Nyck de Vries topic

Gestart door gloudiesaurus, 11 oktober 2011 - 00:50:04

« vorige - volgende »

Perton

GP2? Direct vanuit de Formule Renault 2.0? Ja, als die zijn carrière om zeep wil helpen ja. Die stap redt het grootste talent niet.

Kootje

niet mee eens
er zijn er genoeg die vanuit de 2.0 naar de 3.5 doorstromen
gp2 staat daar gelijk aan

Perton

#62
Alleen Vandoorne, Nato en Frijns hebben in de afgelopen twee jaar (sinds de nieuwe auto er is, alles daarvoor is niet relevant, omdat het verschil in de auto's toen veel kleiner was) de stap van 2.0 naar 3.5 gemaakt. En in het geval van Vandoorne, Frijns en Gasly (de huidige 2.0-kampioen) volgens mij ook alleen maar omdat ze hun prijzengeld alleen krijgen als ze de stap maken.

Ten eerste is het dus al niet waar wat jij zegt "dat er genoeg zijn", want het geldt eigenlijk alleen voor de kampioenen, omdat ze geen andere optie hebben, en Nato - die als rookie helemaal kapot is gereden in hetzelfde team van de uiteindelijke kampioen.

En dan nog het feit dat GP2 slechts een half uur training in een weekend heeft, tegenover de twee uur in de 3.5. Plus de Pirelli-banden. Hoewel de auto's in grote lijnen inderdaad gelijk aan elkaar staan (daarin heb je absoluut gelijk), zitten er gigantische verschillen in alles daar omheen.

De stap 2.0-GP2 is een heel andere stap dan de 2.0-3.5, ondanks dat de auto's redelijk gelijk aan elkaar zijn. En dat de meeste debutanten uit de 3.5 alsnog uit de GP3 en Formule 3 komen en niet uit de 2.0, is ook veelzeggend.

En zelfs als ik 100% ongelijk heb met bovenstaande, nog dit: laten we niet de chauvinistisch zijn over De Vries, afgelopen jaar was gewoon een verschrikkelijk rukjaar, die hij pas in zijn laatste 2 of 3 weekenden wat heeft weten te redden. Niets wijst erop dat hij een coureur is die in theorie de stap 2.0-GP2 aan zou kunnen. Wat De Vries nodig heeft is een jaar waarin hij zich weer kan laten zien. En dat gaat absoluut niet lukken in de GP2, waarin je als rookie heel veel moeite zal hebben. Tuurlijk, een echt talent zal wel snel voorin mee kunnen doen (kijk naar Frijns, en die had er natuurlijk al een jaar 3.5 op zitten), maar de consistentie die ze in de Formule 1 willen zien? Succes daarmee.

Eeeeeeeeeeeeeeeeeen zelfs los dáárvan, De Vries is McLaren-coureur, en die zijn niet al te grote fans van de GP2, enige reden dat Vandoorne daarin waarschijnlijk wordt gestald, is omdat er in de F1 geen plek is en hij zich in de 3.5 al wel heeft bewezen. Dus McLaren zal ook nooit akkoord gaan met De Vries in de GP2.

Kootje

Nu noem je al 4 namen uit de afgelopen 2 jaar die de stap 2.0 naar 3.5 gemaakt hebben. Omdat het hier dus de grotere talenten betreft, die die stap volgens jou dus niet zouden redden, grotere talenten zijn sowieso beperkt in aantal, vind ik 4 over 2 jaar meer dan genoeg. Ik begrijp echter ook dat de definitie van wat genoeg is en wat niet per persoon verschilt.

Over de verschillen tussen GP2 en WSR 3.5 kan ik kort zijn. Uiteraard zijn er grote verschillen in opzet, banden en zelfs de auto's zelf. Echter doel ik op het niveau waarin hier gereden wordt. Dat niveau is gelijkwaardig. De grote jongens in GP2 waren/zijn ook grote jongens in het WSR en vice versa. Een overstap tussen beide klassen is dan ook meer 'n stap opzij dan vooruit. De stap vanuit WSR 2.0 naar GP2/WSR 3.5 is echter gelijkwaardig.

