IndyCar Series

Gestart door lemans24uur, 13 juli 2009 - 12:26:09

« vorige - volgende »

Kootje

Citaat van: Perton op 26 mei 2014 - 21:01:31
Citaat van: Kootje op 26 mei 2014 - 15:10:39
Citaat van: Perton op 26 mei 2014 - 14:39:03
Omdat drie wijd door een oval niet echt lekker gaat.

Toch vreemd dat ze dan wel drie wijd van start gaan. ::)

;D
Ja, op een recht stuk, oelewapper :P Tegen de tijd dat ze bij de eerste bocht zijn, rijden ze niet meer drie wijd.

Goed ... het was dan ook niet serieus bedoeld hè? Maar nu zowel jij als Jehoentelaar er dan toch serieus op ingaan, zal ik dat ook doen. Hoewel ik het ermee eens ben dat het op racesnelheid niet makkelijk is om 3 wijd door 'n bocht te gaan, is het niet onmogelijk. Gezien het feit dat men de opwarmrondes ook 3 wijd naast elkaar rijden en er dan tussen en naast de auto's nog steeds voldoende ruimte is, bied de baan deze mogelijkheid dus wel. Men zal alleen andere lijnen moeten rijden en eventueel de snelheid aan moeten passen zodra men 3 wijd 'n bocht ingaat. Daarom zie ik het nog steeds niet als excuus voor eerder genoemde crash, slechts als oorzaak. Toch ... met beter werk van de spotters en/of de coureurs was de crash best te voorkomen geweest en had men prima 3 wijd door de bocht gekund.

Perton

Oja, uiteraard is het ook mogelijk, en ik heb persoonlijk ook totaal geen moeite met wat Hinchcliffe deed. Maar punt was dat Carpenter en Bell al voor hem zaten en hij dus dondersgoed kon weten dat als hij de inhaalactie in ging zetten, het mis zou kunnen gaan. Als die nou echt voor de bocht al naast ze zat, had ik het een ander verhaal gevonden. Dit was in mijn ogen zo'n typisch geval van: Shit happens, maar je kan wel een veroorzaker aanwijzen.

En de spotter van Bell had ook wel wat beter kunnen opletten, die had door de radio moeten schreeuwen GO UP GO GO UP, zo hard, dat Bell het zonder radio ook wel had gehoord.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 26 mei 2014 - 18:44:58
Tja, het kan me nog steeds bar weinig boeien om eerlijk te zijn...

Normaliter deel ik deze mening, maar toch ... de Indy 500 heeft gewoon iets speciaals.

Jehoentelaar

Op racesnelheid is met z'n drieën naast elkaar schier onmogelijk. De snelheid vervolgens naar beneden trekken om het wel mogelijk te maken, is zodanig riskant dat het de gok niet waard is. In de praktijk gaat het dus niet.

Niet dat dat het idee van Hinch was overigens, ik denk dat hij erop gokte dat Bell van z'n gas af zou gaan. Dan zou het uiteindelijk wel hebben gepast.

Kootje

Kan allemaal best zijn, maar Carpenter liet daar toch echt zelf 'n gat vallen. Dat Hinchcliffe daar dan induikt kun je hem onmogelijk kwalijk nemen. Carpenter had daar gewoon van het gas moeten gaan om toch zijn lijn te kunnen houden, maar deed dat niet. In plaats daarvan besloot hij verder naar buiten te gaan, maar daar reed Bell al. Had hij iets gas terug genomen, dan hadden ze gedrieën prima door de bocht gekund.

Jehoentelaar

Om met drie man fatsoenlijk door die bocht te komen zonder bij het uitkomen ervan elkaar tegen te komen, moet je zoveel gas terugnemen dat je de aansluiting op alles voor je voor de komende tien ronden kwijt bent. De move van Hinchcliffe an sich was prima, maar niet met twee man aan de buitenkant. Die baan lijkt heel breed, maar het deel waar daadwerkelijk geracet kan worden op die snelheden is bijzonder krap.

Vorig jaar met de Indy Lights ging het al nét aan, en die dingen rijden aanzienlijk langzamer.

Kootje

#411
Dat je daarmee de aansluiting verliest is imo niet relevant. Op het moment dat je het gat laat vallen, moet je ook de consequenties accepteren en dus gas minderen/loslaten. 

