Grand Prix: The Killer Years

Gestart door SDG, 25 juli 2011 - 18:50:19

« vorige - volgende »

SDG

http://programmas.canvas.be/documentaire/grand-prix-the-killer-years/

Even melden dat deze documentaire vanavond op Canvas uitgezonden wordt. Begint om 22.10 uur.

Kootje

Citaat van: SDG op 25 juli 2011 - 18:50:19
http://programmas.canvas.be/documentaire/grand-prix-the-killer-years/

Even melden dat deze documentaire vanavond op Canvas uitgezonden wordt. Begint om 22.10 uur.
thanx for the heads up  8)

Gerard

Oeh, die docu ga ik kijken! Bedant voor de tip SDG!

T.Nuvolari

Staat al sinds gisteren geprogrameerd, maar bedankt.  ;) Vrouw wil natuurlijk één of ander kl*teprogramma zien.

0634


rafael25


Jozef

Jammer, want ik vond het een mooie documentaire.

Het was echt een heel andere tijdgeest toen. Niemand kwam op voor de veiligheid van de coureurs, behalve de coureurs zelf en dan nog niet eens allemaal.

Soms lijkt het ook alsof de mensen die in de F1 zaten gewoon niet nadachten. Als je een brandstoftank hebt die niet zo crashbestendig is (aangetoond in het verleden...), hoe kun je het dan bedenken om een chassis van magnesium te gaan maken??! Echt een onbegrijpelijk ontwerp waar Honda mee op de proppen kwam. Hetzelfde voor het circuit Zandvoort. Je circuit wordt afgekeurd vanwege de slechte veiligheid, dus je gaat 3 miljoen euro investeren (in die tijd een enorm bedrag, lijkt me) om vangrails e.d. te installeren. Maar de grootste doodsoorzaak in de F1 zijn brandende auto's, dus misschien is het een idee om ook te investeren in baanposten die weten hoe ze een brandblusser moeten gebruiken??!?? Echt ongelooflijk... Nu ja, zoals ik al zei, andere tijdgeest. ::)

In deze tijden zou een circuituitbater voor zoiets vervolgd worden en achter de tralies gezet.

0634

Naja, in deze tijd zijn er gelukkig scherpe regels die erop toezien dat F1 circuits aan bepaalde veiligheidseisen moeten voldoen. Helemaal veilig zal het nooit worden. Het hoofd blijft immers onbeschermd. Zo mistte Liuzzi in Abu Dhabi op een paar centimeter na het hoofd van Schumacher. Anders was het gedaan geweest met de beste man.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 26 juli 2011 - 06:47:00
Naja, in deze tijd zijn er gelukkig scherpe regels die erop toezien dat F1 circuits aan bepaalde veiligheidseisen moeten voldoen. Helemaal veilig zal het nooit worden. Het hoofd blijft immers onbeschermd. Zo mistte Liuzzi in Abu Dhabi op een paar centimeter na het hoofd van Schumacher. Anders was het gedaan geweest met de beste man.


Idd. scherpe regels met als gevolg Tilke banen... ::)  Zit je met je verrekijker live naar F1-auto's te kijken!


Vreemd genoeg is de situatie nu omgekeerd. De auto's zijn nu redelijk tot behoorlijk veilig, uitgezonderd het hoofd van de rijder!


Maar echte spannende circuits zie je niet meer! Het is allemaal zo gladjes en strak. Ik hoor de heren coureurs al klagen, indien ze op het oude circuit van Mexico-City moesten rijden... ::)


0634

Naja, ik zie nog wel spannende banen hoor. Spa, Silverstone, Monza, Monaco, Canada, Melbourne. Nurburgring vind ik ook niet zo slecht. Die eerste bocht is prachtig zelfs net als de Schumacher-S en de opmaak daarnaartoe. Maar inderdaad, er zijn ook een hoop bagger-circuits.

Maar hoe het ook zij, het is 100 keer beter dan toen. Dat kan echt niet meer. Overigens hadden ze het in de docu nog over Avus. Dat was pas een circuit van niks. En op Montjuich viel ook niet te racen. En tja, Nordschleife was natuurlijk top, beste circuit ooit, maar met 187 bochten is het niet te beveiligen. Zelfs met de huidige veilige wagens is het een levensgevaarlijk circuit. Ook voor de toeschouwers die overal kunnen komen natuurlijk.

SDG

Citaat van: Jeroen op 26 juli 2011 - 22:13:41
Naja, ik zie nog wel spannende banen hoor. Spa, Silverstone, Monza, Monaco, Canada, Melbourne. Nurburgring vind ik ook niet zo slecht. Die eerste bocht is prachtig zelfs net als de Schumacher-S en de opmaak daarnaartoe. Maar inderdaad, er zijn ook een hoop bagger-circuits.

