Team Divitec Racing in de Dutch Supercar Challenge

Gestart door Autosportmarketing.nl, 11 juli 2008 - 18:04:55

« vorige - volgende »

Autosportmarketing.nl



Team Divitec Racing finisht twee keer in Assen na crash in Zandvoort

Team Divitec Racing heeft het Dutch Supercar Challenge seizoen van 2008 afgesloten met twee finishes, maar net buiten de punten. Carlo Kuijer reed bij de Finaleraces in Assen voor het eerst dit jaar het hele weekend alleen in de Opel Astra GTS 3.5 V6. Hij slaagde erin om de wagen zowel op zaterdag als op zondag aan de finish te brengen, ondanks de technische problemen die nog het gevolg waren van een zware crash in Zandvoort.

Crash in Zandvoort
Het voorlaatste raceweekend in Zandvoort, tijdens de A1GP, verliep rampzalig voor Team Divitec Racing. Gastrijder Wim van Genderen , toen hij achter een Aston Martin uitgleed over een klein riviertje. De monteurs hadden drie weken nodig om de schade te verhelpen. De vertragende factor was echter de nieuwe motor, die pas op vrijdagavond op het circuit van Assen arriveerde. Kuijer: "De monteurs hebben toen de hele nacht doorgewerkt om de wagen klaar te hebben voor de zaterdagrace. Dat is hen gelukt!"

Starten zonder training
Kuijer miste door de vertraagde levering de vrije training en kwalificatie op vrijdag. Zonder trainingsronden en shake down startte Kuijer direct bij de zaterdagrace. Hij reed de race uit en eindigde op een twaalfde plaats op drie ronden achterstand, hoewel zijn snelste rondetijd slechts twee seconden langzamer was dan de snelste rondetijd in de Supersport 1-divisie. "Dat was verbazingwekkend gezien de omstandigheden. We hadden namelijk een lekkende remdrukcilinder, een kapotte koppelingscilinder, en de wagen was nog niet uitgewogen en uitgelijnd. Dat waren allemaal overblijfselen van de crash in Zandvoort. We hadden best harder kunnen gaan zonder de technische problemen."

Kapotte rem en koppeling
Met een kapotte remdrukcilinder heb je soms volle remdruk, en soms helemaal geen remdruk. Dan is de kans groot dat je je verremt en dat is twee keer gebeurd. Ik stond een keer lang vast in het gras en kwam nauwelijks weg. Dan is het dus positief om toch te finishen ondanks een kapotte rem en kapotte koppeling, aldus Kuijer.

Regen op zondag
De zondagrace betekende een primeur voor Carlo Kuijer: hij had nog niet eerder met de Opel Astra een regenrace gereden. Bovendien had Kuijer niet in de regen getraind op vrijdag, in tegenstelling tot de concurrentie. "Dat was wennen in de eerste paar ronden. De start was hectisch, met oprukkende GT-deelnemers vanuit het achterveld. Maar na twaalf ronden kreeg ik opnieuw technische problemen toen de versnellingsbak bleef steken in de derde versnelling bij start/finish. Ik heb toen van alles geprobeerd, zoals de auto uitzetten en aanzetten tijdens het rijden. Pas een hele ronde later, toen ik eigenlijk de pits in wilde gaan, kon ik weer schakelen. Toen ben ik doorgereden."

Tijdverlies in de pits
Bij de verplichte pitstop bleef de versnellingsbak opnieuw steken, nu in neutraal. "Toen heeft de hoofdengineer handmatig de eerste versnelling ingeschakeld. Drie bochten later deed ook de computer het weer en kon ik zonder problemen naar de finish rijden. Maar we hadden toen wel veel tijd verloren en meer dan een dertiende plaats zat er niet in, ondanks snelle rondetijden." Kuijer reed de zevende snelste rondetijd.

Bewogen seizoen
Einde van een bewogen seizoen, met veel tegenslagen, pech maar toch ook kleine successen. Kuijer denkt met plezier terug aan het raceweekend in Oschersleben, waar het team de beste seizoensprestatie neerzette met een vierde plaats. En tijdens de zaterdagrace van de Rizla Racing Days in Assen reed Team Divitec Racing rondelang aan de leiding voor de uitval. Kuijer: "We hebben veel geleerd dit seizoen. We hebben nu iets staan wat goed is in de basis. We kunnen nu stappen vooruit maken. We kijken uit naar het volgende seizoen!"

Uitslag Kwalificatie Supersport I
1. Van Dongen/Kroymans (Corvette) 2.02,085
2. Thuis (Porsche 997 GT3) 2.02,236
3. Dijkstra/de Vries (BMW E46) 2.02,592
-. Kuijer (Divitec Opel Astra) niet kunnen rijden

Uitslag Zaterdagrace Supersport I
1. Thuis (Porsche 997 GT3) 50.25,684
2. Olij (BMW V8 GTR) + 2,277
3. Van Dongen/Kroymans (Corvette) + 4,010
12. Kuijer (Divitec Opel Astra) + 3 ronden

Uitslag Zondagrace Supersport I
1. Thuis (Porsche 997 GT3) 1.03.44,898
2. Van den Berg (BMW WTCC M3) + 12,821
3. Habets (Bel, Renault Megane) + 25,552
13. Kuijer (Divitec Opel Astra) + 2 ronden

Tekst: Autosportmarketing.nl, Mediability.nl, Divitec Camera Solutions