Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Berichten - Benja

#1
Andere Autosport / Re: Formula E topic
28 april 2019 - 11:21:54
Citaat van: Sphinx op 28 april 2019 - 10:59:09
Mwehehe, leuk hè? Heb m vanmorgen teruggekeken. Frijns rijdt op dit moment een Keke Rosberg kampioenschap, constant punten scoren is heel moeilijk dit jaar, ook door de rare loting bij de kwalificaties. Ik schrijf er vanmiddag nog iets over.

De loting bij de kwalificaties is afgeschaft. Men rijdt de kwalificatie nu in volgorde van de stand in het klassement.
#2
Formule 1 forum / Re: Silly season f1 2018
08 september 2017 - 13:53:27
Is er wat betreft Kvyat nog een lopend contract of werd die al bevestigd? Ik was in de veronderstelling dat Kvyat aan zijn laatste seizoen bezig was (toch in de Red Bull stal).
#3
Formule 1 forum / Re: Bahrein: cijfer vd race
21 april 2015 - 00:31:56
Citaat van: Perton op 20 april 2015 - 15:50:54
Citaat van: Matthijs op 20 april 2015 - 15:11:48
Ik vind niet dat iemand zijn manier van waarderen moet verdedingen. Als iemand een race een 10 vindt en ik vond de race niet perfect, prima.
Heb ik ook hoor. Maar ik ben dan altijd benieuwd naar het verwachtingspatroon van iemand die simpele degelijke races meteen een 6 geeft. Dat uiteraard niet als kritiek, maar gewoon uit interesse.

Volgens mij zit het verschil vooral in de perceptie. Voor de ene persoon is een 5 gemiddeld (wat het wiskundig gezien ook is), terwijl voor de ander een 7 gemiddeld is.

Dit is iets dat in de psychologie reeds is onderzocht: Als voor iets punten moeten gegeven worden, zal slechts een zeer kleine minderheid van de mensen het volledige bereik gebruiken. In het onderwijs is dit trouwens zeer goed merkbaar.

Als het bereik tussen 0 en 10 zit, dienen logisch gezien alle cijfers evenveel kans te krijgen. Een nul is zeer slecht, een tien is zeer goed, en een vijf is het gemiddelde.

In de praktijk merken we dat mensen al dan niet onbewust dit bereik versmallen en naar boven verschuiven. In werkelijkheid gaat men meestal niet quoteren tussen nul en tien, maar tussen 4 en 8. De meeste mensen geven een 4 aan heel slecht en een 8 aan zeer goed. Een gewoon gemiddelde is dan 6,5-7. Het nut van de uitersten valt weg.

Het volledige bereik wordt simpelweg niet benut.Men gaat nooit (of toch zeer zelden) onder de 4 gaan, en even zelden boven de 8. Je kan je de vraag stellen waarom dan eigenlijk punten worden gegeven op 10, als die uitersten toch niet gebruikt worden. Je kan evengoed punten geven op 5, aangezien maar 5 getallen van die 10 echt worden gebruikt.

Perton vindt dit een gewone normale race, maar toch vindt hij een 5 te weinig. Nochtans zit 5 precies in het midden tussen 0 en 10, dus is 5 een perfect gemiddelde, dus: een gewone normale race. Eigenlijk is een 5 dus hetgeen Perton van de race vindt. Het gemiddelde. En toch voelt dit voor de meesten niet zo aan, net omdat de het bereik onbewust verschuiven naar boven.

Er zijn twee goede oplossingen om dit fenomeen tegen te gaan:
- Niet met punten werken maar met beschrijvingen: "het slechtste ooit", "zeer slecht", "slecht", "eerder slecht", "gemiddeld", "eerder goed", "goed", "zeer goed", "uitstekend". Op die manier zal je merken dat men veel sneller geneigd is om het volledige bereik te gebruiken, en dat het midden ook echt het midden zal zijn.
- een kleiner bereik: In plaats van op 10 te quoteren, op 5 laten quoteren. Dit zal het probleem niet perfect oplossen (men zal nog steeds naar boven verschuiven) maar de foutmarge zal veel kleiner zijn.

