Kevin Abbring topic

Gestart door gloudiesaurus, 14 januari 2012 - 00:14:25

« vorige - volgende »

Sphinx

Het IRC bestaat inmiddels niet meer. Dat was een kampioenschap dat door Eurosport in het leven werd geroepen toen in het WRC alleen nog Citroen en Ford als merk meededen met de Focus en de C4, en soms iemand met een verdwaalde Subaru kwam aanzetten. De kosten moesten lager zijn en er moest met S2000 auto's gereden worden. Omdat het IRC ook nog eens alle oude rally's die door de geldgraaiende FIA uit het WK werden gegooid oppikte (San Remo, Safari, Cyprus, Corsica) steeg de populariteit zo snel dat men bij de FIA besloot ook S2000 te gebruiken om de kosten wat te drukken. Het ERC is een samenwerking van de IRC organisatie en het in onbruik geraakt EK rally (dat nog wel aandacht kreeg via Motors tv, maar niet veel deelnemers). De FIA riep na de switch naar S2000 auto's een klasse in het leven voor turboloze 2 liter auto's, zoals de Skoda Fabia en Proton Satria. Later werd die klasse samengepakt met de oude Groep N (de mitsubishi en Subaru productieracers) en de RRC en R5 auto's werden er ook in op een hoop geveegd tot het WRC2. Het is idd nogal een zootje, maar dat komt omdat het nu overgangsjaren zijn. Bedoeling is dat het R5 regelement (waarmee nu proef wordt gedraaid in het WRC2), straks ook de hoofdmoot gaat vormen. De R3 en R2 klassen voor tweewielaangedreven auto's komen daar weer onder te hangen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Franky R.

Citaat van: Sphinx op 28 november 2013 - 21:23:53
Het IRC bestaat inmiddels niet meer. Dat was een kampioenschap dat door Eurosport in het leven werd geroepen toen in het WRC alleen nog Citroen en Ford als merk meededen met de Focus en de C4, en soms iemand met een verdwaalde Subaru kwam aanzetten. De kosten moesten lager zijn en er moest met S2000 auto's gereden worden. Omdat het IRC ook nog eens alle oude rally's die door de geldgraaiende FIA uit het WK werden gegooid oppikte (San Remo, Safari, Cyprus, Corsica) steeg de populariteit zo snel dat men bij de FIA besloot ook S2000 te gebruiken om de kosten wat te drukken. Het ERC is een samenwerking van de IRC organisatie en het in onbruik geraakt EK rally (dat nog wel aandacht kreeg via Motors tv, maar niet veel deelnemers). De FIA riep na de switch naar S2000 auto's een klasse in het leven voor turboloze 2 liter auto's, zoals de Skoda Fabia en Proton Satria. Later werd die klasse samengepakt met de oude Groep N (de mitsubishi en Subaru productieracers) en de RRC en R5 auto's werden er ook in op een hoop geveegd tot het WRC2. Het is idd nogal een zootje, maar dat komt omdat het nu overgangsjaren zijn. Bedoeling is dat het R5 regelement (waarmee nu proef wordt gedraaid in het WRC2), straks ook de hoofdmoot gaat vormen. De R3 en R2 klassen voor tweewielaangedreven auto's komen daar weer onder te hangen.




Dank voor je uitleg, maar ik ben nu nog meer in de war... :D
Nee, geintje... ;)

Sphinx

Oh, maar ik wil je nog wel meer verwarren hoor  :D

Kreeg via Rallye-magazin dit grafiekje in beeld. De Fia wil opnieuw de voertuigklassen op de schop nemen.

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

gloudiesaurus

Erg overzichtelijk is het allemaal niet  ::)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.


Sphinx

Las trouwens van het weekend op motorsporza dat Kevin al sinds april herhaaldelijk in de Hyundai I20 WRC heeft mogen testen. Meestal schreeuwt het management van rallyrijders het van de daken als ze een testdagje hebben (zoals bij Marcus Grönholm gisteren), maar Abbring heeft meerdere keren mogen testen en absolute discretie bewaard. Hans Weijs idem, die nauw betrokken is bij de doorontwikkeling van de Ds3 R3T en R5. Zo maak je je natuurlijk ook geliefd bij toekomstige werkgevers

http://www.motorsporza.nl/autosport/wrc-rally/hyundai-motorsport-maakt-ook-gebruik-van-kevin-abbring/
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

In zijn eerste ERC deelname in de Acropolis Rally laat Kevin Abbring zich gelijk voorin zien. De man uit Son zette zijn Peugeot 208 T16 bovenaan in de kwali en koos startplek 3. Na drie stages heeft Abbring 2,9sec voorsprong op teamgenoot Craig Breen, de Pool Kajetanowicz is derde op 13sec, Bryan Bouffier vierde op 17 sec. Vanavond een samenvatting van dag 1 bij Eurosport

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Helaas is het goede begin van Kevin Abbring in Griekenland niet bekroond. Hij won op de eerste dag nog stage 4, maar op stage 5 rolde hij uit met een lekke koeling. Hij kon niet meer aan de start komen in stage 6 en kwam door de opgelopen schade aan de motor niet in aanmerking voor Rally2 regels. Teamgenoot Craig Breen vocht een leuke strijd uit met Bryan Bouffier en was uiteindelijk zestien tellen sneller dan de Fransman. Kajetan Kajetanowicz was tot één stage voor het einde nog kandidaat voor plaats 2, maar een foutje liet de Pool op drie stranden, 37 tellen achter Breen. De rest van het veld (vooral S2000 auto's), kon het tempo van Breen en Bouffier helemaal niet volgen en strandde op meerdere minuten.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Ik moet bekennen, ik kan niet echt warm worden van ERC. Ik wilde het vorig jaar wel beetje volgen vanwege Kubica, maar elk weekend was er weer zo'n beetje compleet ander startveld. Wat is het concept van de klasse? Welke meerwaarde heeft het in het rallywereldje?

