WK Indoorkarting in België

Gestart door Doefie, 31 juli 2008 - 10:47:44

« vorige - volgende »

Doefie

Vanaf maandag 4 augustus tot en met vrijdag 8 augustus zal in Worldkarts/Flanders Indoor Karting in Kortrijk het Wereldkampioenschap Indoorkarting plaatsvinden. Na de voorbije drie jaren in Phoeinx (USA) trekt men voor het eerst de wijde wereld in. Dankzij de wereldtitel van Team Talent Promotion Belgium werd België uitgekozen als nieuw gastland. Volgend jaar trekt het hele gezelschap naar Brazilië.

Team Talent Promotion Belgium is ook dit jaar opnieuw de grote favoriet. Het team bestaat uit acht coureurs met onder andere drie Belgisch kampioenen; Bart Van De Vel (2003 en 2004), Mathias Grooten (2007 bij de +70kg) en Robin Borremans (2006, 2007 en bijna 2008 bij de +85kg). Grooten werd vorig jaar derde op het WK, een plaats die hij moest delen met teamgenoot Van De Vel. Maar ook de andere coureurs zijn niet van de minsten. Dave Singelee werd tiende op het WK van 2006, Marc Viskens is Belgisch vice-kampioen bij de +85kg en Kristof Van De Parre is drievoudig Belgisch Alpijnsskiën.

Ook ik zal opnieuw deelnemen aan het WK. Aan de hand van de eerste trainingen was duidelijk dat het een harde strijd zal worden, maar de acht van Talent Promotion vinden net die ene honderdste van een seconde die het verschil zal maken. Bij de "Light"-klasse zal het verschil iets kleiner zijn en de concurrentie iets groter, met onder andere regerend wereldkampioen Rodrigo Faulhaber die opnieuw enorm snel is. Bij de "Heavy" rijden er vier Belgen mee in de top vijf, samen met een Amerikaan zijn zij de grootste kanshebbers op de eindzege.

Alles is trouwens ook live te volgen via http://live.kartgrid.be . Supporters ter plaatse zijn natuurlijk ook meer dan welkom!

Schumi nr1

En Doefie? Hoe is het allemaal verlopen, heeft België zijn succes van vorig jaar weten te evenaren?

Ferrari 2010

#2
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd :) Verleden jaar een heel verslag kunnen lezen en nu nog niets :) Ik ga alvast al zelf even op verkenning :)

**edit**
Ik lees net dat zowel voor de lichtgewichten als de heavy's een belg heeft gewonnen, mooi :) en ook het teamkampioenschap blijkt aangevoerd door een Belgisch team, leuk :) Daan 'slechts' 7de in totaal als ik alles goed opvat, wel snelste raceronde? Wel opvallend dat team B van Talent Promotion telkens net iets trager was dan team A.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Heb inderdaad geen verslagje gepost, enerzijds omdat ik ter plaatse geen internet had en we minder "vrije" tijd hadden dan vorig jaar, anderzijds omdat er hier op twee of drie na toch een gebrek aan interesse is :) Voor dit jaar werd het kampioenschap opgedeeld in twee verschillende raceklassen: Lights (racegewicht vanaf 70 kilogram) en Heavys (racegewicht vanaf 90kg).

Ikzelf ben redelijk tevreden over mijn WK, maar er zat zoveel meer in. Ben er tweemaal uitgetikt als ik op een derde plaats reed en verloor zo twee mogelijke podiumplaatsen. In de finale had ik kunnen winnen als de "teamorders" niet hadden meegespeeld en als die kl*** Braziliaan mij er niet had uitgetikt. Heb toen ook mijn enige snelste ronde van de vijf races kunnen halen. In de eindstand eindigde ik op een 7e plaats, evenveel punten als de 6e en 0.5 punten van de 5e ... een vierde of zelfs derde plaats was mogelijk geweest moest 'k iets meer geluk gehad hebben.

Ons team heeft inderdaad het succes van vorig jaar kunnen evenaren. Team Talent Promotion Belgium was veruit het beste team dat er rondreed. Door enkele reglementswijzigingen vooraf (teams mochten maximum uit vier coureurs bestaan, dus zouden we of twee moeten laten vallen of twee bij nemen) zagen we ons genoodzaakt op te splitsen in twee teams; bijgevolg dus ook A en B genaamd. Team A bestond uit beide Belgische kampioenen Grooten en Borremans samen met ex-Belgisch kampioen Van De Vel en ex-Belgisch kampioen Alpijnsskieën Van De Parre. Team B bestond uit mezelf, vice-Belgisch kampioen Viskens, Singelee en de enige dame in ons gezelschap Linsey Vigne. Later in de week hebben we nog een negende coureur "geadopteerd" door de geweldige zorgen die we zowel van hem als van zijn pa in hun restaurant kregen :)

De prijzen dan. In het wereldkampioenschap voor de teams behaalde Team A de eerste plaats en Team B op de valreep nog een derde plaats (ten nadele van een Braziliaans team). Talent Promotion Belgium dus voor de tweede maal op rij Wereldkampioen Indoorkarting bij de teams :) Ook in het individueel kampioenschap vielen we serieus in de prijzen. We waren het enige team die àlle coureurs in de finale kregen (zowel de Lights als de Heavys) en daarbij ook nog eens maar liefst 21 medailles en 6 bekers mocht naar huis pakken.

