Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Formule 1 forum / Re: F1 - Motoren
« Laatste bericht door JS JTD Gepost op Vandaag om 20:56:48 »
Niet zo slim. Want die betrouwbaarheid verandert als de belasting op onderdelen anders wordt.

Als het met het huidige -te lage- vermogen al niet helemaal betrouwbaar is, dan heeft het natuurlijk geen enkele zin om nog meer te vragen. Dan gaat het gegarandeerd mis. Dus om eerst de basis betrouwbaar te maken en dan pas vermogen te verhogen klinkt mij niet onlogisch.

Maar goed, inmiddels lijken ze bij Renault toch een stapje met de powerunit gemaakt te hebben waarbij ongeveer 0.2 sec per ronde zou zijn gewonnen. Niet denderend, maar het is iets.
2
Formule 1 forum / Re: INTERVIEW OLAV MOL
« Laatste bericht door Arthur Gepost op Vandaag om 17:58:51 »
Voor ons dus niet spannend....  ;)
3
Formule 1 - geschiedenis / Re: Vandaag in de F1-geschiedenis....
« Laatste bericht door C.G. de Beaufort Gepost op Vandaag om 17:24:37 »
Historie en zeges Vanwall



Tony Vandervell

Tony Vandervell was een zakenman, schepper van de Thinwall lagers en was oorspronkelijk een van de sponsors van British Racing Motors - anders bekend als BRM - in de jaren veertig. Hij hield niet van de manier waarop het team werd gevoerd, met zoveel beslissers en besloot om zijn eigen team te vormen. Een decennium later was hij klaar om in het nieuwe Formule 1 kampioenschap te gaan, met de auto's die bekend staan ​​als Vanwall Specials. De naam Vanwall was een mix van zijn eigen achternaam Vandervell en de Thinwall lagers die hij creerde. Ontworpen door Owen Maddock, gebouwd door Cooper Cars en met hun eigen in-house motor, maakten ze hun eerste verschijning in het seizoen 1954, bij drie wedstrijden met Peter Collins achter het stuur. Hij eindigde op een zevende plaats. In 1955 trok hij aan de coureurs aan met o.a. Mike Hawthorn, Ken Wharton en Harry Schell, niet allemaal tegelijk. Ze scoorden 3 negende plaatsen uit acht starts. Tegen het einde van het jaar leek het duidelijk dat de motor goed was, maar dat het chassis moest verbeteren. Vandervell besloot een nieuwe ​​ontwerper in te huren om een ​​magie te produceren en dat was niemand anders dan Colin Chapman. Chapman trok samen met de aerodynamist Frank Costin en de motor-ontwerper Harry Weslake en ze hebben een nieuwe auto voorbereid voor het seizoen 1956.



Vandervell(l) met zijn motorontwerper Weslake

Stirling Moss - die altijd 2e of 3e werd in het F1-kampioenschap(*1) - werd ingezet voor een (non)kampioenschap evenement, die hij ook won. Hij was nog steeds aan het rijden voor Maserati, maar hij was ervan overtuigd een coureur van Vanwall te zijn in 1957.



Historie van Vanwall met Moss en Brooks

Tony Brooks(*2) en Stuart Lewis-Evans werden ook aangemeld en dat was een breekpunt. Bij de Britse GP dat jaar, Brooks en Moss hadden te samen de rit gedeeld. Zij kwalificeerden zich derde in de kwalificatie-ronde op Aintree en hadden met succes dat de Vanwall de 1e plaats veroverden. Het was Vanwall's eerste overwinning, Brooks eerste overwinning, maar ook de eerste overwinning voor een Britse coureur (of twee, in dit geval) bij de Britse GP met een Britse auto. Brooks voltooide 26 ronden en Moss 64 en nu deelden ze de 8 kampioenschappen punten. Moss ging verder met de Italiaanse en Pescara GP en eindigde als tweede in de F1-kampioenschap. Voor het seizoen 1958 werd alcoholbrandstof verbannen, waardoor Vanwall enige serieuze motorkoelingsproblemen veroorzaakte. Ze moesten hun motor, versnellingsbak en remmen herontwerpen om dit te verbeteren, maar ze waren succesvol.



Moss(3e) en Brooks(1e) met de Vanwall tijdens de start van de Italiaanse GP in 1958

De 3 coureurs die bij het team gebleven waren, Moss en Brooks hadden elk 3 kampioenschap-wedstrijden gewonnen. Voor het eerst had Vanwall de winst in het constructeur kampioenschap(*3) veroverd. De titel van F1-racer kwam ook dichterbij, waar Moss het opnam tegen Hawthorn in de Ferrari. Bij het sluitingsrace haalde Moss de overwinning, n van zijn 3 overwinningen dit jaar met Hawthorn op een 2e plaats, maar Hawthorn won het F1-kampioenschap met maar 1 punt in voorsprong...(*4) Dichterbij was Stirling Moss nooit geweest.