Sphinx

Het is een samenwerking tussen de FIA en Eurosport, die allebei een rally-kampioenschap financierden dat op zijn retour was: het Europees Kampioenschap rally en de Intercontinental Rally Challenge. Het EK Rally trok niet genoeg deelnemers meer om uit de kosten te komen en het IRC vistte in dezelfde vijver als het WRC sinds die overstapten op Super2000 regels. Je zou het een eerste divisie van het rally kunnen noemen, die door merken wordt gebruikt om nieuwe auto's te testen (zie Peugeot met de 208 T16, door coureurs die zich op WRC-rally's voorbereiden (o.a. Kubica en Ketomaa) en een handvol neemt het nog wel serieus en wil voor de titel gaan (Skoda met Lappi en Wiegand, die bijna alle wedstrijden meerijden). Jan Kopeçky had er eigenlijk ook bij willen zijn, maar Skoda had liever dat hij nu de Asian-Pacific Championship afwerkt. Het is een leuk tijdverdrijf op zondagmiddag en er zitten een aantal leuke rally's bij dit jaar (o.a. Ieper in juni)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Terwijl iedereen zich heel begrijpelijk op Max richt, is in de rally een ander supertalent bezig. Kevin Abbring vertrok vanmorgen zowat als laatste op Stage1 van de Elzasrally, waar Peugeot hem heeft ingeschreven om de 208 T16 in het WRC-circus te laten zien. Kevin's deelnames in de ERC zijn het best als vuurpijlen te beschouwen; iedere keer verbaasde de man uit Son met snelle tijden in de eerste klassementsproeven maar altijd ging op de eerste dag (en in Ieper op de tweede dag) de motor van de Peugeot stuk. Zolang de auto het blijft doen is kevin top, en dat bewijst hij voorlopig ook in de Elzas. Drie proeven gereden, drie snelste tijden in de RC2 klasse (S2000 auto's) en een 11e plaats algemeen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Aan het einde van dag 1 in Frankrijk 2 lichtpuntjes. Ten eerste is de Peugeot heel gebleven, op een lekke band na in stage 6. Ten tweede was Kevin Abbring van alle RC2 auto's in vier van de zeven stages de snelste (helaas zonder enige screentime maar alla) Quentin Gilbert mag dan wel het WRC2 kampioenschap leiden, Abbring is 26 sec sneller. In het algemeen klassement een VW 1-2 dankzij Latvala en Mikkelsen. Ogier had een verschrikkelijke dag met niet werkende sensoren, vier minuten straftijd omdat hij in de haast te vroeg vertrok en tot slot een defecte schokdemper. Hij staat op  8 minuten 28e.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Kevin Abbring is er in geslaagd de Elzas rally uit te rijden als 14e en snelste RC2 auto. Op vrijdag en zaterdagmorgen mocht ie voluit gaan en reed een minuut weg bij de rest. Op zaterdagmiddag gaf Peugeot Sport hem de opdracht rustig uit te rijden, waarna de man uit Son ging consolideren. Quentin Gilbert kwam nog tot 39.9s terug, maar niet meer dan dat. Opnieuw laten zien dat je er staat als het moet en ook nog uitgereden. Geeft ook weer wat hoop voor de volgende ERC rally in Zwitserland



In het algemeen klassement was JM Latvala de beste. De Fin bleef merkgenoot Andreas Mikkelsen 44 sec voor, Kris Meeke sleepte een derde plek uit het vuur voor Citroen. Sebastien Ogier zag zijn kans om in de Elzas al kampioen te worden verdampen nadat een sensor op dag 1 kortsluiting maakte en bij elke handrembocht de motor afzette. Een schokdemper die kapotging liet hem vervolgens naar 18 terugvallen, hij kwam in de powerstage echter weer bovendrijven en pakte toch nog drie punten mee, in de eindstand werd hij 13e. Dennis Kuipers eindigde als 11e net buiten de punten.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

gloudiesaurus

Goede prestatie van Abbring dus  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sphinx

Zelfs autosport.com meldde er iets over in de analyse van de rally

CitaatTwo more drivers stood out in Strasbourg: Elfyn Evans and Kevin Abbring.

Without an electrical glitch, Evans would likely have finished fourth in France.So what, you might say, he did that in Mexico and Germany. But this fourth would have been altogether different. This time he was bang on the pace, setting fastest sector times and driving with the pace and self-assurance of somebody considerably older and wiser.

And finally Abbring gets the chance to show what he can do on the big stage. There's never been any doubting the Dutch driver's pace and when Volkswagen was forced to select him or Mikkelsen for the third Polo, there must have been an element of Hobson about the choice. Abbring has shown masses of promise in the European Rally Championship this season, but has been routinely let down by a teething-troubled Peugeot 208 T16. Last week, the car held together and Abbring drove exceptionally to boss the WRC2 field. That he wasn't registered and therefore didn't win, matters not a jot. He was fastest and those who matter know what that means.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!