Wat het chauvinistische gedeelte betreft kan ik alleen maar zeggen dat het daar niets mee te maken heeft. Tuurlijk hoop ik dat 'n Nederlands talent het ver schopt en we ooit 'n WK F1 af mogen leveren, tuurlijk hoop ik dat we dit met 'n Nick de Vries of 'n Max Verstappen ook zullen doen. Maar .... voor ieder talent, los van de nationaliteit, zou ik dezelfde gedachtegang hanteren dat iedere stap hoger 'n welkome stap is.

Over McLaren en hun antipathie tegen GP2 vraag ik me af waar je dit op basseert. Hun grootste talent (Hamilton) heeft notabene ook GP2 gereden, nu willen ze Vandoorne er ook al stallen, dus dat zal allemaal wel loslopen denk ik zo. Dat hun voorkeur uitgaat naar WSR 3.5 kan, maar ik denk niet dat ze pertinent tegen 'n GP2 stoeltje zijn als de mogelijkheid door te groeien juist daar ligt ipv in de WSR 3.5.

Perton

#64
Hamilton reed daarin in een tijd dat de GP2 nog geen raceklasse was waarin rijkeluiskindjes hun rondjes kunnen rijden. Toen was er ook een groot verschil in auto tussen gp2 en 3.5. Dat is dus al appels met peren vergelijken. Dat men vroeger iets deed wil niet zeggen dat men er nog zes jaar later nog steeds achter staat. Bovendien heeft whitmarsh pasgeleden gewoon nog gezegd dat ie niet onder de indruk is van de gp2 dus daarin heb je simpelweg ongelijk. Dat ze vandoorne daar een jaar willen stallen heeft alleen maar te maken met het feit dat ze toch iets moeten om om zijn carrière door te laten gaan. En dat is.

Verder snap ik je eerste alinea niet zo. Volgens mij is uit mijn verhaal wel duidelijk geworden dat alleen de echt echt echt grote talenten (namelijk de kampioenen) succesvol de overstap hebben gemaakt en dat zijn er vooralsnog 2, geen 4 omdat we nog niet weten hoe gasly gaat presteren. De Vries is niet in de buurt van het kampioenschap gekomen de afgelopen twee jaar. We zullen hem dus moeten vergelijken met de enige niet-kampioen die de overstap heeft gemaakt en dat was nato. En die is helemaal kapot gemaakt. En dat is mijn hele punt. De vries kan die overstap niet aan.

De stap is niet gelijkwaardig. De grote jongens uit wsr worden geen kampioen in de gp2 omdat het daar vol zit met rijkeluiskindjes die in hun 4e of 5e jaar bezig zijn. Dus in de gp2 begin je zelfs al.met een achterstand. Sterker nog, we komen weer terug op whitmarsh, die heeft gezegd dst het niveau van coureurs in 3.5 stukken hoger ligt. Dan komen we terug bij af. Hoger niveau coureurs in 3.5 (volgens whitmarsh én domenicali, en vergeet niet dat red bull haar coureurs sinds 2007 of 2008 niet meer in gp2 zet) en toch is die stap logischer dan gp2. Dan moet er dus toch iets aan de GP2 zijn dat het een moeilijke stap maakt vanuit de 2.0.

Leg me dit eens uit: waarom maakt niemand die stap en wel die naar 3.5 als het volgens jou toch niks uitmaakt. Dan zou men toch juist voor gp2 moeten kiezen, voor de ogen van de teambazen? Blijkbaar is die stap toch niet zo logisch als jij denkt...

Kootje

#65
Citaat van: Perton op 23 november 2013 - 11:28:15
Bovendien heeft whitmarsh pasgeleden gewoon nog gezegd dat ie niet onder de indruk is van de gp2 dus daarin heb je simpelweg ongelijk.

Hoezo ongelijk?
Ik spreek dit nergens tegen, vroeg me alleen af waarop je dat baseerde. Als Whitmarsh die uitspraak idd gedaan heeft dan zal hij dat ook echt wel vinden, echter denk ik niet dat zijn "niet onder de indruk zijn van" hetzelfde is als "uitsluiten dat", iets dat jij er nu wel van maakt. Tenzij Whitmarsh dat niet ook duidelijk zo gesteld heeft, sluit ik iig helemaal niets uit.



CitaatVerder snap ik je eerste alinea niet zo.

