Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - Pancake Shield

#1
Formule 1 forum / Van F2 naar F1. Een probleem?
08 november 2017 - 12:17:21
De reden dat ik dit topic open is dit bericht op Autosport: https://www.autosport.com/f2/news/132875/f2-makes-no-sense-without-f1-guarantee

Laten we een ding voor opstellen. Leimer was en is absoluut geen F1-materiaal de GP2 van 2013 was misschien wel het slechtste jaar in zijn bestaan. Maar ergens snap ik zijn punt wel. F3000, GP2 en F2 zijn altijd bedoeld als doorstroom-punt in de F1. Als ik het zelfs goed heb, mag de regerend kampioen ook niet blijven juist om anderen een kans te geven. En de laatste paar jaar is de stroom van uit de GP2 naar F1 laag geweest. De laatste GP2-coureur die wist dat hij een zitje voor het begin van het seizoen had in de F1 was Rio Haryanto en die heeft zelfs het seizoen (begrijpelijkerwijs) niet afgemaakt. Maar het is gewoon zo dat de laatste jaren er veel coureurs langer blijven hangen. En zelfs als er iemand vertrekt (of ziek is) wordt er eerder geneigd naar ervaring dan naar de jeugd. Toro Rosso/Red Bull zijn de uitzondering hierop. Als is de vraag of ze uiteindelijk alsnog niet met Gasly hadden moeten beginnen in 2017. Wat mij betreft is het probleem met name dat teams te bang zijn voor een falende coureur met als gevolg slechte resultaten en uiteindelijk minder inkomsten. Tenzij de betreffende coureur een bak geld meeneemt zie Palmer (al is dat mijn inziens voor 2017 ook weer een geval apart).

De oplossing die Leimer aandraagt is daarom natuurlijk ook niet mogelijk. Je kunt vandaag de dag de teams niet opdringen om een coureur te nemen tenzij er een dikke zak met geld bij komt. Zonder zijn Ferrari-steun was Leclerc namelijk nooit ook maar een optie geweest namelijk voor volgend jaar bij enig team. En dan zou de FIA vervolgens tegen de teams gaan zeggen: een van jullie moet hem aannemen. In de Indycar gebeurt dat wel. De Indycar Lights-kampioen krijgt namelijk een soort van 'beurs' van 1 miljoen dollar mee en 3 gegarandeerde races in het IndyCar-seizoen erop inclusief de Indy 500. Dus dat houdt bijvoorbeeld voor 2018 in dat kampioen Kyle Kaiser in ieder geval drie races gaat rijden.In IndyCar is dat ook veel makkelijker vanwege de vervaagde commerciële belangen daar. In de F1 zou zo'n beurs als snel gezien worden als of FIA-sponsoring (voorkeur van de FIA voor een team) of wisselgeld voor sommige teams.

Maar zou het te lastig zijn voor de FIA om in ieder geval te garanderen dat de F2-kampioen sowieso een aantal vrijdag-testdagen krijgt bij een team (of desnoods meerdere teams). Al lijkt dat ook op dit moment een soort van commerciële bingo geworden met rijders als Celis en Gelael die op vrijdag in die wagens springen. Ik zou geen andere oplossing zien. En dat is eigenlijk wel jammer. Want zonder verbinding aan een team zoals Ocon en Verstappen hadden of Norris en Leclerc hebben, lijkt het nagenoeg onmogelijk voor talentvolle coureurs vanuit de F2 in de F1 te komen. En over Verstappen gesproken. Het feit dat hij en Stroll bijvoorbeeld direct de sprong van F3 naar F1 maakten zorgt natuurlijk ook wel voor wat wrevel bij de F2-coureurs, maar in het geval van talentvolle coureurs zou ik zeggen dat dat nog wel goed zit. Maar het feit dat Kubica, Di Resta en in zekere zin Hartley serieuze opties voor volgend jaar zijn en een man als Rowland niet, dat zegt toch ook wel iets hoe 'serieus' de F2 tegenwoordig nog genomen wordt.

