Historische weetjes

Gestart door Jozef, 12 september 2011 - 03:47:46

« vorige - volgende »

Jozef

Citaat van: Jozef op 27 november 2011 - 23:43:45
Veel races gereden, maar nooit gewonnen.

Nico Rosberg heeft zich vandaag in top 10 gewerkt waar je eigenlijk liever niet in wil staan!

1. Andrea de Cesaris - 208
2. Nick Heidfeld - 184
3. Martin Brundle - 158
4. Derek Warwick - 148
5. Jean-Pierre Jarier - 136
6. Eddy Cheever - 132
7. Pierluigi Martini - 119
8. Mika Salo - 110
9. Nico Rosberg - 107
9. Jos Verstappen - 107
9. Philippe Alliot - 107

Deze lijst geeft wel alleen coureurs die nooit een race hebben gewonnen in hun carrière. Laat ons voor Heidfeld en Rosberg hopen dat ze er nog verandering in kunnen brengen! Deze lijst geeft niet weer welke coureurs de meeste races nodig hadden om een eerste overwinning te boeken.

En hieruit valt Rosberg dus weg waardoor Verstappen en Alliot opnieuw negende staan (voor China stond Rosberg samen met Salo op de achtste plaats waardoor Verstappen en Alliot dus gedeelde tiende waren op dat moment). Voor Nick Heidfeld lijkt het er dan weer niet op dat hij ooit nog van deze oneervolle (of niet? je kunt wel zeggen dat je meer dan 100 GP's hebt mogen rijden :D) lijst zal kunnen verdwijnen.

Wie weet kan Heidfeld toch nog een zitje vinden in de toekomst, om het record van De Cesaris aan te vallen. :P

SDG

#31
Citaat van: Jozef op 08 mei 2012 - 02:01:57
En hieruit valt Rosberg dus weg waardoor Verstappen en Alliot opnieuw negende staan (voor China stond Rosberg samen met Salo op de achtste plaats waardoor Verstappen en Alliot dus gedeelde tiende waren op dat moment). Voor Nick Heidfeld lijkt het er dan weer niet op dat hij ooit nog van deze oneervolle (of niet? je kunt wel zeggen dat je meer dan 100 GP's hebt mogen rijden :D) lijst zal kunnen verdwijnen.

Wie weet kan Heidfeld toch nog een zitje vinden in de toekomst, om het record van De Cesaris aan te vallen. :P

Ik vrees dat zelfs indien Heidfeld nog tien jaar zou meedoen, hij dan nog steeds zijn eerste zege zou najagen. Sommige rijders lijken gewoon voorbestemd om nooit te zullen winnen. Zie maar naar Chris Amon destijds. Als hij de beste was, kreeg hij met pech te maken. En als hij dan wel de finish haalde, deed er die dag juist iemand nòg beter.

Trouwens, indien hij eind volgend jaar nog steeds van de partij is, kan Timo Glock ook zijn opwachting maken in dit rijtje. In Spanje reed hij al zijn 77ste GP.

Kootje


Maikel0230


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jozef

Ik zat laatst even in de statistieken te duiken voor een andere post op dit forum. Toen deed ik deze vaststelling: Frankrijk wacht al op een GP-overwinning sinds Olivier Panis in Monaco 1996, ofwel bijna 18 jaar. Nog nooit moest Frankrijk zo lang wachten op een zege. Na Trintignant in Monaco 1958 was het ook wel lang wachten: de volgende Franse triomf was van Cevert in de Verenigde Staten in 1971.

Ook opvallend: ook voor België loopt momenteel de langste periode ooit zonder GP-overwinning. Jacky Ickx pakte zijn 8 overwinningen in de periode 1968-1972, Thierry Boutsen won 3 keer in 1989 en 1990. Sindsdien is het dus al bijna 24 jaar wachten voor België. Hoog tijd dat Stoffel Vandoorne een goeie F1-auto onder z'n kont krijgt! :)

Argentinië zit in hetzelfde schuitje want wacht al sinds Reutemann in 1981.

Zo, tot zover mijn bijdrage aan nutteloze statistiekjes voor vandaag. :)

0634

En de VS sinds Andretti in 78. Zweden sinds Peterson in datzelfde jaar.

Eigenlijk is alleen Engeland vrij constant geweest in races winnen. De meeste andere landen hebben grote gaten. Zie bijvoorbeeld ook Duitsland. Schumacher won in 91, Mass in Spanje 75.

Kootje

Wij Nederlanders wachten al 64 jaar!  >:(

Perton

55.

http://www.carelgodindebeaufort.nl/590503spa.html Maar natuurlijk discutabel, omdat dit onder sportscars-reglementen werd verreden. Dus die negerend, dan is het zelfs 78 jaar. http://en.wikipedia.org/wiki/1936_Grand_Prix_season Zoek het Nederlandse vlaggetje.