Het willen hebben van een cijfer is natuurlijk aantrekkelijk. De beste methode is te werken met beschrijvingen, en dit te koppelen aan een cijfer. "Het slechtste ooit" is dan een nul, "uitstekend" is een tien, "gemiddeld" is een vijf, en de rest zit daar tussen.

Hoor mezelf bezig, ik kwam even op een forum zien hoe het formule 1 weekend is geweest en ik begin te filosoferen over puntentellingen... Maar goed, Perton was benieuwd waarom iemand een 5 zou geven aan een gewone gemiddelde race. Dit is dus de reden waarom ik doe: omdat ik de volledige range wil gebruiken :)






#4
Formule 1 - geschiedenis / Re: 1976
02 januari 2015 - 01:28:53
Citaat van: gloudiesaurus op 31 december 2014 - 15:45:43
Goed om dat te weten.

Het viel me al op dat op de race op Silverstone de inhaalctie van Hunt op Lauda niet te zien was. De camera stond te ver weg waardoor de actie "achter de bomen" niet te zien was. Een jaar zoals 1976 zou tegewoordig  wel enorm gaaf zijn.

Dat was volgens mij niet op Silverstone maar op Brands Hatch.
#5
For sure??? :(
#6
Andere Autosport / 24 uur van Spa-Francorchaps
25 juli 2014 - 10:54:04
Dit weekend is het de 24 uur van Spa-Francorchamps.

Ik ben vorig jaar halsoverkop naar daar gereden nadat ik de dag voordien kaarten had gewonnen, en ik vond het een schitterend evenement.

Nu heb ik dit jaar opnieuw kaarten gewonnen, maar ik kan helaas niet gaan. Ik wil er dan ook graag andere autosportliefhebbers een plezier mee doen.

Als je graag zou willen gaan, stuur me dan even een privébericht en dan mail ik ze je door.


#7
Formule 1 forum / Re: Omgekeerde DRS
24 juli 2014 - 00:10:53
Hoewel ik op het idee van omgekeerde DRS als alternatief van DRS wel interessant vind, denk ik dat dit om technische redenen niet haalbaar is.

Als DRS op een rechte baan gebruikt wordt beweegt de wagen gewoon in een voorwaartse beweging. Er is geen gewichtsverschuiving naar links of naar rechts, de wagen blijft in balans. Als op het rechte stuk plots wat vleugel wordt bijgegeven of verminderd, dan zal dit wel de weerstand van de wagen en dus de snelheid beïnvloeden, maar dit zal de bestuurbaarheid in rechte lijn van de wagen niet beïnvloeden, om de simpele reden dat er op een recht stuk niet moet gestuurd worden. 

In een bocht ligt dat anders. Daar is er een gewichtsverschuiving, de wagen gaat uit balans en de coureur moet de wagen onder controle houden. Als je in een bocht plots vleugel gaat bijgeven of vleugel wegnemen, dan zal de wagen plots andere karakteristieken krijgen: plotse overstuur of onderstuur bijvoorbeeld. En zomaar wat achtervleugel bijgeven terwijl de voorvleugel hetzelfde blijft, daarvan geraakt de wagen volgens mij volledig uit balans.

Hoewel ik het een leuk idee vind lijkt het mij dan ook niet mogelijk. Wat denken jullie?

#8
Zeer leuk, doe zo voort
#9
Toch even melden dat je met een abonnement bij Sporting Telenet ook het kanaal MotorsTV erbij krijgt.

Daar tonen ze toch wel veel interessante reeksen (meestal live) zoals V8 Supercars, TUSSC, Blancpain, WEC, Nascar. (En le Mans en Renault World series kan je volgen via Eurosport.)

Om die reden alleen zou ik niet meer zonder Sporting Telenet kunnen. Nu de F1 er bij komt wordt dat nog beter.

