Formule 1 in de toekomst

Gestart door Gerard, 15 oktober 2010 - 13:14:04

« vorige - volgende »

Welke GP zal in de toekomst verdwijnen

Belgie
10 (17.2%)
Duitsland
3 (5.2%)
Hongarije
6 (10.3%)
Spanje (Barcelona)
7 (12.1%)
Spanje (Valencia)
26 (44.8%)
Een andere GP, namelijk....
6 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 52

Sabai

Citaat van: Jehoentelaar op 21 november 2016 - 17:23:55
Citaat van: Sabai op 21 november 2016 - 16:36:14
Leuk dat al die organisaties het voor gezien houden vanwege de incompetentie waarmee de laatste jaren de F1 door is geleid. Ben benieuwd hoeveel gp's we gaan overhouden. Wat ik nog het jammere vind is dat juist de leuke gp's ermee stoppen. Zo word F1 nog onaantrekkelijker.

Er is nog lang niks bevestigd, dus laten we niet op de zaken vooruit lopen.

Maleisië is vandaag bevestigd en een hoop andere staan ook op de tocht als ik het zo op het Internet lees. Laten we hopen dat het niet zo vaart loopt maar het zijn toch mooie gp's die dreigen te gaan verdwijnen.

Jozef

#4081
Je moet wel onthouden: F1-races zullen er altijd zijn. En ja, de kalender zal gevuld blijven. Hier speelt gewoon de werking van vraag en aanbod.

In de pakweg de jaren 2000-2010 was er een enorme boom in interesse van nieuwe markten om de F1 te ontvangen. Maleisië kwam in 1999 en sindsdien gingen we naar China, India, Zuid-Korea, Singapore, Rusland, Turkije, Azerbeidzjan, Bahrein, Abu Dhabi, VS, Mexico en dan vergeet ik er misschien wel een paar. Zo veel geïnteresseerde landen, Bernie kon dus ook zijn vraagprijs gevoelig opkrikken (Maleisische minister zegt: prijs ging x10 sinds 1999).

Nu zakt de interesse, en misschien zal hier en daar effectief een GP verdwijnen. Maar als er geen landen meer zijn die 100 miljoen per jaar willen betalen, dan zal de prijs zakken. En dat opent weer mogelijkheden voor andere potentiële organisatoren (minder moeilijkheden voor Duitsland, misschien komt Frankrijk terug, of trekken we een nieuw blik Aziatische landen open zoals Thailand en Vietnam).

In elk geval zal de kalender wel gevuld blijven. Minder geld in het laatje, dat wel. Dat gaan ook de teams dan merken in het prijzengeld.

Franky R.


Pancake Shield

Echt verrassend is dat niet. Hockenheim en de Nurburgring hebben in het verleden al vaker financiele problemen gekend. Met name natuurlijk de Nurburgring. Maar beiden kampen ook wel met hetzelfde effect als dat Maleisie ziet. Voor de F1 is het geen full-house. Maar zet een DTM-veld weg op beide circuits en je hebt een nagenoeg uitverkocht huis. Ik denk dat qua dat misschien de 'nieuwe' organisatie zich misschien wel voorzichtig achter de oren moet gaan krabben. 
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Jozef

Ecclestone zei een week geleden ook al dat het er niet goed uit zag voor de GP van Duitsland.

Stel je voor zeg, heb je een Duits team dat de competitie aan flarden rijdt en waarschijnlijk een wereldtitel pakt met een Duitse coureur. Nog een andere Duitse coureur die recent vier titels won en nu bij Ferrari rijdt. Ben je de grootste economie van Europa. En kun je geen Grote Prijs organiseren omdat er weinig interesse is en je niet genoeg geld hebt. :o ???

Robbert65

Citaat van: Jozef op 24 november 2016 - 21:05:10
Ecclestone zei een week geleden ook al dat het er niet goed uit zag voor de GP van Duitsland.

Stel je voor zeg, heb je een Duits team dat de competitie aan flarden rijdt en waarschijnlijk een wereldtitel pakt met een Duitse coureur. Nog een andere Duitse coureur die recent vier titels won en nu bij Ferrari rijdt. Ben je de grootste economie van Europa. En kun je geen Grote Prijs organiseren omdat er weinig interesse is en je niet genoeg geld hebt. :o ???