Individueel bij de Lights:
- Bart Van De Vel een tweede plaats, stond het hele kampioenschap op kop maar in de finale kwam hij één plaatsje tekort en verloor met 0.5 punten...
- Kristof Van De Parre: dertiende plaats, twee podiumplaatsen
- Lindsey Vigne: als enige dame behaalde zij de finale en won zo de wereldtitel bij de Dames. Ze behaalde ook een zeventiende plaats individueel.

Individueel bij de Heavys:
- Mathias Grooten: wereldkampioen bij de Heavy's, evenveel punten als Viskens maar meer overwinningen (4 tegenover 3)
- Marc Viskens: tweede plaats bij de Heavy's, evenveel punten als Grooten maar minder overwinningen. Viskens stond wel tot de dag van de finale het hele kampioenschap op kop
- Robin Borremans: won twee races en werd vierde in de eindstand. Verloor zijn kansen op de wereldtitel door een kapotte kart
- Dave Singelee: had weer geen geluk met de karts en haalde maar nipt de finale, maar hij haalde het uiteindelijk wel
- Ikzelf dan zevende

Ons team heeft dus:
- Wereldtitel in het teamkampioenschap
- Wereldtitel in het dameskampioenschap
- Wereldtitel in de klasse Heavy's
- Vice-wereldtitel in de klassen Light's en Heavy's

- 21 podiumplaatsen: 11 overwinningen, 7 tweede plaatsen en 3 derde plaatsen
- zes bekers (driemaal wereldtitel, tweemaal vice-wereldtitel, derde plaats teamkampioenschap)

Schumi nr1

Knap gedaan, proficiat aan jezelf en al de andere Belgen. Zo zie je maar dat er met dat pietluttige landje moet rekening gehouden worden op bepaalde vlakken.

Ferrari 2010

Inderdaad knap gedaan. Is er nu werkelijk geen enkel bedrijf dat de kans aan een van die topper kan én wil geven? Eigenlijk spijtig. Ik ben er zeker van dat als men de Belgische top beter zou begeleiden, er net zoals bij de Nederlanders regelmatig eens de naam van een Belg zo vallen in tests, of misschien wel voor een vast zitje.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Sponsoring? Moogt ge vergeten, zeker hier in het blinde Vlaanderen. Enige wat bedrijven willen, als ze dan al mogelijks ergens ver weg geïnteresseert zouden zijn, is naambekendheid. Die krijgen ze alleen door aandacht van de media. En de media wilt er niks aan doen als ge niet bekend genoeg zijt, tegenwoordig moet ge al een BV zijn wilt ge iets gedaan krijgen. En dat haalt ge pas als ge genoeg media-aandacht krijgt. Waar zit dan de fout? :)

De Waalse coureurs daarentegen hebben het iets makkelijker. In Wallonië leeft het nog wel een beetje, alle Belgische coureurs waren dan ook alle 22 Franstalig (op Bas Leinders na). Zelfde met destijds de Renault Academy. Ik weet van inside bronnen dan onder andere Nico Verdonck nooit ofte nimmer de steun kregen van de RACB, de Franstalige afdeling van de Belgische Automobielbond want de Vlaamse afdeling (KACB) wou er nooit één cent instoppen, omdat hij een Vlaming was. Jérôme d' Ambrosio, Bertrand Baguette, ... zij kregen die steun wel en kijk waar ze nu staan. Verdonck moet zelfs al in het buitenland op zoek gaan naar sponsoring om te kunnen rijden, en dan is het nog lang niet zeker dat hij zijn seizoentje Formule 3 in Italië kan volmaken. Waar zit dan de fout? :)

Begeleiding van jonge topsporters kan inderdaad vééééél beter. Maar zolang je geen voetbal, wielrennen of tennis speelt geeft men liever €60.000 aan de meest nutteloze dingen, zoals bv. de kniezwengel van Kate Ryan verzekeren. Waar zit de logica dan? Dat bedrag is net genoeg om een jong talent zijn opstap te laten maken in de autosportklasse om zo mogelijke kandidaat-sponsors te overhalen. Nu met hun fameuze begeleiding van een handvol "jonge talenten" ben ik ook is benieuwd hoeveel daarvan enerzijds Franstalig zijn en anderzijds verder gaat geraken dan het Belcar-kampioenschap.

