IndyCar Series

Gestart door lemans24uur, 13 juli 2009 - 12:26:09

« vorige - volgende »

0634

Ik was ondertussen in slaap gevallen dus schrik hiervan...

Pancake Shield

In een coma en kritisch: http://www.indycar.com/News/2015/08/8-23-Justin-Wilson-Update

Ondertussen hebben Tony Stewart en James Hinchcliffe alles op alles gezet om de familie van Justin Wilson zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te krijgen.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

gloudiesaurus

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

Op zich ben ik er geen voorstander van, maar inmiddels lijken me de voordelen van een gesloten cockpit echt groter dan de nadelen.

Pancake Shield

Citaat van: Matthijs op 24 augustus 2015 - 11:13:57
Op zich ben ik er geen voorstander van, maar inmiddels lijken me de voordelen van een gesloten cockpit echt groter dan de nadelen.

Ik ben normaal ook geen voorstander ervan, maar na gisteren ben ik het toch in een ander daglicht gaan zien. Zelfs als je kijkt naar dat het freak ongelukken zijn.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Matthijs

Citaat van: Pancake Shield op 24 augustus 2015 - 12:56:36
Citaat van: Matthijs op 24 augustus 2015 - 11:13:57
Op zich ben ik er geen voorstander van, maar inmiddels lijken me de voordelen van een gesloten cockpit echt groter dan de nadelen.

Ik ben normaal ook geen voorstander ervan, maar na gisteren ben ik het toch in een ander daglicht gaan zien. Zelfs als je kijkt naar dat het freak ongelukken zijn.
Nouja, freakongelukken: Henry Surtees, Felipe Massa, Cristiano da Matta, Justin Wilson om maar wat te noemen. Als het zo vaak voorkomt, hoe freak is het dan? En vergeet ook niet alle bijna-ongelukken waarbij er een auto over de ander schuift waarbij de helm in de knel komt of kan komen (Raikkonen en Alonso in Oostenrijk als meest recente voorbeeld.

Pancake Shield

Nja, en technisch gezien werd Hinchcliffe vorig jaar al tijdens de Grand Prix van Indianapolis ko gemept, dus ja. En als je dan ziet eigenlijk hoe onnoemelijk hard Wilson gister geraakt werd...die neuscone vloog echt nog enkele meters de lucht in.

Ik heb gister de race zitten kijken en mijn eerste gedachte na het zien van die crash was echt: 'dit is over en uit'. Zeker ook, omdat bij de herhaling vanuit Dixon's auto die cone hem echt vol in het gezicht lijkt te raken. Het is voorlopig nog afwachten op nieuwe berichten van uit de VS.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Perton

Gesloten cockpits zijn op middellange termijn niet tegen te houden, zoveel wordt inderdaad steeds duidelijker. Daar kan men op tegen zijn, maar het lijkt me wel de realiteit. Ik vraag me af hoe lang in het verlengde daarvan single seaters / open wheel nog op ovals kunnen blijven racen.

Jehoentelaar

Denk dat daar de Amerikanen kennende nog wel wat jaren discussie overheen gaan.

0634

Er zijn heel veel tests met gesloten cockpits geweest, maar zo eenvoudig is het niet. Tot nu toe is er geen echt deugdelijke constructie gevonden. Laatst was er een repo op Sport1 over. Ook met een soort kooiconstructie, met een F16 cockpits, diverse opties, maar aan alles kleeft nadelen. Ik blijf overigens een fors tegenstander. Anders zou ik wel heel veel WEC kijken als ik gesloten auto's zou willen zien racen. En dat kijk ik maar soms.

Franky R.

Inderdaad laait de discussie weer op, maar het blijft even zinloos. Zo'n canopy is loodzwaar en dat willen de ontwerpers ook weer niet [hoog zwaartepunt]. Bovendien zou ook een gesloten cockpit Bianchi niet hebben geholpen.


Gaan we dat ook weer een 'freak accident' noemen?


Heel cru gesteld; dit hoort bij het rijden met een open cockpit of je moet deze klasse in haar geheel afschaffen. Dus geen Formule Ford/ F3/ Renault 2.0/3.5 / GP2 meer...en ook geen F1 of Indycars.

Wie wil dat?