Maar hoe het ook zij, het is 100 keer beter dan toen. Dat kan echt niet meer. Overigens hadden ze het in de docu nog over Avus. Dat was pas een circuit van niks. En op Montjuich viel ook niet te racen. En tja, Nordschleife was natuurlijk top, beste circuit ooit, maar met 187 bochten is het niet te beveiligen. Zelfs met de huidige veilige wagens is het een levensgevaarlijk circuit. Ook voor de toeschouwers die overal kunnen komen natuurlijk.



Je moet hier zelfs maar eens naar dit stukje uit de GP van Monaco uit 1981, nog een flink aantal jaren later, kijken. Naar de huidige maatstaven is het gewoon schokkend om zien hoe dicht het publiek bij de baan zat en dat er op sommige plaatsen gewoon mensen naast de baan stonden met als enige bescherming een stukje vangrail, zonder bijkomende afsluiting of zo. Een crash waarbij bijvoorbeeld een wiel of een stuk voorvleugel van een wagen losraakte en wegvloog was al voldoende om regelrechte drama's te veroorzaken.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 26 juli 2011 - 22:13:41
Naja, ik zie nog wel spannende banen hoor. Spa, Silverstone, Monza, Monaco, Canada, Melbourne. Nurburgring vind ik ook niet zo slecht.


Spa, elk jaar weer een probleem.


Silverstone, ik vind dat die baan vern**kt is a la Hockenheim. Voorheen had je die twee links-rechts combi's. Waarom is dat verwijderd? ::)


Monza, er was toch gedoe vanwege een paar zure lui die zaten te huilen over geluidoverlast? Mss. wel wakker geworden met een bloederige paardekop in hun bed... 8)  ...Maar Monza is idd. gaaf!


Monaco...ja, hoort erbij...is wel spannend, maar om andere redenen.


Canada, zie Spa. Het rek is er wel uit qua betalingen aan de FOM


Melbourne, serieus?! Ik vond Adelaide echt een circuit waar je kon zien dat de coureurs echt moeten werken. Ik vind Melbourne geen lekkere ritme hebben als ik het rij in F1 2010.


Nurburgring/Hockenheim...Dan is het toch wel vreemd dat er wel een 24-uurs race kan worden gehouden op de oude Ring? ::)  En Hockenheim hadden ze haar lange rechte stukken moeten laten behouden.


Jozef

Tja, vroeger was alles beter!

0634

Citaat van: Franky R. op 28 juli 2011 - 17:40:19
Citaat van: Jeroen op 26 juli 2011 - 22:13:41
Naja, ik zie nog wel spannende banen hoor. Spa, Silverstone, Monza, Monaco, Canada, Melbourne. Nurburgring vind ik ook niet zo slecht.


Spa, elk jaar weer een probleem.


Silverstone, ik vind dat die baan vern**kt is a la Hockenheim. Voorheen had je die twee links-rechts combi's. Waarom is dat verwijderd? ::)


Monza, er was toch gedoe vanwege een paar zure lui die zaten te huilen over geluidoverlast? Mss. wel wakker geworden met een bloederige paardekop in hun bed... 8)  ...Maar Monza is idd. gaaf!


Monaco...ja, hoort erbij...is wel spannend, maar om andere redenen.


Canada, zie Spa. Het rek is er wel uit qua betalingen aan de FOM


Melbourne, serieus?! Ik vond Adelaide echt een circuit waar je kon zien dat de coureurs echt moeten werken. Ik vind Melbourne geen lekkere ritme hebben als ik het rij in F1 2010.


Nurburgring/Hockenheim...Dan is het toch wel vreemd dat er wel een 24-uurs race kan worden gehouden op de oude Ring? ::)  En Hockenheim hadden ze haar lange rechte stukken moeten laten behouden.
Hockenheim heb ik niet genoemd, is gewoon niks meer van over.

En de nurburgring... kom, is echt niet te doen voor F1. Liefst 13 keer komen ze los van de grond. Langs ravijnen, die niet te beveiligen zijn, langs aarden wallen. Kan niet. Plus, Hockenheim werd al aangepast omdat een dwaas over het rechte stuk liep, en dat is daar niet te beveiligen. Hoe denk je dat in vredesnaam te bereiken op de Ring? Onmogelijk.

Jozef

Toen ze zonder vleugels reden kwamen ze 13 keer los van de grond ja, ik denk niet dat dat nu nog zou gebeuren. ;D