Africa Race 2009

Gestart door Martin, 03 januari 2009 - 20:17:34

« vorige - volgende »

Martin

Jan de Rooy vandaag de snelste

"Het was een lange dag, smalle pistes en veel stenen. Daar houden vrachtwagens niet van. Ik was de eerste die een lekke band kreeg, Hans heeft me geholpen om snel weer op weg te kunnen. Vervolgens kreeg Hans een lekke band vlak voor de finish. Toen hebben wij hem weer op weg geholpen", vertelt een opmerkelijk montere Jan de Rooy, die tot nu toe nog niets heeft geleden van de zware rally.

Het was zoals verwacht voor het Team de Rooy gisterenavond geen vroegertje. De gewone service beurten voor de twee rallytrucks en het vervangen van het stuurhuis van de truck van Jan kostte zoveel tijd dat pas om 3 uur 's nachts de bedden opgezocht konden worden.

Om half tien van morgen was het al zo'n 14 graden en kon het team onder een vriendelijk zonnetje het uitstekende ontbijt verorberen. De stemming was zoals tot nu toe steeds prima. Hans en Jan kwamen vervolgens op het idee om de diesel uit de 6x6 te trekken en te gebruiken voor hun eigen trucks. Hiermee kon tijd worden bespaart om niet nog voor de special te moeten tanken na toch al een erg korte nacht.

Nadat Schlesser als leider bij de auto's om 12.45 uur Nederlandse tijd als eerste mocht vertrekken, was Jan om 13.00 uur aan de beurt voor een zware proef, een lus van Bou-Jerif naar Bou-Jerif. Het begin van de tijdrit was snel over een verraderlijke en steenachtige ondergrond, waarna een glibberig deel volgde. Plezierig voor hen die van avontuur houden, een nachtmerrie als je het voor het eerst meemaakt. Na 350 kilometer volgde een off-road deel door een vallei met duinen. Het laatste stuk van de tijdrit, vanaf het aan de oceaan gelegen Aoreora stond een klim van 17 kilometer over een rotsachtig gebied op het programma, voordat de deelnemers weer in Fort Bou-Jerif aankwamen.Jan de Rooy was vandaag de snelste bij de vrachtwagens. De ondernemer uit Son had voor de 462 lastige kilometers 4.30.15 uur nodig. De Hongaar Kovacs eindigde als 2de op 6.23 min. Hans Bekx werd 3de op 7.47 min. De Italiaan Vismara verspeelde uiteindelijk 15.17 min. op Jan de Rooy. "Door de smalle pistes waren de auto's vandaag in het voordeel, dat kun je trouwens zien aan hun tijden, Ivanov had een uur minder nodig dan ik. Morgen ziet er ongeveer hetzelfde uit. Dus voorlopig verliezen we wat terrein op de autorijders", gnuift De Rooy, die natuurlijk  weet dat er straks in de duinen geen rangen of standen meer bestaan en het verschil rechtgetrokken kan worden.

In het algemeen klassement houdt Hans Bekx de leiding. De achterstand van Jan de Rooy is teruggelopen tot 8.52 min. Kovacs volgt op eerbiedige afstand. Hij moet 1.07.26 uur goed maken op de man uit Mariaheide. Vismara zelfs 1.26.24 uur.

Bij de auto's was de Rus Ivanov de snelste. Hij legde de tijdrit af in 3.34.30 uur. De Fransman Schlesser had 5.06 min. meer nodig, maar behoudt wel de leiding bij de auto's met een voorsprong van 3.14 min. op de Rus. Diens landgenoot Varentsov volgt op 48.28 min.

Bij de motoren houdt de Spanjaard Peliccer de leiding. Hij won soeverein in een tijd van 3.51.47 uur. De Fransman Jaquart werd 2de, maar had maar liefst 1.03.52 uur meer nodig dan de BMW rijder. Ook in het algemeen klassement staat de Fransman 2de  met een achterstand van 1.11.48 uur op de Spanjaard

Ferrari 2010

Ik heb gisteren gelezen dat er niet meer dan deelnemers zijn, omdat de Franse regering nog steeds zegt dat er tereurdreiging is. Er zouden slechts trucks meerijden, geen echt zware opdracht dus voor De Rooy. Ik denk dat de meeste professionals de echte Dakar zijn gaan rijden :) 
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

De cijfers zijn weggevallen vrees ik. ;D

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 04 januari 2009 - 18:15:43
De cijfers zijn weggevallen vrees ik. ;D
aaah, stomme num lock :P
40 en 4, je mag ze zelf invullen ;D
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Lol, als vierde finishen was nog nooit zo lullig. :D

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 04 januari 2009 - 20:17:46
Lol, als vierde finishen was nog nooit zo lullig. :D
Inderdaad :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Ferrari 2010

Ter vergelijking overigens: in de echte dakar rijden 82 trucks, 188 auto's, 30 quads en 230 motoren, best wel beschamend voor de Africa Race organisatoren ;D ;D
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.