Die is gebaseerd op jouw uitspraak: "GP2? Direct vanuit de Formule Renault 2.0? Ja, als die zijn carrière om zeep wil helpen ja. Die stap redt het grootste talent niet." Vervolgens kom je met 4 voorbeelden van coureurs die in de afgelopen 2 jaar wél die overstap gemaakt hebben, waarvan 2 er zelfs succesvol waren. Dat Nyck niet van dat nivo is en de stap voor hem wellicht te groot zou zijn staat daar compleet los van. Daarin zou je gelijk kunnen hebben, maar zo stellig beweren dat de stap WSR 2.0 naar WSR 3.5 (imo gelijkwaardig aan GP2)  te groot zou zijn heb je vervolgens zelf weerlegt.

Komt dan nog bij dat hetgeen je hieronder beweert de waarheid is, de stap naar de GP2 helemaal niet zo groot blijkt. Ook hiermee weerleg je imo zelf je eerder gedane uitspraak dat zelfs de grootsten die overstap niet aan zouden kunnen.

"De stap is niet gelijkwaardig. De grote jongens uit wsr worden geen kampioen in de gp2 omdat het daar vol zit met rijkeluiskindjes die in hun 4e of 5e jaar bezig zijn. Dus in de gp2 begin je zelfs al.met een achterstand. Sterker nog, we komen weer terug op whitmarsh, die heeft gezegd dst het niveau van coureurs in 3.5 stukken hoger ligt. Dan komen we terug bij af. Hoger niveau coureurs in 3.5 (volgens whitmarsh én domenicali, en vergeet niet dat red bull haar coureurs sinds 2007 of 2008 niet meer in gp2 zet) en toch is die stap logischer dan gp2."

CitaatLeg me dit eens uit: waarom maakt niemand die stap en wel die naar 3.5 als het volgens jou toch niks uitmaakt. Dan zou men toch juist voor gp2 moeten kiezen, voor de ogen van de teambazen? Blijkbaar is die stap toch niet zo logisch als jij denkt...

Geld.

GP2 is 'n flink stuk duurder dan WSR 3.5, waardoor de overstap naar dat kampioenschap gewoon makkelijker te financiëren is. Dat is ook de reden dat veel vd grotere talenten met weinig sponsorgeld voor WSR kiezen, terwijl de rijkere, minder getalenteerde coureurs eerder in GP2 aan de bak komen en zichzelf zo in de kijker proberen te rijden bij de F1 teams.

Perton

Dat eerste zal ik dan anders hebben begrepen, excuses.

Ik heb nergens beweerd dat de stap naar de 3.5 te groot zou zijn, al snap ik wel waarom je dat zo zou opvatten. Maar nogmaals, de auto is gelijkwaardig, de tijd die je krijgt om aan de auto en banden te wennen, is in de GP2 gewoon heel anders, en dáárom is het een heel andere, moeilijkere stap. Dat 3.5 grotere talenten heeft dan GP2, staat los van dat de stap vanuit 2.0 naar GP2 groter is. En dat heeft niet zozeer te maken het met het niveau van de coureurs, maar met het feit dat het een moeilijkere auto is om onder de knie te krijgen. Maar ik snap je punt, zoals ik het opschreef lijkt het inderdaad alsof ik het anders bedoelde.

Met je laatste argument heb je natuurlijk volkomen gelijk.

Maar ik blijf erbij, dat de stap naar de 3.5 heel anders is dan de GP2. De eerste stap is moeilijk, maar omdat je veel tijd in de auto doorbrengt, haalbaar. De tweede stap is in mijn ogen schier onmogelijk, omdat er weinig tijd in de auto is en je bovendien rijdt tegen coureurs die die ervaring al wel hebben. En dan zijn ze weliswaar een stuk minder getalenteerd, maar hun ervaring helpt ze wel gigantisch. Kijk naar Valsecchi of Leimer. En dáárom vind ik 3.5 dus een andere stap. Je rijdt weliswaar tegen getalenteerdere coureurs, maar je hebt gewoon meer mogelijkheden om dat verschil dicht te rijden. In de GP2 niet. Daarom vind ik de twee klassen niet gelijkwaardig en daarom vind ik dus ook dat de stap 2.0-GP2 vrijwel onmogelijk is.

Kootje

Citaat van: Perton op 23 november 2013 - 14:53:37
Dat eerste zal ik dan anders hebben begrepen, excuses.

