Innovaties in de formule 1

Gestart door Matthijs, 24 november 2011 - 10:33:31

« vorige - volgende »

Wizard

Misschien een domme vraag, maar waarom staat de vlag van Amerika op zijn bolide?? Jody was geen Amerikaan evenals Ken.

Jozef

Ik zie eigenlijk alleen maar een Britse vlag.

Nog een innovatie om U tegen te zeggen: de CVT van Williams, die tijdens wintertesten zo snel was dat de FIA maar meteen besloot het te verbieden nog voor het seizoen begon (1993).

KERS past niet in dit rijtje vind ik omdat het niet door een team is uitgevonden, maar is voorgesteld door de regelgever.

Nog enkele grote dingen:

- Vierwielaandrijving, Ferguson P99 (1961), in 1982 verboden omdat de zeswieler van Williams, de FW08B met vier aangedreven achterwielen, te snel was tijdens testen
- ABS, Ferguson P99 (1961), in 1993 verboden samen met een hele resem andere driver aids
- traction control (williams begin jaren '90?)
- launch control (williams begin jaren '90?)

0634

Citaat van: Wizard op 27 november 2011 - 00:01:58
Misschien een domme vraag, maar waarom staat de vlag van Amerika op zijn bolide?? Jody was geen Amerikaan evenals Ken.

Deze Britse vlag staat erop:


0634

Citaat van: Jozef op 27 november 2011 - 01:13:14
Ik zie eigenlijk alleen maar een Britse vlag.

Nog een innovatie om U tegen te zeggen: de CVT van Williams, die tijdens wintertesten zo snel was dat de FIA maar meteen besloot het te verbieden nog voor het seizoen begon (1993).

Hadden ze het toegestaan, is de kans groot dat Senna nog geleefd had...

SDG

Citaat van: Jozef op 27 november 2011 - 01:13:14
Nog een innovatie om U tegen te zeggen: de CVT van Williams, die tijdens wintertesten zo snel was dat de FIA maar meteen besloot het te verbieden nog voor het seizoen begon (1993).

Ik herinner me dat niet meer. Wat was dat voor iets?

Wizard

Citaat van: Jeroen op 27 november 2011 - 09:09:01
Citaat van: Wizard op 27 november 2011 - 00:01:58
Misschien een domme vraag, maar waarom staat de vlag van Amerika op zijn bolide?? Jody was geen Amerikaan evenals Ken.

Deze Britse vlag staat erop:



Wat drank niet met je doet..... En terecht dat er nu hard gelachen wordt. Stupid me!

0634

Niemand lacht hoor. Hooguit een glimpje... ;)

Wizard


Wizard

Citaat van: Doefie op 24 november 2011 - 18:06:13
K.E.R.S. in 2009, DRS in 2011...

Zijn geen uitvindingen van teams.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 27 november 2011 - 09:10:49
Citaat van: Jozef op 27 november 2011 - 01:13:14
Ik zie eigenlijk alleen maar een Britse vlag.

Nog een innovatie om U tegen te zeggen: de CVT van Williams, die tijdens wintertesten zo snel was dat de FIA maar meteen besloot het te verbieden nog voor het seizoen begon (1993).

Hadden ze het toegestaan, is de kans groot dat Senna nog geleefd had...


Zeker weten!
Als Mosley de TC en actieve ophanging niet had verboden, dan had Senna hooguit een 'onschuldig schuivertje' gemaakt in die bocht... :'(


Maar nee, Mosley moest zijn zin doordrijven. Ik snap niet dat niemand zag, dat een 1993 auto zonder die hulpmiddelen eigenlijk gewoon levensgevaarlijk was.


Ik bedoel...we rijden nu toch ook niet meer op diagonaal-banden?! >:(

janke

De 1ste monocoque (toen aluminium) wat het space-frame verving begin jaren 60 door Colin Chapman.
Some things are too important to be left in the past.

Jozef

Citaat van: SDG op 27 november 2011 - 09:14:44
Citaat van: Jozef op 27 november 2011 - 01:13:14
Nog een innovatie om U tegen te zeggen: de CVT van Williams, die tijdens wintertesten zo snel was dat de FIA maar meteen besloot het te verbieden nog voor het seizoen begon (1993).

Ik herinner me dat niet meer. Wat was dat voor iets?

Wel ja, continu variabele transmissie dus, betekent nooit meer schakelen (en toen hadden ze nog niet van die schakelsystemen die in 4 milliseconden van versnelling wisselen dus toen maakte dat op zich al een verschil) en je houdt je motor altijd op hetzelfde toerental wat betekent dat je qua afstelling alles kunt doen om de motor bij dat specifieke toerental veel koppel te laten leveren, en/of efficiƫnt te zijn.



Maar Jeroen, wat heeft de CVT van 1993 te maken met de dood van Senna? ???

0634

Citaat van: Jozef op 27 november 2011 - 23:34:22
Maar Jeroen, wat heeft de CVT van 1993 te maken met de dood van Senna? ???
Ach niet specifiek iets, maar Senna was begin 94 nogal onder druk doordat die Williams zo onberekenbaar en onrustig was. Met die CVT was Williams erg ver, de beste volgens mij, het had die Williams wellicht een voorsprong kunnen geven. Misschien ook niet.

Jozef

Williams was volgens mij de enige die een CVT had ontwikkeld hoor.

Ik denk dat het verbieden van de tractiecontrole en actieve ophanging meer te maken heeft met wat jij zegt. In 1993 werd Williams ook gewoon keihard wereldkampioen zonder CVT. Pas na 1993 werd het plots minder, toen de elektronische hulpmiddelen verboden werden.

0634

En door sommigen toch nog gebruikt werden. ;)

Ik dacht dat er meerdere teams met CVT bezig waren, ach te lang geleden...