IndyCar Series

Gestart door lemans24uur, 13 juli 2009 - 12:26:09

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Citaat van: Sabai op 19 januari 2014 - 11:22:10
Citaat van: Jehoentelaar op 18 januari 2014 - 21:55:34
Dat is een enkele keer. In IndyCar gebeurt het aan de lopende band. Franchitti rijdt op seizoensbasis met alle kleuren van de regenboog.

Gelukkig gebeurt het niet aan de lopende band.Anders word het veels te verwarren.Kijk maar naar het gezeur bij de helmen.
In verhouding tot de Formule 1, waar dit hele verhaal over ging, gebeurt het aan de lopende band.

Ik vind het ook absoluut niet verwarrend. Van tevoren even kijken of er veranderingen zijn in de kleurstellingen, en verder zijn de startnummers gewoon hetzelfde (en die zijn i.t.t. in de Formule 1 wél fatsoenlijk zichtbaar).

SDG

http://en.wikipedia.org/wiki/2014_IndyCar_Series_season

Volgens dit schemaatje begint het seizoen op 30 maart en is de laatste wedstrijd al voorzien op 30 augustus! Wordt een bijzonder strakke kalender, met andere woorden (al zitten er wel drie dubbele raceweekends bij).

Jehoentelaar

Jep, IndyCar werkt dit jaar zoals de meeste Amerikaanse sporten: een kort maar intensief seizoen. Het heeft een hoop kritiek opgeleverd omdat NASCAR allang bezig is terwijl IndyCar nog een radiostilte houdt.

Persoonlijk had ik de raceweekenden wat minder krap op elkaar ingedeeld, en was ik het seizoen begonnen met een ovalrace, bijvoorbeeld Texas.

Perton

IndyCar gaat de Formule 1 achterna en introduceert dubbele punten. In tegenstelling tot het domme random systeem van F1 zit hier echter wel enige logica achter: de races in de Triple Crown (Indy, Pocono en Fontana). Deze races zijn nou eenmaal langer dan andere races, dus om hier dubbele punten voor te geven is niet zo heel raar. Ook krijgen ovalraces, waar er niet meer zoveel van zijn, zo iets meer gewicht.

Punten voor de kwalificatie voor de Indy 500 gaan ook op de schop en ik weet niet of ik hier nou zo achter sta:

In addition to the double points for the long-distance events, points will be awarded for qualifying in the Indy 500. The top time on the first day will get 33 points, going down in one point steps to a single point for 33rd and last place on the grid. More points will be awarded for the Fast Nine Shootout on the second day, with the top time - and pole winner - gaining nine more points, again decreasing by one point per position to a single point for ninth place.

Ik had liever gehad dat er alleen punten voor de Fast Nine werden gegeven, maar goed, je kan niet alles hebben.

Verder zijn de 10 place grid penalties voor een motorwissel afgeschaft, maar worden nu voortaan tien punten in mindering gebracht, afhankelijk van door wie de motorwissel komt. Is het de coureur of het team, dan verliezen die tien punten, was het een fout van de motorfabrikant, dan verliest die punten in het motorkampioenschap.

Kootje

Hmmm ... die punten voor Q vind ik 'n beetje overbodig om eerlijk te zijn. De dubbele punten voor de extra lange races eigenlijk ook, maar iig 'n stuk logischer dan de dubbele punten in F1. Maar uiteindelijk maak je op deze wijze één of meerdere races belangrijker dan de rest, en dat vind ik per definitie fout.

Perton

Klopt, maar uiteindelijk IS de Indy 500 ook gewoon belangrijker dan elke andere race bij elkaar. Het is logischer dat als die meer gewicht krijgt, je de andere races uit de Triple Crown ook meer gewicht geeft, anders zijn die laatste twee alleen in naam belangrijk, en daar wil INDYCAR (volgens mij is de organisatie nog altijd met hoofdletters, maar daar kan ik me in vergissen) vanaf.

Dus ik heb hetzelfde als jij: van mij hadden de dubbele punten niet gehoeven, maar als ze er toch moeten zijn, dan was dit eigenlijk de enige manier om het te doen en dus hebben ze het in dat opzicht goed gedaan.

