Team Divitec Racing in de Dutch Supercar Challenge

Gestart door Autosportmarketing.nl, 11 juli 2008 - 18:04:55

« vorige - volgende »

janke

Citaat van: Jasper op 16 juli 2008 - 13:46:47


Aparte ophanging vind ik. :) Welke materialen zijn dat (onderste en bovenste A-arm) en waarom geen volledige koolstofvezel ophanging? Dat zou een stuk lichter uitkomen lijkt mij... En dat er vlammen uit de uitlaat komen, lijkt mij ook niet zo netjes, al is het wel een cool zicht. :P

Volgens mij zijn de bovenste draagarmen van aluminium. En vlammen uit de uitlaat zijn onverbrandde gassen die via de uitlaatklep de gloeiend hete uitlaat in komen en daar naverbranden. Inderdaad gebeurd dat vaak bij gas loslaten en/of terugschakelen. Meestal bij een open uitlaat syseem. Ook een slecht afgestelde ontsteking of een te rijk mengsel kan dit veroorzaken.Zet er een fatsoenlijke uitlaatdemper of katalysator tussen en je hebt er geen last meer van.Trouwens er zijn setjes te koop die je in je auto kunt inbouwen. Door een knopje in te drukken kun je vlammen opwekken die uit je uitlaat komen. Het moet niet veel gekker worden. Heb je interesse (ik niet) dan heb je deze onderdelen nodig,

SUPERGAAF! Vlammen uit jouw uitlaat!! Met deze Afterburner Flame Kit komen er dikke vlammen uit jouw uitlaat!

Door een bougie in de uitlaat te zetten, en daar aan een bobine met kabel te schakelen, kun je met dit voorschakel apparaat supermooie vlammen uit je uitlaat toveren.

Bij dit systeem kun je op ieder gewenst moment vlammen uit de uitlaat laten komen...Dus niet zoals bij andere Flame Kits om de 3 minuten.

Inhoud van de Afterburner Flame Kit:

Voorschakel apparaat
5 Polig Relais
Kabelschoenen
Bougie Lasbus met schroefdraad die in de uitlaat komt.
Some things are too important to be left in the past.

Ferrari 2010

Eerlijk gezegd vind ik zo'n vlammen op de openbare weg niet zo leuk. Op circuit: mooi, komt er bij en is zoals jasper al zij een cool zicht. Bij een wagen op de baan vind ik het eerder gevaarlijk. Niet als het gebeurt bij de terugschakelen, wel wanneer men gewoon op een knopje moet drukken of om de zoveel tijd. Ik wil niet weten wat er gebeurt als er iemand achter de wagen staat ofzo...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

janke

Some things are too important to be left in the past.

Ferrari 2010

Bumperklevers wel ja, maar als je even tussen een voor een rood licht stilstaande rij auto's door oversteekt en ineens je broek in de fik staat, not funny :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

janke

Some things are too important to be left in the past.

Ferrari 2010

En terecht :) Ik zie het graag, maar zoiets hoort thuis op het circuit :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Autosportmarketing.nl



Kuijer/Reijntjens crashen in leidende positie

Rondenlang reed Team Divitec Racing aan de leiding van de zaterdagrace in de Supersport I-divisie van de Dutch Supercar Challenge. Jeroen Reijntjens reed in Assen een schitterende eerste stint en ging als leider in de pits. Maar tien minuten voor het vallen van de finishvlag, in een poging de eerste overwinning van het team te behalen, schoot Carlo Kuijer van de baan. De Opel Astra GTC werd daarbij dusdanig beschadigd, dat de zondagrace voor het team in het water viel door onvoldoende voorbereidingstijd.