Dan ga je toch vermoeden dat er iets mis is met het systeem? In Spa wordt gereden dankzij een subsidie van de Waalse overheid. Als ze daar een andere politieke richting inslaan is het dan ook voorbij.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Dit is interessante kost;
http://www.autosport.com/news/report.php/id/129388/formula-1-team-payments-for-2017-revealed

Volgens Autosport.com zijn dit de bedragen die de teams van de FOM krijgen.
Ferrari vorig jaar 3e in het constructeurskampioenschap maar wel meeste inkomsten dan Mercedes  ;)
Dat klopt toch niet helemaal...

Citaat
      Col 1   Col 2   Total   LST   CCB   Other   Total   2016 +/-   2016 Class
   Ferrari   36   41 (13%)   77   68   35   -   180   -9%   3
   Mercedes   36   61 (19%)   97   -   39   35   171   -   1
   Red Bull Racing   36   52 (16%)   88   -   39   35   161   +12%   2
   McLaren   36   31 (9%)   67   -   30   -   97   +18%   6
   Williams   36   33 (10%)   69   -   -   10   79   -9%   5
   Force India   36   36 (11%)   72   -   -   -   72   +7%   4
   Toro Rosso   36   23 (7%)   59   -   -   -   59   +3%   7
   Renault   36   16 (5%)   52   -   -   -   52   -19%   9
   Sauber   36   13 (4%)   49   -   -   -   49   -10%   10
   Haas   -   19 (6%)   19   -   -   -   19   -   8

Daarnaast zijn er dit jaar minder inkomsten omdat de FOM meer uit geeft aan marketing en omdat er 1 GP minder is.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Het is toch algemeen bekend dat Bernie Ferrari een douceurtje toestopt? Omdat ze het oudste team van de grid zijn...Het klopt al jaren niet. :-X

robbert

Citaat van: Franky R. op 09 mei 2017 - 15:42:15
Het is toch algemeen bekend dat Bernie Ferrari een douceurtje toestopt? Omdat ze het oudste team van de grid zijn...Het klopt al jaren niet. :-X
Is eigenlijk niet eerlijk. Men moet gewoon prijzengeld geven volgens de gescoorde punten ofzo, en niet volgens leeftijd. Maar ja, bernie doet dit gewoon om ferrari in de f1 te houden...

Tuesday

het idee achter het systeem is eigenlijk best logisch en zie je ook terug in andere sporten. De bekende/traditionele ploegen krijgen het meeste geld en de nieuwkomers moeten hun plekje eerst maar eens verdienen. De aantrekkingskracht van Ferrari is onmiskenbaar en daar lift de F1 ook deels op mee. Er is best wel het 1 en ander voor verbetering vatbaar, maar als je echt een gelijk speelveld wilt moet je wat aan de uitgavenkant gaan doen.

Jozef

Het is ook niet meer zoals vroeger dat het alleen Ferrari is dat meer krijgt. Red Bull, McLaren en Mercedes hebben ook niet veel te klagen. Dat McLaren meer krijgt dan Force India of Williams is net zo raar als dat Ferrari meer krijgt dan Mercedes.

Arthur

Deels logisch. Aan de andere kant heb je de kleinere teams wel nodig en die kunnen iedere bijdrage broodnodig gebruiken. 4 teams op de grid is het ook niet lijkt mij...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel


robbert

Citaat van: Franky R. op 09 juli 2017 - 13:32:04
http://www.gppits.net/nieuws/mar_webber_straf_de_teams_niet_de_coureurs/

groot gelijk heeft hij. Zo kan mclaren dan ook eens dichterbij komen ipv telkens achteraan te moeten beginnen door straf

C.G. de Beaufort

MIA, de Motorsport Industry Associaton. Door een uitspraak van het gerechtshof van de EU uit 2014 zouden ongelukken bij races namelijk op dezelfde manier afgehandeld moeten worden als ongelukken op de weg. Dat betekent dat de politie erbij komt kijken en dat de betrokkenen hun verzekeringsgegevens moeten uitwisselen. In het gewone verkeer de normaalste zaak van de wereld, maar op een circuit slaat het nergens op. Daarom trekt Chris Aylett van de MIA in een open brief aan de bel. "Deze bedreiging is echt en ernstig, vergis je niet. Het zou het einde van de autosport in de EU kunnen inluiden. Mijn oproep stelt banen en deze industrie veilig. Als je wilt blijven werken in de autosport, zorg dan dat je werkgever voor 20 oktober heeft gereageerd."

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/232351/verzekeringscrisis-bedreigt-autosport-in-europese-unie

Nexit. Klojo's zijn het, een EU gerechtshof. Ze zijn niet goed snik.

Groet,

C.G. de Beaufort