Dit is een hele lap met tekst en waarschijnlijk een hoop gebazel, maar het idee is er in ieder geval
#2
Formule 1 forum / Gasly wel/Gasly niet
09 oktober 2017 - 15:12:38
Gasly mag wel:
https://www.motorsport.com/f1/news/honda-gasly-austin-race-super-formula-963248/
Gasly mag niet:
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/wer-faehrt-toro-rosso-in-austin-fuer-gasly-12720045.html

Twee tegensprekende berichten, allebei voeren ze eigen bronnen. Al is het tweede natuurlijk een stuk recenter. De vraag is dan natuurlijk wie er dan naast Kvyat komt te zitten dan. Al ga ik er vanuit dat Marko alsnog wel wat yen op de rekening van Honda gooit voor Gasly

Opties lijken mij te zijn:
- Joylon Palmer. Geen hoogvlieger, vaak een prutser, maar wel ervaren met de huidige F1-auto. Zeker als het maar voor een race af wat dan ook is, wellicht de beste optie
- Oliver Rowland. Testcoureur en junior van Renault. Kan een doekje op het bloeden zijn voor Toro Rosso voor het feit dat Renault Sainz wegkaapt en Toro Rosso met zijn handen in het haar laat zitten
Andere redelijke opties kan ik mij niet bedenken. Nobuharu Matsushita heeft zijn superlicentie nog niet (en krijgt hem voor volgend jaar ook waarschijnlijk niet) dus dat lijkt mij onmogelijk
#3


De Canadese race is altijd een van de favorieten van de coureurs op de kalender. En er wordt altijd met veel verwachtingen naar uitgekeken. Een race met spanning is vaker regel dan uitzondering hier. Al is natuurlijk de vraag of de bredere F1-wagens dat dit jaar gaan beïnvloeden of niet. Als inhalen net zo lastig is als op de andere circuits tot nog toe gebleken is, kan deze editie nog wel eens verbleken bij een aantal edities die we in het verleden gehad hebben.

Geschiedenis



De Canadese Grand Prix is overigens niet altijd gehouden op de gronden van Circuit Île Notre Dame in Montreal. De eerste editie (toen nog geen onderdeel van het F1-kampioenschap) werd gehouden op het spectaculaire circuit  van Mosport. Het circuit had het race-evenement gekregen ter ere van het net opgericht Canadese Sports Car Championship en het trok een aantal F1-rijders, wie het circuit goed beviel. Aldoende werd de Canadese race toegevoegd aan het wereldkampioenschap in 1967. Toen wisselde het circuit nog tussen Mosport en Mont-Tremblant. Mont-Tremblant haakte uiteindelijk af in 1972. Het circuit liep in de genadeloze winters teveel schade op en de lokale autoriteiten hadden bonje met de circuit- en race-organisatie. Bovendien was het circuit net als Mosport altijd een groot veiligheidsrisico. En hoewel de Canadezen in 1977 hun held Gilles Villeneuve zijn debuut zagen maken op het circuit van Mosport was een hard ongeluk het einde van de organisatie in Mosport. Vanaf 1978 werd de Canadese Grand Prix georganiseerd op het circuit  van Montreal. Alleen in 1987 en 2009 miste de baan op de kalender.

