Autosport-techniek

Gestart door Franky R., 05 april 2011 - 20:15:17

« vorige - volgende »

Franky R.

Voor alle vragen en / of discussie's betreffende de techniek in en rondom diverse racewagens...

Franky R.

Citaat van: janke op 02 april 2011 - 15:08:58
Citaat van: Franky R. op 02 april 2011 - 14:29:49
CitaatMaar jou idee van 18 inch lijkt me geen goed idee. Grote diameter velg betekent een plattere band. Of wil je 18 inch met deze hoge banden. Hmm, schiet technisch echt niet op. En andersom ook niet. Die platte band houdt het nog geen 2 ronden vol. Het ding wordt te heet

Hm,

De LMS-serie rijden toch echt op 18-inch velgen met de bijhorende platte banden. Ik zie geen klapbanden. Tenminste, niet aan de lopende 'band'...En zo'n LMS is echt niet zo veel langzamer dan een F1, mijn beste Janke... :P




Klopt beste Franky ;) Maar een F1 auto heeft volgens mij een heel ander veersysteem dan een LMS auto. De hoge band in de F1 is deels ook voor de vering van de auto. Een F1 die veert immers niet echt veel, iig stukken minder dan een LMS auto. Door de jaren heen heeft een F1 auto toch nooit grote velgdiameters gehad. Ja heel vroeger. Als zoiets goed zou werken op een F1 auto zouden ze dat best wel toelaten. Maar dat is mijn mening.

Franky R.

Citaat van: Franky R. op 05 april 2011 - 20:09:49
CitaatKlopt beste Franky  Maar een F1 auto heeft volgens mij een heel ander veersysteem dan een LMS auto. De hoge band in de F1 is deels ook voor de vering van de auto. Een F1 die veert immers niet echt veel, iig stukken minder dan een LMS auto. Door de jaren heen heeft een F1 auto toch nooit grote velgdiameters gehad. Ja heel vroeger. Als zoiets goed zou werken op een F1 auto zouden ze dat best wel toelaten. Maar dat is mijn mening.

Heb even het e.e.a. uitgezocht...Ik hoefde niet al te ver terug in de tijd, toen de F1 nog een veerweg had van bijna 10 cm.! Dan praatje over de periode van voor 1977, want daarna kwam Chapman met zijn Wingcar en was een stijve auto essentieel

Heb trouwens gezocht naar techn. specificaties van de Audi R10 TDI of gelijke auto's, toch er bij mij een lichtje ging branden.

Kijk naar het volgende foto. Zie je hoe reusachtig de banden zijn? Om deze effectief te gebruiken, zou je dan terug moeten naar een spoorbreedte van 2 meter...Twee dikke walsen van 18 inch op een smal F1-chassis oogt niet en lijkt mij voor geen meter te rijden!


Het gaat, denk ik, dus niet om de wielmaat dus het aantal inch...maar om de spoorbreedte!

BTW,

Bij navraag ben ik erachter gekomen, dat een LMP-auto is net zo hard als een F1. Ik gebruik de volgende foto als ondersteuning voor mijn bewering. Zoek de demper(s)! En zie ook hoe stijf alles gebouwd is. Ik denk dat de veerweg amper 4 cm. bedraagt...


Maar voor er teveel afgedwaald wordt....mss. tijd voor een apart topic omtrent autosport-techniek... ;)


Franky R.

Citaat van: Franky R. op 02 april 2011 - 14:45:15
Citaat van: JimmySPA op 30 maart 2011 - 19:59:36
Citaat van: Kootje op 30 maart 2011 - 14:49:35
BTW: Wellicht 'n stomme vraag ,maar rijden ze in NASCAR niet allemaal met dezelfde wagens ??  Ik volg dat niet ,dus..... :-\

Beetje zoals in de Formule 1, auto's lijken erg opelkaar. Toyota, Dodge, Chevy en Ford zet ze naast elkaar ik herken ze er niet uit, mss de diehard redneck wel.
Auto en motor mag zelf gebouwd of gekocht worden, maar wel volgens het reglement.
Geheim van de nascar is mss dan ook dat ze nog met een carburateur rijden, ipv die laffe computergestuurde motorfietsmotoren zoals in de Formule1 met electrische aandrijving  :D.  Hierdoor kan dus nooit in de software een traction control/abs/esp dan wel andere hulpmiddelen verstopt worden  :)

Volgens mij is de auto idd eenzelfde Nascar chassis bij elk merk, maar dit durf ik niet 100% zeker te zeggen...
Franky jij mss?  ;)

Elke chassis in de NASCAR mag zelf worden gebouwd, dit volgens zeer strenge eisen...Maar er zijn altijd wel 'zij-wegen'. Zo zijn er asymmetrische chassis' voor de hogesnelheidbanen als Tallageda...Maar alleen de rijke teams kunnen aangepaste chassis bouwen voor sommige banen.