Ik heb nergens beweerd dat de stap naar de 3.5 te groot zou zijn, al snap ik wel waarom je dat zo zou opvatten. Maar nogmaals, de auto is gelijkwaardig, de tijd die je krijgt om aan de auto en banden te wennen, is in de GP2 gewoon heel anders, en dáárom is het een heel andere, moeilijkere stap. Dat 3.5 grotere talenten heeft dan GP2, staat los van dat de stap vanuit 2.0 naar GP2 groter is. En dat heeft niet zozeer te maken het met het niveau van de coureurs, maar met het feit dat het een moeilijkere auto is om onder de knie te krijgen. Maar ik snap je punt, zoals ik het opschreef lijkt het inderdaad alsof ik het anders bedoelde.

Excuses zijn niet nodig, zeker niet omdat ik op mijn beurt jouw dus verkeerd begrepen heb. :-\ :-[


CitaatMet je laatste argument heb je natuurlijk volkomen gelijk.

Das alles wat ik horen wou. ;) :P :D  ;D


CitaatMaar ik blijf erbij, dat de stap naar de 3.5 heel anders is dan de GP2. De eerste stap is moeilijk, maar omdat je veel tijd in de auto doorbrengt, haalbaar. De tweede stap is in mijn ogen schier onmogelijk, omdat er weinig tijd in de auto is en je bovendien rijdt tegen coureurs die die ervaring al wel hebben. En dan zijn ze weliswaar een stuk minder getalenteerd, maar hun ervaring helpt ze wel gigantisch. Kijk naar Valsecchi of Leimer. En dáárom vind ik 3.5 dus een andere stap. Je rijdt weliswaar tegen getalenteerdere coureurs, maar je hebt gewoon meer mogelijkheden om dat verschil dicht te rijden. In de GP2 niet. Daarom vind ik de twee klassen niet gelijkwaardig en daarom vind ik dus ook dat de stap 2.0-GP2 vrijwel onmogelijk is.

Duidelijk en hier kan ik weinig tegen inbrengen. Als je er op die wijze naar kijkt zijn beide klasse idd niet gelijkwaardig te noemen.

Perton

Heuy we hebben elkaar de hersens niet ingeslagen! :-*

Franky R.

Citaat van: Perton op 23 november 2013 - 15:23:05
Heuy we hebben elkaar de hersens niet ingeslagen! :-*


Mooi toch! ;)

Kootje


Perton

De Vries moet even haast gaan maken met een stoeltje voor dit jaar fixen, want het ziet er nu qua opties niet echt rooskleurig uit ofzo. Signature zit inmiddels vol (of er moet plotseling nog ergens een extra auto vandaan worden getoverd) dus dat betekent ook dat er geen Renault-zitje meer vrij is in de F3, wat eerder natuurlijk wel het gerucht was, dat De Vries met Renault in zee zou gaan.

gloudiesaurus

Het is verdacht stil omtrent De Vries. Hij staat nog wel op de McLaren website als lid van het young driver programma.
Maar ook hier hoor je weinig over. Hij heeft in de Formule Renault natuurlijk ook niet de indruk gemaakt...

Hopelijk vindt hij nog een stoeltje want in de karting werd hij als groot talent gezien.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

Citaat van: gloudiesaurus op 06 maart 2014 - 19:03:55
Het is verdacht stil omtrent De Vries. Hij staat nog wel op de McLaren website als lid van het young driver programma.
Maar ook hier hoor je weinig over. Hij heeft in de Formule Renault natuurlijk ook niet de indruk gemaakt...

Hopelijk vindt hij nog een stoeltje want in de karting werd hij als groot talent gezien.
In mijn ogen is hij nog steeds een groot talent. Dat doet een teleurstellend half jaar niks aan af. Of zijn we vergeten dat hij vorig jaar als rookie zijn teamgenoot Pierre Gasly eenvoudig versloeg?

gloudiesaurus

Ik zeg ook niet dat hij geen groot talent meer is. Maar om echt naam te maken had hij meer moeten winnen. Zo werkt het nu eenmaal in de sport...
Het zou me niet verrassen als McLaren nu niet verder het hem doorgaat en uiteindelijk geen stoeltje kan vinden.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is