Winnaars



Van de huidige actieve F1-coureurs hebben er vijf minstens 1 overwinning in de boeken staan op dit circuit. Lewis Hamilton voelt zich schijnbaar als een Engelse vis in het Canadese water, want buiten het feit dat hij hier zijn allereerste race won in 2007 heeft hij nadien al vier keer op het hoogste treetje van het podium mogen staan. De Engelsman is overigens niet de enige die zijn debuut-overwinning wist te behalen op het Noord-Amerikaanse circuit. Robert Kubica wist met de BMW-Sauber als eerste de eindstreep te halen in 2008. Een jaar na zijn onnoemelijk harde crash op hetzelfde circuit. Maar de overwinning die de fans wellicht het beste bij staat was die van de Fransman Jean Alesi. De pechvogel van Ferrari was al vaker dichtbij zijn eerste overwinning geweest, maar mechanische pech of andere factoren staken er altijd een stokje voor. Maar het was op deze baan dat hij zijn overwinning binnen sleepte. Het werd vooral een memorabele overwinning niet alleen vanwege de slijtage-slag onder de andere coureurs, maar ook omdat Alesi wist te winnen in een Ferrari met het startnummer 27. Het nummer waarmee de grote held van de Canadezen, Gilles Villeneuve, altijd reed voordat hij dodelijk verongelukte op het Belgische circuit van Zolder. Het circuit was inmiddels naar Villeneuve vernoemd en de winst van Alesi zorgde ervoor dat de Canadezen de Fransman omarmde als hun nieuwe held.

Locals



Op nationaal niveau is het succes voor de Canadezen altijd namelijk vrij dun geweest. Met uitzondering van de eerder genoemde Gilles Villeneuve (ook voor hem zijn eerste overwinning) heeft er nooit een Canadees de Canadese Grand Prix gewonnen. Jacques Villeneuve, de zoon van, had altijd de pech of een mindere auto. Sterker nog van al zijn deelnames wist hij alleen in zijn eerste race in 1996 op het circuit op het podium te komen. Hij finishte toen als tweede achter Damon Hill. De hoop van Villeneuve's landgenoot zal voor dit jaar gevestigd zijn op de voor Williams uitkomende Lance Stroll. De debutant heeft vooralsnog een ongelukkig seizoen en geeft zijn criticasters meer dan genoeg voer om hem naar de grond te slaan. "I don't look at Canada and say 'I need to finish in the points' because that would be the wrong approach. I look at Canada and say 'what are my weaknesses? I need to improve in this area, this needs to happen and that needs to happen.' And then hopefully points will come," zei de Canadees tegenover Reuters over de race. Race-directeur François Dumontier liet in de Montreal Gazette optekenen op een Stroll-effect te hopen: "I think that our fans wanted to see a local driver on the track. Looking at the sales right now, there's going to be a lot of people there to cheer for him when he comes out on the Friday morning for his first session. Something that people don't know, he never drove in Montreal. It's going to be his national race and he's only going to discover the track on Friday morning. It's going to be exciting."

Montreal



Aan de stad zelf zal het in ieder geval niet liggen. Het is de tweede grootste stad van het land na Toronto en de grootste in de staat van Quebec. Zoals een Canadese stad het betaamt is het water nooit ver uit de buurt. De St. Lawrence-rivier kruipt als een waterige slang langs de zuidzijde van de stad, terwijl Lac St.Louis en Lac des Deux Montagnes aan de westzijde van de stad liggen. In de stad zijn er voor de toeristen natuurlijk meer dan voldoende bezienswaardigheden en zelfs dan begint slechts kort buiten de stad al de adembenemende Canadese natuur. Bovendien liggen Quebec City en Ottowa ook allebei op ietsje minder als 250 kilometer van Montreal. Voor de echte wereldreizigers is er zelfs de mogelijkheid om het 'beroemde' land van de Verenigde Staten te zien en te bezoeken. De grens ligt op slechts 70 kilometer van de stad af.

Coureurs & teams:

Toto Wolff (Mercedes): "Past success is not a guarantee of current performance. We must fight hard to deserve each victory, leading position, podium and every point. You do not have to expect that, looking at the timing chart, the two Mercedes will be at the top. It could be a tough race for us because of the layout. But it is also a circuit that suits our two pilots. Lewis has won several times in the past."

Daniel Ricciardo (Red Bull Racing): "I love the Canadian Grand Prix and, yeah, it's my type of track. It's another street circuit where you can get close to the walls, I've had a race win there and it's great fun both on and off-track. What's not to love? It's also a tricky track to get right and although there aren't a whole lot of corners they are all quite complex."