M.a.w. elke NASCAR-chassis in gelijk, maar sommige zijn 'gelijker' dan anderen... ::)

In dat opzicht lijken NASCAR en F1 best op elkaar...Ook NASCAR kent haar HRT 'tjes... ;D



Dit kennen we van de F1...Meetmallen, om te checken of het chassis plus carrosserie voldoet...




Bouwplannen van de NASCAR-organisatie met alle verplichte maten voor de auto's!


Maar hoe het allemaal precies zit, weet ik ook niet... :-\








Franky R.

Citaat van: Scuderia91 op 03 april 2011 - 20:37:45
Citaat van: Franky R. op 02 april 2011 - 14:45:15
Dit kennen we van de F1...Meetmallen, om te checken of het chassis plus carrosserie voldoet...
Zijn flexibele onderdelen daar ook toegestaan?

Franky R.

Citaat van: Franky R. op 03 april 2011 - 20:58:59
Citaat van: Scuderia91 op 03 april 2011 - 20:37:45
Citaat van: Franky R. op 02 april 2011 - 14:45:15
Dit kennen we van de F1...Meetmallen, om te checken of het chassis plus carrosserie voldoet...
Zijn flexibele onderdelen daar ook toegestaan?

Behalve een 'safety-flap' niet, dacht ik...Wat een 'safety-flap' is? Een stuk plaatwerk op het dak van de NASCAR-wagen, wat omhoog klapt als een NASCAR spint en achteruit glijdt.

Dat ding voorkomt dan dat de auto gaat 'vliegen', doordat er lucht onder de auto komt.

Maar flexible onderdelen? Nee, NASCAR is zwaar conservatief wat dat betreft...Maar zeker weten doe ik het niet.

Franky R.

N.a.v. de discussie op het topic 'Virgin'...bijgevoegd de regels voor het gebruik van windtunnels...bron Formula one.com

22) TRACK AND WIND TUNNEL TESTING
22.1 a) Track testing shall be considered any track running time undertaken by a competitor entered in the
Championship with the exception of :
i) promotional or demonstration events carried out using tyres provided specifically for this purpose by the appointed supplier ;
ii) one three day young driver training test, carried out on a site approved by the FIA for Formula 1 cars and between the end of the last Event of the Championship and 31 December of the same year, any such driver having not competed in more than two F1 World Championship Events ;
iii) four one day aerodynamic tests carried out on FIA approved straight line or constant radius sites between 1 January 2010 and the end of the last Event of the Championship. Any of these days may be substituted for four hours of wind-on full scale wind tunnel testing to be carried out in a single twenty four hour period.
b) No competitor may carry out more than 15,000km of track testing during a calendar year.
c) No track testing may take place between the start of the week preceding the first Event of the Championship and 31 December of the same year with the following exception.
If a team declares that one of its current race drivers is to be substituted by a driver who has not participated in an F1 race in the two previous calendar years, one day of track testing will be permitted between the start of the week preceding second Event and the last Event of the Championship. The following must be observed :
- Any such day may only be carried out by the new driver and may not take place on a circuit hosting a race in the current Championship year.
- Any such day may only take place within a period 14 days prior to the substitution and 14 days after the substitution has taken place.
- If a team, having declared the driver's substitution and performed the test, does not then enter an Event with the new driver, the team will be penalised by a reduction of one day from the pre-season track testing days available in the following year.
d) During all track testing cars must be fitted with the FIA ECU required by Article 8.2 of the 2009 FIA Formula One Technical Regulations.
e) No track testing is permitted at sites which are not currently approved for use by Formula 1 cars. In order to ensure that venue licence conditions are respected at all times during track testing, competitors are required to inform the FIA of their test schedule in order that an observer may be appointed if deemed necessary.
f) During all Formula One track testing :
- red flag and chequered flag procedures must be respected ;
- no other type of vehicle is permitted on the track ;
- every reasonable effort should be made to ensure that the recommendations concerning emergency services detailed in Article 16 of Appendix H to the Code are followed.
g) If, after an incident during track testing, the Medical Warning Light signals that threshold forces have been exceeded the driver must present himself for examination in the circuit medical centre without delay.
h) With the exception of the full scale testing permitted in 22.1(a) above, no wind tunnel testing may be carried out using a scale model which is greater than 60 percent of full size.
i) No wind tunnel testing may be carried out at a speed exceeding 50 metres/second.


Jozef

Kunnen we hieruit dan afleiden dat je onbeperkt in de windtunnel mag staan, maar dan op een schaal van 60% of kleiner en een snelheid van 50 m/s of lager? Er staat nergens dat er hier een beperking op is, enkel dat je maar 4x 4 uur mag testen op 100% en dan ten koste van de straight-line-testen die je anders mag doen.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 16 april 2011 - 19:24:43
Kunnen we hieruit dan afleiden dat je onbeperkt in de windtunnel mag staan, maar dan op een schaal van 60% of kleiner en een snelheid van 50 m/s of lager? Er staat nergens dat er hier een beperking op is, enkel dat je maar 4x 4 uur mag testen op 100% en dan ten koste van de straight-line-testen die je anders mag doen.

Ik zoek nog naar documentatie daarover...