Maar er is 1 grote leegte: de GP2. Dit is een reeks die ik echt wil volgen (zeker nu Stoffel Vandoorne mee rijdt) maar geen enkele zenden in Belgie zendt dit uit. Hopelijk beseft Telenet dat hiermee abonnees kunnen gewonnen worden en zenden ze dit ook uit.
#10
Formule 1 forum / Re: Sauber in de problemen?
11 augustus 2013 - 23:57:40
Citaat van: Maikel0230 op 11 augustus 2013 - 23:11:45
Sauber wordt niet overgenomen, de investeerders zijn de redders van het team en zullen dus meer invloed kunnen uitoefenen op het team maar eigenaar zullen zij niet worden van Sauber, dat zou Peter Sauber nooit toelaten zolang hij leeft.

Zou Peter Sauber dat nooit toelaten? Als ik me niet vergis, heeft hij zijn team niet al eens volledig verkocht aan BMW?
#11
Sepang heeft toch ook 2 zeer lange rechte stukken? En dat terwijl Red Bull toch een van de traagste wagens is qua topsnelheid?
Of weegt dat qua tijdswinst niet op tegenover die bochten?
#12
Hoewel ik vind dat Kimi echt schitterend gereden heeft, zijn er 2 coureurs die me in positieve zin opvielen: Sutil en Hamilton. Het valt me op dat ik tijdens de race meer aandacht heb besteed aan Sutil dan aan wie dan ook. Ik heb dan ook voor Sutil gekozen.
Vielen mij in negatieve zin op: Sauber, Williams, en McLaren.

#13
Het is zo enorm moeilijk te raden welk team er zal staan en welk team niet. Dat maakt het verlangen naar Melbourne enkel groter natuurlijk.
Uiteraard zullen volgende teams wel weer bovenaan meedoen: Red Bull, Ferrari, McLaren.
Maar hoe goed zullen Lotus, Mercedes en zelf Williams zijn?

Echt moeilijk dit... Als ik op iemand mijn geld zou moeten zetten, zou het Vettel worden.

Nog enkele dagen en we zijn veel wijzer...
#14
Vorig jaar ben ik voor het eerst naar een GP geweest. (Hockenheim) en dat smaakte naar meer.
Ik wilde dit jaar naar Spa gaan, maar bij nader inzien zal ik toch maar passen en alles vanuit mijn luie zetel volgen. De prijzen vond ik echt belachelijk hoog.

Ik ga wel zeker naar de World Series by Renault gaan kijken in Spa. Dit kan ik eigenlijk iedereen aanraden, zeker de Belgen (gelet op het succes van Stoffel Vandoorne).
Gratis ingang, en steeds zeer leuke races! Echt een tip om te doen!
#15
Formule 1 forum / Re: Adrian Newey vs Colin Chapman
29 december 2012 - 03:51:57
Ik ben een van die personen die voor Newey hebben gestemd. Wellicht door een gebrek aan kennis, dat geef ik ten volle toe.

Ik volg de F1 sinds de Hakkinen-periode, en telkens opnieuw kwam bij de winnende teams de naam Adrian Newey naar boven. Tijdens de periode waarin ik actief naar de F1 keek was Newey in mijn ogen gewoonweg geniaal... Elke keer kon hij voor het verschil zorgen. Ook dit laatste seizoen.

Dan hebben we Chapman. Ik geef eerlijk toe dat ik te weinig ken van die man.  Ik heb die races nooit zelf meegemaakt dus ik voel me minder betrokken. Ik heb wel documentaires gezien, en wat me vooral bijgebleven is, is de manier waarop Chapman de grenzen opzocht en daarbij er geen problemen mee had om levens op te offeren. Een machiavellistische visie waarbij de grenzen van de sport worden opgezocht ten koste van mensenlevens gaat mij net iets te ver.

Anderzijds besef ik ook wel dat het mensbeeld in die periode nu eenmaal anders was dan nu. Ik vind het dan ook een extreem moeilijke vergelijking en heb puur vanuit mijn buikgevoel gekozen.