Esteban Ocon (Force India): "Montreal is another new track for me so I'm going to be on the learning curve on Friday. I know the lap from playing video games and being on the simulator, and I've always liked the circuit characteristics.After the bad luck in Monaco I want to get back to scoring points in Montreal. The car is getting better with each race and I think I'm fully up-to-speed now. I'm really happy with the team and the way we work together – we've already built up a good understanding and they know what I need from the car."



Tijdschema:

Vrije training 1: 16u-17u30
Vrije training 2: 20u-21u30
Vrije training 3: 16u-17u
Kwalificatie: 19u-20u
Race: 20u 
#4
Wellicht had dit bij het tv tips-topic gepast, maar ik wilde toch even een apart topic erover, omdat het echt puur even 'klagen' is en het misschien georganiseerder is om te kijken wat de rest er van denkt.

Ziggo Sport heeft Jack Plooij er weer bij gehaald en nu was ik al nooit zo'n grote fan van, maar dit weekend heeft ie het toch wel heel bont gemaakt, vind ik het. We klagen er wel eens over dat Olav Mol moeite heeft om wagens en rijders uit elkaar te houden. Maar goed dat is natuurlijk al met al wel wat druk werk. Maar Jack maakt er gewoon helemaal een boeltje van. Zaterdag krijgt hij na de kwalificatie eerst Hulkenberg voor de lijn, vraagt hij in het Nederlands of Hulkenberg de pest er in heeft. Hulkenberg begrijpt dat niet, dus vraagt om uitleg. Gaat Plooij eerst nog twee keer de vraag herhalen voordat hij zegt dat Hulkenberg een chagrijnig hoofd heeft. Vervolgens vragen of Hulkenberg de pee er in heeft (ook dit snapt hij vanzelfsprekend niet), om vervolgens het dan toch maar in het Engels te vragen. Krijgt hij daarna Vandoorne voor de camera. Vraagt ie, en dit is echt waar of de Belg niet bang is om een straf te krijgen voor het veroorzaken van rood in de kwalificatie...Met alle respect, als je daar staat moet je toch in ieder geval verstand hebben van de regels.

Tijdens de race krijgt hij dan Button voor de camera na diens crash met Wehrlein. Gaat hij vragen naar de boordradio van Alonso en specifiek dat een ding wat Button zei dat hij op het zitje van Alonso ging doen. Button reageert al een beetje ongemakkelijk, vervolgens vraagt Plooij of hij denkt dat Button nog terugkomt. Geen enkele vraag over de crash. Geen enkele. Als inderdaad mensen van Ziggo dit lezen (zoals we wel eens vaker denken) haal dan alsjeblieft Plooij weg uit die pitstraat en zet er iemand met verstand en journalstieke kwaliteiten weg, Dit is echt belabberd en dit was nog maar een weekend....

Voor de rest blijft Van Dam met zijn rare uitspraken van coureursnamen ook nog wel een geval apart. Maar hij probeert het iig. En om op een positieve noot te eindigen. De Indy-uitzending vond ik dan wel weer redelijk gaan, Zelfs met Doornbos, die normaal toch graag zijn ego streelt was het goed te doen.
#5
Formule 1 forum / Abu Dhabi: Coureur van de race
29 november 2015 - 15:46:00
Wie was de coureur van deze race? Ik moet nog even nadenken over wie, maar er was niet echt iemand die extreem goed opviel.
#6
Formule 1 forum / Abu Dhabi: Cijfer voor de race
29 november 2015 - 15:42:35
Dus hoe goed was de race? Ik zou zeggen een 6. Paar leuke gevechten, maar dat kwam vooral door DRS en dat Vettel van achteruit kwam. Maar voor de rest was dit nergens echt een betere (of slechtere) race dan Brazilie of Mexico
#7
Formule 1 forum / Brazilie: Cijfer voor de race
15 november 2015 - 18:40:42
Vond het niet een hele bijzondere race. Een zesje. Paar leuke gevechten en inhaalacties, maar dat was het dan ook.
#8
Formule 1 forum / Brazilie: Man van de wedstrijd
15 november 2015 - 18:39:19
Wie was de beste? Ik weet het nog niet. Ik moet nog heel even nadenken er over. Er sprong niet echt iemand uit voor mij.
#9
Formule 1 forum / Mexico: Man van de race
01 november 2015 - 22:09:29
Zelfde verhaal als bij 'cijfer' van de race.