Perton

Citaat van: Jeroen op 24 augustus 2015 - 21:41:06
Er zijn heel veel tests met gesloten cockpits geweest, maar zo eenvoudig is het niet. Tot nu toe is er geen echt deugdelijke constructie gevonden. Laatst was er een repo op Sport1 over. Ook met een soort kooiconstructie, met een F16 cockpits, diverse opties, maar aan alles kleeft nadelen. Ik blijf overigens een fors tegenstander. Anders zou ik wel heel veel WEC kijken als ik gesloten auto's zou willen zien racen. En dat kijk ik maar soms.
Naja, ik kijk ook WTCC (of keek, want die one make show die het de laatste jaren is, heeft het voor mij verpest) en daar zit een heel dak op. WEC kijk ik niet om het soort race dat het is, niet om hoe de auto er uit ziet.

Maar goed, mijn standpunt is volgens mij inmiddels ook wel bekend. Als ze iets kunnen bedenken dat werkt (en ook dan zal er natuurlijk altijd een freak accident plaats vinden), dan mag het van mij, maar anders niet.

0634

Citaat van: Franky R. op 24 augustus 2015 - 21:55:18
Inderdaad laait de discussie weer op, maar het blijft even zinloos. Zo'n canopy is loodzwaar en dat willen de ontwerpers ook weer niet [hoog zwaartepunt]. Bovendien zou ook een gesloten cockpit Bianchi niet hebben geholpen.


Gaan we dat ook weer een 'freak accident' noemen?


Heel cru gesteld; dit hoort bij het rijden met een open cockpit of je moet deze klasse in haar geheel afschaffen. Dus geen Formule Ford/ F3/ Renault 2.0/3.5 / GP2 meer...en ook geen F1 of Indycars.

Wie wil dat?

Dat laatste, dat is wel waar. Een open dak en open wielen dat ís Formule racen.

Waar ik het dan weer niet mee eens ben is dat ontwerpers over dit onderwerp ook maar iets te zeggen hebben. Aerodynamica en dergelijke dienen geen enkele rol te spelen als het gaat om veiligheid.

Pancake Shield

Normaal gezegd zou ik zoals ik al zei niet zo zijn voor een maatregel. Maar dit incident met Wilson is wel weer de zoveelste in een reeks, die toch wel vrij 'opmerkelijk' is voor dit  soort incidenten. Surtees & Massa gebeurden vrij vlak na elkaar in 2009 en met name die twee crashes worden op dit moment iedere keer naar voren gehaald. Maar zoals ik al zei vorig jaar was Hinchcliffe slachtoffer tijdens de Grand Prix van Indianapolis. Die kreeg ook een brokstuk tegen ze hoofd aan en ging ko. Die kwam gelukkig op tijd bij om te sturen en zo, maar toch.

Ik denk dat het overigens ook nog wel heel erg meespeelt, dan de dood van Dan Wheldon en Jules Bianchi bij de meeste nog vrij vers in het geheugen liggen. Overigens beide incidenten hebben helemaal niks met de discussie over een canopy of wat dan ook te maken. Maar ik denk dat het wel de gevoelens voedt van 'niet weer eentje'.

En ik denk dat IndyCar ook goed gaat nadenken over alles, want in het begin van het jaar regende het cautions tijdens de eerste paar races, omdat er zoveel afbrak. In St. Petersburg raakte er zelfs een toeschouwer gewond, omdat ze geraakt werd door een onderdeel. Dit inclusief de koprollen en de heftige crash van Hinchcliffe in de trainingen voor de Indy 500, zal de organisatie toch niet in de koude kleren gaan zitten.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Jehoentelaar

De aero kits hadden een lange aanloop en de negatieve effecten zijn zoals Pancake al beschrijft inderdaad niet mals. Het was sowieso ronduit idioot om Indianapolis de eerste oval te laten zijn met zulke veranderingen, maar het hele seizoen hangt samen aan dit soort rare dingen. De road- en street courses geven vrijwel constant leuke races met verrassende wendingen en veel goede actie (alleen NOLA was door het weer een beetje jammer), maar de ovals beginnen zo onderhand steeds meer een last te worden. En dat is toch zonde, want het zijn onder de juiste omstandigheden heel vaak erg vette races.