Kevin Abbring topic

Gestart door gloudiesaurus, 14 januari 2012 - 00:14:25

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

CitaatSassenheim/Ajaccio, 4 oktober 2015 - Hyundai Motorsport heeft de Tour de Corse, meetellend voor het wereldkampioenschap rally's, afgesloten met een vijfde en een zevende plaats in de eindrangschikking. Nog opvallender echter was het optreden van onze landgenoot Kevin Abbring in een Hyundai i20 WRC die de eerste dag afsloot met een opzienbarende 2e plaats in de tussenstand. Een eerste dag die werd gekenmerkt door de slechtst mogelijke weersomstandigheden. De tweede klassementsproef moest zelfs worden afgelast door het noodweer en ondergelopen wegen. Helaas kwam aan Abbring's uittekende optreden toen hij op de achtste klassementsproef van de weg raakte. Teamgenoot Hayden Paddon eindigde in zijn Hyundai op een vijfde plaats, terwijl Sordo de belangrijke Power Stage won waardoor hij opklom naar de zevende plaats.

Op dag 1 waren de omstandigheden zoals verwacht bizar. De safety crew van Abbring, die vooraf de proeven voor een laatste check narijdt, kwam zelfs in bijna een meter diepe overstroming terecht. Kevin liet zich echter niet afschrikken en realiseerde twee supersnelle tijden, waardoor hij dag 1 afsloot op de tweede plaats in de tussenstand.

Kevin Abbring: "We namen geen enkel risico gezien de omstandigheden, maar onze pace notes waren goed en we maakten geen enkel foutje. We gingen als 15e auto van start en het wegdek was al behoorlijk modderig geworden door de voorliggers. Tijdens de midddagservice hebben we nog iets veranderd aan de set-up van de auto en toen ging het vervolgens nog beter. Dit was pas onze tweede rally op asfalt en mede door de goede pace notes verliep de eerste dag prima. Ongelooflijk om dan je naam achter plek 2 te zien staan."

Op de tweede dag was het voor onze landgenoot zaak zo goed mogelijk te blijven presteren ondanks de slechte omstandigheden. KP4 (Casamozza-Ponte Leccia 2) werd afgelast omdat gedeeltes van de weg waren weggespoeld waardoor er slechts twee proeven op het programma overbleven, waaronder de 48.46km lange Muracciole-Col de Sorba proef. De zaterdag verliep voor alle vier Hyundai-coureurs voorspoedig zonder noemenswaardige problemen. Kevin Abbring eindigde de dag op de vijfde plek, op plek 7 gevolgd door temgenoot Paddon.

Abbring: "Het ging iets minder naar wens, maar desondanks konden Seb en ik ons handhaven in de top vijf. We hadden gekozen voor banden met een harde compound maar dat was op de drogere gedeeltes van de proef een nadeel. Bovendien kregen we een lekke band dus konden we niet aandringen."

De derde dag op Corsica stond nog meer dan de twee dagen ervoor in het teken van de juiste bandenkeuze. Op sommige plekken was het wegdek nog kletsnat, en op andere gedeeltes kurkdroog. Helaas kwam aan het uittekende optreden van Kevin Abbring, de snelste Hyundai-coureur tot dat moment, een vroegtijdig einde toen hij op de achtste klassementsproef van de weg raakte.

Kevin Abbring: "Ongelooflijk teleurstellend om uit te moeten vallen. Ik wilde zo hoog mogelijk eindigen en een plek bij de top vijf zat er zeker in. Maar op KP8 waren mijn notes iets te snel, waardoor ik uit de bocht vloog en een paar meter lager terechtkwam. De auto was nagenoeg onbeschadigd maar ik kon jammer genoeg niet meer terugkomen op de weg. Heel ongelukkig maar we hebben dit weekend wel laten zien dat we over de nodige snelheid beschikken. We zijn weer een ervaring rijker en die zal ons zeker van pas komen tijdens de volgende rally, de Wales Rally GB."

Het Hyundai Motorsport team staat na Corsica op de derde plaats in het constructeurskampioenschap, slechts 1 punt achter de nummer 2.

Team Principal Michel Nandan: "De Tour de Corsa was, zoals verwacht, een loodzware rally onder barre omstandigheden. Ik ben dan ook blij met de 5e plaats voor Hayden en de zevende plaats voor Dani. Jammer genoeg was Kevin de laatste dag minder fortuinlijk toen aan zijn indrukwekkende optreden op KP8 een einde kwam. Hij heeft zich echter bij veel mensen in de kijker gereden en ik ben er zeker van dat hij ook in zijn volgende rally in Wales goed zal presteren."

Eindrangschikking Tour de Corse
1. J.M Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) 2:39:46.7
2. E. Evans / D. Barritt (Ford Fiesta RS WRC) +43.1
3. A. Mikkelsen / O. Floene (Volkswagen Polo R WRC) +46.3
4. K. Meeke / P. Nagle (Citroën DS3 WRC) +1:33.4
5. H. Paddon / J. Kennard (Hyundai i20 WRC) +1:53.6
6. M. Østberg / J. Andersson (Citroën DS3 WRC) +1:59.8
7. D. Sordo / M. Martí (Hyundai i20 WRC) +2:10.4
8. B. Bouffier / T. De La Haye (Ford Fiesta RS WRC) +2:12.8
9. S. Sarrazin / J. J. Renucci (Ford Fiesta RS WRC) +2:39.3
10. O. Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +3:43.0

Rangschikking Rijders WRC 2015
1. S. Ogier 238 punten
2. J.M. Latvala 160
3. A. Mikkelsen 126
4. M. Østberg 98
5. T. Neuville 86
6. K. Meeke 83
7. E. Evans 81
8. H. Paddon 66
9. O. Tanak 63
10. D. Sordo 62

Jammer dat hij uit viel!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is