Ben gisteren in een nachtelijk avontuur Alan Blues tegengekomen (wanneer anders  ;D) en heb het er ook even met hem over gehad. De kapitein van de Belgische hockeyploeg die nu op de Olympische Spelen zit woont in z'n straat. Hoor je er hier iets van? Nope, niemand weet het. De grote helden zijn tegenwoordig de jonge Rode Duivels. Is het toeval dat het een voetbalploeg is? O ja, wij hebben met ons WK het nieuws gehaald ... jeugdjournaal op VT4. Nog net.

Ooit had ik ook nog die naïeve hoop dat er een Vlaming Formule 1-coureur zou kunnen worden, liefst ikzelf dan ook nog :) Maar hoe langer ge er in zit hoe verder weg die droom is. Dank u politiek :)

Ferrari 2010

Mooie column doef :) Maar je hebt volkomen gelijk, valt niet te ontkennen. Dat de KACB geen geld wil geven snap ik eigenlijk niet. Heb toch al enkele malen gehoord dat ze rallypiloten steunen, waarom racepiloten dan niet? Het is toch een automobielclub, geen rallyclub? Achja, waar zit de fout, bij het beleid ervan zeker?

Dat van de media, a wil b en b wil a, maar ze willen geen van beide de eerste stap zetten, daar zit helaas het probleem. Sporza heeft een wagen rijden in de BGT, op zich mooi, maar ik had liever gezien dat ze kleinere klasses steunden. Een grote klasse als de BGT heeft al aanzien genoeg, waarom moet Sporza zijn geld daar dan nog eens insteken? Ok dat ze het op TV tonen, maar moeten ze per sé hun eigenw agen er hebben? Kunnen ze dat niet beter in klasses steken met piloten die het nog écht kunnen gebruiken? Wederom verkeerd beleid van de top in feite...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Sporza moet zijn geld daarin steken omdat ze het er langs daar ook terug uit kunnen krijgen. Een lagere klasse is in Vlaanderen niet interessant om te steunen want ten eerste is de markt met 6 miljoen inwoners gewoon te klein, en ten tweede is er binnen die 6 miljoen ook nog eens weinig interesse voor autosport (het verschil met Wallonië zoals Doefie al aangaf). Waar het dan fout gaat is een moeilijke kwestie hé, het is een vicieuze cirkel...

Ferrari 2010

Dan vraag ik me af, krijgt Sporza zen geld terug met het in een BGT wagen te steken? Iedereen kent Sporza intussen toch wel? Ik denk niet dat ze veel geld langs die weg er weer uit krijgen. Voor andere sponsoren gaat die vlieger op, maar voor Sporza betwijfel ik dat.
Van die vicieuze cirkel, kan ik je alleen maar gelijk in geven.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

KACB steunt niemand. De enigen die zich wat met autosport bezighouden is de RACB of de VAS, of losse organisaties als Belkart die dan nog niet eens officieel erkent zijn (zover ik weet alleszinds, verbeter mij als ik fout ben).

Een lagere klasse is naar mijn mmening even interessant, omdat ze van daar uit doorgroeien. En we weten ook dat niemand vergeet wie hem het eerste steunde en daardoor verder is kunnen groeien. Nu op zich is het prijskaartje voor de Formule Renault hetzelfde als voor Belcar (of BGT of hoe ge het wilt noemen) of voor BTCS. Het blijft gewoon onmogelijk om te betalen zonder sponsoring. En Sporza weten we allemaal dat ze geen zak om autosport geven, ze willen enkel publiciteit. Veel sportief aspect moet ge dan ook niet zoeken naar hun wagen in de Belcar.

Jasper

Een coureur in een lagere klasse steunen die later doorgroeit, is inderdaad vanuit marketingperspectief interessant. Het is dat je niet weet of een coureur wel gaat doorgroeien. :)

Doefie

Daarom dat ge hem die kans moet geven  8)

Jasper

Ja, maar kijk: je hebt een bedrijf. Een gastje van 16 staat aan je deur en vraagt geld om met een racewagen te kunnen rijden, in volle overtuiging van zijn eigen kansen om door te groeien. Hoe groot is de kans dat dat gastje na een jaar zegt dat hij geen zin meer heeft (kijk vanuit het perspectief van het bedrijf hé, al wat die zien is één of andere puber), en hoeveel groter nog is de kans dat dat gastje zichzelf ruim overschat? Hoeveel procent van de jonge rijders die sponsoring krijgen, groeien uiteindelijk NIET door naar de top? Dat moeten er toch ongelooflijk veel zijn, in een sport waar de top zo klein is?

Er zijn evidentere investeringen die een bedrijf kan doen dan een onbekende jonge rijder steunen...