SDG

Citaat van: Perton op 21 maart 2014 - 11:57:57
IndyCar gaat de Formule 1 achterna en introduceert dubbele punten. In tegenstelling tot het domme random systeem van F1 zit hier echter wel enige logica achter: de races in de Triple Crown (Indy, Pocono en Fontana). Deze races zijn nou eenmaal langer dan andere races, dus om hier dubbele punten voor te geven is niet zo heel raar. Ook krijgen ovalraces, waar er niet meer zoveel van zijn, zo iets meer gewicht.

Punten voor de kwalificatie voor de Indy 500 gaan ook op de schop en ik weet niet of ik hier nou zo achter sta:

In addition to the double points for the long-distance events, points will be awarded for qualifying in the Indy 500. The top time on the first day will get 33 points, going down in one point steps to a single point for 33rd and last place on the grid. More points will be awarded for the Fast Nine Shootout on the second day, with the top time - and pole winner - gaining nine more points, again decreasing by one point per position to a single point for ninth place.

Ik had liever gehad dat er alleen punten voor de Fast Nine werden gegeven, maar goed, je kan niet alles hebben.

Verder zijn de 10 place grid penalties voor een motorwissel afgeschaft, maar worden nu voortaan tien punten in mindering gebracht, afhankelijk van door wie de motorwissel komt. Is het de coureur of het team, dan verliezen die tien punten, was het een fout van de motorfabrikant, dan verliest die punten in het motorkampioenschap.

Allemaal vrij ingewikkeld en verwarrend voor de modale fan. Moeten we straks allemaal naar de Indycars zitten kijken met een spreadsheet op onze schoot?

Sphinx

Dan is dit nog vrij simpel, de V8's maken het nog moeilijker met vier puntenschalen afhankelijk van het aantal races in één weekend:

http://www.v8scglobal.com/features/the-v8-supercars-points-system-explained/
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Indycar is een amerikaans kampioenschap dus ik zie de relevantie voor de modale toeschouwer niet zo. Amerikanen zijn rare puntentelling en wel gewend (denk aan nfl) dus voor hen zal het niet veel uitmaken. Ik denk dat het uiteindelijk wel meevalt allemaal. Bovendien is er nu juist extra focus voor de triple crown waardoor nog duidelijker naar voren zal komen welke races dubbele punten hebben

Franky R.

@Perton,


Minder ovals? In de VS? Amerika? De Amerika van Obama, Ford, NASCAR? Minder ovals? :o :o :o
Ok, dan! Ik moet duidelijk mij weer inlezen in de 'Amerikaanse [poging tot een] Formule 1"... :P

Perton

6 vd 18 races zijn ovals. Dat is inderdaad minder ovals :).

Het speelt ook mee dat Detroit, Houston en Toronto allemaal double headers zijn geworden (dus twee races in één weekend), waardoor de verhouding ovals/overige circuits nog sterker is geworden.

Het pleit juist voor de organisatie dat ze zich niet blindstaren op ovals, en eigenlijk heeft ook niemand binnen de sport er echt problemen mee. De enige die er echt om zat te zeuren was Patrick en die is ook lekker naar NASCAR vertrokken.

Franky R.

Citaat van: Perton op 21 maart 2014 - 20:21:55
6 vd 18 races zijn ovals. Dat is inderdaad minder ovals :) .

Het speelt ook mee dat Detroit, Houston en Toronto allemaal double headers zijn geworden (dus twee races in één weekend), waardoor de verhouding ovals/overige circuits nog sterker is geworden.

Het pleit juist voor de organisatie dat ze zich niet blindstaren op ovals, en eigenlijk heeft ook niemand binnen de sport er echt problemen mee. De enige die er echt om zat te zeuren was Patrick en die is ook lekker naar NASCAR vertrokken.


Ok, maar bij racen in de VS denk ik automatisch aan ovals. Vandaar... ;)

Perton

Snap ik, maar qua IndyCar is dat dus een stukkie minder geworden tegenwoordig.

Hamilton#44

Hallo, weet iemand ook op welke zender ik deze serie kan kijken. ik heb ziggo

Kootje

Niet :( :'(


Je zult dus 'n goede stream moeten vinden, en daar kan ik je helaas niet aan helpen. Mocht iemand er eentje hebben, eentje die 100% veilig en virusvrij is, geef me ff 'n PBtje. ;)