Ik ga persoonlijk voor Bottas. Dat was de enige die ik eigenlijk niks fouts heb zien doen en ook de enige die ik heb zien inhalen. Rosberg was ook goed, maar maakte wel een foutje. En we verwachten ook wel dat hij op de eerste twee plekken belandt.
#10
Formule 1 forum / Mexico: Cijfer voor de race
01 november 2015 - 22:06:06
Deze topics werden traditioneel door iemand anders geopend, dus bij deze doe ik het maar eventjes. Indien niet gewenst, mag het gewoon verwijderd worden.

Ik geef zelf een vijfje, het was niet echt een hele geweldige race. Na de start was het vuur er een beetje uit met een paar botsingen her en der. En slechts een handvol inhaalacties.
#11
Formule 1 forum / Mini-Drivers
30 oktober 2015 - 02:49:21
Ik denk dat iedereen ze eigenlijk wel kent. Maar voor het geval dat mensen ze niet kennen:

http://www.youtube.com/user/TheMinisHD

De Mini-Drivers. Korte cartoons over de F1-races. Inmiddels ook uitgebreid met MotoGP en Formule E. Het is wel leuk, ze zijn op zich altijd vrij snel na de race er al met een nieuwe cartoon. En ze gaan ook best wel een eind terug nog, al kom je dan wel alleen Spaans-talige filmpjes tegen.
#12
Formule 1 forum / EU-onderzoek F1
29 september 2015 - 15:29:17
Oke, ik ga er vanuit dat normaal gezegd een van de hoofd-moderators dit opzet, maar ik wilde al wel een zetje geven over deze discussie:

http://www.gppits.net/nieuws/twee_teams_vragen_eu_onderzoek_naar_f1/

Het is voorlopig best groot nieuws aangezien zelfs het NOS-journaal het brengt. Ik ben ook benieuwd wat dit kan brengen, want ik betwijfel of zelfs al komen er bepaalde resultaten uit het onderzoek, dat de F1 iets gaat veranderen. Zeker, omdat ik begrijp dat bepaalde teams een vergoeding krijgen voor het aan de start verschijnen. Is dat ooit inderdaad bevestigd? En ome Bernie zal hier ook niet echt blij mee zijn. Dus ben benieuwd of er nog gevolgen gaan zijn voor Force India en Sauber.
#13
Ik wilde eigenlijk het oude topic opgraven, maar kreeg daar het advies om dan maar beter een nieuw topic aan te maken.

Nou ja, we zijn toch al zeker drie races in het nieuwe jaar en het gestegel begint al weer. Met name van uit Rosberg die (zoals we hebben kunnen lezen/zien in het race topic) niet zo heel gelukkig was met dat Hamilton langzaam reed. Beschuldigde hem zelfs ervan om dat bewust te doen.

Voor degene die het gemist hebben: http://www.youtube.com/watch?v=At6eR7w5yI0 (Met dank aan Perton, die het plaatste)

Lijkt mij vooral dat Rosberg op dit moment enorm gefrustreerd is over het feit dat hij Hamilton eigenlijk niet kan bijbenen. Hamilton zegt het juist: "Als hij vond dat ik te langzaam was, had hij er langs moeten gaan." Ik ben vooral benieuwd of dit nog een intern gevolg zal krijgen. Maar gezien dat Rosberg zaterdag al gefrustreerd uithaalde naar de teamleiding, begin ik een vermoeden te krijgen dat Rosberg nog wel eens de gevolgen gaat voelen.

Edit Gloudiesaurus: haal de s uit https:// (uit de link) bij een youtube filmpje, dan verschijnt het filmpje meteen hier. Ik heb je nu even geholpen  ;)