Stirling Moss in de GP van Engeland 1957

En, er was nog meer slecht nieuws, want Stuart Lewis-Evans stierf na een verschrikkelijk ongeluk. In Marokko, zijn auto gaf een motorprobleem, de auto ging van de weg af en vatte brand. Stuart Lewis-Evans werd van Marokko naar de GBr vervoerd voor behandeling, maar overlijd in zes dagen later na de brandwonden die hij heeft opgelopen. De overwinning van hun constructeurs werd overschaduwd en Vandervall was verafschuwd door de dood van Lewis-Evans. Hij was niet de beste in z'n gezondheid en de dokters adviseren'm om meer te rusten. Kort daarna - in januari 1959 - gaf hij de brui eraan, hij besloot het team te verlaten. Het team van Vanwall probeerde door te gaan, verscheen op een paar kampioenschappen en niet-kampioensrace, maar de resultaten waren niet goed en het enthousiasme was verloren. In 1961 testte Lotus een Vanwall-motor, maar daarna werd de naam Vanwall vergeten. John Surtees voerde in dat jaar in een Vanwall de Intercontinental Formula Series, maar dat was ook niet succesvol. Tony Vandervell bleef uit het publieke oog nadat hij het team verliet en stierf in maart 1967. De overwinning van Moss en het constructeurs kampioenschap in 1958, was het enigste waar de Vanwall n Britain zich onderscheidde t.o.v. de andere auto's.

Het was bijzonder jammer, dat het daarna zo gebleven is...

Groet,

C.G. de Beaufort

*1 https://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_Moss
*2 https://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Brooks_(racing_driver)
*3 https://en.wikipedia.org/wiki/Vanwall
*4 https://en.wikipedia.org/wiki/1958_Formula_One_season

4
Formule 1 forum / Re: Max Verstappen Topic
« Laatste bericht door Mickey Gepost op Vandaag om 17:04:35 »
Als die bak het maar gehouden heeft. Rechtsachter wielophanging stuk belooft niet veel goeds bij een tik op linksachter.

Twee keer P1 is natuurlijk top.
5
Formule 1 forum / Re: Max Verstappen Topic
« Laatste bericht door C.G. de Beaufort Gepost op Vandaag om 16:57:33 »
Net  iets teveel geprobeerd, maar dat kan iedereen zich overkomen :


6
Formule 1 forum / Re: Max Verstappen Topic
« Laatste bericht door robbert Gepost op Vandaag om 15:56:33 »
ja idd, als hij zo bezig blijft, wint hij nog in baku. Wat zegt Renault? Geen grote updates meer. Volgens mij strooien ze zand in de ogen van de concurrentie. En terecht ook ;)
7
Formule 1 forum / Re: Max Verstappen Topic
« Laatste bericht door Mickey Gepost op Vandaag om 15:16:15 »
Hebben we nog geen Baku-topic trouwens? Dan maar even hier. Wat is die jongen lekker onderweg vandaag zeg.
8
Formule 1 forum / Re: Silly season f1 2018
« Laatste bericht door Mickey Gepost op Vandaag om 15:11:58 »
Ik geloof wel dat Red Bull een eventueel vertrek van Max naar Ferrari in dit stadium in de weg kan staan. En dat ook doet. Red Bull zaait talent om kampioenschappen te oogsten. Die resultaten moeten er uiteindelijk ook komen. Dat is hun bestaansrecht. Daarnaast heeft Red Bull geen aanstormende Max Verstappen die deze honneurs plaatsvervangend kan waarnemen. Waarom zou Red Bull toelaten dat Ferrari de vruchten plukt?

Ik denk dat veel mensen teveel gewicht geven aan emotionele argumenten. Een renstal is gewoon business, niets meer, niets minder. Een WK halen is een middel en niet het doel, hoe romantisch het omgekeerde ook lijkt. Het doel is gewoon geld verdienen en continuteit borgen. Hier worden ook gewoon kosten-baten analyses en kansberekeningen op losgelaten. Gesimplificeerd zou je kunnen stellen dat als Max laten gaan genoeg oplevert om een auto te bouwen die zo goed is dat ze ook met Ricciardo of wie dan ook WK kunnen worden, zullen ze hem gewoon laten gaan.

Max is imo waardevoller voor teams die met de auto al tegen de top zitten dan andersom, gegeven het feit dat de auto en niet de coureur nog steeds het grootste verschil maakt. Vandaar dat ik ook denk dat Ferrari en Mercedes wel degelijk serieuze belangstelling in hem hebben, ook met het oog op de toekomst.

That said, ik vind het van een behoudendheid die zijn weerga niet kent als ze bij Ferrari of Mercedes de kans laten liggen om Max los te weken bij RBR en dan toch aan de gevestigde orde vasthouden. Deze knul is gewoon de toekomst.
9
Formule 1 forum / Re: Silly season f1 2018
« Laatste bericht door Wings Gepost op Vandaag om 15:08:29 »
RBR heeft jarenlang gezocht naar een opvolger voor Vettel, leek die uiteindelijk met Max te vinden (al zal de Sainz clan anders beweren), maar wie komt er na? De 'achteropsjt" na Max is ook niet je dat.
- Pierre Gasly is wel GP2 kampioen, maar zit min of meer gedwongen in de Super Formula.
- Niko Kari ging ok in de F3, maar heeft nog geen punten in de GP3
- het drietal Verschoor, Verhagen en Ticktum moet zich nog bewijzen in de F2,0

Het is dat Ferrari niet de gewoonte heeft om talent meteen bij het hoofdteam te laten rijden, anders zie ik Leclerc volgend jaar nog wel instappen.

Vandaar dat ik voorspel (de wens is de vader van de gedachte) dat Leclerc bij Haas instapt.
10
Formule 1 forum / Re: Silly season f1 2018
« Laatste bericht door Wings Gepost op Vandaag om 15:02:53 »
Alleen als Seb vertrekt. Seb zal zijn veto uitspreken en onder voorwaarde bijtekenen.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10