Vrijdag
De coureurs van Team Divitec Racing kampten tijdens de vrije training en kwalificatie op vrijdag met forse koelingproblemen. Omdat het team besloot om voortijdig te stoppen om schade door oververhitting te voorkomen, reed Jeroen Reijntjens 'slechts' een vijfde kwalificatietijd. Reijntjens: "We hadden pole kunnen trainen, maar het kwam er helaas niet uit." De monteurs van Team Divitec Racing voerden daarna forse wijzigingen uit aan de koeling en de luchtgaten, om zo de twee races van twee uur te kunnen uitrijden.

Voor het eerst aan de leiding
Reijntjens ging goed van start en lag na een aantal ronden vierde in een treintje van de leidende Corvette, een Porsche en een Renault Megane. In de Ruskenhoek plaatste Reijntjens een mooie inhaalactie op de Renault Megane, waarna hij door pitstops van de Corvette en de Porsche rondenlang aan de leiding ging in de Supersport I-divisie. "Het ging gewoon goed. Ik had een goed ritme. We reden de tweede snelste raceronde. De snelheid zit er gewoon in tegenwoordig."

Uitgevallen als leider
Na de late pitstop die vlak voor het sluiten van de pits werd uitgevoerd, behield Carlo Kuijer de leiding, vlak voor de drie Renault Meganes. Rondenlang reed Kuijer voorop, waarna hij onder zware druk kwam van kampioenschapleider Jochen Habets in de Renault Megane. "Ik schoot rechtdoor in de Ruskenhoek op het stuk asfalt dat er ligt, en ik nam de noodweg terug naar het circuit. Maar toen ik de baan op ging stuurde ik te scherp naar links, waardoor ik op het natte gras kwam en de controle verloor. Ik bleef maar glijden totdat ik met de rechtervoorkant in de vangrail kwam. Einde verhaal, helaas."

Reparaties
Het ging nu mis omdat ik meer de grenzen ging opzoeken. Ik kreeg namelijk steeds meer vertrouwen in de auto. Dus toen ging ik tijdwinst zoeken dat er op dat ogenblik voor mij niet is. De meeste fouten worden je vergeven, maar dit was er één die niet vergeven kon worden door de condities op de baan, aldus Kuijer. Door de crash moesten de teammonteurs flinke reparaties uitvoeren. De radiator lag in tweeën, de voorkap was losgeraakt, evenals de achterwielophanging, en de wagen zat vol modder en zand uit Assen.

Einde na vier ronden
Op de drukke zondag met maar liefst 55.000 toeschouwers had de Dutch Supercar Challenge te kampen met zware regen. Reijntjens ging als zestiende van start. "Onze auto moet het best goed kunnen doen in de regen, maar de ramen besloegen na twee ronden en toen zag ik de lijn van de baan niet meer. Vandaag was een gewoon een rotdag." Na een paar minuten stilstaan wilde Kuijer toch verder rijden om ervaring op te doen. "We mochten de pitstraat niet meer uitrijden vanwege het geluidsniveau. Ondanks wijzigingen aan de demper zaten we met 111 decibel blijkbaar op hetzelfde geluidsniveau als gisteren, terwijl 104 decibel is toegestaan. Einde van een spannend en bewogen weekend," stelde Kuijer vast.

Resterende evenementen
De volgende keer dat de Opel Astra GTC V6 3.5 weer in actie komt, is tijdens Rotterdam City Racing op 17 augustus. Dan geeft Team Divitec Racing een demonstratie in de Rotterdamse straten, samen met andere wagens van de Dutch Supercar Challenge. De meeste plaatsen langs het circuit in de Rotterdamse binnenstad zijn gratis toegankelijk. Het volgende raceweekend is over zeven weken in Spa-Francorchamps, gevolgd door de A1GP op Zandvoort op 4 en 5 oktober. De seizoensfinale vindt wederom in Assen plaats op 25 en 26 oktober.

Uitslag Kwalificatie Supersport I
1. Van Dongen/Kroymans (Corvette) 1.46,526
2. Thuis (Porsche 997 GT3) 1.46,546
3. Habets (Bel, Renault Megane) 1.47,134
5. Kuijer/Reijntjens (Divitec Opel Astra) 1.47,980

Uitslag Zaterdagrace Supersport I
1. Habets (Bel, Renault Megane) 1.02.34,529
2. Thuis (Porsche 997 GT3) + 40,475
3. Wijnen/Dubois (Bel, Renault Megane) + 42,715
16. Kuijer/Reijntjens (Divitec Opel Astra) + 7 ronden (crash)

Uitslag Zondagrace Supersport I
1. Wijnen/Dubois (Bel, Renault Megane) 1.04.19,674
2. Habets (Bel, Renault Megane) + 18,794
3. Olij (BMW) + 24,470
-. Kuijer/Reijntjens (Divitec Opel Astra) + 26 ronden (geluidsoverschrijding)

Tekst: Autosportmarketing.nl, Mediability.nl, Divitec Camera Solutions


Later deze week de antwoorden op jullie vragen! Stel er gerust meer in de tussentijd.

janke

#22
Hij zou er nog op terug komen?? We konden ook nog vragen stellen. Waar is die bovenste draagarm van de achterwielophanging nu van gemaakt?? Wel mooi in elkaar gezet. Geen prutswerk.
Some things are too important to be left in the past.

Jasper

Het lijkt inderdaad op aluminium zoals je al zei. Onderkant lijken wel of-the-shelf koolstofvezel-buisjes.

Bij Formula Student was er trouwens een team (TU Darmstadt) met een volledig koolstofvezel ophanging. Volledig, dan bedoel ik inclusief aanhechting aan het chassis, dus geen stalen bolscharniertjes (of hoe noem je die dingen in het Nederlands, in ieder geval 'spherical rod end' in het Engels). Knap gemaakt hoor, in de binnenkant van hun wishbones hadden ze unidirectioneel koolstofvezel lopen dat op het eind van de wishbone uitliep in een plat strookje dat zo met een tweetal boutjes op het chassis werd vastgemaakt. Spaart je zo weer het gewicht van 16 stalen bolscharnieren op je wagen uit (in een competitie waar licht gewicht een enorm voordeel is). :)

janke

Ik denk niet dat de onderste draagarmen van carbon en/of koolstofvezel zijn. Want het eindstuk van de draagarm die aan de bak vast zit is volgens mij aan de arm gelast. Ook alu of dunwandig buis?? Is maar gissen.
Some things are too important to be left in the past.

Jasper


Autosportmarketing.nl

Hier dan eindelijk de antwoorden op vragen van jullie! De meeste antwoorden komen van Carlo Kuijer, coureur in het team.

1. Hoe snel gaat de Opel Astra GTC V6 3.5 van 0 naar 100?
- Dit weten we nog niet. Aangezien de DSC een rollende start heeft, en de snelheid in de pitstraat is beperkt, hoeven we tijdens de race in principe niet vanuit stilstand op te trekken naar 100. Maar we gaan het voor jullie meten!

2. Bij welke snelheid is een goed koppel het belangrijkste?
- Koppel is nodig om aan de onderkant van het toerengebied uit de startblokken te komen. Maximaal koppel hebben we in het bereik van 3500 tot 6000 toeren. Daarna gaan de pk's een rol spelen.

3. Wat is jullie hoogst gemeten topsnelheid?
- De topsnelheid die we tot nu toe gemeten hebben is 244 kilometer per uur.

4. Hoe lang gaat de motor mee?
- Een motor gaat het hele seizoen mee. Na het seizoen wordt deze preventief herbouwd voor 2009.

5. Hoe ontstaan de vlammen aan de achterkant? Waarom gebeurt dat wel bij deze auto, en bij de anderen niet? Is het een nadeel?
- De vlammen aan de achterkant ontstaan als we de timing veranderen van het inspuiten van de brandstof. Op de momenten dat er vlammen zijn, spuiten we iets meer brandstof in en daardoor worden de uitgangskanalen extra gekoeld. Er is een duidelijk merkbaar en meetbaar effect op de temperatuur. Tegelijkertijd is het extra verbruik te verwaarlozen. Voor fotografen hebben de vlammen natuurlijk ook iets extra's.

6. Van welk materiaal is de ophanging, en waarom geen koolstofvezel?
- De ophanging is van aluminium. Koolstofvezel is een hele dure grondstof die verhoudingsgewijs niet het meeste rendement oplevert.

7. Waarom rijden jullie in een Opel?
- De keuze voor een Opel Astra GTC Silhouette is voortgekomen uit mogelijke ondersteuning vanuit Opel Nederland. Helaas zijn ze (nog) niet overtuigd om ons team en onze wagen te benutten voor hun merk..

8. Waarom rijdt de Dutch Supercar Challenge zo weinig op Zandvoort?
- Geluid... de Dutch Supercar Challenge heeft prachtige wagens met rauwe motoren, en als geheel produceren we teveel geluid. Voor het A1GP-weekend worden de geluidsdagen benut, zodat we er wel kunnen rijden.

9. Als het mogelijk is, zou ik er in het weekend van 4/5 Oktober wel bij willen zijn.
- Dat is goed voor te stellen want dan rijden we namelijk in het voorprogramma van de A1GP! Paddockkaarten zijn dan zeldzaam duur. Hiermee kunnen we je helaas niet helpen. De Finaleraces op Assen (25 & 26 oktober) is een ander verhaal.

10. Zou ik eens kunnen rijden met een auto als deze? (tenminste niet zo'n saaie Porsche911 of ClioCup)
- Het is zeker mogelijk om te rijden met deze auto. Het is uiteraard niet kostenloos. In een persoonlijk overleg kunnen de mogelijkheden worden toegelicht.

11. Rijden jullie ook tijdens de Nieuwjaarsrace in het eerste weekend van Januari, of valt jullie auto dan buiten het reglement?
- We rijden niet tijdens de Nieuwjaarsrace, maar tijdens de 24 uur van Dubai! Die vindt plaats op 10 en 11 januari.

Blijf gerust je vragen insturen!

Autosportmarketing.nl



Pechduivel blijft Team Divitec Racing achtervolgen

Het Dutch Supercar Challenge-weekend in Spa-Francorchamps heeft Team Divitec Racing opnieuw niet de gewenste resultaten opgeleverd. De pechduivel blijft het team achtervolgen. Zo had Carlo Kuijer, die alleen reed, last van problemen met het bodywork, de wielophanging, de versnellingsbak, de balans, de veren en de bougies. Toch ging het team niet met lege handen naar huis.

Grote reparaties na Assen
In Assen reed Team Divitec Racing rondenlang aan de leiding van de zaterdagrace, maar de winst ging verloren toen Kuijer onder druk van de baan schoot. De nieuwe monteurs leverden echter uitstekend werk door de auto op tijd af te krijgen voor de races in Spa. De donderdagtest werd gebruikt om te testen of de auto raceklaar is. Daarbij bleek dat het bodywork nog niet goed paste en over de baan schuurde. De laatste donderdagtraining moest bovendien voortijdig worden afgebroken vanwege een kapotte wielophanging.

Problemen met de wielophanging
Bij terugkomst in de pits bleek het probleem nog een stuk groter te zijn: de bus in de versnellingsbak, waar de wielophanging op afgemonteerd is, bleek volledig afgebroken te zijn. Dat probleem was maar op één manier te repareren en daar was een nieuwe voorzijde van de versnellingsbak voor nodig. Die had het team echter niet bij zich. Toevallig rijdt het Gomez Competition-team uit het Belgische toerwagenkampioenschap met dezelfde versnellingsbak. Zij hadden toevallig een defecte versnellingsbak maar met een nog intact voorhuis. Dat onderdeel werd gebruikt voor de reparatie die tot diep in de nacht duurde. Kuijer: "Complimenten voor de monteurs. Ze hebben puik werk geleverd."

Veren
Op vrijdag staken nieuwe problemen de kop op. Het team slaagde er niet in om de balans van auto in orde te krijgen omdat de juiste veren ontbraken die geschikt waren voor Spa. Daardoor was slechts een vijftiende kwalificatietijd mogelijk. Vervolgens voerden de monteurs van Team Divitec Racing forse wijzigingen uit aan de set-up van de auto. Dankzij andere teams vonden de engineers de juiste veren voor een betere balans.

Kuijer als enige rijder
Carlo Kuijer reed voor de eerste keer het volledige weekend alleen. Jeroen Reijntjens heeft er namelijk voor gekozen om niet meer voor het team te rijden. Kuijer trainde, kwalificeerde en startte daarom voor het eerst helemaal alleen.

Punt op zaterdag
Kuijer ging goed van start en klom na een aantal ronden op naar de tiende plaats en volgde een trein van Porsches en een BMW. De balans bleek nog steeds niet helemaal op orde, waardoor niet het volledige potentieel van de auto kon worden benut. Na een probleemloze pitstop reed Kuijer als tiende over de finishstreep. "Gezien de omstandigheden hebben we er het beste van gemaakt. Meer dan de tiende plaats zit er nu gewoon niet in. Met de verzamelde data kunnen we weer een stap vooruit maken. Op naar de zondagrace!" aldus Kuijer.

Geen vermogen
De verwachtingen van het team moesten nog voor de start van de race worden bijgesteld. Tijdens de opwarmronden gingen twee van de zes bougies kapot, waardoor de auto het moest doen met slechts vier pitten en daardoor veel vermogen verloor. "Iedereen kwam aan me voorbij. Ik dacht zelfs aan stoppen, maar ik heb dit uitgesteld tot aan de pitstop. Jammer, want we hadden duidelijk een betere set-up. Ondanks alle pech hebben we toch weer een punt gescoord en vooruitgang geboekt in het lezen van de auto."

Laatste twee raceweekenden
Het team komt weer in actie tijdens de A1GP in Zandvoort op 4 en 5 oktober, waar opnieuw tienduizenden bezoekers worden verwacht. De seizoensfinale van de Dutch Supercar Challenge vindt plaats in Assen, op 25 en 26 oktober.

Uitslag Kwalificatie Supersport I
1. Huisman/De Vries (Porsche 997 GT3) 2.31,033
2. Habets (Bel, Renault Megane) 2.32,875
3. Thuis (Porsche 997 GT3) 2.33,672
15. Kuijer (Divitec Opel Astra) 2.43,664

Uitslag Zaterdagrace Supersport I
1. Koehler (Porsche 997 GT3) 51.31,169
2. Thuis (Porsche 997 GT3) + 0,183
3. Wijnen (Bel, Renault Megane) + 0,464
10. Kuijer (Divitec Opel Astra) + 1 ronde

Uitslag Zondagrace Supersport I
1. Wijnen (Bel, Renault Megane) 1.04.33,402
2. Ertan (Renault Megane) + 14,123
3. Huisman/De Vries (Porsche 997 GT3) + 15,278
-. Kuijer (Divitec Opel Astra) + 15 ronden (bougies)

Tekst: Autosportmarketing.nl, Mediability.nl, Divitec Camera Solutions


Ramses

Ik stel voor dat jullie een team divitec website oprichten en daar jullie persberichten opplaatsen?

Ik hou van een technische discussie, maar louter persberichten plaatsen kan niet de bedoeling zijn. Als ik even check doen jullie dat op tientallen forums. Hier pas ik voor.

Autosportmarketing.nl

#29
Ramses, zoals je in de vorige post las, beantwoorden we ook vragen van geïnteresseerde lezers. Ik denk dat dit topic bewijst dat veel autosportfans dit toch wel waarderen.