bezuinigen en fors ook. We hadden aardig wat uit te leggen aan de ouders van schoolgaande kinderen, die begrijpelijkerwijs hun kind liever niet 20 kilometer laten fietsen naar een 'vaste bibliotheek' (die ook dreigt te worden gesloten. We hebben het over de dorpen in het Groene Hart, zoals Ottoland, Zevenhoven, Noorden, Molenaarsgraaf en zo) , dus hoezo "investeren in de kenniseconomie", meneer Rutte?! >:(

Bij Karmac is men nu minimaal liefst vijf halteplaatsen kwijt en daarmee verloren drie collega's hun baan (twee op de bus en een op kantoor). Moet er wel bij zeggen dat al die collega's een tijdelijk contract hadden bij Karmac (ik dus ook).

Ik blijf volhouden....wat moet ik anders, maar intussen werk ik op de gekste tijden. Kijk maar naar de tijdstippen waarop ik artikelen plaatst of reageer op berichten op het forum.

Nu alleen nog het probleem oplossen, waarom ik geen artikelen kan posten vanaf mijn werk. Ik heb zowel bij PostNL (rij bijna niet meer op de wagen) als Karmac internet, zodat ik nog een beetje afleiding heb van alle misère.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 21 januari 2012 - 23:43:17
Zeker wel.
Ondanks dat ik net 'n nieuwe baan heb, zit ik al 1,5 week werkloos thuis.
Enige verschil met de WW is dat nu mijn werkgever voor de kosten opdraait en deze gewoon 100% zijn.
Heb er echter nu al 'n hard hoofd in dat m'n contract over 4 maanden verlengd gaat worden.


Verdorie Koot!
En ik was nog zo blij voor je...Als ik jou was, zou ik nu al werk van maken...Immers weet/vermoed je dat je over vier maanden weer werkloos ben. Zet je luie CWI-consulent maar weer aan het werk... ;)

Kootje

Citaat van: Franky R. op 22 januari 2012 - 17:33:34
Verdorie Koot!
En ik was nog zo blij voor je...Als ik jou was, zou ik nu al werk van maken...Immers weet/vermoed je dat je over vier maanden weer werkloos ben. Zet je luie CWI-consulent maar weer aan het werk... ;)

Moet ook niet te lang gaan duren dit.  >:(

0634

In welke sector werk je?

@Franky: pittig man...

Kootje

#9
Ik ??

Ik zit in de kleinmetaal.
Ben cv-monteur en doe er ook nog wat loodgieterswerk bij.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 22 januari 2012 - 21:26:51
Ik ??

Ik zit in de kleinmetaal.
Ben cv-monteur en doe er ook nog wat loodgieterswerk bij.


Ja, ik wist dat je CV-monteur was...maar als zelf jij moeite hebt om aan de slag te gaan en te blijven...Dan is het wel een klote crisis! >:(  Ik weet nog dat er enkele jaren geleden, de werkgevers hun longen uit het lijf gilden om meer chauffeurs, bouwvakkers en cv-monteurs...


En moet je die beroepsgroepen nu zien... :-\

0634

Nog steeds wel. Ik werk ook in de installatiebranche en vakmensen zijn er echt te weinig en gezien het feit dat er weinig jeugdigen voor technische opleidingen kiezen zal dat alleen maar erger worden.

Kootje

Klopt, maar zolang de bouwsector op z'n gat ligt is er weinig vraag.
Installatiebedrijven durven de gok nu niet te nemen, dus die huren alleen maar inleners in.
Simpelweg omdat er gewoon geen garantie op werk meer is.

Sabai

Ik ben ook werkzaam in de bouwsector en heb samen met mijn broer een montage bedrijf. Ook wij merken de crisis in 2009 nog 6 werknemers in dienst nu nul en wij huren ook alleen maar zzp'rs in als we meer mensen nodig hebben. Moet zeggen dat het nu wel weer redelijk op het oude niveau draaien maar de toekomst blijft onzeker , we moeten ons als bedrijf nu echt onderscheiden van anderen door zeer efficiënt te werken en de kwaliteit hoog te houden.
Zoals de politiek het al zei de crisis treft ons allen behalve hunzelf en de bankdirecteuren al ken ik ook wel wat mensen waar het eerst niet op kon en nu niks meer hebben dankzij Icesave en de beurs.

T.Nuvolari

Voor mij voorlopig geen angst voor de crisis. Ben consultant op de inspectiedienst van petrochemisch bedrijf. Plannen voor een grote investering zijn net goedgekeurd en ik ben voorlopig nog ingepland tot 2021. Ik hou wel in het achterhoofd dat het vandaag op morgen gedaan kan zijn. Veel sterkte en moed aan zij die het wel voelen.