Patrick Tambay

Gestart door Fietser, 05 december 2022 - 14:10:13

« vorige - volgende »

Fietser

Patrick Tambay is overleden. De Fransman werd 73.
Heb hem altijd erg sympathiek gevonden. Tambay leek een heer van stand temidden van de sterke Franse lichtingen uit de jaren zeventig en tachtig, die vooral uit harde straatvechters als Arnoux, Pironi, Jarier, Depailler en Laffite bestond. Tambay was niet van echt van wereldklasse, maar verder een uitstekende en snelle F1-piloot. Vanwege zijn prettige karakter was hij zowel op de tribunes als in de paddock geliefd. Of het daarmee te maken had weet ik niet, maar hij kwam in ieder geval goed terecht bij topteams als McLaren, Renault en Ferrari - wel als tweede man of als invaller. Voor de roden won hij twee keer een GP. Eentje herinner ik me nog goed. Dat was, als ik me niet vergis, in Imola, ergens in de eighties. Patrese reed in zijn Brabham ruim aan de leiding en leek op zijn gemak op de overwinning af te vliegen. Maar de Italiaan vergat zijn hoofd koel te houden (en gas te minderen) en schoof zomaar en onnodig ergens in een bocht rechtdoor. Einde race. Tambay nam met zijn Ferrari de leiding over. Het Italiaanse publiek reageerde uitzinnig terwijl een Italiaan de leiding verloor aan een Fransman. Maar ja, de laatste reed in een Ferrari...
Resumerend: Patrick Tambay, een prettige persoonlijkheid, misschien wel een van de laatste gentlemen in de F1.

Breaktest

#1
Lees het nu pas. Mooi monumentje.
edit
Hier een typerend momentje. Na een crash met Arnoux eerst een 'Wat maak je me nu gebaar', om vervolgens naar zijn opponent te rennen en te helpen zijn wagen van de baan te duwen.
Andere tijden, maar ook: inderdaad, gentleman.

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond