Man van de wedstrijd: Canada

Gestart door 0634, 12 juni 2011 - 23:27:46

« vorige - volgende »

Wie was de man van Canada

Button
19 (73.1%)
Vettel
2 (7.7%)
Webber
0 (0%)
Schumacher
4 (15.4%)
Petrov
0 (0%)
Massa
1 (3.8%)
Koba
0 (0%)
Alguersuari
0 (0%)
Barrichello
0 (0%)
Buemi
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 22

Wizard


Kootje

Als je op slicks zo abrupt 'n natte lijn opstuurt ,kun je erop wachten dat je de controle kwijtraakt.

Wizard

Als je niet hebt gelezen wat de verklaring hiervoor is, dan is het inderdaad een logische gedachte.

Kootje

De verklaring die ik heb gelezen zegt dat Khartikeyan op het gas ging op het moment dat Massa ervoorbij wou.
Dan vind ik het alleen nog maar vreemder dat Massa zo wild opzij stuurde.

Zou Khartikeyan nu van het gas af zijn gegaan ,dan kon ik 't begrijpen.
Maar dat was sowieso niet het geval.

Khartikeyan miste de chicane ,schoot door de ideale lijn op en gaf weer gas.
Ondertussen sloot Massa aan ,en verwachtte dat Narain aan de kant zou gaan.
Laatstgenoemde deed dat niet.
Daardoor moest Massa abrupt opzij ,terwijl hij in feite alle tijd had om er op 'n kalme manier voorbij te gaan.
Maar ja...als je ervanuitgaat dat 'n langzamere deelnemer aan de kant gaat ,terwijl hij alleen maar snelheid moet minderen en ruimte moet laten ??  ::)

let wel: ruimte laten .... niet ruimte maken

Wizard

Vanuit Massa's gezichtsveld rijdt er een HRT welke vertraagd. Dus, wat doe je, je wijkt uit. Massa gaat daar écht niet zomaar even met zijn slicks het natte gedeelte op. Daar geloof ik niet in. Als de HRT vervolgens versnelt op het moment dat jij uitwijkt (want zo lees ik het), staat dat los van het eerder waargenomen beeld. Je rijdt daar op maximum en een Formule 1 auto die vertraagd, vertraagt harder dan dat wij kunnen remmen met onze personenwagen. Dan heb ik het over een gas los situatie. Wat denk je hoe ontiechelijk hard zo'n HRT 'op je afkomt' welke niet op racesnelheid zit? Afwachten of deze niet versnelt kan in tranen eindigen. Zou deze écht een mechanisch probleem hebben gehad en Massa was een fractie later naar rechts gegaan, had hij de HRT getorpedeerd, met alle gevolgen van dien. Helaas hebben de rijders niet zo'n lux beeld als wij. Massa ziet iemand langzaam rijden om de racelijn en dan doe je één ding, wijken. Persoonlijk vind ik dat geen afbreuk doen aan zijn race. Had hij nu voorkennis gehad, wel.

Kootje

Maar hij had daar beter op kunnen anticiperen.
Hij ziet die HRT ook door het gras gaan bij de chicane.

Wizard

Waar maak jij dat uit op? Want, ik heb Massa alleen iets horen zeggen over een langzaamrijdende HRT, niet dat hij gezien had dat deze rechtdoor was gegaan. Maar even goed, hoeveel tijd heb je om te anticiperen?? Stel hij zou de HRT wel gezien hebben. Kan zijn dat de bak stuk is geslagen, hij de mechanische grip kwijt was en daarom rechtdoor schoot. Die zal dus niet versnellen. Mijn benadering  blijft exact het zelfde. Het was geen verwoedde inhaalpoging, maar een uitwijk manouvre. Achteraf wellicht wat onhandig, mja, je zou maar eens de gok nemen en achterop iemand tetsen met 300+.

Kootje

CitaatWaar maak jij dat uit op? Want, ik heb Massa alleen iets horen zeggen over een langzaamrijdende HRT, niet dat hij gezien had dat deze rechtdoor was gegaan.

Dat maak ik op uit 't feit dat dat voor zijn neus gebeurde.
Ik ga ervanuit dat Massa nog steeds niet blind is.

CitaatMaar even goed, hoeveel tijd heb je om te anticiperen?? Stel hij zou de HRT wel gezien hebben. Kan zijn dat de bak stuk is geslagen, hij de mechanische grip kwijt was en daarom rechtdoor schoot. Die zal dus niet versnellen

Aangezien Massa wel gewoon de chicane nam had hij tijd genoeg om te anticiperen.
Zeker als je verwacht dat hij NIET versnelt ,maar dit wel doet.
Dat geeft je namelijk nog weer extra tijd.

CitaatMijn benadering  blijft exact het zelfde. Het was geen verwoedde inhaalpoging, maar een uitwijk manouvre. Achteraf wellicht wat onhandig, mja, je zou maar eens de gok nemen en achterop iemand tetsen met 300+.

In diezelfde uitleg waarin hij beweerde dat Narain op z'n gas ging ,heeft hij ook gezegd dat hij hem wou passeren om hem op 'n rondje te zetten.
Een uitwijkmanouvre was het dus niet ,tenzij hij er vanuit ging dat Narain aan de kant zou gaan.
Dus of hij heeft de situatie compleet verkeerd ingeschat waardoor hij abrupt uit moest wijken ,of hij was te agressief in zijn passeerbeweging.
Beide gevallen vind ik nogal knullig voor 'n coureur met zijn ervaring.

Wizard

Ten eerste was dit niet tijdens de onboard te zien noch uitgesproken door Massa. Dus een aanname waarvan welke los staat van de feiten. Er is ook geen duidelijk beeld welke dit bevestigd. Ten tweede, versnelt de HRT pas, zodra Massa zijn move heeft gemaakt, ten derde, stel Massa heeft het wel gezien, dan nog is hij niet helderziend. Nogmaals, stel de HRT schoot rechtdoor omdat deze mechanische grip miste en niet zou versnellen, dan stond je er getekend op als vol achterop de HRT tettert. En stel dat zou gebeuren, dan had Massa eerder moeten reageren en niet afwachten of deze wel of niet versnelt?? De eeuwige stok om mee te slaan, maar van mij mag je. Ik vond het knulliger uitzien dan dat het was. Als ik achteraf hoor dat Massa zag dat er een HRT langzaam rijdt, nota bene op de racelijn, ga je echt niet afwachten of deze versnelt, maar dan wijk je, hoe dan ook, uit. Nu ik erover nadenk verdiend Massa een lintje want hij weet als geen ander dat hij met slicks op nat gezien is. Toch nam hij geen risico!

Kootje

#84
CitaatTen eerste was dit niet tijdens de onboard te zien noch uitgesproken door Massa. Dus een aanname waarvan welke los staat van de feiten. Er is ook geen duidelijk beeld welke dit bevestigd.

Op de beelden was wel degelijk te zien dat Massa niet ver achter Khartikeyan zat op het moment dat deze de chicane afsneed.
Het is dus zeker geen aanname om te zeggen dat Massa dat gezien heeft.
Maar daar kom ik zo nog op terug.  :P

CitaatTen tweede, versnelt de HRT pas, zodra Massa zijn move heeft gemaakt, ten derde, stel Massa heeft het wel gezien, dan nog is hij niet helderziend. Nogmaals, stel de HRT schoot rechtdoor omdat deze mechanische grip miste en niet zou versnellen, dan stond je er getekend op als vol achterop de HRT tettert. En stel dat zou gebeuren, dan had Massa eerder moeten reageren en niet afwachten of deze wel of niet versnelt??

Of en wanneer de HRT versnelde doet niet terzake.
Massa had tijd genoeg om te anticiperen op 'n langzaamrijdende HRT.
Zoals je namelijk zelf al zei: De HRT had ook kapot kunnen zijn ?? ,die mogelijkheid moet je in gedachten houden.
In dat geval moet je ervan uitgaan dat hij langzaam rijdt ,en dan ga je dus niet op de racelijn zitten als hij daar al rijdt.

CitaatAls ik achteraf hoor dat Massa zag dat er een HRT langzaam rijdt, nota bene op de racelijn, ga je echt niet afwachten of deze versnelt, maar dan wijk je, hoe dan ook, uit.

Daar geef je zelf al aan dat hij 't wel degelijk zag.
En dan heb je gelijk ,dan ga je niet afwachten ,maar dan ga je ook niet op die lijn rijden waarna je abrupt uit moet wijken.

CitaatNu ik erover nadenk verdiend Massa een lintje want hij weet als geen ander dat hij met slicks op nat gezien is. Toch nam hij geen risico!

Maar goed ,geef jij Felipe z'n lintje en de titel Man of the Match.  ;)
Mag van mij ,ieder z'n mening.
Ik vind alleen dat hij daar zeer knullig handelde en daarmee zelf 'n topresultaat verklootte.
Dezelfde reden waarom 'n bijna foutloze Vettel'de titel wat mij betreft ook niet verdiend.

Wizard

#85
Ik betitel Massa nergens als Man van de race wel bekijk ik het incident vanuit 'het juiste' perspectief. Voordat je een coureur met de grond gelijk maakt kun je je ook afvragen waarom een coureur met slicks uitwijkt naar het natte gedeelte. Iemand betitelen als knullig kan nog altijd.

Natuurlijk was dat ook mijn eerste ingeving maar achteraf wordt het begrijpbaar gemaakt. Of Massa hem nu wel of niet gezien heeft vind ik niet relevant (en ja, op het punt van uitwijken zag hij hem zeker. Nogal wiedes! Anders zou hij niet zijn uitgeweken). Een coureur vertraagt natuurlijk niet zomaar. Kan iets mechanisch zijn waardoor de HRT niet meer zou hebben kunnen accelereren. Nou, dan stond Massa er gekleurd op...als hij zijn Ferrari vol achterin de HRT had gedrukt. Daarbij, áls dat was gebeurd had Massa kunnen zien dat er iets niet goed was en had hij een move moeten maken...en zo blijven we een stok vinden om mee te slaan.

Ik vind het wat kort door de bocht. Uitwijken is een menselijke en deels onbestuurbare reactie wat ik niet vergelijk met een weloverwogen beslissing -om de HRT daar in te halen-. En nogmaals, Massa kan niet even de pauze knop indrukken en vragen waarom iemand voor hem vertraagt. Je moet direct reageren en dan wijk je uit....Helaas voor Massa moest hij met zijn slicks van de droge racelijn af en dan ben je gezien. Domme pech! Tenslotte kun je mij niet wijsmaken dat Massa daar een weloverwogen beslissing neemt, om de HRT in een flauwe snelle bocht met slicks in het nat in te halen. Maar goed, ik denk dat alles zo'n beetje gezegd is en gezien we herhalen, laat ik het hierbij met de afsluitende woorden dat ik het jammer vind, dat mensen een uitwijk manouvre niet kunnen/willen onderscheiden van een weloverwogen inhaalactie.

Kootje

#86
CitaatIk betitel Massa nergens als Man van de race .
Oke....ik dacht dat je hem wel daarvoor gekozen had maar goed ,mijn fout.
Excuus daarvoor.

Citaatwel bekijk ik het incident vanuit 'het juiste' perspectief.
Het "juiste" perspectief is 'n wijd begrip.
Jij hebt jou visie ,ik de mijne.

CitaatVoordat je een coureur met de grond gelijk maakt kun je je ook afvragen waarom een coureur met slicks uitwijkt naar het natte gedeelte.
Dat heb ik ook zeker gedaan ,en ik kon 3 redenen bedenken.
1, Hij schatte de snelheid van de HRT verkeerd in ,komt daarddor te dicht achter hem uit en moet abrupt uitwijken.
2, Hij verwachtte dat de HRT wel aan de kant zou gaan maar die deed dat niet ,waardoor hij uit moest wijken.
3, Hij onderschatte z'n eigen kunnen bij het op 'n ronde zetten van de HRT.

Uit de uitspraken die Massa na afloop over dit incident deed ,ga ik voor optie 3
Maar zelfs als het 1 van de eerste 2 opties is ,vind ik nog steeds dat 't 'n beginnersfout van hem was.

CitaatIemand betitelen als knullig kan nog altijd.
Ik betitel Massa niet als knullig ,maar die bewuste actie.
Groot verschil.

Wizard

#87
Ik had mijn post aangepast/aangevuld en wil het hierbij laten. No offence, maar we gaan hier niet uitkomen.

[edit]

'Het juiste' stond daarom tussen aanhalingstekens.

Slotwoord:

Wat ik uitermate jammer vind is, dat meteen stempels worden gedrukt op de rijders. Nergens voor nodig. Soms overkomen dingen je gewoon en moet je reageren. Achteraf makkelijk om te roepen dat het verkeerd is en het af te schilderen als knullig. Zo kun je iedere gebeurtenis wel neerzetten als knullig of dom.

Kootje

#88
Citaat van: Wizard op 17 juni 2011 - 22:15:11
Ik had mijn post aangepast/aangevuld en wil het hierbij laten. No offence, maar we gaan hier niet uitkomen.
Waarschijnlijk niet ,dus laten we 't hier maar bij laten.  ;)

Citaat'Het juiste' stond daarom tussen aanhalingstekens.
Bij mij toch ook.  ::)
Maar goed ,toch wil ik nog ff één dingetje rechtzetten.

CitaatMaar goed, ik denk dat alles zo'n beetje gezegd is en gezien we herhalen, laat ik het hierbij met de afsluitende woorden dat ik het jammer vind, dat mensen een uitwijk manouvre niet kunnen/willen onderscheiden van een weloverwogen inhaalactie.
Uitwijkmanouvre of inhaalbeweging maakt voor mij in deze geen verschil ,het gaat om de gehele situatie.
En ik vind dat hij de gehele situatie nogal knullig inschatte.