Jehoentelaar

In de autosport is dat altijd relevant. Bovendien liet Carpenter überhaupt geen 'echt' gat vallen, aangezien de racelijn zo is dat je voor de bocht iets naar buiten gaat voor je de bocht zelf induikt. Zo ontstaat er visueel altijd een gat, maar de situatie is lang niet altijd hetzelfde. De ene keer past het wel, de andere keer niet. Ik vind Carpenter logischerwijs de enige van de drie die sowieso niet fout zit in dit hele verhaal (excuses voor mijn misschien wat vage woordkeuze, maar ik krijg er op dit tijdstip niet veel beters uit).

Overigens is gas minderen in een bocht op Indy ook weer een verhaal apart, maar dat hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Verder: zonder Bell aan de buitenkant had het op zich goed kunnen gaan, maar Hinch had zelf ook in de gaten (of in de gaten moeten hebben) dat Bell daar nog naast zat en dat het enorm riskant was om de move te maken.

Perton

Citaat van: Jehoentelaar op 27 mei 2014 - 01:20:22
Ik vind Carpenter logischerwijs de enige van de drie die sowieso niet fout zit in dit hele verhaal (excuses voor mijn misschien wat vage woordkeuze, maar ik krijg er op dit tijdstip niet veel beters uit).
Je bent niet de enige, Hinchcliffe vindt dat zelf ook ;). Hij vindt daarentegen overigens ook dat Carpenter een gat liet vallen.

http://www.crash.net/indycar/news/204902/1/carpenter-lashes-out-at-hinch-over-indy-crash.html

Kootje

Citaat van: Jehoentelaar op 27 mei 2014 - 01:20:22
In de autosport is dat altijd relevant.

Daarin verschillen we dus duidelijk van mening.

Als je 'n gat laat vallen, mag je verwachten dat daar iemand induikt. Op dat moment wordt het voor jou en de aanvallende partij onmogelijk om de ideale lijn te rijden en dus zal je ten alle tijden gas terug moeten nemen. Dat je daardoor de aansluiting verliest is inherent aan 'de situatie en geen excuus om dan maar het gas er vol op te houden. Niet relevant dus.

Pancake Shield

Carpenter is idd de enige die onschuldig is aan het geheel. Zelfs al had hij geweten dat Hinch aan de binnenkant zat, dan nog heeft hij niks verkeerd gedaan. Het begon met het kleine tikje dat hij kreeg van Bell, waardoor hij naar beneden gleed, daar Hinch raakte en ze er zo samen afvlogen.

Bell geeft niet heel veel ruimte en Hinch zette wel vrij laat de inhaalactie in (de spotter van Carpenter had dat ook pas (te) laat door). Maar als hij gewacht had, had hij waarschijnlijk de volgende ronde voorbij Carpenter en Bell gekunnen. Het was wel vrij opportunistisch van Hinch iig.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

0634

Citaat van: Kootje op 26 mei 2014 - 22:40:51
Citaat van: Jeroen op 26 mei 2014 - 18:44:58
Tja, het kan me nog steeds bar weinig boeien om eerlijk te zijn...

Normaliter deel ik deze mening, maar toch ... de Indy 500 heeft gewoon iets speciaals.

I know, daarom probeer ik het ieder jaar weer, maar het kan mijn aandacht nooit vasthouden. Dan kijk ik op de rondeklok en zie ik dat ze nog 152 rondjes moeten en dan zakt de moed me alweer in de schoenen.

Jehoentelaar

Het duurt niet schandalig veel langer dan een Formule 1-race, maar er gebeurt wel een stuk meer. Maar goed, ieder zijn interesses natuurlijk. Ik kan ook naar een WEC-race van zes uur kijken, dus ik zal mezelf sowieso niet representatief noemen. :)

SDG

Citaat van: Jehoentelaar op 29 mei 2014 - 12:49:13
Het duurt niet schandalig veel langer dan een Formule 1-race, maar er gebeurt wel een stuk meer. Maar goed, ieder zijn interesses natuurlijk. Ik kan ook naar een WEC-race van zes uur kijken, dus ik zal mezelf sowieso niet representatief noemen. :)

Van zodra een wedstrijd langer dan 3 uur duurt (WEC, Blancpain) beperk ik me tot de highlights. Uitzondering op de regels is wellicht de 1000 km van Bathurst, die bekijk ik ieder jaar van start tot finish. Duurt toch ook een goeie zes uur...

Perton

Montoya pakt in Pocono zijn eerste zege van het jaar, na ook van pole gestart te zijn. Mooi resultaat