Want we hadden het over GP-overwinningen immers, niet over F1-overwinningen. Maar ik zal ophouden met mierenneuken ;)

Perton

#38
He daarover gesproken, misschien weet iemand dit. Wat was nou het echte eerste Formule 1-wereldkampioenschap? Want van 1950 en verder was het in eerste instantie het World Drivers' Championship, waar natuurlijk een handvol + nog wat races volgens Formule 1-regels opstonden en de Indy 500.

Vanaf welk jaar begon de FIA (FISA, of hoe die voorloper ook heet) echt te praten over het Formule 1-wereldkampioenschap? 1961 toen de Indy 500 niet meer op de kalender stond? Wel gewoon 1950? Ergens daar tussen? Of pas na 1961? Het is natuurlijk maar iets pietluttigs, en helemaal niet belangrijk, want we weten dat de facto 1950 gewoon het eerste Formule 1-kampioenschap was, maar ik ben wel benieuwd eigenlijk.

-edit, heb het inmiddels gevonden-. Wauw, het Formule 1-wereldkampioenschap bestaat feitelijk pas sinds 1981!

http://8w.forix.com/fiasco-81.html

SDG

Citaat van: Perton op 02 april 2014 - 19:43:43
He daarover gesproken, misschien weet iemand dit. Wat was nou het echte eerste Formule 1-wereldkampioenschap? Want van 1950 en verder was het in eerste instantie het World Drivers' Championship, waar natuurlijk een handvol + nog wat races volgens Formule 1-regels opstonden en de Indy 500.

Vanaf welk jaar begon de FIA (FISA, of hoe die voorloper ook heet) echt te praten over het Formule 1-wereldkampioenschap? 1961 toen de Indy 500 niet meer op de kalender stond? Wel gewoon 1950? Ergens daar tussen? Of pas na 1961? Het is natuurlijk maar iets pietluttigs, en helemaal niet belangrijk, want we weten dat de facto 1950 gewoon het eerste Formule 1-kampioenschap was, maar ik ben wel benieuwd eigenlijk.

-edit, heb het inmiddels gevonden-. Wauw, het Formule 1-wereldkampioenschap bestaat feitelijk pas sinds 1981!

http://8w.forix.com/fiasco-81.html

Yep, dat is ook de reden waarom je bv. op MotorsTV of ESPN regelmatig documentaires over de F1 uit de seventies ziet langskomen, of waarom er van de jaren 1970-1980 een officieuze review op dvd bestaat. Bernie en Co. hebben namelijk geen copyright op dat beeldmateriaal...

Breaktest

Bovenstaande stelling kan alleen maar van TopGear komen (hoorde hem een jaar of 10 geleden), maar in zekere zin is deze nog steeds van kracht.
Het (ongenuanceerde) idee is dat autosportklassen ieder jaar steeds een beetje sneller worden, dus vroeg of laat moet F3 op het niveau van eerdere F1 jaargangen komen. Welnu, in zekere zin klopt dat ook.
Onlangs reed F3 coureur Ocon op Imola (een circuit dat in de loop der jaren nauwelijks is veranderd) 1.36.47 en dat zou hem in 1980 in het middenveld op plaats 15 hebben gezet tussen John Watson en Emerson Fittipaldi. De snelste ronde in de race was van Alan Jones met 1.36.09.

Op zich wel grappig; jongetjes als Ocon en Verstappen laten racen tussen legendarische helden (immers niets is onmogelijk in dit digitale tijdperk). Doet een beetje denken aan de film The Final Countdown, die toevallig ook uit 1980 is.
http://www.imdb.com/title/tt0080736/?ref_=nv_sr_1

Perton

Zit Imola niet vol chicanes ten opzichte van vroeger? Dan zou Ocon dus feitelijk nog een stukje sneller zijn dan de 15e plek.

Kootje


SDG

Om alles nog een beetje meer in zijn perspectief te zetten: het legendarische kwalificatierondje van Ayrton Senna in 1988 in Monaco, met een tijd van 1'23"998 (een waanzinnige 1,427 seconden sneller dan de tweede man in de kwalificatie, Alain Prost), zou in 1991 nog goed geweest zijn voor de 21ste startplaats. Hij zou zich daarmee vlak achter de AGS van Gabriele Tarquini gekwalificeerd hebben. Senna zelf klokte in 1991 ondertussen al af op 1'20"344.

Jehoentelaar

Die 'current lay-out' van dat plaatje hierboven is volgens mij ook niet helemaal meer correct wat betreft de laatste chicane.

Overigens gaan die Formule 3's ook best hard. Verbaas me er elke keer over in Zandvoort.